Onderweg naar……. ja, waar naar toe ? Naar Dáár !

Ik ben al meer dan 2 jaar onderweg…… naar ?  Ja, naar wat ? Onbekende bestemming ……

Nu op de drempel van 2014 even terugkijken ( niet mijn favoriete bezigheid, ik kijk liever naar voren )  en dan weer gauw vooruit met de geit. Dit lief dagboek is tenslotte een reisverslag van mijn reisje naar betere gezondheid, reversing diabetes.

Op weg zijn was/is ploeteren, studeren, hopen, wanhopen, verwarring, maar vooral opwinding en soms vermoeiend. En juichen als ik moeilijke theorie begreep, kon toepassen en resultaat zag.

Wanneer begon dit reisje ? Augustus 2011 met het besluit om te gaan sporten. Zoeken en zoeken naar nieuwe informatie. Die vond ik via link van een vriend, George, naar het blog van  Melchior Meijer, begin 2012. Dat sloeg in als een bom. Die wees naar een totaal nieuw pad. Voor dat ik het wist had ik een andere afslag genomen. Waar ging dat heen ? Kennismaken met Paleo, ja, dat klonk logisch. Waarom wist ik dat niet eerder ? Na mijn boosheid hierover verwerkte te hebben, keek ik alleen nog maar vooruit. En werd terug student. De  social media universiteit. Waar ik Steve Cooksey vond januari 2012. Alle linken klikken, google vertalen en weer terug. Zoveel virtuele vrienden gevonden, die hetzelfde pad lopen en alles delen wat ze weten, met liefde en zonder terughoudendheid. Medestudenten. Over de hele wereld. Voorlopers, wat een eer daarbij te mogen horen.  Onderweg naar “Dáár ! ”

Catch up people ! Begin nu met de studie, inschrijving is open op 1 januari 2014

George Kerkhoven : http://www.oerlopen.nl/

Melchior Meijer :  http://melchiormeijer.wordpress.com/

Steve Cooksey :  http://www.diabetes-warrior.net/

Image

Waarom RS voor mij ?

ImageImageImage

Beelden zeggen soms meer dan woorden  😉

In mei 2013 ‘deed’ ik het nog goed op Paleo / HFLC/ Ketogeen eten. Nog altijd afvallen, lage FBG, bloeddruk steeds zakken, betere sportprestaties.

September / oktober/ november kwam de klad erin. Waarom ? Raadsel ! Ik deed niks anders, at precies hetzelfde, fanatiek sporten. Geregeld IF.

18 november uitslag bloedonderzoek. En ja hoor, mijn HbA1c was gestegen van 6.3 naar 8.1.

Dus greep ik het experiment met RS met beiden handen aan.

Laatste foto weer dalende FBG waardes.

Wat denk je zal ik doorgaan ?

RS ? om er als de kippen bij te zijn …

Dit haantje de voorste wil er als de kippen bij zijn. Zit in mijn genen, als kind al, wilde ik DAAR zijn in plaats van HIER. Daar was een uitdaging, hier was, nou ja, gewoon hier. Dus liep ik geregeld door struikgewas, waar prikkeldraad in verborgen zat, en andere obstakels. Pijnlijk, maar ik was wel dáár. De rest van de vriendjes wist meteen dat ze daar niet wilde zijn. Of pas later als alles opgeruimd was, het veilig was.

De spanning tussen angst en uitdaging geeft mij een heel scala aan gevoelens. Angst, nieuwsgierigheid, opwinding, roes, enz. Die moeten onderzocht worden, in een flits. Als de ratio het overneemt, gebeurt er niets. Het instinct neemt de beslissing, zo werkt het bij mij. Achteraf beredeneren, wat ging er goed, wat ging er fout. Zo leerde ik en zo leer ik nog. In de spanning blijven staan ! Goed of slecht, verder of kappen ?

Door schade en schande wijs geworden ? En rustiger ? Niet echt ! Wel veel geleerd en ook een hoop weer moeten afleren, ha, ha.

Nu dus RS, ‘New kid on the block’  Controversieel in Paleo/ LowCarb  community. Resistant Starch.  Starch ? Dat zijn toch koolhydraten ?

Al een hele tijd wordt het gemeld. Maar het bleef in de marge hangen. Hoe het precies werkt ga ik niet uitleggen hier. Daar zijn anderen veel beter in. Dus op het einde een aantal linken, om zelf te bestuderen.

Een tipje van de sluier. Aardappelzetmeel ( RS ) wordt niet in de maag en dunne darm opgenomen/verteerd maar gaat onverteerd naar de dikke darm en voedt daar de ‘goede’ bacteriën. Zodat de ‘slechte’ bacteriën verdrongen worden. De darmflora herstelt.

Voor mij is vooral van belang, dat het o.a. een goed effect op de bloedsuiker zou kunnen hebben. Insuline resistentie opheft/gunstig beïnvloedt. Daar ben ik natuurlijk altijd voor in.

Na 7 dagen experimenteren nog geen denderend resultaat. Zelfs hoge spikes in BS. FBG wel weer in de normale range. Dus een beetje teleurstellend. Maar gelukkig ook weer bemoedigende berichten van andere diabeten, zoals Steve Cooksey, die zegt dat het meer tijd nodig heeft en spikes in het begin vaker worden gemeld en ook weer over gaan. Daar hoop ik dan maar op  😉

Ik hoop dat ik nieuwsgierig maak naar het vervolg. Dat komt er zeker. Hier, als aanvulling, of in een nieuwe post.

Het beloofde leesvoer:

Allereerst het blog van Melchior Meijer, die mij als eerste uitdaagde om het experiment aan te gaan. En in een flits zei ik. JA.  Zonder na te denken 😉  Nu, 7 dagen later,  zitten met kapotte vingertoppen ( prikkeldraad ? ) en zweven tussen himmelhoch jauchzend und zum Tode betrübt. Hoop en vrees.  Ha, ha, maar DAAR wou ik toch zijn ?

Het blog heeft over de 600 comments, niet alleen over RS :   http://melchiormeijer.wordpress.com/2013/12/02/doe-mij-maar-1-volkoren-hartinfarct-en-2-meergranen-stents/#comment-17417

De vandaag geplaatste nieuwe post van Melchior Meijer, moét ik hier bij plaatsen. Dit zegt alles, zoals ik boven al zei: Er zijn anderen die dat beter kunnen uitleggen. Bewijs geleverd  😉

http://melchiormeijer.wordpress.com/2013/12/19/wordt-honig-aardappelzetmeel-de-paleo-hack-van-2013

Dan Steve Cooksey, mijn trouwe facebook vriend, over zijn, nu 25 dagen durend experiment met RS :

http://www.diabetes-warrior.net/2013/12/12/my-personal-n1-resistant-starch-experiment/

En last but not least  Richard Nikoley, van Free the Animal, één post, er zijn er over de veertig, voor de liefhebbers :

http://freetheanimal.com/2013/12/resistant-primer-newbies.html

naamloos Meter

‘De dooddoener’ Ach, voor die ene keer…..

Hij komt er weer aan. De dooddoener: Ach, voor die ene keer, dat kan toch geen kwaad. Het is maar één keer ( kerst ) feest.  Of verjaardagsfeest, enz.  Alsof feestvieren alleen maar kan met ‘a lot of crap’  Ik heb hem nu alweer een paar keer gehoord en wil het niet horen, alles protesteert in mij. Alsof zij mij kunnen overhalen weer ‘slecht’ te gaan eten. Het overvalt me iedere keer weer en ik weet niet meteen wat te zeggen om de dooddoener voor eens en altijd te pareren. Zodat het ophoudt met die onzin.  Dat ga ik hier eens onderzoeken.

Het punt is dat het helemaal niet waar is dat er alleen met de feestdagen ‘a lot of crap’ wordt gegeten. Het hele jaar ! Maar met de feestdagen gaan de sluizen open. En iedereen moet meedoen, zo hoort dat. Groepsdwang !

In het collectieve bewustzijn zit er een hoop schuldgevoel over eten. Iedereen weet in zijn achterhoofd wel dat er veel te ongezond wordt gegeten, veel crap. Veel pakjes en zakjes, voorbewerkt voedsel, omdat het zo makkelijk is. Junkfood. Waar je heel vaak te dik van wordt en dan ‘moet’ je weer op dieet. Meestal een crash dieet, waarbij je honger lijdt en waar je zo gauw mogelijk mee wilt stoppen. De kilootjes komen er weer snel bij. Dan weer op naar het volgende crash dieet. Een rollercoaster, die een negatieve beeld over eten geeft.

Aha, en dat schuldgevoel willen ze bij feestjes even opzij schuiven. Dan snap ik het wel.

Maar waarom zou je zo eten, dat je er schuldgevoel van krijgt ? Dat slecht is voor je lichaam en slecht voor je geest, want schuldgevoel.

Helemaal geen crab, maar zoveel mogelijk eten waar een mens van oorsprong goed op gedijt. Dat is in ieder geval geen voorbewerkt eten, geen pakjes en zakjes, maar goed vlees of vis, eieren, verse groenten, avocado, goed vet en wat fruit, lekker klaargemaakt met kruiden, zeezout, knoflook en ui.

Hey, ik heb het antwoord op de dooddoener : “Ach voor die ene keer  ………. ”

Ik eet het hele jaar gezond en zeker met Kerstmis. Dat is pas feest 😉

 

b8df64fadb2f67d9ff01d50c8c3e8277 3b3779a30c9c88a7044559214e4b413f 4aa06c16bb05135f29ec55ba72355b1f

Doe mij maar 1 volkoren hartinfarct en 2 meergranen-stents

One does not simply…. eat grains.
Typically they must be ground, milled, soaked or sprouted…. then infused with vitamins and surrounded by sugar to make them nutritious and palatable.

Het Paleo Perspectief

Luisterend naar Loren Cordains bijdrage aan de Gluten Summit (nogmaals dank aan de onvolprezen internetzeerover lll voor het geheel onbaatzuchtig kapen van alle lezingen) werd ik niet zachtzinnig herinnerd aan een post die al vanaf dag 1 van het Paleoperspectief op de to do lijst staat, maar waar ik niet aan toe kwam. Te ingewikkeld. Snap het zelf nog niet goed genoeg. Waar te beginnen. Dat soort overwegingen.

Maar wandelend naar mijn garage in The Middle of Nowhere waar het karretje zijn 14de APK met bijbehorende interventies had ondergaan (nieuwe remschijven voor, 1 gebroken veer achter, dat viel weer mee), maanden de agglutininen die als Trojaanse paarden lipopolysacchariden de circulatie in smokkelen, maar ook op eigen houtje de glycocalyx naar zijn ratsmodee helpen en zo ondermeer infiltratie van witte bloedcellen en ontstekingsfactoren in het endotheel faciliteren met een volkoren hartinfarct als waarschijnlijk gevolg, mij tot voorgenomen spoed. Het is nu…

View original post 1.204 woorden meer

200 x

images0J02F3SR sportvrouw

Vandaag voor de 200 ste keer naar de sportschool. Een mijlpaal. Hoe weet je dat, vroeg iemand ? Gewoon, ik heb het geteld 😉 Wie telt nu zoiets ? Nou ik, ha, ha .

Het begon in augustus 2011. Ik nam een besluit, dit kán zo niet langer.

Maar 100 meter kunnen lopen, een kwartiertje achter elkaar in de tuin werken, met moeite de trap op komen en veel pijn bij elke beweging. Rugpijn, een ui schillen aan het aanrecht was een kwelling, moest ik even tussendoor bij gaan zitten.Een liefdevolle dochter, die mij beloofde dat ze me wel in een rolstoel zou rondrijden. Aan mijn hoela, hoe lief ook, dat was geen vreugdevol vooruitzicht.

Dus met de moed der wanhoop naar het intakegesprek bij de plaatselijke sportschool met Robert. Afspraak gemaakt voor begeleid sporten 2 x per week.( Cesartherapie )

Wat een drama, de eerste 25 keer. Iedere keer tegenzin waar ik niet aan toegaf, dat dan weer wel 🙂

Pas ná een heel jaar begon ik het leuk te vinden. Wat ook natuurlijk hielp was mijn Paleo/HFLC dieet, gestart in februari 2012. Ik viel langzaam af en dat hielp bij het bewegen.

Eerst alleen maar Cardio: loopband, fietsen en roeien. Daarna ook lichte krachttraining op ‘oude van dagen’ toestellen. Keek ik met bewondering en afgunst naar de crosstrainers en gewichtheffers, nu hoor ik daar ook bij. Met de komst van Suzanne ( coach ) zo wat een jaar geleden, ga ik zienderogen vooruit.

Mijn programma nu is : 10 min. loopband, buikspierapparaat 3x 15 reps  46 kilo, gewichtheffen: 7 á 8 verschillende oefeningen voor armen, borst, buik en benen, elk 3x 10 reps. met 5kg. Daarna nog 5 min. fietsen, waarbinnen 3x HITT van 20 sec. Lekker de hartslag opdrijven.

Het gaat goed, ik blijf het doen zolang ik leef.

En de rolstoel ‘out of sight ‘ ……

Groeihormoon , IGF-1 en GLP-1

Waarom kijken naar deze items ?

De aanleiding was/is dat bij een ‘per ongeluk’ gemeten IGF-1 waarde bleek dat deze erg laag was. Oké, maar wat betekent dat  ? Geen direct antwoord  te vinden  😦

Bij het zoeken naar info over argine, dat het groeihormoon zou stimuleren stuiten ik ook GLP-1. Waar had ik daar eerder overgelezen/gehoord ?

350px-Incretins_and_DPP_4_inhibitors_svg GLP-1

Algemeen over GLP-1 :

http://en.wikipedia.org/wiki/Glucagon-like_peptide-1

De volgende twee gaan over medicatie om GLP-1 toe te voegen. Big Pharma ! Sla je slag.

Diabetesvereniging

http://www.dvn.nl/files/site/Achtergrondinformatiecombinatietherapie_GLP1.pdf

Bloedsuiker :

http://www.bloedsuiker.nl/nieuwsbrief/nieuwsbrief.php?edition_id=431&article_id=3691

Dit onderzoek gaat erover dat arginine de aanmaak van GLP-1 stimuleert. Zou dat niet een betere optie zijn. En meer groeihormoon is  een voordeel ( voor mij, omdat het heel laag is en het vaker voorkomt bij DM T2 ) en tegelijkertijd GLP-1 stimuleert.

Van Medicijnbalans :

http://www.medicijnbalans.nl/medicijngroepen/diabetes-type-2/middel/99

Van Novo !? :

http://www.diabetes-suikerziekte.nl/2009/07/veiligheid-insuline-analogen-van-novo-nordisk/

Arginine en het stimuleren van GLP-1, Onderzoek van Christoffer |Clemmensen. Oral l-Arginine Stimulates GLP-1 Secretion to Improve Glucose Tolerance in Male Mice :

http://endo.endojournals.org/content/154/11/3978.short

En na deze ‘droge’ informatie  even over de praktijk.  Na 14 dagen arginine geslikt te hebben, en ook meer insuline gespoten te hebben zijn de bloedsuikers behoorlijk gedaald. Vanmorgen FBG van 4.6  ( daarvoor 5.9, 4.4, 4.2, 5.3, 5.6, 5.6,  )  Door de dag ging de BS wel weer omhoog. Maar gisteren en vandaag niet.  Dus gisteren en vandaag de kortwerkende insuline geschrapt ( 10 eenheden )

Hoera !!!

Diabetes is heel simpel ….

Diabetes is heel simpel uit te leggen.

Niet dat het niet een ingewikkeld de ziekte is. Nu, na  bijna 2 jaar studie heb ik veel geleerd over diabetes. Het hele internet afgestruind. Op blogs, facebook, twitter, websites en artikelen heel veel gelezen en geleerd over diabetes.

Duizelingwekkende informatie gevonden. Soms bevestiging van wat ik al wist, soms totaal nieuwe inzichten, die mind blowing waren.

Zoiets simpel uitleggen is een kunst. Kijken of het lukt 😉

Een diabeet heeft teveel suiker/glucose in zijn bloed. Zoet bloed. Het bloed wordt stroperig  (denk keukenstroop ) Omdat suiker ‘plakt’ en de glucose moleculen in verhouding groot zijn, verstoppen ze de kleine haarvaatjes en plakken aan de rodebloedlichaampjes. Dat laatste is te meten, via HbA1c waarde. Als die te hoog is betekent dat, dat de bloedsuiker te hoog was voor de laatste 2 á 3 maanden. Dat teveel aan suiker in het bloed gaat, als de hoge glucose toestand maar lang genoeg duurt, een verbinding aan met de lichaamseiwitten ( glycatie ) zeg maar versuikering./ caramelisatie. Je wordt als het ware geglazuurd van binnen en ook soms van buiten. Slecht voor heel veel lichaamsdelen en organen, met veel complicaties als gevolg. Teveel om op te noemen. Dus dat doe ik dan ook niet. Zoek het maar op ! ( het moet een beetje leuk blijven hier )

Onze chemische fabriek, het lichaam, vindt té hoge glucose in het bloed niet fijn en zorgt er normaal gesproken voor, dat het bloed niet meer dan een theelepeltje glucose bevat.

Door middel van het hormoon insuline wordt de glucose toegelaten in de cellen, en in spieren en de lever opgeslagen. Insuline is de sleutel, die het poortje ( receptoren ) opent. In de cellen, lever en spieren wordt het resp. gebruikt voor energie of bewaard voor later. Om de glucose in het bloed weer aan te vullen en  de cellen (de mitochondrien, waar energie wordt gemaakt )  er weer van te voorzien. O, en natuurlijk, het meest in het oog springende : de onderhuidse opslag van vet. Dat mechanisme is zo oud als de mens, vet opslaan voor de tijden dat er minder voedsel beschikbaar is, zoals de winter.

Diabetes is nu nét een verstoring van de productie van het hormoon insuline ( Type 1 ) of een verstoring van de gebruik van het hormoon insuline ( Type 2 ) Type 1 maakt géén insuline meer in de eilandjes van langerhans ( zitten in de pancreas ) en bij Type 2 maken de eilandjes van langerhans té weinig insuline en/of is het lichaam resistent tegen de insuline. Of te weinig sleutels of ze passen niet.

Kort door de bocht, diabetes is een sleutel probleem 😉

En nu, wat te doen, als je een sleutelprobeem hebt ? De medische en in het verlengde hiervan de farmaceutische wereld  ( of is het juist omgekeerd de farmaceutische en in het verlengde hiervan de medische wereld ) heeft hiervoor maar één oplossing. Medicatie !

Pillen om de insuline productie aan te jagen, met vaak op afzienbare termijn uitputting van de eilandjes van langerhans, ( is bij mij gebeurd ) Pillen, die door middel van het opslaan van glucose in de vet depots, de glucose uit het bloed verwijderen ( is ook bij mij gebeurd ) Of Insuline spuiten om het tekort of de afwezigheid aan te vullen. Die gebruik ik nu dus, insuline.

Meer hebben ze niet in hun pakket !!!!!

Op dit punt aangeland wordt het pas echt spannend. Dit is nu net waar dit blog overgaat.

Als er nu eens een weg was, om dat sleutelprobleem te omzeilen ? Yes, we can 🙂 Ketogeen eten !

Door ketogeen te eten wordt de glucose/koolhydraten inname tot een minimum beperkt. Weinig glucose in het bloed, betekent weinig of geen insuline nodig om de boel op te ruimen.  Wonderlijk, he, hoe simpel klinkt dat. Ik zei het toch al : Diabetes is simpel 😉

1378684_581347265246114_1833493723_n Diabeet - kopie

 

En wat moet je doen om het ook simpel te houden ? Eten zoals Steve Cooksey !!!!!

“Why listen to me?  I’m just a type 2 diabetic successfully self treating diabetes with normal blood sugars… drug and insulin free. 🙂  ”

 

http://www.diabetes-warrior.net/2012/02/17/reader-question-how-to-reduce-high-blood-sugars/

Wat eet je dan ???

Wat eet je dan, als je geen brood eet ?  De standaard vraag, waar ik van moet glimlachen, omdat hij zo ‘spontaan’ opwelt en vooral het verbaasde gezicht erbij. Ook al standaard  🙂

Ja en dan sta ik met mijn mond vol tanden. Hoe en waar te beginnen ?

Eh, vlees ( het grasgevoerd laat ik maar even weg ) en vis en eieren en veel goed vet en groenten en noten, soms wat kaas en een beetje fruit. Allemaal zo vers mogelijk, niet bewerkt. Homemade. Geen pakjes en zakjes. Brrr.

Niks bijzonder, toch. Dat eten zij ook wel, toch.

En pasta dan ? Geen pasta !  Geen koekjes, geen taart, geen snoep.

Wel soms een koffielepeltje chocoladetoetje, maar zelf gemaakt van rauwe chocoladepoeder, avocado, banaan, kokosolie, boter en stevia.  Jummy, samen met opgeklopte slagroom. “for the sweet tooth”

De blik van de vrager wordt steeds waziger. Geen beelden, geen. Hou er maar over op ! Dat doe ik dan 😉

 

577xr_100_cw100_ch100_thumb

Typically they must be ground, milled, soaked or sprouted…. then infused with vitamins and surrounded by sugar to make them nutritious and palatable.

( via Steve Cooksey   http://www.diabetes-warrior.net/  )