‘De dooddoener’ Ach, voor die ene keer…..

Hij komt er weer aan. De dooddoener: Ach, voor die ene keer, dat kan toch geen kwaad. Het is maar één keer ( kerst ) feest.  Of verjaardagsfeest, enz.  Alsof feestvieren alleen maar kan met ‘a lot of crap’  Ik heb hem nu alweer een paar keer gehoord en wil het niet horen, alles protesteert in mij. Alsof zij mij kunnen overhalen weer ‘slecht’ te gaan eten. Het overvalt me iedere keer weer en ik weet niet meteen wat te zeggen om de dooddoener voor eens en altijd te pareren. Zodat het ophoudt met die onzin.  Dat ga ik hier eens onderzoeken.

Het punt is dat het helemaal niet waar is dat er alleen met de feestdagen ‘a lot of crap’ wordt gegeten. Het hele jaar ! Maar met de feestdagen gaan de sluizen open. En iedereen moet meedoen, zo hoort dat. Groepsdwang !

In het collectieve bewustzijn zit er een hoop schuldgevoel over eten. Iedereen weet in zijn achterhoofd wel dat er veel te ongezond wordt gegeten, veel crap. Veel pakjes en zakjes, voorbewerkt voedsel, omdat het zo makkelijk is. Junkfood. Waar je heel vaak te dik van wordt en dan ‘moet’ je weer op dieet. Meestal een crash dieet, waarbij je honger lijdt en waar je zo gauw mogelijk mee wilt stoppen. De kilootjes komen er weer snel bij. Dan weer op naar het volgende crash dieet. Een rollercoaster, die een negatieve beeld over eten geeft.

Aha, en dat schuldgevoel willen ze bij feestjes even opzij schuiven. Dan snap ik het wel.

Maar waarom zou je zo eten, dat je er schuldgevoel van krijgt ? Dat slecht is voor je lichaam en slecht voor je geest, want schuldgevoel.

Helemaal geen crab, maar zoveel mogelijk eten waar een mens van oorsprong goed op gedijt. Dat is in ieder geval geen voorbewerkt eten, geen pakjes en zakjes, maar goed vlees of vis, eieren, verse groenten, avocado, goed vet en wat fruit, lekker klaargemaakt met kruiden, zeezout, knoflook en ui.

Hey, ik heb het antwoord op de dooddoener : “Ach voor die ene keer  ………. ”

Ik eet het hele jaar gezond en zeker met Kerstmis. Dat is pas feest 😉

 

b8df64fadb2f67d9ff01d50c8c3e8277 3b3779a30c9c88a7044559214e4b413f 4aa06c16bb05135f29ec55ba72355b1f

6 thoughts on “‘De dooddoener’ Ach, voor die ene keer…..

  1. Te gek Evy ! Gewoon doorgaan. Goed voorbeeld doet goed volgen 😉
    Ik merk dat zelf ook in mijn familietje. Eerst vonden ze het maar ‘vreemd’ en lastig, dat ik anders at. Nu ze de vooruitgang zien, zijn ze ondersteunend en gaan ze zelf ook meer gezond eten.

    Like

  2. Ik probeer vooral zelf het goede voorbeeld te geven. Op feestjes hier thuis staan er gezonde, maar feestelijke hapjes op het menu. Als de kinderen op school trakteren is dat altijd met verrassende hapjes: gekookte eitjes, nootjes, rauwkostspiesjes, fruitstokjes, gehaktballetjes, enz… De kids vinden het super en de moeders staan er altijd van te kijken dat het ook zonder taart en suikertoestanden kan. In de wintermaanden maak ik ’s vrijdags soep op school. Ook dat is een groot succes. Wat een feest! Elke vrijdag! Daar kan geen cupcake tegen op. 🙂

    Like

  3. Jammer dat je sociale contacten vermeid vanwege de groepsdwang. Jaren geleden, toen veel meer mensen rookte probeerde men mij over te halen om een sigaretje op te steken, ach voor de gezelligheid, waarop ik altijd antwoorde ik heb geen sigaret nodig om het gezellig te hebben. Na een paar keer volhouden, vonden ze het later normaal dat ik niet rookte. Dus iedere keer iemand zegt ach.. voor deze ene keer… gewoon antwoorden gezelligheid hangt niet af van of ik een gebakje weiger.

    Like

  4. Ja, voor mensen die gezond willen eten is het niet allemaal makkelijk met de groepsdwang. In mijn praktijk hoor ik regelmatig de boosheid in de stem als men verteld dat op feesten en verjaardagen zo gedwongen wordt om toch dat lekkere …. te nemen.

    Like

Geef een reactie

