RS ? om er als de kippen bij te zijn …

Dit haantje de voorste wil er als de kippen bij zijn. Zit in mijn genen, als kind al, wilde ik DAAR zijn in plaats van HIER. Daar was een uitdaging, hier was, nou ja, gewoon hier. Dus liep ik geregeld door struikgewas, waar prikkeldraad in verborgen zat, en andere obstakels. Pijnlijk, maar ik was wel dáár. De rest van de vriendjes wist meteen dat ze daar niet wilde zijn. Of pas later als alles opgeruimd was, het veilig was.

De spanning tussen angst en uitdaging geeft mij een heel scala aan gevoelens. Angst, nieuwsgierigheid, opwinding, roes, enz. Die moeten onderzocht worden, in een flits. Als de ratio het overneemt, gebeurt er niets. Het instinct neemt de beslissing, zo werkt het bij mij. Achteraf beredeneren, wat ging er goed, wat ging er fout. Zo leerde ik en zo leer ik nog. In de spanning blijven staan ! Goed of slecht, verder of kappen ?

Door schade en schande wijs geworden ? En rustiger ? Niet echt ! Wel veel geleerd en ook een hoop weer moeten afleren, ha, ha.

Nu dus RS, ‘New kid on the block’  Controversieel in Paleo/ LowCarb  community. Resistant Starch.  Starch ? Dat zijn toch koolhydraten ?

Al een hele tijd wordt het gemeld. Maar het bleef in de marge hangen. Hoe het precies werkt ga ik niet uitleggen hier. Daar zijn anderen veel beter in. Dus op het einde een aantal linken, om zelf te bestuderen.

Een tipje van de sluier. Aardappelzetmeel ( RS ) wordt niet in de maag en dunne darm opgenomen/verteerd maar gaat onverteerd naar de dikke darm en voedt daar de ‘goede’ bacteriën. Zodat de ‘slechte’ bacteriën verdrongen worden. De darmflora herstelt.

Voor mij is vooral van belang, dat het o.a. een goed effect op de bloedsuiker zou kunnen hebben. Insuline resistentie opheft/gunstig beïnvloedt. Daar ben ik natuurlijk altijd voor in.

Na 7 dagen experimenteren nog geen denderend resultaat. Zelfs hoge spikes in BS. FBG wel weer in de normale range. Dus een beetje teleurstellend. Maar gelukkig ook weer bemoedigende berichten van andere diabeten, zoals Steve Cooksey, die zegt dat het meer tijd nodig heeft en spikes in het begin vaker worden gemeld en ook weer over gaan. Daar hoop ik dan maar op  😉

Ik hoop dat ik nieuwsgierig maak naar het vervolg. Dat komt er zeker. Hier, als aanvulling, of in een nieuwe post.

Het beloofde leesvoer:

Allereerst het blog van Melchior Meijer, die mij als eerste uitdaagde om het experiment aan te gaan. En in een flits zei ik. JA.  Zonder na te denken 😉  Nu, 7 dagen later,  zitten met kapotte vingertoppen ( prikkeldraad ? ) en zweven tussen himmelhoch jauchzend und zum Tode betrübt. Hoop en vrees.  Ha, ha, maar DAAR wou ik toch zijn ?

Het blog heeft over de 600 comments, niet alleen over RS :   http://melchiormeijer.wordpress.com/2013/12/02/doe-mij-maar-1-volkoren-hartinfarct-en-2-meergranen-stents/#comment-17417

De vandaag geplaatste nieuwe post van Melchior Meijer, moét ik hier bij plaatsen. Dit zegt alles, zoals ik boven al zei: Er zijn anderen die dat beter kunnen uitleggen. Bewijs geleverd  😉

http://melchiormeijer.wordpress.com/2013/12/19/wordt-honig-aardappelzetmeel-de-paleo-hack-van-2013

Dan Steve Cooksey, mijn trouwe facebook vriend, over zijn, nu 25 dagen durend experiment met RS :

http://www.diabetes-warrior.net/2013/12/12/my-personal-n1-resistant-starch-experiment/

En last but not least  Richard Nikoley, van Free the Animal, één post, er zijn er over de veertig, voor de liefhebbers :

http://freetheanimal.com/2013/12/resistant-primer-newbies.html

naamloos Meter

10 thoughts on “RS ? om er als de kippen bij te zijn …

  1. Pingback: Are you a victime or a warrior ?… aan het begin van jaar vier … | Ketogeen... en... Wat ?

    • Hoi Linda, ik neem 3 eetlepels per dag in, geroerd in koud water. Dat is zo’n 20gram per keer. Vóór ontbijt, rond middaguur en rond 19.00 uur. Ligt er aan op welke tijd je eet. In ieder geval op een nuchtere of lege maag. Dan kan de AZM rechtstreeks naar de darmen en zijn werk gaan doen. Soms roer ik de eetlepel door een klein beetje yoghurt of kefir, maar dat is niet noodzakelijk.
      Om te beginnen zou je ook eerst met wat minder kunnen beginnen en het dan langzaam opvoeren. Veel succes ! Laat je even horen hoe het je vergaat ? Ben ik erg nieuwsgierig naar 😉

      Like

      • Ik stop voorlopig even met de RS.
        Ben 3 dagen voor ik met de RS gestopt met het nuttigen tarweprodukten vanwege schommelende bloedsuiker. Nu 1 week later en 1kg zwaarder nog steeds hongerig tijdens de nachtelijke uren, gek word ik hier van!
        Ik heb momenteel een buik als een ballon en dit wijt ik aan de RS.
        Jij reageert er gelukkig beter op!

        Like

      • Kan ik me voorstellen Linda, als je zo’n reactie krijgt. Twee dingen tegelijk veranderen, vast teveel voor je lichaam. Eerst maar het graan. Is al een hele omschakeling. Dat gewicht, zou ik me nu niet meteen zorgen over maken. 1 kilo schommeling is niks 😉
        Voor de honger: meer goed vet eten. Boter, kokosolie, olijfolie ( op de sla )

        Nog wat weekjes wachten met RS en met kleine beetjes beginnen.

        Like

  2. Valhalla, en ik lees heel graag de jouwe. Eerlijk gezegd heb ik door jou, ook de stoute schoenen aangetrokken. Jij schrijft zo, alsof je naast me zit, recht uit het hart. Geen hoogdravend gedoe en dat bevalt me. Ik ging merken dat ik, als je eens een keer oversloeg, ik je miste 😉

    Like

Geef een reactie

