Sporten op AZM

 

Sportexperiment, à la Steve Cooksey !  http://www.diabetes-warrior.net/2014/01/08/omg-intense-exercise-another-resistant-starch-test/  ( dat trucje om een link onder tekst te verbergen ken ik nog niet, dus maar op de ‘gewone’ manier )

He, zou dat echt werken. Tijdens mijn vorige sportsessie had ik het namelijk weer. Lever dump ! Dat betekent dat lever om een of andere reden gestrest wordt, zoals te weinig glucose in het bloed, en dan zijn hele voorraad in een keer dumpt. Zoals ik hier beneden uitleg, een verwarrend gevoel. Steve heeft dat ook wel eens. Daarom deed hij zijn experiment met RS,  N=1, maar werkt het bij mij net zo ?

Alleen maar uit te zoeken, door het uit te proberen. Dus zo gezegd, zo gedaan  😉

Hier het  verslag !   We hebben de foto’s ook nog 😉

Vanmorgen  9 uur  FBG 3.8

Ontbijt 2 koppen koffie met room, half wafeltje ( amandelmeel 4 gr, kokosmeel 4gr,half ei )

1 eetlepel kokosolie, en koffielepel HONING, ja,ja !

10.30 uur BS 6.9

2 eetlepels AZM in water geroerd.

11 uur, sporten, 10 min. loopband, 35 min gewichtheffen, verschillende, armen,borst,rug enz.

10 min squat voor de benen, 5 min fiets, met 3 x 20 sec. Hitt

12.06 uur BS 7.8 !!!!  ( was vorige keer 11 )

( géén leverdump, heb ik meestal wel, soms zo erg dat ik voortijdig stop, omdat het een soort

hypogevoel geeft zoals bij lage BS. Bij meten is het dan hoog ipv laag, 10, 11 of 12 )

13.00 uur BS 7.8

14.00 uur BS  5.4

15.300 uur gegeten 3 eieren gebakken met spek, tomaat, beetje geraspte kaas,en flink wat sla, komkommer.

Klein stukje chocolade 80 %.

21.00 uur BS  8.2

24.30 uur BS 6.8

1.00 uur   BS 6.9

3.00 uur  BS 6.7

Volgende dag

8.30 uur BS  4.6

 

Morgen weer hetzelfde experiment. Voor herhaling vatbaar. Hoop op nog betere resultaat. See you  🙂

 

 

 

SAM_3545 SAM_3546 SAM_3547 SAM_3548 SAM_3549 SAM_3550 SAM_3551 SAM_3552 SAM_3553 SAM_3554

12 thoughts on “Sporten op AZM

  1. Hoi, Onlangs is bij mij diabetes geconstateerd en ik ben nog erg zoekende. Hierbij stuitte ik op jouw blog en heb dit met veel interesse doorgenomen. Ik heb een vraag voor je: Hoe kan leverdump ontstaan? Ik ken het gevoel: Een enorme “wegtrekker” Het gevoel dat je laag zit en moet eten maar dan bij controle blijk ik een bloedsuiker van 16 te hebben ofzo. Dat is waar ik de voorgaande jaren de fout mee ben in gegaan toen er nog geen diagnose was gesteld.
    Dit gevoel en dan maar gaan eten….helemaal fout dus. Ik hoor graag van je , desnoods in een privé reactie.
    vr gr Caroline

    Like

    • Sorry Caroline, het duurde langer dan ik verwachte, voor ik je kon antwoorden.
      De leverdumping in het algemeen en de leverdumping na/tijdens sporten zijn, volgens mij, ietsje anders. De oorsprong wel hetzelfde. De lever slaat de overtollige glucose op o.a. in de lever en spieren als glycogeen. Een soort voorraad kastje, om het simpel te zeggen. Waar ik het hier over heb, is dat ik bij/na sporten heel vaak ook, zo’n ‘wegtrekker’ ervoer als jij beschrijft. Ging ik dan meten, bleek mijn bloedsuiker juist heel hoog, 11 ofzo.

      Dat voelt inderdaad, alsof je laag bent en bij prikken is het dan hoog, verwarrend. Wat ik ook heb is dat als ik hoog ben, krijg ik honger en als ik laag ben helemaal niet, pas als er een échte hypo dreigt. Vaker gepolst bij de dokter en dan ging hij wazig kijken.
      Mijn redenatie was, bij hoog, dus insulineresistent, kán het lichaam de aanwezige glucose niet gebruiken en vráaaagt dan naar eten/suiker.
      Bij laag, dus minder resistent, kan het lichaam wel de glucose gebruiken, dus geen honger ( totdat het op is, ja en dan hypo )

      Helemaal precies weet ik het ook niet, maar wel dat bij stress ( ook veroorzaakt door sporten ) de lever de opgeslagen glucose/glycogeen in het bloed stort, leverdumping.

      Door het nemen van AZM vlak vóór het sporten, dat werd door een collega diabeet ook gedaan, met goed resultaat. En door flink koud water in mijn gezicht te plenzen, direct na het sporten is de leverdumping nu helemaal verdwenen.
      Deze tip kreeg ik van Melchior Meijer. Hij legde uit dat tijdens heftig sporten het sympathische zenuwstelsel geactiveerd wordt en dat na het sporten het parasympathische zenuwstelsel bij gezonde mensen dan weer in werking treedt en de boel weer tot rust komt. Bij diabeten is de balans tussen beiden verstoort en blijft het sympathische zenuw stelsel te lang doorwerken. Dat veroorzaakt de leverdumping. Het koude water ( kan ook door koud douchen zijn ) stopt het sympathische zenuwstelsel.

      Lang verhaal. Pfff. Ik hoop dat je er wat mee kunt 😉
      Vraag gerust door over dit of iets anders.

      Like

  2. Ik ben nu 5 weken bezig met AZM. De BS worden totaal evenwichtig. Door IF dag ( 24 uur vasten ) ook natuurlijk heel laag. Maar een paar maanden geleden kreeg door IF, van soms drie dagen achter elkaar, nog altijd niet zo’n evenwichtige BS.

    Hier staat wel ongeveer alles van wat er tot nu toe bekend is over ervaringen met RS :
    http://www.latestinpaleo.com/paleo-podcast/2014/1/14/latest-in-paleo-97-perfect-resistance.html

    Proost Hielkje ! Op jouw en mijn gezondheid 😉

    Like

  3. Ik las bij MM je bloedsuikers van gister. Top. Gefeliciteerd. Ben benieuwd hoe het de komende maanden verder zal gaan. Zijn er bij anderen in min of meer vergelijkbare situaties al ervaringen opgedaan voor de langere termijn? Weet jij daar van?
    P.s. bij mijn eerst volgende glas wijn is mijn proost op jouw gezondheid!

    Like

  4. Leuk dat je het vraagt, Hielkje.
    Even better 😉 FBG 4.6. Half uur voor sporten BS 6.8. en twee volle eetlepels AZM Direct na sporten BS 6.7 . Uur erna wel wat hoger BS 8.4 Kijken of het om 14.00 uur weer wat gezakt is. Voor herhaling vatbaar ! Blijft wonderbaarlijk ….

    Like

Geef een reactie

