Effe over de bloeddruk ….

Diabetes en Bloeddruk.

Bij diabetes wordt standaard, naast natuurlijk de bloedsuikerwaardes, ook gekeken naar de bloeddruk, eiwit in de urine ( nierwerking ) en de cholesterol. Waarom ? Omdat als die waardes verhoogd zijn de kans op complicaties ( nog ) hoger zijn.

Dus omdat het bij het protocol van diabetes behandeling ‘hoort’ wordt mijn bloeddruk, ieder kwartaal door de internist gemeten. Omdat mijn bloeddruk volgens hem te hoog is/was en ik ook vocht in mijn benen heb/had, slikte ik al jaren bloeddrukverlagers. Een combinatiepil van bloeddrukverlager en vochtafdrijver:  Losartankalium/HTC 100/25 PCH. ( 100 mg losartan en 25 mg hyhrochloorthiazide )

Nadat ik met succes de Actos, diabetesdrug, eruit had gegooid ( april/mei 2012 ), dacht ik: en nú de bloeddrukverlager 😉
Ik begon zelf de bloeddruk te meten, en in kleine stapjes de hoeveelheid te verlagen, door eens een dagje over te slaan. Dat was rond september/oktober 2012.

Bedenk wel, dat ik al sinds februari 2012 anders was gaan eten, Paleo /HFLC, goed begon af te vallen en mijn bloedsuikerwaardes waren verbeterd.

TOEN kwam een gelukkig toeval op mijn pad ! Mijn dokter/studenten/diabetesafdeling in het VUMC vroegen mij om met een onderzoek mee te doen over thuismeten van de bloeddruk. Hypothese was, dat bij thuismeten i.p.v. bij/door de dokter de metingen lager zouden zijn, omdat de stress van het meten bij de dokter al de bloeddruk kon opdrijven. Bovendien een moment opname.
Het onderzoek zou een jaar duren en hield in 12 maanden, 7 dagen per maand, 2 x per dag ( na opstaan en rond 21 uur ’s avonds ) de bloeddruk meten.
Vóór de eerste maand en ná de laatste maand één hele dag, 24 uur, ieder half uur meten. Daarvoor kreeg je een automatisch bloeddruk meter, die dus ieder half uur begon te pompen en te meten. Ook ’s nachts.

Laatste 24 uurs meting. November 2013. 

Totalen:  sys (bovendruk)  112,  dia (onderdruk) 62,  pols 79

Dag:  sys 115, dia 62, pols 80.  Nacht : sys 108, dia 62, pols 75

Van  de eerste 24 uurs meting ( nov.2012 ), heb ik  geen gegevens. Helaas, maar was een stukje hoger. In de richting van de eerste meting in november 2012

images bdm - kopie

En dit is het eindresultaat van het hele jaar !

In januari 2013, met goedkeuring van de internist officieel gestopt met de bloeddruktabletten, wegens ‘normale’ waardes, die in de loop van het jaar steeds maar beter werden. Maar in september 2012 was ik zelf al begonnen met meten en had de bloeddrukmedicatie al behoorlijk verlaagd, omdat ik zag dat mijn bloeddruk veel lager was geworden. Hoelang had ik al geen tabletten meer nodig ?  Met de daarbij behorende bijwerkingen, zoals in dit geval bruine pigmentvlekken in het gezicht en op de armen. Zal de ouderdom wel zijn ? Niet, want nu trekken ze weg, he. En waar zaten die bruine vlekken nog meer, binnen,  aan het oog onttrokken ?

Daar kom ik niet meer achter !  Oké, ik kijk vooruit, da’s veel leuker 😉
Bloeddruk meetresultaten vergelijken:
Eerste meetresultaten
148
70
nov 2012
Laatste meetresultaten
124        is  – 24
67          is – 3
nov 2013

11 thoughts on “Effe over de bloeddruk ….

  1. Pingback: Are you a victime or a warrior ?… aan het begin van jaar vier … | Ketogeen... en... Wat ?

  2. Mariet, je doet dit natuurlijk helemaal zelf. Ik reik alleen maar informatie aan. Don’t worry, dat boek komt. Ooit 🙂 . Het is mogelijk een voordeel dat ik niet de eerste was. Geen idee hoe Het Oerdieet loopt, maar ik krijg steeds meer de indruk dat er een plek is voor iets anders. Als ik het doe, dan wordt het een reis. Langs volkeren, deskundigen en n=1’nen. Meer een journalistieke approach dus. Uiteraard krijgt Mariet dan een heel hoofdstuk… En met permissie noem je (geanonimiseerde) case ook op een lezing voor LTO Groningen, medio maart.

    Ik hoop dat die boeren mij niet aan hun hooivork spiesen 🙂 !

    Like

    • Dat is waar, ik moet het zelf doen. Ook bereid zijn gewoontes en informatie te heroverwegen.
      Als de nieuwe informatie congruent is dwz , in deze materie, er tussen theorie en praktijk geen speld tussen zit, dan overtuigt de praktijk dat de theorie klopt.

      Daarom is het ook zo belangrijk om integer te zijn. Dat ben je en daarom geloofwaardig, geen verborgen agenda, zoals zo velen.

      Neem de tijd met je boek, lijkt me fantastisch dat plan.

      Ha, ha, die boeren zullen aan je lippen hangen, denk ik. Boeren zijn als het goed is van de praktijk, toch ? Als je een before en after foto nodig hebt ? Niet, als het niet moet, maar ik heb er een zonder hoofd , dus anoniem 😉

      Like

  3. Mariet , ik volg je via Melchior ,

    Heb geen diabetes , denk ik 😉 , volg jullie beide en met verbazing ook , prachtig om te zien dat je zoveel baat hebt bij alle veranderingen ook met tips van Melchior !
    Je bent een voorbeeld voor zoveel mensen , als ze er maar van wilden weten …… , maar helaas , ……
    Misschien moet jij dan maar een boek schrijven ………; -)

    Groet , Hans

    Ps. Je bent geweldig !

    Like

    • Bedankt Hans, Ik ben er ook heel blij mee, met de tips van Melchior. Ik denk iedereen op zijn blog. Iedere dag weer opnieuw succes verhalen. Voor mij en sommigen reparatie en voor anderen preventie.
      Voorlopig blijf ik laboratoriumratje 😉
      Áls hij een boek schrijft hoop ik dat hij daar wat aan heeft.( kan ik er wat voor teruggeven )

      Like

  4. Dat is goed/beter ook. Want gisteren reisje gemaakt, ontmoeting met vriend, die ik al 30 jaar ( wegens afschuwelijke familie gebeurtenis ) niet had gezien ( dat kán ik nu weer aan ) Emotioneel en bevrijdend. Veel gelopen, been speelde weer op. Raar gegeten, niks ergs, maar raar. Ook niet veel gemeten. Thuis toch weer wat hoog, 9.. Vandaag weer wat lager FBG 5.5. Dus gewoon nog één weekje testen. Weten we het zeker 😉

    Like

  5. Mariet, als het wordt gepubliceerd ben je waarschijnlijk de eenzame ‘outlier’ helemaal links onderin het diagram.

    Het wordt bij mij tijd voor een AZM2 post, maar ik moet even 2 lastige deadlines halen. Hopelijk na volgende week tijd.

    Like

  6. Melchior, dat wil ik ook weleens weten 😉 Eind februari naar de internist. Ga ik aan hem vragen en/of het gepubliceerd wordt, dat onderzoek. Als ik er aan toekom, heet dat. Want AZM, he, ha, ha. Ik denk dat ik maar eens een kort vragenlijstje ga opschrijven, zodat ik niets vergeet 😉

    Like

Geef een reactie

