Is moestuinieren paleo ?

Al een paar jaar, een beetje halfslachtig, aan ‘t oefenen in moes-tuinieren. Dit jaar wil ik er maar eens serieus werk van gaan maken. Nou ja, serieus 😉 Iets meer serieuzer dan. Ik heb de plek, de tijd en weer genoeg beweeglijkheid en uithoudingsvermogen. Dus geen excuses meer.

Nu heb ik niet een hele grote moestuin. Omdat mijn tuingrond van rivierklei is en met hoog grondwater, heb ik een verhoogde bak van 4 bij 1.50 meter, waarin ik de groenten kan kweken. Ik moet dus kiezen, wat ik echt het lekkerste vind ( en het makkelijkste )

Gelukkig eet ik Paleo en hoef ik dus geen bonen, aardappelen, mais en tomaten te kweken 😉 Tenminste, maar weinig van deze soorten. Wel een beetje tuinbonen, blauwschokkers, peultjes, sperziebonen  en paarse aardappeltjes. De bonen eet ik alleen heel jong, vóór dat ze echt bonen zijn en de kleine paarse aardappeltjes echt per stuk, voor de smaak en kleur, als een soort bonbonnetje.

De meeste plaats geef ik aan de bladgroenten, sla, bladmosterd, bloedzuring, oesterblad, eeuwig moes, snijbiet, spinazie, boerenkool. Waar ik ook echt van houd zijn wortels en knollen. Aardpeer, de bobbelige en de gladde soort (die is veel gemakkelijker schoon te maken) pastinaak, wortelpeterselie, worteltjes, rode biet, mierikswortel, wasabi, aardkastanje, oca en crosne. Knoflook, oerprei en uien krijgen ook altijd een behoorlijke plek. Vorig jaar verschillende, kleine hoeveelheden aardbeien aangeschaft, met verschillende oogsttijden. Doorbloeiers en eenmalige bloeiers. Ik hoop dat het ook uitkomt, die belofte, van een lange oogsttijd.

Daarnaast staan er een paar fruitbomen en fruitstruiken in de tuin. Pruimen, appel, kersen, frambozen, kruis-, bos-, josta-, zwarte- en honingbessen.

Kruiden, veel verschillende soorten, staan in grote bakken, dicht bij huis. Tijm, salie, rozemarijn, Griekse bergthee, munt, selderij, peterselie. En paar nieuwe waarvan ik maar moet afwachten of ze de winter overleven. Bij deze winter, goede kans. Mexicaanse dragon, bergbonenkruid, azteeks zoetkruid, basilicummunt, wondklaver.

Dan zijn er nog de wilde planten, zoals paardenbloemen, zevenblad, brandnetel, apios, brede lathyrus en de lisdodde in de tuin of naaste omgeving.

Best veel als ik het zo teruglees. Echt eten, heerlijk toch. Gelukkig geen landbouw in de buurt, alleen veeteelt. Wel af en toe ammoniak geur bij mest uitrijden, maar geen bestrijdingsmiddelen. Dus een wortel met een beetje grond, geen probleem.

Morgen de tuinbonen leggen, dat mag nu. Iedere dag op z’n minst één uur in de tuin werken, behalve als het heftig regent 🙂

Effe verder, om mijn eigen vraag te beantwoorden 😉

Ja, moestuinieren is Paleo ! Min of meer wel, omdat je echt, vers en onbewerkt voedsel ( groenten, knollen en fruit ) produceert.  De echte jager-verzamelaar haalde zijn groenten en knollen uit de vrije natuur.  Dus niet helemaal hetzelfde, maar moestuinieren is wel meer oer dan shoppen bij de appie enzo.

f824439de479d1b94ce23fa06cb7b7482c3e0ab9526648af9528e36b7c2fef43555c2f4ad212e8dd5ce0e2ea176592a2 809f13f511c20349a24e16d84572d4ee

928e63f0b00334d6d3b1b1e280c85680

e35b13ddf952f90a7ac6e6c82e7ab6bd

cac32dee79d1589d7bc8f9360452f031

 

Zoeken in de oude foto’s vond ik een foto van mezelf met mijn eerste ‘tuintje’ 1966/67 ? Zoiets, ongeveer !  Het was geen tuin, maar een plat dak, waar ik lege wijnkistjes neer zette, aarde erin en wat plantjes. Wat, ik zou het niet weten  😉  Zo lang geleden, nog zo jong. Daarna heel lang geen tuin gehad tot 1988. Nu 4 tuinen later, en tijd genoeg, een tuin uit het niets opgebouwd. Maar hier begon het ( nostalgie )

mijn eerste 'tuintje'

mijn eerste ‘tuintje’

 

2 thoughts on “Is moestuinieren paleo ?

    • Folkert , Fijn dat je er plezier in hebt. Mij is het met de paplepel ingegoten. Mijn vader was een echte moestuinierder met kippen, zoals Willem. Ik mocht hem vaak helpen en zo heb ik het tuinieren opgedaan. Ook had ik een schooltuintje met echte klompen, waarop ik niet goed vooruit kon, maar ik vond het stoer. Ik weet eigenlijk meer van bloemen, maar ben de laatste jaren overgegaan naar veel meer moestuinieren. Pensioen en meer tijd. Wel altijd zwarte nagels, he. Dus die houd ik in de lente en zomer flink kort 😉

      Like

Geef een reactie

