RS/PS/AZM na zo’n dikke 3 maanden. Hoe is ’t ?

Lekker spelen met modder, goed voor de darmflora !?

Lekker spelen met modder, goed voor de darmflora !

 

Intensief experiment van tot nu, 3 maanden en 1 week. Nu eens even samenvatten. Wat is er gebeurd ?

De klad was erin, mijn HbA1c 8.1, was veel te hoog. Al een paar maanden (gemeten oktober en november) Daarvoor: HbA1c 6.3. Het was zorgelijk, na een hele goede periode, van zowat 20 maanden Paleo/HF/LC waarin de bloedsuiker flink daalde, ik 20 kilo afviel en 2 medicijnen kon skippen, stond de progressie stil. Een lang plateau (gebeurt wel vaker, geduld) Dan nog maar vaker IF. Niets hielp, wat is er aan de hand? 

Met beiden handen greep ik  dus deze vraag aan:
“@Mariet, ben jij in voor een experimentje? Zou jij kunnen testen wat RS doet met je bloedsuikers? Dat de oorzaak van diabetes in de darm zit was me wel zo ongeveer duidelijk, maar dat interveniëren in de flora zulke enorme effecten zou kunnen hebben heb ik niet durven bevroeden.” http://melchiormeijer.wordpress.com/2013/12/02/doe-mij-maar-1-volkoren-hartinfarct-en-2-meergranen-stents/#comment-17417

Het hoogtepunt van het hele experiment was, voorlopig, de uitslag van de HbA1c op 24 februari 2014. Die was gezakt van 8.1 tot 6.5. En daarbij komt nog dat de daling dus in de laatste maand voor de meting is gebeurd. Wow! Over drie maanden nog lager?

Nu de verslaggeving, dagelijks 5 tot 8 Keer BS prikken en meten (de meetstripjes zijn bijna op en per 1 april komen pas de nieuwe weer) is gestopt, ga ik wel gewoon door met AZM.

De bloedsuiker is gezakt en het gewicht is weer gaan bewegen. Dat is meetbaar en zichtbaar. Geen twijfel mogelijk. Verder geen  last meer van de chronisch voorhoofdsholte ontsteking en de inwendige aambei, die af ​​en toe opspeelde. Maar naast dit zijn er nog een paar subjectieve waarnemingen: Scherpere hersenenactiviteit, minder dyslectische fouten, vlakkere mood swings. Makkelijker herstel na sporten, geen spierpijn meer, terwijl ik wel zwaarder kán gaan.

En dat alles door Resistant Starchl / Aardappelzetmeel? Ja, door zetmeel verandert de darmflora! Het rauwe zetmeel wordt niet in de maag en de dunne darm verteert / opgenomen, maar gaat naar de dikke darm en wordt daar door de ‘goede’ bacteriën omgezet tot boterzuur en gebruikt als voedsel. Daardoor groeien/vermenigvuldigen zij en de ‘slechte’ bacteriën raken in de minderheid. Gevolg een betere darmflora. Er zijn goede aanwijzingen dat ook de ‘Gut-Brain connection’ verbeterd wordt. Eerst waren er de darmen en zij bouwden onze  grote hersenen ? Nog altijd een speciale relatie ? Lijden onze hersenen als onze darmen ze niet goed kunnen voeden ?  

ALLEMAAL GOEDE REDENEN OM DOOR TE GAAN  🙂   )))

De darmen, het ondergeschoven kindje, staan nu volop in de belangstelling. Het wordt steeds duidelijker dat een onevenwichtige darmflora, weleens de oorzaak kan zijn van ziektes. Of in ieder geval het in stand houden van ziektes. Ons lichaam geeft thuis aan meer bacteriën, dan cellen in ons lichaam. We leven samen en ons voedsel is ook hun voedsel, dus. Er zijn aanwijzingen dat een betere,  evenwichtigere darmflora de insuline resistentie doet afnemen. Dat was natuurlijk voor mij,  als diabeet, de belangrijkste reden, om aan het  experiment te beginnen.


Hoe het precies werkt  ? Voor mij nog altijd niet helemaal te bevatten, maar dát het werkt is me nu wel duidelijk. Dus blijf ik, naast Paleo, Resistant Starch toevoegen en hoop hiermee mijn insuline resistentie nog meer te verminderen.
Ik blijf ook natuurlijk verder studeren. Komen er wereldwijd steeds meer N = 1 verhalen van mensen, die een zelfde soort experiment doen. En dokters en wetenschapers, zoeken naar verklaringen en bewijzen en publiceren.

De verandering begon hier. Op 11 december naar de Appie om 3 pakjes AZM te kopen. Een eetlepel in koud water roeren en opdrinken. Smaakt naar niks, niet vies, niet lekker. En nu maar wachten op het wonder 🙂

Eerste dag! 12-december 2013

9.00 uur FBS 7.1
11.00 uur BS 11.8
12.00 uur BS 10.9
13.00 uur BS 9.1
14.00 uur BS 10.3
15.00 uur BS 8.6
16.00 uur BS 8.4
17.00 uur BS 9.0
18.00 uur BS 10.3
19.00 uur BS 10.7
20.00 uur BS 10.8
21.00 uur BS 13,6
22.00 uur BS 16,4
23.00 uur BS 13.9
24.00 uur BS 12,2
Ketonen GEMETEN: 1 (0,5 is ketose)

Hoog, hoger dan daarvoor! Hieronder één dag, een paar dagen voor AZM, ook  hoge bloedsuikers, maar lager  dan de eerste AZM dag.

9 december 2013
9.00 uur  7,6
14.30 uur 10.4
19.40 uur 8,2
23.00 uur 10.7

Na 12 december bleef de bloedsuiker, afwisselend hoog van soms ook heel laag. Vooral de FBG en af en toe een hypo’s. Hoewel beangstigend, ook wel een teken dat er iets gebeurde.
Maar ná 10 januari begon de boel te kantelen. Mijn bloedsuiker ging omlaag en bleef meer evenwichtiger door de dag. Zelfs ook op sportdagen. (Door de koud water interventie)

Voorbeeld van sportdag, ná de koud water interventie waardoor de leverdumping verdwijnt.

Vrijdag 7 februari 2014 Sportdag. Ontbijt, 2x Koffie met KO, roerei, 2 ei, spinazie. AZM 11.45 Twee eetlepels en nog een keer om 19 uur. Gegeten om 15 uur, stoofvlees, spruitjes en spinazie. Voor slapen theelepeltje honing.

9 uur FBG 3.8
11 uur BG 5.8 Voor sport
12 uur BG 5.6 Ná sport (flink koud water in gezicht)
13 uur BG 6.9 1 uur na sport
14 uur BG 5.6 2 uur na sport   :-)  ))
18 uur BG 7,2
21uur BG 7.9
24 uur BG 6.7

Maandag 20 januari 2014

9.30 uur FBG 4.6
11 uur BS 6.4
12 uur BS 6.3
15.30 uur BS 5.7 Eten, gestoofd wildrundvlees, in Kokosolie en reuzel, ui, Knoflook, kurkuma en spinazie.
16.30 uur BS 6.9
18 uur BS 7.8 20 uur Twee eetlepels AZM
21 uur BS 7.1 Spuiten 43 eenheden Lantus
24 uur BS 7.6

Zondag 16-2 Koffie met  KO. Geen honger dus IF dag, lekker resetten. Wel veel thee van olijf bladeren met een scheutje Appelazijn, soms, voor de verandering,

9 uur FBG 5.6
13 uur BG 5.9
19 uur BG 5.1
21 uur BG 6.0
24 uur BG 6.7

Meer cijfertjes op en  verslag van: https://mariethoen.wordpress.com/2014/01/15/intermittent-fasting-op-azm/
En hier ook op Melchior Meijer’s blog staan  verslagen van mij  en velen die ook aan het experiment begonnen: http://melchiormeijer.wordpress.com/2013/12/19/wordt-honig-aardappelzetmeel-de-paleo-hack-van-2013/

Hier kun je, indien je  super gek bent op de cijfertjes  van het hele verloop, bijna alle dagen direct bekijken. Voor mijzelf leuk om te bewaren en dan over een jaar nog eens naar te kijken.

Gutbrain-Connection,  gezonde darmen creëren stralende hersenen  ;-)

Gutbrain-Connection,
gezonde darmen creëren stralende hersenen 😉

                                                                                                                                                                                                                                     

 

Hier staan nog een aantal linken naar meer en uitgebreidere wetenschappelijke publicaties hierover: https://mariethoen.wordpress.com/2014/02/23/het-onzichtbare-universum-binnen-in-je-gut/

Ook over het herstel van de gut-brain connection, die schijnt door de Resistant Starch te worden verbeterd.


9 thoughts on “RS/PS/AZM na zo’n dikke 3 maanden. Hoe is ’t ?

  1. Pingback: Op drift … van Taylor naar Mobbs. Het geheim van lang leven ? | Ketogeen... en... Wat ?

  2. Hoi Corrien, bedankt ♥♡
    Ja, stel je voor HbA1c rond de 5, dat zou de ultieme overwinning zijn. Ik ga er voor !
    Tijdens het hele proces, heb ik ook wel ontdekt dat er voedsel is waar ik niet zo goed mee kan omgaan, voorlopig.
    Zoals zuivel, kaas, room. Dus flink geminderd. En noten, ook geminderd.
    Terwijl knollen, zoals pastinaak, aardpeer ( niet zoveel winden, dan vroeger ) wortelpeterselie, zoete aardappel, weer heel goed gaan. Tenminste weinig of geen effect op de bloedsuiker.
    Het blijft zoeken en is waarschijnlijk ook voor iedereen anders.

    Ik ben benieuwd hoe het voor jouw werkt, als je weer begint met AZM 😉

    Like

  3. Hoi Mariet,
    Sluit me bij de bovenstaande sprekers aan; complimenten voor je dappere interventies. Ben inderdaad heel nieuwsgierig wat je volgende HbA1c zal zijn. Zou zomaar rond de 5 kunnen zitten.
    Denk dat ik mijn SIBO veel teveel voerde met gedroogd fruit (nam ik nogal eens als toetje of bij de koffie). Dus heb die geskipt en ben aan de bonebroth. Ga ik over maandje maar weer eens aan het AZM.

    Like

  4. Bedankt George 🙂
    Wie weet is je darmflora wel hartstikke in orde. Maar ‘merken’ is maar relatief. Als ik mijn bloedsuiker niet zou meten, zou ik er misschien ook niet veel meer van merken. Want na een paar weken winden en gepruttel is dat nu nog maar heel sporadisch het geval.

    Dat van die slaap heb ik ook. Diep en uitgerust, en meer dromen.
    En …. nog altijd een theelepeltje honig vóór het slapen gaan !

    Like

  5. ik vind het fantastisch! De resultaten, maar ook dat je er open voor stond/staat en doorgezet hebt……ik persoonlijk merk niets, behalve dat mijn dromen zeer intensief en diep zijn, terwijl ze bovendien mij erg goed doen uitrusten; ik droom vooral op die manier wanneer ik aardappelzetmeel vlak voor het slapen gaan inneem en geen alcohol gedronken heb…..

    Like

  6. Dank je Michel, voor je complimenten en ondersteuning.
    Bij mij is er een lampje gaan branden en ik hoop dat er bij meer mensen het licht aangaat !
    “Kijk uit naar je volgende meeting in het ziekenhuis!! ”
    Ha, ha, ik ook 😉 )))

    Like

  7. Je bent heldhaftig bezig!! Door het heft in eigen handen te nemen, je in te lezen en naar je eigen lichaam te luisteren. Super, zoals eerder in de AZM draad bij Melchoir al gezegd te hebben, zouden meer mensen moeten doen, i.p.v. alle hoop op een pilletje/spuitje enz, enz, te vestigen!

    Kijk uit naar je volgende meeting in het ziekenhuis!!

    Like

Geef een reactie

