In mei leg ik mijn ei ;-) )))))

moederkip en kuiken - kopie

Nog 4 weken om mijn ei uit te broeden.

Het moet er nu maar eens van komen. Na twee jaar en drie maanden van voorbereiding, studie, experimenteren, wordt het tijd voor resultaat. Begin juni krijg ik de volgende HbA1c uitslag bij mijn dokter. Die wil ik goed hebben. Het liefst 5 of 5.5. In ieder geval onder de 6.5 van de vorige keer. In de vorige post, Meten is weten, heb al drie weken mijn bloedsuiker op de voet gevolgd. Heel gestructureerd en consequent monitoren. Best een opgave. Maar, het helpt.
Inzichten: 1 x per dag een volledige maaltijd is genoeg en betekent dat ik iedere dag zo’n 20 uur op z’n minst kan resetten. 1 x per dag AZM in de ochtend heeft op dit moment een beter resultaat.( daar ben ik van teruggekomen, toch weer 2 x per dag, 1 x alleen AZM en de 2de x AZM en 1 eetlepel rauwe, geraspte, kookbanaan) 1 x per dag een theelepel honing voor het slapen geeft een goede nachtrust, vooral inslapen gaat sneller. 1 x per dag insuline, langwerkende spuiten 43 eenheden Lantus en niet te snel veranderen geeft rust, door het eten en spuiten in balans. 2 x per week sporten is echt nodig om mijn bloedsuiker laag te houden, mijn spieren soepel en mijn gewicht/bodycompositie te verbeteren. Naast die ene maaltijd per dag drink ik ’s ochtends twee koffie met een eetlepel kokosolie en scheutje room. Na de lunch/diner, tussen 14 en 15 uur, drink ik 3 0f 4 grote bekers thee ( allerlei soorten en olijfbladeren thee, munt en griekse berg thee uit de tuin ) met een scheutje room en eentje met ook een scheutje appelazijn. Soms eet ik daarbij een paar nootjes en tijgernoten en als de BS het toelaat/vraagt een dadel of droge abrikoos. Als het fruit in de tuin gaat rijpen ga ik dat eten i.p.v. dadels of abrikoos. De supplementen, die ik op regelmatige basis neem ( niet eens iedere dag, soms 2 tot 3 x per week ) zijn vitamine C-1000mg, B12 kauwtablet, D3 1000IU, Krilolie 1000mg, Argine/ornithine 500/250mg, Magnesiumcitraat 200mg, Wel eens, nog minder dan de anderen: alfa-liponzuur 250mg en mariadistel-ectract 225mg.

Hoe ga ik het doen ?  Even uitproberen, maar ik denk dat ik zo’n  3 dagen opspaar en die dan samen opschrijf. Anders wordt het weer zo’n lange post.  Misschien maar 1 keer week, na een paar keer van drie dagen.


Hier komen de verslagen: Vrijdag de eerste  🙂   


Ha,ha, dat liep even anders, tja, zo is het leven, onverwachte dingen gebeuren: ‘so go with the flow’  Uitjes, visite, enz. Eerlijk gezegd was het ook een welkome afleiding, want dat ‘braaf’ zijn en alles zo strikt monitoren is ook wel eens benauwend. Pfff.
 Maar nu ga ik wel weer braaf aan de slag en dat moet wel, wil ik mij doel halen.

Inmiddels is het 7 mei  en ben ik vanaf 5 mei weer alles goed gaan bijhouden.
Dat was tevens een sportdag en ook het begin van rauwe kookbanaan toevoegen aan de AZM. Een stukje banaan, raspen en 1 eetlepel bij 2 eetlepels AZM, water erbij,1 eetlepel room, roeren, even laten staan, opdrinken. De room ( of andere olie ) zorgt ervoor dat de rauwe banaan en het rauwe zetmeel niet zo plakt aan de tanden.

Op 14 mei een vastendag, IF, van 33 uur. Dat betekent niet eten, wel veel drinken. Koffie met kokosolie en scheutje room ’s ochtends. Door de dag veel thee en een paar noten en tijgernoten, als de maag begint te knorren. Vooral rond mijn gebruikelijke etenstijd, 14 tot 15 uur, is het even doorbijten. De planning is om iedere week zo’n IF dag te doen. Hoeft niet altijd op dezelfde dag, maar woensdag is vaak geschikt doordat deze dag  in het midden van twee sportdagen zit. Ik ga op mijn gevoel af. Als ik door de dag téveel honger krijg schuif ik gewoon een dagje op of sla een week over.
Sinds de AZM en sinds kort ook kookbanaan, is er langzaam aan iets veranderd in mijn hongergevoel. Eerder was honger vaak een teken dat ik hoog was, dus verdacht. Dat kwam door de insulineresistentie, het lichaam vraagt eten (glucose) omdat het de wel aanwezige glucose niet kan gebruiken.
Raar maar waar of ook niet, nu krijg ik honger als ik ook echt laag ben (meten is weten 😉  Dat is een wonderlijke constatering. Bijna ongeloofwaardig, maar het zou zomaar kunnen door het afnemen van de insulineresistentie. Ik houd het in de gaten !

Dan, opeens, ‘ins das blaue hinein’ gaat de bloedsuiker ophoog op 15 mei. Zelfs op de sportdag 16 mei. Dit gaat gepaard met een misselijk gevoel, druk in de maagstreek en… stopverfpoep en lichte diarree. Hoe komt het ? Er zijn twee dingen die in aanmerking komen. Meer noten gegeten en dat heb ik al vaker gehad, dat ik eigenlijk maar weinig noten verdraag. Ook al eerder stopverfpoep van noten ( gal secretie stop ) Zijn het de noten of de toevoeging van bakbanaan ? Met de noten gestopt 15 mei. Nu 17  mei lichte verbetering, maar nog niet helemaal weg. Dus vandaag ook stoppen met de bakbanaan. Is het dat ?

Ja,ja, dat is het: de bakbanaan. Stop acuut ermee. Vrijdag nog het laatste eetlepeltje genomen. Eén lepel en ik bleef ziek tot en met Zondag 18 mei. En hoge suikers. Het gekke is dat het in de eerste week best goed werkte, maar er was wel al licht opgeblazen gevoel. Dat langzaam opbouwde, naar steeds erger. Toen het echt effect kreeg op de bloedsuiker en de gal, werd het duidelijk.
Nooit meer, wat een deceptie, geef mij maar AZM !!! Nu dus weer terug op 2 x 2 eetlepels AZM. De bakbanaan is dus niet goed voor mij. Waarom, ik weet het niet, maar het werkt vooral op mijn lever, het misselijke gevoel en vooral het stoppen van de galsecretie, die dat  drukkende en misselijke  gevoel geven. Doet herinneren aan de gele verf, die ik als kind had.
Vandaag, 20 mei, weer gewoon bruine poep, zoals het hoort. Hopelijk gaat de bloedsuiker nu ook weer naar beneden.

IF Als je naar de bloedsuikerwaardes van onderstaande dagen kijkt, zie je duidelijk het effect van IF, namelijk heel lage ochtend bloedsuiker ( FBG)  de dag ná de IF.
Opruimen van de teveel aan glucose en hopelijk ook de cellen gevoeliger maken voor insuline.
Als ik zie dat de BS ’s avonds om 24 uur onder de 7 zit, dan weet ik al bijna zeker dat ik een hypo krijg in de ochtend.
Zoals vandaag, 21 mei, om 6 uur waker geworden, in zweet badende,  met BS 3.3, een theelepeltje honing, en vechten tegen nog meer eten.
De drang is zeer groot, maar de ervaring leert, dat als je daaraan toegeeft, je eindigt met een flinke hoge bloedsuiker, die zeker een dag nodig heeft om weer te zakken. ( Wie zei, dat diabetes makkelijk is ? )
Het duurt een kwartier voordat de honing zijn werk doet. Weer in slaap gevallen en om 9 uur BS 4.3.
Een teken dat dat klein beetje honing genoeg was.

Vandaag, 25 mei, even terugkijken op gisteren. Drukte, leuke stress ( visite en heg knippen )  en vervelende stress ( burenstress )  Hoe dan ook, als mijn rustige leventje verstoord wordt en ik ook nog een beetje uit mijn ritme kom, qua eten, heeft dat altijd invloed op mijn bloedsuiker. Dan piek ik, jammer he. Maar er valt ook wat positiefs te melden.  De laatste maanden ZAKT dit weer binnen 2 tot 3 uur.  Dat was voorheen anders, als ik piekte hield dat soms wel een dag aan ( en ook wel langer )  In mijn opinie komt dat doordat ik méér insulinegevoelig ben geworden door de AZM. Over een paar dagen het uur van de waarheid, naar het lab om te testen. Uitslag 2 juni. Hoeveel ik ook zelf meet, het zijn altijd maar moment opnames. Wat gebeurt er in de nacht en tussen door al dat meten. Dat zal de Hb1Ac meting dus moeten uitwijzen.

Vandaag 27 mei, wilde ik gaan bloedprikken in het VU. Nuchter. Ik werd wakker met BS 3.8 en het voelde zelfs lager. Omdat ik dan nuchter een half uurtje moet gaan rijden, heb ik besloten om morgen te gaan. Minder spuiten vanavond, om hogere BS te hebben morgenvroeg, wat een gedoe 😦

Vandaag 28 mei was de BS 5.6, dus in orde om te gaan rijden, nuchter. Expres weinig gespoten gisteravond, 40 EH Lantus.
Bij het lab in het VUMC werden 5 buisjes bloed afgenomen, bijna een halve liter. Erg veel testen, deze keer. Uitslag 2 juni, spannend.
Voorlopig stop ik dus met de verslaggeving. Effe wat meer relaxen.
Dat betekent niet, dat ik  niet gewoon op dezelfde voet doorga. Wel iets minder meten, 3 x per dag en naar behoefte.
Zo, nu nog de uitslag ! ?   Duimen ❤

 

 

in ontwikkeling, door Google, duurt nog véle jaren, voor hij beschikbaar komt ...

contactlens, die iedere seconde de BS meet, in ontwikkeling, door Google, duurt nog véle jaren, voordat hij beschikbaar komt … als ooit !?  dan gaat het leven van diabeten over rozen zónder doornen 😉

 

5 mei  9 uur BS 4.4, 12 uur 6.4, 13 uur 7.0, 14 uur 5.7, 18 uur 7.8, 21 uur 8.4, 24 uur 7.5  Lantus 44 EH. ( sportdag )

6 mei  9 uur BS  4.6, 13 uur 6.8, 18 uur 7.9, 21 uur 6.4, 24 uur 6.2  Lantus 43 EH.

7 mei  7 uur 3.0 hypo, 9 uur 5.6, 13 uur 5.4, 18 uur  8.5, 21 uur 7.1, 24 uur 6.7  Lantus 43 EH.

11 mei  9 uur BS 4.2, 13 uur 5.4, 18 uur 7.3, 21 uur 7.2, 24 uur 7.8  Lantus 43 EH

12 mei  9 uur BS 4.0, 12 uur 6.1, 13 uur 5.2, 14 uur 5.7, 18 uur 7.5, 21 uur 7.1, 24 uur 7.3  Lantus 43 EH  ( sportdag )

13 mei 9 uur BS 3.9, 13 uur 6.3, 18 uur 5.8, 21 uur 6.4, 24 uur  7.1    Lantus 42 EH

14 mei 9 uur BS 4.6, 13 uur 5.4, 18 uur 5.8, 21 uur 6.4, 24 uur 7.1    Lantus 43 EH      IF  dag

15 mei BS    3.8, 6.1, 7.8, 8.7, 8.3  
16 mei BS    6.7, 8.1, 8.9, 7.2, 8.2,  6.7, 6.7      Sport
17 mei BS    5.3, 7.0, 10,4, 9.1, 7.8
18 mei BS    4.4, 6.5, 6.7, 7.8, 7.9  
19 mei BS    5.3, 9.0, 8.2, 8.3, 8.0, 7.3, 7.6       Sport
20 mei BS    4.9,  7.1, 7.4, 7.8, 6.7                      IF dag
21 mei BS   3.3, 4.3, 5.6, 7.8, 7.8, 7.9              
22 mei BS    5.1, 7.4, 7.7, 10, 7.7
23 mei BS    3.9, 7.2, 5.8, 6.8, 5.8, 7.1              Sport
24 mei BS    4.4, 6.8, 8.5, 9.8, 7.2
25 mei BS    4.5, 6.6, 8.7, 7.8, 7.7   
26 mei BS    5.6, 8.2, 7.7, 5.8, 7.6, 8.3, 7.8        Sport
27 mei BS   3.8, 5.1, 7.3, 7.6, 8.0  
28 mei  BS   5.6     Meten in het VU 

 

soep van lamsbout, wortel, biet, bataat, koolblad, prei, feta, rettich,peterselie.

3-5 soep van lamsbout, wortel, biet, bataat, koolblad, prei, feta, rettich,peterselie.

beefburgers, aubergine, kimchi, rettich, olijven

4-5 beefburgers, aubergine, kimchi, rettich, olijven

3 roereieren, reepjes spek, tomaatjes,  kimchi, olijven, rettich

5-5 roereieren, reepjes spek, tomaatjes, kimchi, olijven, rettich

6-5 gestoofde kippepootjes, kimchi, sla, olijven.

6-5 gestoofde kippepootjes, kimchi, sla, olijven.

7-5 kippenpootje, gehakt, tomaatjes, koolblad, sla, olijven, kimchi, feta.

7-5 kippenpootje, gehakt, tomaatjes, koolblad, sla, olijven, kimchi, feta.

11-5 gamba's, ui, kool, tomaat, sla, kimchi

11-5 gamba’s, ui, kool, tomaat, sla, kimchi

12-5 kalfsgehakt, prei,tomaat, komkommer, kimchi, olijven

12-5 kalfsgehakt, prei,tomaat, komkommer, kimchi, olijven

13-5 kalfsgehakt, tomaat, olijven, sla, zeekraal, courgette, kimchi

14 mei niks, nada, nothing  ;) IF

14-5  niks, nada, nothing 😉 IF

 

gestoofd lamsvlees, sla, zeekraal, rode kool kimchi

15-5 gestoofd lamsvlees, sla, zeekraal, rode kool kimchi

een paar dagen geen foto’s

18-5 entrecote, sla, zeekraal, ui, knoflook, kimchi

18-5 entrecote, sla, zeekraal, ui, knoflook, kimchi

19-5 4 eieren, bacon, tomaatjes, veldsla, kimchi

19-5 4 eieren, bacon, tomaatjes, veldsla, kimchi

14 mei niks, nada, nothing ;) IF

20-5  niks, nada, nothing 😉 IF

gambas, ui, knoflook, sla, kimchi, brandnetelzout

21-5 gambas, ui, knoflook, sla, kimchi, brandnetelzout

 

de meekijkers 🙂  )))

 

de meekijkers :) )))

de meekijkers 🙂 )))

 

 

Voor tijdens het wachten op …. ja wat…   🙂   Let the Sunshine in …. ! https://www.youtube.com/watch?v=06X5HYynP5E&feature=youtu.be

8 thoughts on “In mei leg ik mijn ei ;-) )))))

  1. Pingback: Op drift … van Taylor naar Mobbs. Het geheim van lang leven ? | Ketogeen... en... Wat ?

    • Ha,Stef, ja graag 😉 Dat móet wel helpen, aandacht van zo ver…. Bedankt voor het meeleven. Maandag uitslag, hoop zo dat het goed is. En dan weer verder.
      Ik zag bij MM dat jij ook bent opgeknapt/afgevallen !? en nu jonger uitziet. Kijk, dat is een mooie opsteker, en nog gezonder ook. Van ’63 zag ik, mijn dochter is van ’64, dus 😉

      Like

      • Ha Marietsebiel, als mijn duimen het verschil zullen maken, zal ik ze de laatste 3 dagen wat overwerk laten doen, jij doet duidelijk al de rest, mooi en leerrijk al die maaltijdfotos van jou 🙂

        Kleine spraakverwarrig op MM, ik ben onlangs ook hier tot de seniorengroep gepromoveerd, Boss MM ziet er duidelijk jonger uit dan ik en jij ziet er ook niet uit alsof je een dochter hebt van ’64 is 😉 Ziet ernaar uit dat ik de haver voor de paarden moet laten en toch nog wat strikter moet gaan eten.

        Echt benieuwd naar jou uitslag , toi toi toi en prettig weekend!

        Like

    • Bedankt Christel ❤
      Dat hoop ik ook. Over een week bloedprikken in het ziekenhuis en dan over nog 5 dagen de uitslag.
      Ik heb even een paar dagen terugslag gehad door…. de bakbanaan !!! Daar kan ik dus niet tegen, waarom, ik weet het niet. Flink opgeblazen en stopverf poep, en het ergste, hoge bloedsuikers. Dus gauw er mee gestopt. Nu weer alleen AZM en de bloedsuiker is weer naar beneden. Tja, niet iedereen is hetzelfde 😉

      Like

  2. Hoi Maan, nog niet gezien. Bedankt ! Ze hebben helemaal gelijk 🙂 Sinds de AZM eet ik zelfs maar één volledige maaltijd per dag. En de AZM natuurlijk. Ontbijt met koffie, room en kokosolie en rond 14 uur lunch/diner. Soms nog wat nootjes bij de thee, maar vaak ook niet. Dus eigenlijk iedere dag IF, tussen de 15 tot 18 uur. Daar voel ik en mijn bloedsuiker zich heel goed bij. En nu maar hopen dat het eindelijk doordringt bij de adviezen van dokters en Diabetesclubjes. Maar helaas zal dat nog een hele tijd duren !

    Like

Geef een reactie

