Op drift … van Taylor naar Mobbs. Het geheim van lang leven ?

Vervolg van het Roy Taylor experiment  ! Calorierestrictie, ketose, lang leven ?

De 8 weken, die staan voor het Roy Taylor experiment zijn ruimschoots overschreden ( 9 weken )

Alhoewel veel vooruitgang geboekt is het nog niet klaar. Gewicht verloren ( 7.5 kg ) en insuline gebruik bijna gehalveerd. Doordat ik niet kan zien of mijn lever en pancreas al een stuk ontvet zijn  ( alleen via MRI-scan te constateren ) is mijn enige indicatie het verlies van gewicht. 
Tijdens het verloop van dit experiment zijn er al een aantal inzichten bovenkomen drijven en ook een aantal voedingsrichtlijnen gesneuveld en vervangen door een meer Paleo manier van eten i.p.v. de toch behoorlijk ‘normale’ manier,die Taylor adviseert. Hoewel zijn manier uitgaat van calorierestrictie zijn de ingrediënten, zoals whey eiwit met in verhouding veel meer glucose/sucrose, dan ik voorheen at. Dus ik zocht en vond wheyeiwit met minder glucose.
In het begin ging het goed: gewichtsverlies en goed uit te houden qua honger. Eén maaltijd per dag, met nog twee keer een shake. Insuline gereduceerd tot ongeveer de helft. Bloedsuiker goed. Totdat de non-Paleo eetwijze me begon op te breken. Ik voelde me heel moe en misselijk, bloedsuiker ging weer stijgen, daardoor weer hoger gebruik. Totdat ‘we” op het lumineuze idee kwamen om het Taylor menu om te bouwen naar Paleo !  Dus wel maar 400/500 calorieën, maar dan met écht eten. Geen whey meer !  Gewoon: goed vlees, vis, eieren en groente. Eén maaltijd per dag, veel drinken, koffie ( gewone ’s morgens en cafeïnevrij door de dag ) thee, water. 
Dat was een gouden greep, na 1 tot 2 dagen knapte ik op en ook de bloedsuiker ( en gewicht ) ging weer zakken, met gevolg weer minder insuline gebruik.  
Ik eet al 2,5 jaar Paleo en dan een meer LC/HF versie, die neerkomt op ketose. Met in december 2013 een toevoeging van RS ( resistant Starch ) in de vorm van AZM ( aardappelzetmeel )
Dit was voor mij een zegen. Omdat door de 2 jaar ketose de darmflora een beetje te weinig gevoed werd. Ook werd mijn bloedsuiker weer hoger, het gewicht steeg weer en het insulinegebruik moest ook weer hoger, als gevolg hiervan. Mij HbA1c steeg van 6.7 naar 8.1.
De hypothese achter het RS verhaal, gepromoot door Richard Nikoley en bij mij onder de aandacht gebracht door Melchior Meijer is dat door de RS de darmflora weer gevoed wordt en de ‘goede’ bacteriën weer ontwikkelen. Gevolg is beter insulinegevoeligheid en glucosetolerantie.   
https://mariethoen.wordpress.com/2014/03/20/rspsazm-na-zon-dikke-3-maanden-hoe-is-t/  
Na wat aanloop probleempjes, ging het fantastisch. Gewicht weer in beweging, maar vooral de bloedsuiker ging behoorlijk zakken. 
Gevolg: mijn HbA1c waarde zakte weer van 8.1 naar 6.5 in februari 2014.
https://mariethoen.wordpress.com/2014/02/24/houston-we-have-a-lift-off-azm-laat-mariets-hba1c-dalen/    

De volgende 3 maanden bleef ik doorgaan op de ingeslagen weg, goed monitoren hoe de de progressie verliep, met als resultaat: In juni een HbA1c van 5.8

https://mariethoen.wordpress.com/2014/04/09/op-naar-hb1ac-5-0-meten-is-weten/  
https://mariethoen.wordpress.com/2014/04/30/in-mei-leg-ik-mijn-ei/
https://mariethoen.wordpress.com/2014/06/02/happy-happy-birthday-todays-a1c/

De laatste post is eigenlijk geruisloos overgegaan op de Taylor interventie en inmiddels behoorlijk onoverzichtelijk geworden.

Aangezien er weer van allerlei nieuwe inzichten aan de horizon opduiken, wordt het tijd om Charles Mobbs te introduceren. En dan vooral, voor mij, de consequenties, die het voor mijn voeding gaat hebben.

Calorierestrictie staat ook bij hem voorop ! Maar dan met als doel om het glucose metabolisme te vervangen door ketose c.q. vetverbranding als energiebron. Volgens zijn bevindingen zou dit een garantie zijn voor het voorkomen van complicaties, zoals diabetes en de daar uit voortvloeiende ziektes, zoals aan het hart, kanker, nieraandoeningen, enz. leven-verkortende aandoeningen ! En daarbij zegt hij dat door zo te eten, het weleens zo kan zijn dat we langer zouden leven. Laat ik dat nou heel graag willen:  Lang en zo gezond mogelijk leven ❤

Ik ben geen wetenschapper ( of iets dat daarop lijkt ) dus verwacht van mij geen wetenschappelijke verhandelingen over Charles Mobbs en zijn theorie. Het is veel ingewikkelder dan ik, zo simpel mogelijk, probeer uit te leggen.

Daarvoor moet je bij Melchior zijn 😉 Die kan dat veel beter uitleggen.

Ik probeer het te begrijpen en daar uit te destilleren, met welke voeding ik dat effect kan bereiken. Over ketose ( op Paleobasis ) weet ik al veel, over calorierestrictie  inmiddels ook. Dus peace of cake 🙂

Ik ga hier ook weer verslagen posten over de voortgang.

See you !

Hier een lange video met een lezing van  Charles Mobbs, voor de volharders:

SAM_4550

Op verzoek van Stef: foto van het eten van 10-8 Artisjok, gamba’s, knoflook, okra’s en tomaat.

SAM_4558

14 augustus, kogelbiefstuk, eetlepel kokosolie, 3 okra’s, 1 eddoe, 1 gele peper, ui, knoflook, tomaat, bloemkool.

SAM_4595

2 september, lamskotelet, kokosolie, boter, ui, knoflook, tijm, rozemarijn, sugarsnaps, groene tomaat, puntpaprika, kimchi

SAM_4604

3-9 kip, kokosolie, kimchi, sugarsnaps, ui, knoflook

SAM_4606

8-9 sla, shrimps, eetl. kokosolie, klont boter, ui, knoflook, kimchi

SAM_4667

11-9 schenkelvlees, kokosolie, kimchi, sla, komkommer, champignons, knoflook

SAM_4700

18-9 shrimps, kokosolie, boter, knoflook, ui, pastinaak, champignons, sperciboontjes, sla, kimchi

SAM_4750

25-9 runderstooflap, kokosolie, reuzel, ui, knoflook, bloemkool, paprika, champignons, kimchi

SAM_4812

8-10 kippenlever, ui, knoflook, appeltje, zuurkool, komkommer

SAM_4816

9-10 procureur, ui, knoflook, zuurkool, kimchi, spruitjes