Are you a victime or a warrior ?… aan het begin van jaar vier …

Inventarisatie …  van mijn gevecht tegen diabetes, al drie jaar. Ik ga door tot de dood ons scheidt.
Ben ik ( en jij ) een slachtoffer of een vechter ?  Dat is de vraag die voor ligt.

10438898_797098830368508_6667472843981524226_n

Na drie mooie jaren ga ik de balans opmaken, op de drempel van het vierde jaar. En de velen die er nog gaan komen. Ik verheug mij op de toekomst. Die ziet er zonnig uit en daar heb in die drie jaar naar toegewerkt.  Van slachtoffer naar overwinnaar !

Want er was een dag dat ik er genoeg van had, gewoon genoeg. Ik was het zat, totaal, zeg maar helemaal zat. Diabetes kreeg steeds meer macht en ik werd steeds meer slachtoffer. De vechter in mij pikte het niet meer !  What the heck, Ik ben een Warrior, dit moet ophouden. Zo gezegd, zo gedaan ? ! ? 😉

In mijn leven is veel veranderd, de laatste 3 jaar, ten opzichte van mijn voeding en eetpatroon, diabetes en gewicht, beweging en gemoedsrust. Bijna teveel om op te noemen.
(Dat ga ik ook niet helemaal doen, wil je meer weten? Kijk maar hier )

Toch een poging om het vast te leggen, in min of meer chronologische volgorde, en wat al die veranderingen me hebben gebracht. Terugkijken om weer vooruit te gaan, wat heb ik bereikt en waar wil ik naar toe. 

Augustus 2011 begon ik met de moed der wanhoop met de sportschool. Oefentherapie, op minimale basis. Fietsen, loopband, roeien, met veel pijn en ‘lichte’ tegenzin. Confronterend was om te merken hoe moeilijk het was. Op de fiets klimmen, was al een crime, de begeleider moest helpen. Ik hielp vol. En nu, drie jaar later, doe ik hoofdzakelijk krachttraining. Push ups, lounges, deadlifts, squads, pulltroughs, crunchs, noem maar op. Steeds zwaarder. Beginnen met een beetje loopband, aan het eind nog een beetje fietsen met 3 keer Hitt.

December 2011 Een beginnetje 😉 Sangri-la-Dieet. Over gelezen op Melchior’s blog. Bij Seth Roberts kijken. Zijn theorie ging over het setpoint. Door suikerwater of lichte olijfolie op de lege maag te nemen wordt je setpoint verlegd naar beneden. Volgens Seth is je setpoint, dat gewicht waar je lichaam naar toe beweegt, qua gewicht. Door dat setpoint naar beneden te brengen kán je afvallen. Suiker was voor mij geen optie. En de light ( bewerkte ) olijfolie begon mij steeds meer tegen te staan. Ik viel wel een paar kilo’s af. Maar ik hield het niet lang vol.

Januari/ Februari 2012 eenmaal op Melchiors blog, leerde ik steeds meer over Paleo. Dat werd een echte AHA erlebnis ! Hoe meer ik er over las, bij hem en via links bij de hele paleocommunity wereldwijd, hoe logischer ik het begon te vinden. Vanuit de biologie geredeneerd is ons eten en leefstijl zover afgedwaald van wat we vroeger aten en deden. Dat maakt het logisch dat er, ondanks we veel betere omstandigheden hebben, zoals preventie tegen infectieziekte, beter hygiëne, huisvesting en gezondheidszorg, we toch heel veel welvaartsziektes ontwikkelen. Ons voedsel is, in verhouding tot onze lange bestaan in de laatste paar minuten 🙂  voor een groot deel kunstmatig, bewerkt en niet geschikt, eerder zelfs schadelijk, om ons te kunnen beschermen tegen welvaartsziektes, zoals in mijn geval: diabetes !

April, mei, juni 2012. Was ik inmiddels helemaal Paleo. En dan de HF/LC versie, waardoor vooral de koolhydraten sterk verminderd werden. In ieder geval, alle granen eruit ! De Actos, diabetesdrug, naast de insuline, eruit. Langzaam afgebouwd. Als de bloedsuiker lager was eens een dagje niet nemen. Ik begon heel langzaam af te vallen, 1 á 1.5 kg. per maand. Mei, begon ik geregeld IF  ( Intermittent Fasting ) te doen. Zo’n 16 tot 24 uur niet eten, alleen drinken. Dat zorgde voor een bijna voortdurende staat van ketose, fat for fuel !

In augustus 2012, was ik 12 kg afgevallen, insuline van 55 EH naar 45 EH. en begon ik de bloeddrukpillen te verminderen, meten en eens een dagje overslaan.  In  januari 2013 definitief eruit,  met instemming van de dokter, door een onderzoek waar ik me voor een jaar aan verplicht had, werd duidelijk dat mijn bloeddruk heel ‘normaal’ was, zelfs goed te noemen voor mijn leeftijd.  Allemaal door Paleo 😉  Einde onderzoek december 2013.  hier de post erover 

Juli/augustus 2013, kwam de klad erin. Niet dat ik anders at. Maar de BS begonnen te stijgen. Alleen door vaak IF te doen, soms een paar dagen achter elkaar, kon ik de BS af en toe naar beneden krijgen. Ik was zowat de hele tijd in ketose.

Met het blog, begonnen in november 2013 is alles wat hieronder staat is meer uitgebreider na te lezen ( en te controleren 😉 . 

November 2013, het uur van de waarheid kwam dichterbij, de HbA1c meting ( kwartaalmeting ) zoals gevreesd, was hoog, 8.1
Veel te hoog. Bijvoorbeeld: 2 kwartalen ervoor 6.6 en 6.3.  Meer insuline gaan spuiten, met tegenzin. Rapid, kortwerkende insuline erbij gevraagd aan de dokter, om alleen te gebruiken bij de éne hele maaltijd per dag.

Eind november 2013 met Argine begonnen “Dit onderzoek gaat erover dat arginine de aanmaak van GLP-1 stimuleert. Zou dat niet een betere optie zijn. En meer groeihormoon is  een voordeel ( voor mij, omdat het heel laag is en het vaker voorkomt bij DM T2 ) en tegelijkertijd GLP-1 stimuleert ”  Dat had wel wat effect op de bloedsuiker, maar niet direct op het gewicht.

Vanaf 11 december 2013  startte ik, op ‘verzoek’ van Melchior met het RS experiment. Gewoon eens proberen 😉 In de vorm van AZM ( aardappelzetmeel )  De promotors, zoals Richard Nikoley  en Tim Steele schreven er steeds uitgebreider over en het effect dat AZM zou hebben op de bloedsuiker.
Melchior wijde er een  uitgebreide post aan, waardoor dit effect voor mij steeds duidelijker werd. Dus proberen !!!
Na een periode van een maand, tussen hoop en vrees ( ná eerst hoge, wisselende  bloedsuiker,  begon die langzaam te zakken, het gewicht weer te bewegen en de glucosedumping na de sport minder te worden ) Het resultaat werd duidelijk bij de volgende HbA1c meting, uitslag 24 februari  2014. Die was gezakt ! Naar 6.5 van 8.1.  Hoera bij Melchior’s blog.

Tot juni 2014 hield ik deze interventie vol. Inmiddels 22 kilo afgevallen en de HbA1c uitslag was op 2 juni 5.8 ! Dat gaf hoop en smaakte naar meer. Niet dat ik stopte met AZM, maar er kwam iets bij, Taylor ! AZM het werd een vast onderdeel van de dagelijkse voeding, soms heel consequent en hoe langer, hoe meer, ook soms overslaan, omdat het lijkt dat de darmen evenwichtig zijn en niet de hele tijd aanvoer nodig hebben. Zé vragen erom als alles weer minder vloeiend wordt, een eetlepeltje en het beweegt weer, met lichte winden.
De post over die uitslag staat hier

In de lange lijn van de comments gaat de post geruisloos over in het Roy Taylor experiment op 6 juni 2014. Zijn onderzoek theorie stelt dat diabetes ontstaat door een vette lever en daardoor ook een vette pancreas. Zwemmend in vet kunnen de beta – én de alfacellen niet meer ‘normaal’ functioneren. In plaats van met elkaar het fijnbesnaarde uurwerk in evenwicht te houden werken ze elkaar tegen. Hun op elkaar afgestemde producten: insuline en glucogon zijn niet meer in evenwicht. De betacellen produceren vaak te weinig insuline en de alfa cellen vaak teveel glucagon. Om de alfacellen weer te laten luisteren naar de betacellen, moeten die weer insuline gaan produceren. Als de lever ontvet en er zijn nog genoeg betacellen, kán die productie weer op gang komen. Omdat mijn diabetes al lang bestaat, met veel insulinegebruik is de uitkomst onzeker. Hoe korter diabetes, hoe groter de kans. Onderzoek wees uit dat ik nog wel insuline produceer, dus het valt te proberen.
Uitgebreide informatie over Roy Taylor, staat hier op Melchior’s blog.
Het Roy Taylor experiment duurt officieel 8 weken, ik deed het 9 weken, met nog een belangrijke switch in het midden, op 5 juli, van de (bewerkte) wheyshakes ( die ná een maand ook negatief op de energie werkte ) naar Paleo eten ( weer de energie terug ) met dezelfde calorierestrictie. Dat was een gouden greep.

Toen kwam Charles Mobbs om de hoek kijken 😉  Begin augustus en toe naar september/oktober 2014. Hij ging nog een stapje verder, dan Taylor. Zijn eet interventie lag in het verlengde van Taylor, maar sloot meer aan op de ketogene manier van eten, die ik deed vóór Taylor en die ik tijdens dat experiment ook weer gedeeltelijk oppakte. Heel logisch dus !
Mobbs zegt dat calorierestrictie en dan voornamelijk om  in ketose te komen voor diabeten een groot voordeel heeft in het terugdringen van diabetes en het voorkomen en genezen van diabetescomplicaties.
Meer weten over Charles Mobbs ? dat kan hierin de lange video, vooral.
Door het Taylor en Mobbs experiment viel ik totaal 28 kilo af, dat was voor mij, moeilijke afvaller van het al lang vastzittende vet, een mijlpaal. Alhoewel ik niet kán onderzoeken, voorlopig, of mijn lever ontvet en mijn insulineproductie weer opgang is gekomen ( dat kan alleen met een speciale MRI scan van de lever en pancreas ) is wel duidelijk dat mijn glucosedumping is afgenomen. Dit is hopelijk het gevolg van mijn weer op gang gekomen eigen insuline productie, die de alfacellen afremt te onpas teveel glucagon te produceren. Wat ik wel kan ( laten ) meten is, bij het volgende doktersbezoek, of mijn eigen insulineproductie weer meer is geworden. Dat kan een zijdelingse inducatie zijn voor ontvetting van de lever. Over een paar maanden dus 😉

En nu ? Op 8 december kwam weer de nieuwe HbA1c uitslag van 5.4 na 30 dagen, heel strikt volgen van: een combinatie van Taylor, Mobbs en nog een staartje van RS/AZM: calorierestrictie met vooral weinig koolhydraten, wat als vanzelf naar ketose leidt. Alleen toch weer een langdurig plateau en weer enkele kilo’s erbij. Toch nog teveel insuline spuiten, die de HbA1c doet dalen, maar het gewicht doet stijgen ? ? ?
Dus de volgende stap kondigt zich aan !
Overstappen, na rijp beraad op metformine erbij, om het insulinegebruik weer terug te dringen ( wat heb ik toch een halsstarig vetvasthoud lichaam ) Dat begint nu te lukken, na de gewenning aan de metforminen weer 10 EH insuline minder.
Afgelopen ?  Nee hoor, het gaat gewoon door. Never a dull moment 🙂

Een lange post!  Pfff, ik hoop dat het een beetje overzichtelijk is geworden. Als niet, dan bedenk maar: als zij het maar begrijpt, ha, ha.
Voor mij geeft het wel wat inzicht, de tijd gaat zo snel, voor je het weet ben je weer een jaartje verder. Als er kronkels staan, die irritant zijn, laat het horen ! Vragen staat vrij 🙂

Het leuke aan dit overzicht is, dat ik heel veel moest terugkijken om de chronologische volgorde een beetje precies te krijgen. Ik kwam weer van alles tegen, wat ik al niet meer wist. Hoe en wanneer ? En wie wat zei, heel leerzaam en achteraf, soms weer meer op waarde te schatten en soms dan pas helemaal begrijpen. Wijsheid komt met de oefening ❤

 

SPM_A0972

Mijn warrior oma in haar winkeltje…. Met 15 kinderen, had ze veel monden te vullen, daarom begon ze een winkeltje (en een ‘koeëlhouff’ = moestuin. een varken en kippen in de stal) Haar filosofie was: Voor ons is alles wat wij zelf gebruiken altijd tegen inkoopsprijs. Haar huis lag vlak bij het treinstation, dus iedereen liep er langs. Het begin van de Appie, zeg maar. Ze moest eens weten 😦

Mijn grote voorbeeld: Steve Cooksey schreef er deze post over. ( hij noemt zichzelf een warrior en dat is hij  )  Zijn post is mij uit het hart gegrepen. Voor mij is het net zo. Dankbaar!  Geen spijt !

“As sincerely as I can say it … I am so thankful for … DIABETES!

I do not say this lightly, I know that many of my insulin dependent friends will never be able to say this… however I do state this publicly because the 300 million diabetics on the planet need to hear it.

 Note:  I am a formerly diabetes drug and insulin dependent diabetic.  Now I have truly normal blood sugars AND I am drug and insulin free!

Hij legt het uit, hieronder: I agree Steve 🙂

Why would I be thankful for a disease  ??? 

 

17 thoughts on “Are you a victime or a warrior ?… aan het begin van jaar vier …

  1. Geweldig weer om je verhaal terug te lezen Mariet. De lat hoog leggen en er voor gaan. Volhouden en doorzetten, petje af !
    Geen extra eenheden insuline meer straks, go for it ! NIeuwsgierig: wie had het goede idee om met Metformine aan de slag te gaan?

    Like

    • Hoi Gert, ja ik wou het eens op een rijtje, om naar het volle gedeelte van het glas te kijken 😉

      Ja, de metformine werkt te gek. Ik kreeg de tip van Janet Noome, omdat het kán helpen om de gluconeogenese in de lever te remmen. Ik heb het vroeger ( 20 jaar geleden ? ) wel geslikt en kon er niet tegen. Maar dat kan aan de te hoge dosis liggen, zegt Janet.
      In die tijd geloofde ik nog blind de dokters, he 😉 en die gaf mij iets anders, wist ik veel !
      Met MM overlegt, hij heeft me nog veel informatie over de werking gegeven en ook dat het al een heel oud middel is met weinig bijwerkingen.
      Dan nog bij Jenny Ruhl van Bloodsugar 101 gekeken. Zij zegt dat ook over metformine, in tegenstelling tot de nieuwste ‘drugs’ die pas kort op de markt zijn en sommige met aanwijzing voor bevorderen van b.v. kanker. Zoals al bekend is over Avandia ( al uit de handel ) en nu ook gezegd wordt over Actos, dat ik ongeveer 8 jaar geslikt heb.

      De bloedsuiker is nu totaal evenwichtig, en vooral de postprandiale is voorbeeldig en dat met alweer 10 EH insuline minder. Gewicht begint ook weer te bewegen. Ik ben blij ❤ !!!

      Like

      • Ahem, onduidelijke vraagstelling omdat ik niet goed weet wat … 🙂

        Als je als diabeet type 2 een laag KH paleo dieet gaat volgen (minder dan 10%), moet je er dan op letten hoe(veel) je beweegt of wat je traint? Met de idee van: sommige training/beweging vraagt misschien naar extra KH tijdens die training/beweging?

        Like

      • Aha, nu snap ik het 😉 Nee hoor, als je helemaal gewend bent aan de lage koolhydraten en je dus op vet/ketonen ‘loopt’ is flink sporten geen probleem. In de overgangssituatie kán je er wel wat last van krijgen Als je lichaam nog op glucose ‘loopt’en die dan op is. Nou dan stop je gewoon.
        Nu ga ik eigenlijk altijd zowat nuchter sporten. Ontbijt, 8.30 uur koffie en eetlepel kokosolie. Om 11 uur sporten, daarna vaak nog boodschappen doen. Eten, tussen 14 en 15 uur, ook lage koolhydraten maaltijd.
        Ik doe een beetje cardio en hoofdzakelijk kracht training/gewichtheffen en nog 3x Hitt op de fiets aan het eind.

        Liked by 1 persoon

    • Hoi Folkert, dat werd idd. vaak gezegd, vooral door mijn moeder: “Du bist nét de oma” Qua uiterlijk, maar ook in manier van doen.

      Vooral toen ik in zo’n klein, antiek, winkelpandje zat met mijn assurantiekantoortje in A’dam, hield ze er maar niet over op, Ja,ja, ik weet het nu wel 🙂
      Ach, het is nu al weer zo lang geleden dat het weer een leuke herinnering is !

      Like

    • Inderdaad; het lijkt bijna zo’n “Volendam-foto”; Mariet in klederdracht in een grutters-decor…..
      Top dame! Blijf op je oma lijken. Lekker inventief doorgaan en je eigen weg vinden…..

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

