Het topje van de suiker berg !

Het voor de hand liggende topje van de de suiker berg! Je weet wel, die berg die ik bijna beklommen heb. De laatste hobbel ? Ik hoop het zo…. Want onder dat topje en de waterspiegel ligt de o zo gemystificeerde diabetes ziekte. “Wij ( ‘de’ wetenschappers ) weten nog niet precies hoe het zit.” Ja, ik ook niet, maar waarom denken jullie dat ik dan naar jullie advies ga luisteren ? Zolang het nog altijd niet duidelijk is, is ieder advies een experiment toch. Als insuline het opslag hormoon is, waar wordt je dan dik van ? Tja, dat is wel bekend, niks nieuws toch. Maar wat niet bekend is dat insuline overgewaardeerd wordt ! Wat zeg je me nou ? Nou ja zeg, ik zeg dat niet, maar Roger Inger en die kan het weten. Die heeft het uitgeprobeerd. Voorlopig ( ik houd nog een slag om de arm ) geloof ik hem het meest, en nog een paar, ha, ha ! Diabetes Dogma : Insulin is essential for life, because it is the direct regulator of metabolism. Een achterhaald dogma, zegt hij !!!  Hier te zien En als de insuline me dik heeft gemaakt ( en mijn lever en pancreas vet )  dan moet de zonder-insuline me dun maken. Dat klinkt toch logisch, zoals 1+1=2 Daar hoef je echt geen bolleboos voor te zijn, alleen een ‘sort of’ Einstein, die ook alles wat hij geleerd had vergat en eens fris ging kijken. Want daar ben ik allang mee bezig, dun worden met als opperste doel, de lever en pancreas ontvetten. Waardoor ik weer ‘normaal’ insuline ga aanmaken, die dan de alfacellen kán laten stoppen met glucagon produceren. Het gaat langzaam, te langzaam naar mijn zin. Iedere keer als ik denk dat ik er ben, lijkt het wel alsof er een elastiekje me weer een stukje terugtrekt. Zou het drastisch stoppen met de insuline dat elastiekje doorknippen ? Of, anders gezegd, misschien is de insuline wel het elastiekje. De dwang om de bloedsuikers laag te houden en daarbij insuline in te zetten is als een rem op de ontvetting. Het lijkt wel op een loopband. Je komt geen stap verder en je loopt je rot 😉 Dat is niet natuurlijk niet helemaal eerlijk en klopt niet helemaal. Ik ben zeker al een heel stuk vooruit, minder insuline gebruik, weer wat kilo’s afgevallen, minder insulineresistentie.  Die vooruitgang sterkt mij om weer de volgende stap te doen. Of het lukt, ik weet het niet. Wat ik wel weet: ik ga het proberen. Want ik ben het weer eens zat 😀 Natuurlijk ben ik niet gek, ik weet ook dat er een kansje is dat 1+1 toch 3 blijkt te zijn 😉 Omdat het geheim onder water, toch meetelt ! Maar daar kom ik alleen maar achter als ik het uitprobeer. Dat ben ik van plan. Om het experiment te doen slagen moeten er wel een paar voorwaarden worden gesteld ! Overboord met de ‘ouderwetse’ aannames. Overboord met de aanname dat diabeten koolhydraten moeten eten. Overboord met de aanname dat mensen 3 maaltijden per dag moeten eten. Overboord met de aanname dat veel vet en zeker verzadigd vet slecht is. Overboord met de aanname dat onmenselijk eten, zoals granen, bonen, melk, en geknutseld eten geen kwaad kunnen. ( In dat kader een mooie quote:  Remember: processed foods are just edible,not real food )    Dus Paleo en in dit experiment strikt HF/LC. Nou deed ik dat al en dus is dat voor mij een makkie. Dan ga ik natuurlijk alles goed in de gaten houden, vaak meten en bijsturen indien nodig. Bloedsuikermeter en Rapid bij de hand. Vasten ( IF ) indien nodig. Dat doe ik al zowat iedere dag, één maaltijd en af en toe, een stukje kaas of noten als snack. Nog strenger vasten betekent 24 uur niet eten. We gaan het zien !

pao-de-acucar

Pão de Açúcar, de suikerberg 😉

Bordjes eten.

SAM_5475

11-3 zalm, kokosolie, reuzel, boter, zout, peper, kurkuma, ui, knoflook, broccoli, sla, paprika, olijfolie

SAM_5479

12-3 zalm met vel, kokosolie, boter, reuzel, ui, knoflook, (keltisch) zout, peper, kurkuma, vleestomaat, broccoli, spruitjes, paprika, sla.

SAM_5487

17-3 2 eieren gebakken in boter, gerookte haring, kimchi

SAM_5615

2-4 Kogelbiefstuk,radijs, broccoli, zoete aardappel, ui, knoflook, jalapeno, reuzel, kokosolie, boter, peper, kurkuma, zout.

SAM_5618

3-4 Na krachttraining extra eiwit: 3x ei spek rivierkreeftjes tomaat boter kokosolie zout peper kurkuma Spieren kweken 🙂

SAM_5624

6-4 zacht gekookt eitje, kimchi, wafel, boter, huttenkase, stukje geitenkaas

SAM_5636

10-4 2 haringen, uitjes, tomaat, komkommer, radijs, feta

SAM_5675

15-4 1 eendenei en 1 gewoon ei, gebakken, gerookte makreel, komkommer, tomaat, olijfolie.

SAM_5793

2-5 rundergehakt, reuzel, boter, ui, knoflook, zoete aardappel, jalapeno, paprika, sla.

165 thoughts on “Het topje van de suiker berg !

  1. Verslag van een paar dagen achter elkaar.
    6-5
    6 uur FBG 4.4
    13 uur BS 7.2
    18 uur BS 6.6
    21 uur BS 6.9

    Insuline Rapid 3 EH, Lantus 28 EH, 2 x metformine, 1 x AZM

    7-5
    7 uur FBG 4.9
    13 uur BS 4.7
    18 uur BS 4.8
    21 uur BS 7.4

    Insuline Lantus 30 EH, 2 x metformine

    8-5
    7 uur FBG 4.6
    13 uur BS 5.2
    18 uur BS 7.0
    21 uur BS 5.3

    Insuline Rapid 3 EH, Lantus 28 EH, 2x metformine, 1 x AZM

    9-5
    8 uur FBG 5.5
    13 uur BS 6.4
    18 uur BS 6.9
    21 uur BS 5.8

    Insuline Rapid 3 EH, Lantus 28 EH, 2 x metformine, 1 x AZM

    10-5
    8 uur FBG 5.7

    Met de trein naar Limburg op 6-5, mijn oudste broer bezoeken. Even kijken hoe het hem gaat ( zijn vrouw is in september plotseling overleden ) Nog altijd verdrietig.

    Zijn verzorging is wel goed geregeld. Tafeltje dekje, hulp in de huishouding, wijkverpleging. Zijn diabetes, wonder boven wonder, goed afgesteld, afgevallen. Door het verdriet en de lust om te eten die is afgenomen !?
    Gelukkig heeft hij genoeg om handen met zijn hobby, genealogie. Hij heeft al verschillende boekjes gemaakt over de stambomen van beide kanten van onze familie, vaders- en moederskant. Veel speurwerk in stoffige archieven in binnen- en buitenland, allerlei geheime informatie ontdekt en hij kan er boeiend over vertellen. Zit allemaal in zijn hoofd 😉
    Zo had hij een overzicht gemaakt voor mij tot aan mijn kleindochter van de vrouwelijke overerving lijn.
    Is veel moeilijker te vinden, omdat de ( vaders ) naam van vrouwen bij het huwelijk vaak verdween in de boeken en alleen met veel zoekwerk te herleiden is.

    Volgens hem heet dat:

    “In humans, mitochondrial DNA can be assessed as the smallest chromosome coding for 37 genes and containing approximately 16,600 base pairs. Human mitochondrial DNA was the first significant part of the human genome to be sequenced. In most species, including humans, mtDNA is inherited solely from the mother.[3]
    Bij mensen kan mitochondriaal DNA worden beoordeeld als de kleinste chromosoom 37 codeert voor genen en met ongeveer 16.600 baseparen. menselijk mitochondriaal DNA is de eerste aanzienlijk deel van het menselijke genoom te sequeneren. Bij de meeste soorten, waaronder de mens, mtDNA uitsluitend geërfd van de moeder. [ 3 ] ”

    http://en.m.wikipedia.org/wiki/Mitochondrial_DNA

    Grappig had ik nog nooit van gehoord !

    Geliked door 2 people

  2. Verslag 4-5
    8 uur FBG 6.7
    14 uur BS 7.0
    18 uur BS 5.6
    21 uur BS 7.3
    5-5
    8 uur FBG 5.7

    Insuline 30 EH Lantus, 3 EH Rapid, 2 x metformine, 1 eetl. AZM

    Eten, 2 koffie en 1 x kokosolie, ’s middags 2 haringen, 2 handjes sla, 1 tomaat , ’s avonds 2 handjes noten en kleine dadel.

    Geliked door 1 persoon

    • Zo te zien is mijn bloedsuiker weer helemaal in orde.
      Over het gewicht houd ik gewoon een tijdje mijn mond 😉 Pas als er schokkende dingen gebeuren laat ik het weten !

      Idd. gewoon gezond eten, minder vet, frisse groenten nu het echt zomer wordt ( het mosterdblad, de bladzuring, de radijsjes, de kruiden en meer komen al goed op. De aardbeien bloeien en de bessen hebben al gebloeid )
      Dat voelt ook heel natuurlijk aan in dit jaargetijde 🙂

      Geliked door 3 people

      • Vandaag, 5-5, nog even kleine update, want paar dagen weg..
        8 uur FBG 5.7
        14 uur BS 5.7
        18 uur BS 6.9
        21 uur BS 5.1

        Insuline 28 EH Lantus, 3 EH Rapid, 2 x metformine, 1 eetl. AZM

        Eten, 2 koffie en 1 koffielepel kokosolie, ‘s middags worstje, 2 handjes sla, 1 tomaat, klein pannenkoekje van ei, amandel-kokos- kastanjemeel ( gemaakt om mee te nemen voor familiebezoek, want daar wordt Tafeltje Dekje gegeten, pfff )
        ‘s avonds 1/2 handje noten en kleine dadel.

        Super toch 🙂

        Geliked door 2 people

  3. Vandaag 4-5 weer redelijk goede FBG van 6.7
    Daarvoor 7.8, 7.5, 7.3 Waarom ? Stress of toch de alleen eiwit en vet ?
    Vannacht de eerste nacht niet wakker geweest door slokdarmpijn, dat is een teken, denk ik, dat ik toch de ZeroCarbs niet verdraag.

    Geliked door 1 persoon

      • 🙂 Melchior bedankt voor de hint. The best !
        inderdaad wat minder vet bijvoegen en een beetje relaxt gaan eten. De BS is voor mij toch de beste graadmeter. Weer meer moeten spuiten zie ik echt niet zitten en dat moest ik wel weer. Gewicht, afvallen, gaat echt wel weer komen. Gewoon volhouden en minder stressen.

        What was I thinking ? Maar soms is uitproberen weer een manier om inzicht te krijgen. We are not equal.
        Ik blijf nieuwsgierig naar de ZeroCarbs aan de kantlijn 😉

        Geliked door 1 persoon

      • Mijn theorie is dat je bloedsuikers omhoog gaan omdat zero carb ‘iets’ doet waardoor je vermoedelijk naar diabetogeen neigende microbioom in de dunne darm extra diabetogeen wordt. Ik heb het al vaker gezegd, (veel) vet kan in geval van een LPS/PAMPs producerend microbioom olie op het metabole vuur gooien.

        Het zou best kunnen dat een relatief mager paleodieet de boel weer in de gunstige richting beweegt.

        Geliked door 2 people

  4. Vandaag een berichtje dat ik plaatste in de ZeroCarb groep. Ik sta er nog weifelend in, maar kan niet ontkennen dat ik wel afval en de energie heel goed is. Dus ga ik in ieder geval de week afmaken. Volgende week ga ik op familie bezoek. Dan wordt het moeilijker om het regiem vol te houden. Ik neem zelf wat eten mee. Wie weet lukt het wel 😉

    W, ik ben een DM T2, al 26 jaar. De bloedsuikers zijn hoog, eigenlijk te hoog, op dit moment. Maar dat is niet zo verwonderlijk. Dat heb ik altijd als ik mijn eetgedrag verander. Ik ben al 3 jaar en 3 mnd. op LC/HF Paleo Ketose. Zo’n 32 kg. afgevallen, 2 pillen eruit gegooid en mijn insuline bijna gehalveerd. Verschillende experimenten gedaan ( beschreven op mijn website ) Het doel is altijd hetzelfde, bloedsuiker verbeteren, minder medicatie en afvallen. Diabeten hebben een te vette lever en pancreas waardoor de beta- én de alfacellen in het vet liggen te smoren en hun productie ontregeld wordt. Door afvallen kán de lever en pancreas ook ontvet worden en de B en A cellen weer normaal gaan functioneren. In theorie ! Mijn praktijk is weerbarstiger. Afvallen gaat héél langzaam. Maar goed het gebeurt wel. De laatste maanden was mijn bloedsuiker ideaal. Omdat ik iets meer ging eten i.v.m. een onderzoekje waar ik aan mee deed en ook omdat het niet vol te houden is om altijd zó weinig te eten, kreeg ik weer een paar kg. erbij. Dit was het moment dat ik me wat meer ging verdiepen in Zero Carbs. Ik zit al een tijd in de Charles Washington’s ZC groep op Faceboek en kijk daar geregeld. Nu volg ik ook het blog van Esmée, haar post van gisteren was heel duidelijk. Zover ik weet heb ik geen van haar problemen, maar je weet het nooit. Voor mij voorlopig dus alleen afvallen om mijn diabetes te ‘reversen’. Vandaag was ik weer wat afgevallen. Onder het laagste gewicht ooit. Dat is heel mooi. Dus ga ik nog een tijdje door, ook al vind ik het wel heel moeilijk.

    Geliked door 3 people

    • Is er hier ondertussen een discussie gestart louter over het aantal calorieen? (kwantiteit ipv kwaliteit?)

      Ik neem er 1 dag uit en ga wat schatten:
      Mariet’s Verslag 14-3
      1 Mug Koffie: 1 🙂
      1 eetlepel (unrefined organic) kokosolie: 120 (zag er ook met 131)
      1 eetlepel (12 gram) AZM: 40
      1 serving gerookte haring (56 gram): 140
      1 serving gekookte spruitjes (78 gram ofte 1/2 cup) : 28
      1 medium rauwe paprika (119 gram): 37
      2 eetlepels olijfolie (30 gram): 240
      1 kop thee (178 gram): 2
      1 serving walnoten (30 gram ofte 1/4 cup): 210

      Geschat Totaal Stef: 818, schommelt al snel met andere hoeveelheden olie en noten, Mariet heeft de juiste inschatting hier 🙂
      Mariet schreef: 530.

      Maar goed: Mariet’s ± 530 of mijn 818: zo 1 bord per dag is duidelijk minder calorieen dan u en ik, en ik kom toch niet echt aan, val ook niet echt af.

      Wat ieder zinnig wetenschapper moet doen besluiten dat er “iets meer aan de hand is” dan “calorie-innames laag houden = hoe je gegarandeerd afvalt”. Moest die logica correct zijn, dan was ik nu zo ongeveer 2 keer zo zwaar dan nu 🙂

      Wie nog steeds alleen vasthoudt aan calorieen tellen, zet even zijn creatieve pet op… Vervang in bovenstaand dagmenu de olijfolie met de uit uw gastank ongeveer even energierijke biodiesel…. BEN JE GEK: hoor ik je nu zeggen? Neen, ik ben niet gek. Kans is groot dat je met zoveel biodiesel flink dood gaat, nochtans evenveel calorieeen gegeten!

      Het is evenzeer niet gek te denken dat de kwaliteit van je voedingswaren wel degelijk je lichaam gaat beinvloeden, en dus ook gaat beinvloeden hoe je lichaam vet gaat opslaan en vet gaat vrijmaken om energie te leveren.

      Anders gezegd: met calorieen alleen te tellen, weet je dus vrijwel niets wat je lichaam met die calorieen zal doen.

      Gelukkig heb je een gans dagboek Mariet, misschien zie je een lijn van wat je eet, wat je doet en wat er gebeurt rondom jouw: in hoeverre dat spreekt voor wel en niet afvallen?

      Tenslotte zeer interessant vind ik dat je Zero Carb probeert… ik ga het niet duiden maar zal de resultaten voor zich laten spreken 🙂 Prettige dag en weekend alweer! En euhm… wat je niet gaat eten uit de tuin, kan je alvast invriezen 🙂

      Geliked door 1 persoon

      • Stef het raadsel van de calorieën is opgelost. In zoverre, dat het programma wat wordt gebruikt uitgaat van ‘normale’ voedingsmiddelen en mijn vm er van afweken en dus werden vervangen door anderen. Dus minder precies, dan de Cron-O-Meter. Ik denk dat hun onderzoek een ander uitgangspunt heeft, niet zozeer hoeveel maar welke voedingsmiddelen en welke verhoudingen.
        Wat mij het meest opviel waren de hoeveelheid koolhydraten, 97 gr. Dat eet ik echt niet.
        Maar het bracht mij wel aan het twijfelen ( en Melchior ook 😉 ) of ik wel de hele tijd de juiste berekeningen had gemaakt.
        Ik zette alles heel precies in de Cron-O-Meter en die kwam op ± 1000 cal. en zo´n 25 tot 35 gr. KH per dag, met een paar uitschieters van 1100 tot 1300 calorieën en 50 tot 58 gr. KH per dag.
        Alles opgestuurd naar de onderzoekers, met de opmerking dat de koolhydraten voor mij het belangrijkste zijn. Omdat ze ook mijn insuline behoefte aangeven.
        Hun reactie was heel duidelijk. Ze raden me aan mijn eigen berekeningen aan te houden, ze vonden de Cron-O-Meter een goed programma.
        Wat ik al eerder zei: de bloedsuiker was goed de laatste maanden, ik ben wat meer gaan eten, dan in de Taylorperiode, ik telde de calorieën niet zo strikt meer, voegde weer wat room en kaas toe, at meer noten. BS bleef goed, alleen het gewicht ging weer wat stijgen. Pfff.

        Eat Meat and Drink Water, ik ben bang dat ik het niet lang volhoud. Hoewel ik weer afval, maar misschien is het ook wel veel water, zijn er teveel bijverschijnselen die mij niet bevallen.
        Te hoge BS, slokdarm- maagpijn, constipatie. En dat laatste ondanks dat ik wel een kleine hoeveelheid AZM neem.
        Nu kunnen dat allemaal aanpassingsproblemen zijn. Door dat alles eet ik heel weinig ( ik vind het ook niet lekker ) steeds minder en dan is het min of meer logisch dat ik afval. Maar waarom de hoge BS ? ( FBG 7.8, al een paar dagen op rij )
        Dus ga ik nu na een week weer een beetje groenten toevoegen. Volgende week ga ik een paar dagen op familiebezoek, dan wordt dit al moeilijk vol te houden + ik wil me goed voelen daar. En mijn BS weer in het goede spoor.
        Daarna kijk ik weer verder.

        Like

      • Nogmaals gegroet Mariet,

        Zo eten zonder vezels, dat zal in den beginne zeker flink te merken zijn in constipatie en maag en (slok)darmperikelen. Zolang je kan: volhouden zou ik zeggen, kwestie van een “overgangsfaze” te overbruggen en zien wat het dan geeft.

        En wanneer je je er niet goed bij voelt – wat altijd het neveneffect is wanneer de spijsvertering in de knoop zit – heeft dat invloed op de hormonenhuishouding, dus logischewijze ook op de bloedsuikerspiegel 😦

        Zoals je zelf al zegt: wat groentetjes erbij 🙂 Zeer low carb lijkt me realistischer paleo dan zero carb, onze tanden vertellen ons dat we alleseters waren/zijn 🙂

        Succes en prettige vakantie bij de familie: je goed voelen is altijd zeer belangrijk 🙂

        Like

      • Stef, gisteren weer wat groenten toegevoegd aan mijn rundergehakt.( foto bordje volgt )
        Zeer smakelijk opgegeten, lekker weer groenten. Maar nog belangrijker was dat ik me binnen een paar uur een stuk beter voelde. Maag/slokdarm pijn een stuk minder, BS nog wel hoog, maar is weer aan’t zakken, Constipatie, was ik echt niet gewend, een stuk minder 😉 Ik heb geen Inuit genen !?

        Ik heb het dus precies 7 dagen uitgehouden, Eat meat and water.
        Geen spijt dat ik het geprobeerd heb, weer wat geleerd !

        Ook dat ik me dus moet houden aan de Paleo/LCHF en nog altijd de calorierestrictie moet aanhouden om af te vallen. Er zit niets anders op.

        Geliked door 1 persoon

      • 🙂 ook ik heb de inuit genen niet, wat niet te verwonderen is hier zo dicht bij de evenaar 🙂

        Nu moet wel gezegd dat “de inuit” vooral rauw vlees eet (wat geheel anders is dan gekookt vlees voor de spijsvertering) en toch ook wel een klein beetje planten (zie wikipedia en http://www.aitc.sk.ca/saskschools/arctic/food.html).

        Blij dat je met een paar extra groentetjes je je alweer een stuk beter voelt 🙂

        Prettige zondag verder en prettige familievakantie!

        Like

  5. Verslag 22-4
    8 uur FBG 5,6, koffie, kokosolie, 1 x metformine
    10 uur AZM
    12 uur BS 7.6 ná sporten
    13 uur BS 6.4
    14 uur eten Rapid 3 EH
    18 uur BS 5.3 1 x metformine, stukje kaas en handje noten
    21 uur BS 7.1 Lantus 28 EH

    Totaal insuline 31 EH

    23-4
    8 uur FBG 5.9

    Vandaag gaat de rapportage de deur uit, naar Berthe en Margriet. Ben benieuwd wat de uitslag is.
    Ik heb voor hun wat preciezer ingevuld wat ik eet, dus met hoeveelheden en gewicht.

    Like

      • Ik ben ook benieuwd naar jouw uitkomsten. Want de mijne terug gehad. Volgens hen eet ik zo’n 1600 calorieën per dag. Kan helemaal niet kloppen. Ik heb wel iets meer gegeten dan normaal, omdat ik dacht, daar schrikken ze van.
        Ik ga mijn dagen op de chronometer uitmeten. Dag 1 al gedaan. De cronometer ( en die is heel streng ) zegt 1000 calorieën op dag 1.
        Nu zeiden Berthe en Margriet er ook bij, dat sommige dingen niet in hun programma stonden en ze moesten schatten. Zoals denk ik b.v. aardappelzetmeel.
        De crono meter kent het wel en zegt 40 calorieën per eetlepel ( 10 gram carbs, 0 eiwit, 0 vet ) en dat is volgens mij zelfs al te veel.

        Ik ga alle dagen invoeren en het naar ze toesturen. Ik hoop dat ze dat leuk vinden 😉 ))

        Like

      • Mariet, ik zou eerlijk gezegd heel opgelucht zijn als hun analyse klopt. Daarmee zou een enorm mysterie zijn opgelost. Het zou beslist niet jouw ‘fout’ zijn, maar een zwak punt in de software die je hebt gebruikt. Het zou ook een nieuw therapeutisch perspectief openen. Please vraag die meiden om hier even heel serieus aan te rekenen.

        Like

    • Hey Mariet, Ik lever ‘m vandaag ook in! Ik had mezelf voorgenomen strikt paleo te blijven, maar omdat ik jarig was heb ik wat zuivel erin gesmokkeld. Ben benieuwd of ik geen straf krijg! 😉

      En nog iets; ben jij nog voornemens ‘meat only’ te proberen? Ik heb overlegd met de slager over de T-bone steaks, die ik vond op https://eatmeatdrinkwater.files.wordpress.com/2015/03/image88.jpg . Hij dacht dat het een vrouwelijk dier geweest moest zijn, wil je zoveel vet eraan krijgen. Hij gaat een stuk kopen en dat komende week laten zien, met een prijs erbij. Ik hoef het niet te kopen, maar ik ga het natuurlijk wel doen! Nieuw probeersel…

      Like

      • Tije, Gefeliciteerd met je verjaardag 🙂 Geen straf, hoor !

        Mooie T-bone steaks.
        Ja ik ben vandaag begonnen. Heel veel vlees gekocht bij de schotsehooglanders. Ook kip en ossenwit daar gekocht. Vis en schelpdieren in de vriezer. Mis de kokosolie nu al. Voorlopig een week volhouden, dan verder kijken. Als mijn gewicht gaat bewegen en ik me verder goed voel probeer ik 30 dagen vol te houden. Dan zien we wel verder.
        Hoewel ik zo-wie-zo niet heel veel groenten eet ( en fruit al helemaal niet ) is het raar zonder groenten.
        Ben heel benieuwd hoe het jou vergaat. Het is wel helemaal ketose. Goed voor je hart, denk ik !?
        Ik zie andere mensen heel veel vlees eten, ik denk niet dat ik dat kan ( en kan doen, vanwege de diabetes, eiwit=glucose ) dus wil ik veel goed vet eten.

        Like

    • Laat me even verduidelijken. Samen met nog enkele redelijk goed ingevoerde mensen heb ik me zorgen gemaakt en de kop gebroken over je onvoorstelbaar lage energie-inname. Na zo’n lange tijd zou die of tot dramatisch vetverlies of tot afbraak van spieren en ander orgaanweefsel moeten leiden. Er was dus sprake van een mysterie. Iets om van wakker te liggen ook. Als de berekeningen van Berthe en Margriet in de buurt van de werkelijkheid komen (en zij zijn professionals), verklaart dat alles en kunnen we allemaal een zucht van verlichting slaken. Ben erg benieuwd naar hun antwoord.

      Like

      • Melchior, ik heb voor hun onderzoek meer gegeten dan een hele tijd ervoor. Ik ben de laatste tijd zo-wie-zo meer aan het eten. In die tijd van Taylor at ik minder. Maar nu meer. De noodzaak om zo weinig te eten is er nu niet meer. Ik eet alleen iets meer als mijn bloedsuiker dat toelaat en minder als die weer hoger wordt en ik dus meer insuline moet gebruiken. Maar meer eten betekent voor mij ook niets meer afvallen en zelfs weer aankomen. En dat laatste zou kunnen betekenen, dat ik weer meer insuline moet gaan gebruiken. Dat zou weer terug naar af betekenen en dat wil ik absoluut niet. Daarom

        In de Taylor tijd voerde ik mijn eten in bij MyFitnessPal en dat programma is niet echt betrouwbaar. Via Kurt kwam ik aan Cron-O-Meter en dat is veel preciezer. Ik ben bezig om de 7 dagen daar in te voeren en kom op ± 1000 tot 1100 per dag. Eén dag was 1300 calorieèn.
        De koolhydraten waren tussen 28/50 gr. per dag met 1 uitschieter van 58 gr. Bij hen staat mijn gemiddelde op 97 gr. koolhydraten en dat eet ik echt niet. Ik heb voor het onderzoek heel precies gemeten en gewogen wat ik at. Ook at ik een paar keer fruit met slagroom. En mijn dagelijkse aardappelzetmeel. Cron-o-meter berekent een eetlepel op 10 gr. koolhydraten.

        Het programma dat Berthe en Margriet gebruiken, zit achter een betaalmuur dus voor mij niet te gebruiken.

        “We hebben zojuist je eetdagboek ingevoerd en er is een nutrienten overzicht uitgekomen. Het klopt niet exact omdat niet alle producten in het systeem voorkwamen waardoor we ze moesten schatten op basis van andere producten. Het is dus een indicatie van wat je de afgelopen week aan voedingsstoffen hebt binnengekregen, maar misschien vind je het leuk om te weten”

        Berekening voor: A. 15
        Printdatum: 24-04-2015 11:14:07
        Berekeningsdatum: 24-04-2015
        Berekeningsnaam:
        Gebaseerd op: Nevo Online 2013 4.0
        Betekenis *: Niet alle waardes zijn bekend, het (sub)totaal zou hoger kunnen zijn.
        Weekberekening: Dit zijn de waardes van een “gemiddelde dag”.

        Totaal ADH
        Energie (kcal) 1636
        Eiwit totaal (g) 49 51
        Koolhydraten totaal (g) 97
        Vet totaal (g) 114
        Vetzuren totaal verzadigd (g) 51
        Vetzuren enkelv onverz cis (g) 43
        Vetzuren totaal trans (g) 1
        Voedingsvezel totaal (g) 11 25
        Water (g) 1311 1500
        Alcohol totaal (g) 0
        Calcium (mg) 448,2062 * 1200 – 2500
        IJzer totaal (mg) 7,9146 8
        Natrium (mg) 1309,4221 2400
        Kalium (mg) 2058,9224 3500
        Magnesium (mg) 202,874 * 250 – 300
        Zink (mg) 5,884 * 9
        Retinol activiteit equiv.(RAE) (ug) 799,0436 *
        Vitamine B1 (mg) 0,455 1,1
        Vitamine B2 (mg) 0,7884 * 1,1
        Vitamine B6 totaal (mg) 0,8663 * 1,5
        Vitamine B12 (ug) 7,9196 * 2,8
        Foliumzuur (ug) 0 *
        Nicotinezuur (mg) 12,5152 * 13
        Vitamine C (mg) 78,1505 * 70
        Vitamine D totaal (ug) 6,2938 * 12,5 – 15
        Vitamine E totaal (mg) 9,7246 * 8,3

        Energie percentages

        Nutrient Aantal gram Aantal kcal Percentage
        Alcohol totaal 0 0 0 %
        Eiwit totaal 49 196 12 %
        Koolhydraten totaal 97 388 24 %
        Organische zuren totaal 0 0 0 %
        Polyolen totaal 0 0 0 %
        Vet totaal 114 1026 63 %
        Voedingsvezel totaal 11 22 1 %

        Totaal 1632 100 %

        Totaal ADH
        Vet totaal (g) 114
        Vetzuren meerv onverz (g) 11
        Vetzuren enkelv onverz cis (g) 43
        Vetzuren n-6 meerv onverz cis (g) 7 *
        Vetzuren n-3 meerv onverz cis (g) 3 * 0,45
        Vetzuren totaal verzadigd (g) 51
        Vetzuren totaal trans (g) 1
        C18:3 n-3 cis (ALA) (g) 1 *
        C18:2 n-6 cis (linolzuur) (%) —
        C20:5 n-3 cis (EPA) (g) 1 *
        C22:6 n-3 cis (DHA) (g) 1 *

        Het maakt mij niet uit, eerlijk gezegd, wat hun programma berekent. Maar ik ga hen wel de berekeningen van de cron-o-meter sturen. Benieuwd hoe ze erop reageren.

        Gisteren heb ik 3 drumsticks gegeten, gebakken in ossenwit, boter, kaas en room. Ik kwam op 1500 calorieën, waarvan 110 gr. eiwit, 109 gr. vet en 3.9 gr koolhydraten ( in de room en kaas )
        Of het wat uithaalt ? Ik weet het niet. Mijn bloedsuiker is in ieder geval stabiel.
        Totaal geen honger en goede energie. Nog niet afgevallen. ( vandaag de 3de dag ) Ik ga het één week proberen, dan kijken of ik verder ga.

        Like

      • Je hebt expres meer gegeten, dat begreep ik, maar heb je bewust zo’n 1000 kcal/dag meer gegeten? Als ik jou was zou ik ze vragen om een Taylor-Paleo weekplan voor je samen te stellen met gegarandeerd 600 kcal/dag. Hun analyse suggereert de mogelijkheid van een te grote foutmarge destijds, waardoor de Taylor-Paleo interventie mogelijk nooit daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Ik zeg niet dat dit zo is, maar het zou wel kunnen. En in dat geval weten we dus niet of hij wel of niet werkt.

        Zelf heb ik geen flauw idee hoe veel energie ik naar binnen werk.

        Like

      • Ik héb niet 1000 calorieën meer gegeten. Ik heb misschien 300 tot 500 calorieën meer gegeten, voor het onderzoek en ook de laatste tijd.
        Ik betwijfel of hun programma juist is !!! Ook hebben ze sommige voedingsmiddelen vervangen, omdat deze niet in hun programma voorkomen. Cron-o-meter is zeer volledig, zij hebben b.v. ook Bob’s Red Mill, starch, potato, unmodified opgenomen.

        Als je b.v. 1 eetlepel aardappelzetmeel ( Bob’s Red Mill, starch, potato, unmodified )
        Energy: 40.0 kcal, Protein: 0.0 g, Carbs: 10.0 g
        Lipids: 0.0 g,
        vervangt door één aardappel dan kom je uit op
        Energy: 118. kcal, Protein 2.5 g, Carbs: 27.4 g
        Lipids: 0.1 g
        Vier bananachips ( gedroogd ) Energy: 29.1 kcal, Protein: 0.1 g, Carbs: 3.3 g, Lipids: 1.9 g
        vervangt door een halve banaan, Energy: 52.5 kcal, Protein: 0.6 g, Carbs: 13.5 g, Lipids: 0.2 g,
        dan heb je zo al 27 gr. koolhydraten meer te pakken.

        Het zou mooi zijn Melchior, als het ‘mislukken’ van het Taylor experiment daaraan te wijten is geweest.
        Volgens Taylor mag je 800 calorieën eten. Daar bleef ik onder, zeker omdat ik ook nog IF deed.

        Like

      • Mariet , geen idee of mijn reactie hier goed staat .

        Zie dat je wel op Twitter bent , da’s mooi maar hier niet ? Ben wel benieuwd hoe het met je gaat met ,, Eat meat drink water ” Boeiende materie omdat ik een interview las daar over iemand die genas van de ziekte van Lyme , laat ik nu iemand kennen met die ***ziekte .
        Kan zijn dat je de tuin niet uitkomt omdat alles eruit knalt , hier veel brandnetels en ik hou niet van brandnetelsoep 😉

        Like

      • Hoi Hans, irritant dat twitter 😉 Als je niet oppast slokt het je op.
        Ik ‘doe’ ook nog het twitter account van AHS bijhouden, dus !
        Maar ik zag je ook verschijnen, leuk. En nu nog tekstjes de wereld inzenden, lol.

        Ik was ook nog een paar dagen niet lekker, grieperig en slokdarmpijn. Of het nu van de eat meat en water komt of van de metformine (kán ook die bijwerking hebben, maag/slokdarm klachten ) of beiden.
        Ben nu 5 dagen bezig. Erg wennen, saai hoor alleen vlees. Nou eet ik ook wel een beetje kaas en room. Maar geen groenten en noten en de geliefde kokosolie.
        Maar de honger verdwijnt helemaal, echt duwen om wat te eten.
        En, in mijn geval erg fijn, ik begin weer af te vallen.
        Want zo gauw ik weer iets meer eet, staat het afvallen stil en kruipt er hier en daar weer een paar kilo bij.
        Die ben ik nu kwijt en nu weer verder naar beneden.
        Vandaag voel ik me weer beter en ga ik het nog even vol houden.
        Of dat heel lang lukt wacht ik maar af. Stel ik val genoeg af dan ga ik misschien wel weer groenten toevoegen. Heb van alles gezaaid en dat dan niet eten ? 😦 (((

        Maar ja er zijn wel mensen die er echt bij zweren. Er zijn op FB verschillende groepen over Zero Carbs en daar kijk ik. Ook sinds kort een Nederlandse ZC groep met pás 4 leden, ha, ha.

        Like

      • Voorbeeld dag in de periode dat ik meedeed aan het onderzoek. Aangezien ik totaal verbaasd was over de uitslag, heb ik alle dagen nogeens ingevoerd op de Cron-O-Meter. Het verschil was groot.
        Dit was een gemiddelde dag. Er was een dag van 1100 en 1330, maar ook 883, 593, 1087 en een van 750 calorieën. Dus een gemiddelde van 1632 calorieën kán helemaal niet. En zeker geen gemiddelde van 97 gram koolhydraten, zoals werd vermeld. Ik zit bijna altijd onder de 50 gram en daar ook nog vaak een heel stuk onder ( 28, 24, 38, 55, 58, 39, 29 ) Dat zou ook heel goed te merken zijn op mijn insuline behoefte.

        De verhoudingen tussen proteïne, vet en carbs waren P. 13 tot 15 %, V. 69 tot 77 %, C. 11 tot 16 %
        April 25, 2015

        Description Amount Unit Calories
        Coconut oil 1 tbsp 117.45
        Cream, fluid, heavy whipping 9 tbsp 465.75
        Coffee, brewed from grounds, prepared with tap water 1 fl oz 0.3
        Bob’s Red Mill, starch, potato, unmodified 1 Tablespoon 40
        Cheese, goat, soft type 50 g 132
        Monkfish, smoked 50 g 49.99
        Cucumber, with peel, raw 10 g 1.5
        Chocolate, dark, 70-85% cacao solids 2 g 11.96
        Tomatoes, red, ripe, raw, year round average 1 medium whole (2-3/5″ dia) 22.14
        Radishes, raw 5 slice 0.8
        Lettuce, cos or romaine, raw 2 leaf inner 2.04
        Olive oil 1 tsp 39.78
        Butter, unsalted 1 tbsp 101.72
        Raspberries, raw 1 10 raspberries 9.88
        Walnuts 5 g 32.7
        Chocolate, dark, 70-85% cacao solids 5 g 29.9
        Banana, chips 4 chip 29.06
        Calories Summary
        Nutrient Targets
        General
        Energy 1087 kcal :
        Protein: 24.7 g
        Carbs: 28.9 g
        Fat: 99.7 g

        Like

      • Kijk ik ben dan wel geen ‘wetenschapper’ ik weet er wel wat van, als ervaringsdeskundige.
        Gewoon omdat ik er écht persoonlijk belang bij heb om heel precies te weten hoe het zit !!!
        Zóooo makkelijk af te doen als N=1

        Erg frustrerend omdat eerlijk tegen jezelf zijn ( en in het verlengde hiervan tegen anderen, zoals hier ) van cruciaal belang is om je interventies vast te leggen en repeteerbaar te maken.
        Zodat te meten valt of bij dezelfde input, ook dezelfde output te verwachten valt of niet. Zo niet, wat valt er aan de input te verbeteren.
        Het is precisie werk waar heel persoonlijke betrokkenheid de aandrijvende kracht is. Zonder dat is het gewoonweg niet mogelijk.

        Wetenschap maakt onderzoek objectiever, dat wel. Maar ook heel onpersoonlijk en minder nauwkeurig voor iedere individuele situatie.
        We are not equal 😀

        Het valt mij heel vaak op dat ook wetenschappers, die heel persoonlijk betrokken/ betroffen zijn ( b.v. Terry Wahls en Tim Noakes ) bij het onderwerp van hun studie ontzettend gedreven zijn.

        Is dit een hint ? Ja dit is een hint 😉

        Like

  6. Verslag 21-4
    8 uur FBG 5.4, Koffie, kokosolie, 1 x metformine
    11 uur AZM
    13 uur BS 6.5
    14 uur eten: zure mosselen, roerei van 2 eieren, kokosolie, boter, knoflook, broccoli, olijven, sla, olijfolie, 3 aardbeien, beetje geklopte slagroom. Rapid 3 EH
    18 uur BS 7.0
    21 uur BS 6.8 Lantus 28 EH

    Totaal insuline 31 EH

    22-4
    8 uur FBG 5.6

    Laatste dag van rapportage eetdagboek voor Berthe en Margriet

    Like

  7. Verslag 20-4
    8.30 uur FBG 4.8 Koffie, kokosolie,
    11 uur AZM
    13 uur BS 6.3
    13.30 eten, 3x ei, spek, rivierkreeftjes, tomaat, boter, kokosolie, zout peper kurkuma, sla. Rapid 3 EH
    18 uur BS 6.2 1 x metformine
    21 uur BS 6.8 Lantus 28 EH

    Totaal insuline 31 EH

    21-4
    8 uur FBG 5.4

    Zo, even evalueren.
    Nu al weer 10 dagen op rij de meest voorbeeldige bloedsuiker, die je je maar denken kunt.
    Eigenlijk de hele maand april, behalve op 9/10 april een beetje van slag, buikperikelen.

    Nooit meer hoger dan, hooguit 1 x per dag, 7 tot 8 mmol/L en dan weer snel terug naar waardes rond de 5/6 mmol/L. Ook na het sporten, wel wat hoger maar binnen een uur weer terug.

    Conclusie die zich opdringt ? De insulineresistentie is een stuk minder, de glucagon dumping vindt niet meer plaats.

    Geliked door 1 persoon

  8. Verslag 19-4
    8.30 uur FBG 5.8, Koffie, kokosolie, 1 x metformine
    11 uur AZM
    13 uur BS 6.7
    13.30 uur Rapid 3 EH
    14 uur eten: Kogelbiefstuk, radijs, broccoli, zoete aardappel, kleine ui, knoflook, jalapeno, kokosolie, reuzel, boter, zout, peper, kurkuma,
    1 minneola, beetje room
    18 uur BS 6.7
    21 uur BS 6.8 Lantus 28 EH

    Totaal insuline 31 EH

    20-4
    8.30 uur FBG 4.8

    Vandaag dag 5 van het bijhouden van het eetdagboek voor het onderzoek van Berthe en Margriet.

    Like

  9. Verslag 18-4
    8 uur FBG 4.6 Koffie, kokosolie, 1 x metformine
    10 uur AZM
    13 uur BS 7.1 ná sport
    15 uur BS 6.5
    16.30 uur BS 5.8 Eten zalm met vel, kokosolie, reuzel, boter, zout, peper, kurkuma, 1 ui, knoflook,
    champignons, sla, paprika, olijfolie, Parmezaanse kaas

    18 uur BS 5.3 1 x metformine
    21 uur BS 7.5 Lantus 30 EH

    Totaal insuline 30 EH

    19-4
    8.30 uur FBG 5.8

    Gisteren een extra sportuur van personal trainer, Thijs. Hij hield een open dag en je kon inschrijven om een uurtje met hem te sporten. Als proef.
    Hij deed weer heel andere oefeningen met me en ging heel systematisch te werk. Leuk was dat hij ook precies uitlegde waar, voor welke spier de oefening was. Vandaag een beetje spierpijn, lekker !

    Like

  10. Verslag 17-4
    8 uur FBG 5.8, Koffie, kokosolie, room, 1 x metformine
    10 uur AZM
    12 uur BS 8.2 ná sport
    13 uur BS 7.2 Rapid 4 EH
    13.30 eten Middelgrote ui, 2 tenen knoflook, eetlepel kokosolie, koffielepel boter, koffielepel reuzel, 60 gr. Ontbijtspek, 1 eendenei, 3 stengels groene asperge, 6 schijven komkommer, 4 radijsjes, 30 gr. Parmezaanse kaas
    18 uur BS 4.7 Thee en noten, 1 x metformine
    21 uur BS 7.1 Lantus 28 EH

    Totaal insuline 32 EH

    18-4
    8 uur FBG 4.6

    Like

  11. Verslag 16-4
    8 uur FBG 5.3, Koffie, kokosolie, 1 x metformine
    11 uur AZM
    13 uur BS 6.9 Rapid 3 EH
    13.30 uur eten, makreel, geitenkaas, komkommer, tomaat, boter, olijfolie, 3 aardbeien en scheutje room.
    18 uur BS 6.7 1 x metformine handje noten
    21 uur BS 6.8 Lantus 30 EH
    Totaal insuline 33 EH

    17-4
    8 uur FBG 5.8

    Gisteren begonnen met de 7 dagen eetdagboek bijhouden voor het onderzoek van Berthe en Margriet. Dat duurt tot en met Woensdag.
    Ik eet nu iets meer dan normaal, daarvoor, maar ook om een soort van rust periode in te lassen.

    Daarna ga ik overwegen om met een nieuw experiment te beginnen voor 30 dagen. Zero Carbs. Ik ben me nu aan ’t inlezen, om te zien wat het is en of het wat voor me is.

    Geliked door 2 people

    • Aha daar groeien dingen in je tuin die ik niet ken 🙂

      Euhm wat zero carb betreft, is dat niet hoe atkins begint? Heb je dus al ervaring mee 🙂

      Wat meters betreft blijft het aanbod van sponsorship en daarmee meehelpen met een serieus lezersbereik gelden.

      Prettig weekend!

      Like

      • Hoi Stef, Zero Carb is alleen dierlijk voedsel: vlees, vis, eieren, en vet. Sommige eten ook boter, room en ( harde ) kaas. En weer sommige eten zout en kruiden op het vlees.
        Maar geen groenten, noten en zeker geen fruit. Ik denk er nog over 😉

        Geliked door 1 persoon

    • Hey Mariet, wat leuk dat je die kant opgaat! Ik zat zelf ook al in die richting te kijken. Ken je deze site: http://zerocarbzen.com Aardige onderbouwing van het een en ander, alhoewel ik nog geen “mainstream” wetenschappers ben tegen gekomen die dit standpunt propageren. Of het moeten Volek & Phinney zijn…

      Geliked door 1 persoon

      • Hoi Tije, Ja, daar kijk ik nu naar. Alle interviews gelezen. Er is ook een FB groep, ben ik al een tijdje lid van. Begonnen door Charles Washington ( interview op de site die jij noemt ) Nog niet zoveel mee gedaan, wel gekeken. En Georgia Ede over groenten, he.

        Ik dacht ook meteen aan jou 😉

        Like

  12. Verslag 15-4
    8 uur FBG 5.2 Koffie, kokosolie, 1 x metformine
    10 uur AZM
    12 uur BS 8.1 ná de sport
    13 uur BS 7.1
    14 uur eten, 1 eendenei en 1 gewoon ei, gebakken, gerookte makreel, komkommer, tomaat, olijfolie. Daarna 3 aardbeien met een beetje room. Rapid 3 EH
    18 uur BS 6.7
    21 uur BS 6.9 Lantus 30 EH
    Totaal insuline 33 EH

    16-4
    8 uur FBG 5.3

    Ziet er weer rustig uit, toch ?

    Like

  13. Verslag 13/14-4

    Deze dagen slaan we over 😀
    Door het gehannes met de nieuwe meter is mijn rapportage een chaos geworden. Geen touw meer aan vast te knopen.

    Dat systeem met het berekenen van kortwerkende insuline werkt alleen als je braaf volgens de diabetes richtlijnen eet. D.W.Z, 3 keer per dag eten met per maaltijd 20 tot 50/100 koolhydraten. Dat moet je dan allemaal invoeren en dan rekent de meter uit hoeveel insuline je moet bijspuiten.
    Bij mij gaat dat niet op, met mijn ene maaltijd en in de loop van de dag nog wat handjes noten, lepels kokosolie en AZM.
    Dat ziet hij niet zitten en dan komt hij met waarschuwingen. Dringende waarschuwingen, ha, ha.

    Doet mijn denken aan een tekst van Omdenken: Een relatie is met z’n tweeën problemen oplossen, die je in je eentje niet hebt ❤

    Mijn relatie met de 'nieuwe' meter functie dus verbroken !!!
    Gelukkig functioneert hij ook als een gewone bloedsuikermeter. Stripje erin, bloed aanbrengen en uitkomst aangeven. Dat schrijf ik dan op in mijn notieboekje. Als ik te hoog ben, of denk te worden, zoals vlak voor het eten, spuit ik wat Rapid bij. 's Avonds mijn Lantus. That it is !

    Toch is het goed dat ik deze meter in gebruik heb, want ik kreeg een bericht van de fabrikant met een overzicht van welke meters goedgekeurd zijn door TÜV Rheinland (overgenomen door de verzekeraars ) Mijn 'oude' meter staat er niet bij. Dat verklaart waarschijnlijk ook het verschil in de metingen met beiden meters.

    Vanmorgen was mijn FBG 5.2
    Een goed begin van de dag …

    Geliked door 2 people

  14. Verslag 12-4
    8 uur FBG 4.3, koffie en kokosolie
    11 uur AZM
    13 uur BS 6.1
    14 uur eten, erg weinig, geen tijd, visite, eitje, stukje kaas, tomaat.
    16 uur BS 6.6, werken in de tuin, koffie, bananenchips, chocolade, walnoten.
    18 uur BS 7.5 1 x metformine
    21 uur BS 7.6 Lantus 30 EH

    13-4
    8 uur FBG 5.5

    Gehannes met de nieuwe meter. Vanmorgen iets fout gedaan met bloed aanbrengen op het stripje, gaf hij 7.9 aan. Nog eens meten, was de FBG 5.5. De ‘oude’ meter wel weer 0.6 mmol/L meer.
    Dus maar eens laten ijken bij de apotheek.

    Maar ….. ik heb de code ( love google ) Dus nu kan ik mijn meter instellen en betere overzichtjes maken.

    Geliked door 1 persoon

    • 2de keer deze week dat ik een verhaal hoorvan een db dokter die betere metingen niet nodig vindt… onder het motto niet meten is niet weten misschien? Raar, vraag je dokter om raad waarom die dat niet ziet zitten 🙂

      Leuk dat google je wel wil helpen .

      Wat staat er ondertussen te kiemen in je tuin?

      Like

      • Stef, Zoals je boven ziet ben ik er voorlopig mee opgehouden en de redenen waarom 😉 Maar het was toch een leerzame ervaring en ik vind het fijn dat ik nu zelf kán bepalen of ik die code invoer of niet #betutteling.

        Al heel veel in mijn tuin gedaan. De knoflook komt goed op, oerprei en egyptische ui ook. Eeuwig moes maakt nieuw blad, kan ik straks al van eten. Boontjes gelegd, radijs en bladzuring gezaaid. Vandaag weer verder.
        Bessen, zwarte, josta, kruisbes, beginnen te bloeien. Jonge aardbeienplantjes verplant.

        Geliked door 1 persoon

  15. Verslag 11-4
    7.30 uur FBG 4.2 , koffie en kokosolie
    11 uur AZM
    12 uur BS 6.7
    13 uur BS 7.5 Rapid 4 EH
    eten makreel, sla, radijs, tomaat, olijfolie, halve wafel ( de laatste ) met flink boter
    16 uur BS 6.0
    18 uur BS 6.2
    21 uur BS 7.0 Lantus 28 EH

    Totaal insuline 32 EH

    12-2
    8 uur FBG 4.3

    Mijn ‘nieuwe’ bloedglucose meter weer in gebruik genomen. Want nieuwe meet stripjes daarvoor gekregen.
    Dit is de Freestyle Insulinx. daar wordt flink mee geadverteerd en je kunt hem gratis krijgen. Met de bedoeling dat de fabrikant verdient aan de meetstripjes.
    Nu heeft hij ook wel voordelen, touchscreen, en allerlei overzichtjes maken op de computer.
    Hij is eigenlijk ook bedoeld om uit te rekenen hoeveel kortwerkende insuline je moet gebruiken. Maar daarvoor moet je een code invoeren.
    En, o betutteling, die krijg je alleen van de fabrikant, via de dokter of diabetesverpleegkundige. Mijn dokter zag het niet zitten en een diabetesverpleegkundige heb ik niet.
    Dus kan ik hem daarvoor niet gebruiken.
    Dan maar blijven uitrekenen op de ouderwetse manier: waarnemen, ervaring, bijsturen en opschrijven. Hersenen laten kraken 😀

    Ik had/heb nog de Freestyle Precision. Voordeel van deze is dat hij ook ketonen kan meten. Maar hij begint inderdaad flink te slijten.
    Gisteren en vanmorgen een paar keer op alle twee de meters gemeten.
    Flinke afwijking, zeg ! Vandaag : verschil FBG 4.3 en 5.2
    ( 4.3 de nieuwe en 5.2 de oude )
    Wil de echte BS opstaan ??

    Geliked door 2 people

  16. Verslag 10-4
    8 uur FBG 4.4 Koffie, kokosolie
    10 uur AZM
    12.30 BS 6.2 na sport
    13.30 BS 5.3
    14 uur eten, 2 haringen, uitjes, tomaat, komkommer, radijs, feta. Rapid 3 EH
    18 uur BS 6.5 1 x metformine
    21 uur BS 6.7 Lantus 28 EH

    Totaal insuline 31 EH

    11-4
    7.30 uur FBG 4.2

    Alles weer helemaal goed. En wat was het, achteraf bekeken ?
    Misschien toch weer een detox reactie ? Weer aan een al lang opgeslagen vetlaagje geknabbeld ? Waar ook al heel lang gifstoffen in liggen opgeslagen van van alles, maar ook een hele berg medicijnen ?
    Want dat is wel voelbaar, het onderhuidse vet in boven- armen en benen, buik en maagstreek wordt steeds meer vloeibaar. Bij mijn bovenarmen bv kon ik onderhuids , niet direct zichtbaar, maar wel voelbaar, harde knobbels voelen, zo groot als erwten. Dat is nu helemaal weg. Op bijna alle plaatsen !
    Door het sporten, HFLC eten en recent door de metfomine ?
    Want dat zeggen de beschrijvingen over metformine: zorgt ervoor dat de vetcellen resistent worden voor insuline en dus niet makkelijk meer opslaan.

    Het nemen van alleen metformine in de avond ga ik nog een tijdje volhouden. Voelt beter qua bijverschijnselen en geeft goede nuchtere bloedsuiker, tot het tegendeel blijkt 😉

    Like

  17. Verslag 8 en 9-4
    8 uur FBG 5.9 koffie, kokosolie
    12 uur BS 9.1, na de sport
    13 uur BS 8.0
    14 uur eten, kippepootje, sla, half wafeltje met veel boter, kimchi
    Rapid 4 EH
    18 uur BS 8.7 Rapid bijgespoten 4 EH
    21 uur BS 4.9 Lantus 28 EH
    Totaal insuline 36 EH

    9-4
    8 uur FBG 7.3
    11uur AZM
    12 uur BS 7.8 Rapid 4 EH
    13 uur 7.1
    14 uur eten zalm, sla, komkommer, tomaat, olijfolie, feta
    18 uur 9.0 Rapid 4 EH en 1 x metformine
    20 uur 7.4
    21.30 uur 8.5 Lantus 32 EH
    Totaal insuline 40 EH

    10-4
    8 uur FBG 4.4

    Op 8-4 later in de avond buikkrampen, rennen naar de wc, drie keer op die nacht, hele darmen van streek. En dan als gevolg daarvan, de bloedsuiker. Waarom ? Ik weet het niet, alle ideeën daarover zijn gissingen.

    Omdat ik een paar keer de metfomine oversloeg, nam ik gisteren 1 x de metformine ’s avonds. In de hoop er minder last van te hebben.
    Dat pakte goed uit. Vanmorgen weer lage BS. Ook omdat ik extra insuline gespoten heb.

    Dat ga ik nu voorlopig doen, alleen ’s avonds metformine slikken. En ’s morgens AZM. Misschien moet ik dan meer insuline spuiten. Ik hoop van niet.
    Maar mijn darmen wil ik echt niet verpesten. Dus !

    Like

  18. Verslag 7-4
    8 uur FBG 5.5 Koffie, kokosolie, 1 x metformine
    13 uur BS 5.6
    14 uur eten; wafel, veel beter,geitenkaas, 1 zachtgekookt eitje met himalaya zout, kimchi, Rapid 3 EH
    18 uur BS 5.4 Thee en handje noten
    21 uur BS 6.7 Lantus 28 EH

    Totaal insuline 31 EH, 1 x metformine
    Calorieën ± 570

    8-4
    8 uur FBG 5.9

    Voorbeeldige bloedsuikers alweer 3 à 4 dagen.
    Ook tijdens de Pasen, voor mij geen zoete Paaseitjes enzo. Wel lekker in de tuin werken, voornamelijk opruimen, snoeien en de plantjes uit de grond kijken, dus 😉

    Like

  19. Verslag 6-4
    8.30 uur FBG 5.1 Koffie, kokosolie, 1 x metformine
    11 uur AZM
    13 uur BS 4.9
    14 uur eten: zacht gekookt eitje, kimchi, wafel, boter, huttenkase, stukje geitenkaas Rapid 3 EH
    18 uur BS 6.4 thee handje noten
    21 uur BS 6.2 Lantus 28 EH

    Totaal insuline 31 EH
    Calorieën ± 570

    7-4
    8 uur FBG 5.5
    Gewicht niet gemeten

    Even een week niet gewicht meten !

    Like

  20. Verslag 4 en 5 -4
    8 uur FBG 4.9, koffie, kokosolie, 1 x metformine
    11 uur AZM
    13 uur BS 5.6
    15 uur eten, zalm, plak geitenkaas, 2 plakjes rosbief, komkommer, halve avocado, olijfolie
    18 uur BS 7.2 thee, 2x handje noten, Rapid 3 EH
    21 uur BS 6.7 Lantus 28 EH

    Totaal insuline 31 EH
    Calorieën ± 590

    5-4
    8 uur FBG 5.3, koffie, kokosolie, 1 x metformine
    9 uur BS 7.4
    11 uur AZM
    13 uur BS 5.8
    14 uur eten, wafeltje met veel boter, 2 zacht gekookte eitjes, stukje kaas, komkommer, kimchi, Rapid 3 EH
    18 uur BS 6.6 Thee handje noten
    21 uur BS 5.8 Lantus 26 EH

    Totaal insuline 29 EH
    Calorieën ± 570

    6-4
    8.30 uur FBG 5.1

    De metformine ga ik nu definitief terugbrengen tot 1 x per dag. Misschien ga ik na verloop van tijd wel helemaal stoppen.

    Ik heb er teveel last van en het levert te weinig op. Nog altijd misselijk, darmklachten en af en toe diarree. Kortom, mijn prachtige darmen, opgebouwd door de AZM, worden weer verpest.
    Ook kan ik niet zeggen dat ik er zoveel van afval. Ik heb het nu zo’n 4 maanden geprobeerd. Maar de bijwerkingen nemen niet af. Nog een paar weken proberen met 1 per dag ( zoals de dokter al zei, nadat ik vertelde over de diarree , dan neem je er maar 1 )

    Gisteren bijvoorbeeld, een uurtje na de koffie en de metformine, werd ik misselijk, soort van opvlieger, warmte uitbraak, onpasselijk, kortademig. BS gemeten en idd. hoger. Die was om 13 uur weer gezakt tot BS 5.8
    Die kortademigheid is één van de bijwerkingen en dat merk ik ook met de sport. Niet heel erg, maar het is net of mijn longen even vast slaan en ik even niet helemaal door kan ademen.
    Ook het voordeel, wat genoemd wordt van weiniger honger, heb ik niks aan, want ik eet niet teveel.

    Dus; te weinig voordeel, teveel nadeel 😉

    Like

  21. Verslag 3-4 Koffie, kokosolie, 1 x metformine
    8 uur FBG 5.3
    12 uur BS 6.9 na sport
    13 uur BS 7.8
    14 uur eten 3x ei spek rivierkreeftjes tomaat boter kokosolie zout peper kurkuma Rapid 4 EH
    18 uur BS 6.9
    21 uur BS 7.0 Lantus 30 EH

    Totaal insuline 34 EH
    Calorieën ± 580

    4/4
    8 uur FBG 4.9
    Gewicht + 2 ons

    Mijn krachttraining is de laatste weken weer in een stapje vooruit.
    Soms lijkt de ontwikkeling stil te staan, alsof de spieren blijven hangen, het zwaarder word. Maar dan opeens stoot ik weer door een klein plafonnetje.
    Nu heb ik wel een hele fanatieke coach, die zich niets aantrekt van mijn gepuf, en me blijft pushen om over mijn grens te gaan.
    Zij is zelf nu 4 maanden bezig met crossfit en binnen die tijd op plaats 91 ( van de 300 in Nederland ) terechtgekomen. Wat ik al zei, fanatiek 😉 Het is duidelijk te zien, haar vooruitgang. En ze neemt ook kennis en motivatie mee naar ons van haar eigen training. Win win !
    Zo doe ik ( onder haar aanwijzingen ) twee oefeningen samen, achter elkaar, pauze, dat 3 keer.
    Bijvoorbeeld boksen 100x en deadlift 45 kg 10 x. Pauze en nog eens 2x dezelfde oefeningen. Zij let heel goed op de uitvoering en corrigeert voortdurend.
    Zo zijn we al een paar maanden bezig met de burpee. Twee x achter elkaar, pauze, nog eens 2x.
    Hurken en naar voren lopen in de plankstand, vasthouden 12 tellen en dan terug. Geloof me dat is zwaar, voor deze oude taart 😉
    In het begin dacht ik dat ik doodging ! zou omvallen, maar het ging steeds soepeler. Gisteren de volgende stap, Armen buigen, steunen op de onder armen. En dan weer opkomen, dat is het zwaarst. De laatste fase is het sprongetje omhoog bij het opkomen, met een maand ofzo ?
    Voorbeeld !

    Geliked door 2 people

    • Mariet, welke koffie drink je? Ik heb laatst eens bulletproof koffie gedronken (niet met boter en mct-olie, maar alleen de bonen) en het is een wereld van verschil met “normale” koffie:
      Van normale krijg ik een vieze nasmaak in mn mond, moet veel plassen en mijn urine stinkt. Bij Bulletproof koffie niet. En de smaak is ook veel beter. Dus zijn marktkraam-verkooppraatje heeft wel enige waarheid in zich.

      Dave Asprey zegt dat in normale koffie schimmels zitten en in zijn bulletproof bonen en koffiemaling niet. Of dat echt zo is kan ik niet testen maar mijn lichaamsreactie zegt veel. Ik zeg dit omdat ik lees dat je bijna iedere ochtend koffie drinkt en als je “slechte” koffie drinkt kan dat veel ongewenste effecten hebben. Misschien ook op je Bloedsuiker en/of insuline. Misschien dat je er wat mee kunt.

      Ik heb echt respect voor je experiment! Ik lees je voortgang bijna elke dag, ik laat alleen weinig reacties achter.

      Like

      • Daniel, Leuk dat je me volgt 🙂

        Ik gebruik nu biologische bonen koffie, om zelf te malen. Die is al duurder dan de voorgemalen koffie € 6.40 per 500 gram. Ook een stuk lekkerder dan de gemalen. Met zo’n pak doe ik ongeveer een week. Ook kan je de boontjes zien en die zien er goed uit.
        De bulletproofkoffie kost € 17.- per 340 gram. Dat komt neer op € 100.- per maand. Dat vind ik echt te duur. Ook omdat mijn eten zo wie zo al duur is 😦

        Like

    • Hoi Mariet,

      Aan de Burpees, wauw!!
      Let op bij fase 4; zorg dat je tijdens het zakken je wervelkolom lang houdt en niet laat doorzakken (kin en borstbeen ‘binnenboord’, zoals je ook je navel inhoudt ter ondersteuning van je onderrug). Daar teveel doorzakken kan pijn geven of zou oorzaak van jouw duizeligheid kunnen zijn.

      Geliked door 1 persoon

  22. Verslag 2-4
    8 uur FBG 4.0 Koffie,kokosolie, x metformine
    13 uur BS 4.3
    14 uur eten, Rest van gisteren en komkommer
    18 uur BS 6.5
    21 uur BS 6.7 Lantus 30 EH

    Totaal insuline 30 EH
    Calorieën ± 590

    3-4
    8 uur FBG 5.3
    Gewicht gelijk

    Veel bewogen, buiten en binnen aan de voorjaarspoets 😉 begonnen.

    Geliked door 1 persoon

  23. Verslag 2-4
    8 uur FBG 5.2 Koffie, kokosolie, 1 x metformine
    12 uur BS 7.8 ná de sport
    13 uur BS 7.9
    14 uur Rapid 3 EH en eten Kogelbiefstuk,radijs, broccoli, zoete aardappel, ui, knoflook, jalapeno, reuzel, kokosolie, boter, peper, kurkuma, zout.
    18 uur BS 7.1
    21 uur BS 7.3 Lantus 30 EH

    Totaal insuline 30 EH
    Calorieën ± 600

    2-4
    8 uur FBG 4.0
    Gewicht gelijk

    Mooie nuchtere bloedsuiker weer. Maar eventjes mee tevreden zijn. Wel zo rustig 😉
    Nu eens niet rechtsom, maar linksom. Daar bedoel ik mee: het is lente, snel komt het mooie weer, in de tuin werken, veel bewegen, in de zon, genieten van buiten zijn, effe stoppen met het stressen over de bloedsuiker, Het komt goed 😉

    Like

  24. Verslag 31-3
    8 uur FBG 5.1 Koffie en kokosolie,1 x metformine
    11 uur AZM
    13.30 uur BS 6.2
    14 uur eten, avocado, komkommer, geitenkaas, haring, klein stukje wafel, boter. Rapid 3 EH
    15.30 uur BS 6.3 thee en handje noten
    18 uur BS 7.2
    21 uur BS 7.1 Lantus 30 EH

    Totaal insuline 33 EH
    Calorieën ± 520

    1-4
    8 uur FBG 5.2
    Gewicht gelijk

    Dan ben ik vanaf 27-3 begonnen met stomach-vacuum oefeningen. Tip van Robert.
    Oefenen van de interne buikspieren 😉
    Daar had ik nog nooit van gehoord, zou moeten helpen om een platte buik te krijgen.

    Uitleg hier !
    Via google instructie filmpjes te vinden.

    Like

  25. Op 10 maart stopte ik met langwerkende insuline spuiten. Alleen kortwerkende bij de maaltijd. Dat hield de bloedsuikers goed, de eerste 4 tot 5 dagen.
    Maar na die dagen moest ik steeds meer kortwerkende gaan spuiten om in de redelijke bloedsuikerwaardes te blijven.
    Zoals op 18 maart resp. 4, 5, 5 EH Rapid. Wel was dat nog altijd minder dan de 30 EH Lantus van voorheen. Zie hier !

    Maar de bloedsuiker bleef stijgen. De FBG vooral en dat is bij mij toch echt een veeg teken, want die is altijd behoorlijk goed. Maar wat mij vooral stoorde was dat ik steeds meer last kreeg van moeheid, futloos en brainfog, depri/ongelukkig/kriebelig.

    Dus besloot ik op 19 maart weer Lantus te gaan spuiten, nadat de BS ’s avonds tot 9 mmol/L steeg. Ik had door de dag al 17 EH Rapid gespoten en de BS zakte niet. 20 EH Lantus erbij.

    Het duurt/duurde een paar dagen voordat de Lantus weer op niveau was en de BS weer mooi zakte. Maar hij deed het snel en efficiënt. In het begin nog met wat Rapid erbij.
    Op 24-3 was mijn FBG 4.8 en de rest van de dag 4.4, 6.5, 6.4 mmol/L zonder Rapid, alleen Lantus 30 EH ’s avonds.
    Op 25-3 FBG 5.0

    Is mijn experiment nu mislukt ? Nee, echt niet. Het kenmerk van een experiment is: uitzoeken of de hypothese klopt of niet.
    De hypothese was: Misschien maak ik zelf inmiddels wel genoeg lichaamseigen insuline en heb ik ( nog ) minder kunstinsuline nodig.
    Dat blijkt een stap te snel te zijn. Fijn dat ik dat nu weet, daar hoef ik dan niet meer over te fantaseren.

    Wat ik wel merkte was dat ik weer heel snel terug was op mijn lage bloedsuikers en dat de Rapid, zelfs in heel kleine hoeveelheden ( 3 EH ) in begeleiding van Lantus ( 28 EH ) heel snel werkt.
    Maw mijn insulineresistentie is minder.

    Zo had ik gisteren:
    FBG 5.3
    BS 5.1
    BS 7.2 Eten en Rapid 3 EH
    BS 6.0 Lantus 28 EH
    Vandaag
    FBG 5.1

    Ook het gewicht gaat weer zakken, vandaag na een week weer 1 kg eraf.

    Het plotseling verminderen van de insuline was te snel. Dus weer terug op het beetje bij beetje verminderen van de insuline .
    Zoals ik al deed 😉

    Geliked door 2 people

  26. De vakantie is afgelopen. Tijd om terug te keren tot mijn dagelijkse rapportjes.
    Morgen nieuwe cijfertjes en een verslag van de afgelopen week. Naast een beetje een afgang qua experiment ook weer opmerkelijke gebeurtenissen, die aangeven dat alles ook weer niet voor niks is geweest.
    Ik houd de spanning er nog even in, want vandaag naar VUmc, om mijn schoenen te laten controleren.
    Groet Mariet 😉

    Geliked door 1 persoon

    • Oh jee, ik zie dat je even niets aan je hoofd wil. Van harte en je van harte gegund na al het geknok. Tijd voor “geniessen”. Al voelt het egoistisch, ik moet dit even met je delen: Net Brian Mohll met die Prof uit New Castle geluisterd, zo`n integere Brit, dr Roy Taylor. Fascinating topic: Reversing Diabetes with an Intensive Dietary Approach (the Diabetes World Summit, 2015 March 23-30). Ik ben too excited na te kijken of hij al op jouw pad is geweest. Hij was zelf nogsteeds ingehouden opgewonden over de uitkomsten van zijn studie en heeft
      researchgeld gekregen van Diabetes U.K. (!) om de D2 standaard behandeling in Great Britain te vergelijken met hun weightloss aanpak. Hij vertelde dat zijn collega`s zich skeptisch toonden maar dat vele mensen
      met D2 de weg naar zijn website hebben gevonden en
      zelf, net als jij Mariet het hef succesvol in handen hebben genomen. http://www.NCL.ac.uk/magres
      Will you forgive me for breaking in into your free time? JB met lieve groet

      Like

      • Ha, Jessica, dat begrijp ik helemaal, jouw opwinding hierover. Ik heb hem ook bekeken, bij de Diabetes Summit.

        In juni 2014 begon ik met het Roy Taylor experiment. Ik ben er weer een stuk verder mee gekomen, niet zover als de meeste van zijn patienten in het onderzoek van hem, maar toch ! Ik ben ook al 26 jaar diabeet, en zijn patienten veel korter.

        Ik geef even een stukje van het verslagje dat ik schreef over die periode.( dan hoef je niet te zoeken )

        Maar vooral even de post van Melchior lezen: Hier !

        “In de lange lijn van de comments gaat de post geruisloos over in het Roy Taylor experiment op 6 juni 2014. Zijn onderzoek theorie stelt dat diabetes ontstaat door een vette lever en daardoor ook een vette pancreas. Zwemmend in vet kunnen de beta – én de alfacellen niet meer ‘normaal’ functioneren. In plaats van met elkaar het fijnbesnaarde uurwerk in evenwicht te houden werken ze elkaar tegen. Hun op elkaar afgestemde producten: insuline en glucogon zijn niet meer in evenwicht. De betacellen produceren vaak te weinig insuline en de alfa cellen vaak teveel glucagon. Om de alfacellen weer te laten luisteren naar de betacellen, moeten die weer insuline gaan produceren. Als de lever ontvet en er zijn nog genoeg betacellen, kán die productie weer op gang komen. Omdat mijn diabetes al lang bestaat, met veel insulinegebruik is de uitkomst onzeker. Hoe korter diabetes, hoe groter de kans. Onderzoek wees uit dat ik nog wel insuline produceer, dus het valt te proberen.
        Uitgebreide informatie over Roy Taylor, staat hier op Melchior’s blog.
        Het Roy Taylor experiment duurt officieel 8 weken, ik deed het 9 weken, met nog een belangrijke switch in het midden, op 5 juli, van de (bewerkte) wheyshakes ( die ná een maand ook negatief op de energie werkte ) naar Paleo eten ( weer de energie terug ) met dezelfde calorierestrictie. Dat was een gouden greep”

        Like

  27. Verslag 18-3
    8 uur FBG 8.4 Koffie, kokosolie, 1 x metformine, 4 EH Rapid
    10.30 BS 8.2
    12 uur BS 8.8 ná de sport
    14 uur BS 7.6 thuis na stemmen, koffie met kokosolie en olijfolie, stukje kaas, 6 bananenchips, blokje chocolade.
    Rapid 5 EH
    17 uur BS 7.6 thee en handje noten
    19 uur BS 7.9
    20 uur BS 7.6
    21.30 BS 7.9 Rapid 5 EH, 1 x metformine

    Totaal insuline 14 EH, 2 x metformine
    Calorieën ± 510/530

    19-3
    8 uur FBG 7.8
    4 EH Rapid, 1 x metformine

    Gewicht -1 ons

    Deze dag heel veel gemeten. Wonderlijk om de meter eigenlijk te zien stil te staan. Vanaf 14 uur gebeurt er helemaal niks: het is 7.6 en het blijft 7.6
    ( of 7.9, de meter wijkt zo wie zo af, mag volgens de richtlijnen zelfs 15% zijn, vind ik veel te veel )

    Vanmorgen 7.8
    Wat dit betekent, ik zou het niet weten, maar wonderlijk is het wel.

    Geliked door 1 persoon

    • Als eerste aanzet is dit toch wel bemoedigend..?
      Er zijn hele hordes mensen met diabetes die er voor tekenen om de hele dag BS<9 te hebben. Je bloedsuikers schommelen ook niet enorm. Natuurlijk is het wel fijn wanneer de bloedsuikers nog wat verder omlaag gaan.

      Hopelijk gaat het gewichtsverlies ook gepaard met ontvetting van de alvleesklier! De positieve spiraal kan wat mij betreft niet vroeg genoeg beginnen

      Like

      • Ja Marcel, dat hoop ik ook erin te lezen Die gelijkmatige BS zou ( hoop ik ) wel eens een voorbode kúnnen zijn. Nu nog wat zakken en ik ben er. In ieder geval geeft de lage insuline geen super hoge glucagon spikes.
        Gisteren Zembla gezien over de ‘nieuwe’ diabetesmedicijnen. ( GPL-1 en DPP-4 remmers ) Schokkend !

        Ik ben blij dat ik nog een half jaar heb om te proberen zonder die uit te komen en daarover meer informatie in te winnen.

        Like

    • Goedemorgen alweer Mariet 🙂

      Sorry hoor, maar ik ben soms traag van begrip, gisteren heb je me weer versneld, dus dank daarvoor 🙂

      Heb even geen deftige internetconnectie, maar las even iets van Jenny T2 sinds 1998 over lantus op:
      http://diabetesupdate.blogspot.com/2008/04/limitations-of-lantus.html . Voor een beginneling zoals ik: nuttig om weten.

      k geef er gelijk de link naar haar site bij: http://www.phlaunt.com/diabetes/bio.php , ze zegt leuke dingen zoals:
      -statistieken en algemene waardes zoals b.v. ons statistisch gemiddeld inkomen van mij, jou en Bill Gates: is serieus wat miljoenen $$$… een correct gegeven waar we dus niets wijzer mee worden 🙂

      Mooi die FBG waardes van je, gewoon doorgaan!

      Succes en weer warme groeten 🙂

      Like

  28. Verslag 17-3
    7.30 uur FBG 6.7 , Koffie, kokosolie, 1 x metformine
    12 uur BS 8.0 Rapid 5 EH
    14 uur BS 5.1 eten, 2 eieren gebakken in boter, gerookte haring, kimchi
    16 uur Rapid 4 EH
    18 uur BS 7.0
    20.30 uur BS 8.6, Rapid 5 EH, 1 x metformine

    Totaal insuline 14 EH , 2 x metformine
    Calorieën ± 520

    18-3
    8 uur FBG 8.0 Rapid 4 EH , 1 x metformine
    Gewicht – 2 ons

    !?!?!?

    Like

    • Vreemd die 8,0 om 12 uur. Het was alleen koffie en kokosolie en verder niets? Als je niets eet komt de endogene insuline productie niet op gang en dan stijgt de BS door dump van de lever (door verhoogde glucagon??). Vandaar dat men zegt iets te eten meteen na het opstaan. Ik zou denken dat is je lichaam reageren alsof je geen exogene insuline toevoegt.

      Like

    • !?!?!? En wat… wanneer je al die 20+ jaar toch nog zelf insuline aangemaakt hebt?!?!?!?

      Laat het ons nog eens bezinken: “Unger heeft aangetoond dat de enige rol van insuline in het handhaven van de glucosehomeostase bestaat uit het dempen van de activiteit van de alfacellen, ofwel uit het tijdens en na de maaltijd remmen van de glucagonproductie. ”

      Dus er loopt al 20+ jaar iets goed fout met die homeostase, de insuline wordt wel aangemaakt, maar communiceert niet goed om allerhande redenen. Kans is groot dan in de loop van die 20+jaar die redenen verandert/geevolueerd zijn.

      Kans is dat je er de laaste 3 jaar met de grove borstel bent doorgegaan en dat je enkele noodzakelijke kleintjes mee hebt buitengevaagd. Tijd om dus even buiten op die stofheuvel te gaan kijken wat daar nog nuttigs te vinden is. Tijd om te finetunen.

      Dan denk ik eerst aan Tije’s “spaarstand”, dat is iets anders dan een “gewone”, dagdagelijke homeostase.

      En dan denk ik direct verder aan Jo’s comment: “’s morgens eten”.

      En dan denk ik tenslotte aan vriend Maarten’s experiment: die at minstens 3 keer/dag, dus meestal meer en had ook serieus minder insuline nodig tijdens zijn experiment.

      Dus misschien zit je met die 1 maaltijd op 24h je eigen “totaal dagelijkse insulineaanmaak” af te remmen. Misschien wanneer je die 1ne maaltijd spreidt over de ganse dag in allerhande tussendoortjes, dat bij elk tussendoortje je een beetje insuline aanmaakt in plaats van 1 keer, en je eind dagtotaal hoog genoeg is om met dat paleo LCHF in evenwicht door de dag te komen .

      Misschien… Meten is weten natuurlijk 🙂

      Like

      • Idd veel aannames Marietsebiel, en dan vooral herhaalde aannames van anderen… lees alles en behoud het goede 🙂

        Wat ik bedoel – mijn eigenlijke aanname dus – is dat je in het ganse regelsysteem ontegensprekelijk flinke vorderingen hebt gemaakt,
        en dat
        je het fijntunen van het ganse verhaal door middel van “tussendoortjes” niet optimaal benut.

        Meten is weten, dus uiteindelijk maakt het niet uit wat ik zeg 🙂

        Prettige dag alweer!

        Like

      • Stef, wat ik doe is angstaanjagende. En dan bedoel ik écht angstaanjagend.
        Ik wijk af van het pad dat ‘MEN’ heeft aangelegd.

        Daar waar ik ben is er geen ‘MEN’
        Alleen maar ik en mijn eigen waarneming.

        Toen ik met de AZM begon was mijn bloedsuiker meer dan 3 weken totaal ontregeld, spikes van 12 tot 15 mmol/L
        ‘MEN’ vond het heel gevaarlijk.
        Ik ook, ik hield met angst en beven mijn bloedsuiker bij. Iedere dag, wat zeg ik, iedere uur, moest ik besluiten: Ga ik door of stop ik ?
        Hetzelfde met Taylor. enz.
        Zien wij hier een patroon ? Drastische veranderingen gooien altijd de bloedsuikers door elkaar ? Kan ik daar dan iets uit opmaken ?
        Dit is zowat hetzelfde, zo niet nóg ingrijpender. En weer angst en beven. En weer kan ik niets met ‘MEN’

        Ik weet het nog niet, totdat ik een stukje ben opgeschoten, of ik op de goeie weg ben.
        Misschien moet ik wel omdraaien en een nieuwe weg zoeken. Maar ik kan niet van hot naar haar rennen. Want dan worden het cirkeltjes.

        Geliked door 2 people

      • Wanneer jouw BS hoog is heb jij 20+ jaar naar de insuline spuit gegrepen en het via die weg omlaag gebracht.
        Wanneer mijn BS hoog is kan ik alleen via tabletten de aalvleesklier stimuleren nog meer insuline aan te maken. Ik heb geen enkele controle over of het lukt en mijn BS omlaag komt. Ik heb dus met heel andere factoren rekening te houden.
        Ik heb gemerkt dat wanneer ik niet eet ’s ochtends (vast) mijn BS steeds hoger worden. Dat werd door anderen (men) op- het internet ook geconstateerd. Die zeiden dat ze zichzelf moesten dwingen iets te eten. De neiging is om niets te eten. Ik had dat opgemerkt op een blogpost van Melchior waarin hij het over endogene en exogene insuline.

        Like

      • “Wanneer jouw BS hoog is heb jij 20+ jaar naar de insuline spuit gegrepen en het via die weg omlaag gebracht.”

        Wat een misselijke opmerking, zeg ! Een vergelijking met een drugsverslaafde 😦 (((
        Alsof ik het voor het kiezen had. Ook ik ben begonnen met pillen om de insulineproductie te verhogen. Dat hielp maar korte tijd en dus móest ik al na een jaar ofzo aan de insuline. Niet iedere diabeet heeft hetzelfde ziekteverloop.

        Nog altijd is het doel van de medische wereld om diabetes te behandelen gebaseerd op het omlaag brengen/houden van de bloedsuiker ( HbA1c )
        Dat lukte bij mij ook redelijk. Mijn HbA1c was nooit heel hoog. Tussen de 6 en 7.
        Het enige probleem was dat, ondanks dat ik jaren redelijk low-carb at, ik steeds dikker werd en daardoor meer insuline nodig had om een redelijk goede bloedsuiker te houden.

        En die vicieuze cirkel heb ik al voor een groot stuk doorbroken.
        Al mijn experimenten zijn/waren daarop gericht.

        Voordat ik aan mijn laatste experiment begon ( Unger ) dus vóór 11 maart was mijn bloedsuiker zo:

        “Verslag 5-3
        8 uur FBG 4.4 Koffie, kokosolie, 1 x metformine
        13 uur BS 5.0
        14 uur eten, roerei van 3x, reuzel, boter, tomaat, knoflook,zout, peper, kurkuma, koffie en stukjes kokosnoot
        18 uur BS 6.3
        21 uur BS 5.7 Lantus 30 EH

        Totaal insuline 30 EH
        Calorieën ± 550

        6-3
        8 uur FBG 4.9
        Gewicht – 2 ons ”

        Daar kun jij niet tegen op 😉

        Dat het nu weer slechter is heeft te maken met het nieuwe experiment, met een andere insteek. Of het ( weer ) een positieve uitkomst heeft móet ik afwachten. Ik grijp de kans en als het niet lukt ga ik gewoon weer terug naar die mooie bloedsuikers van ± 5 maart 😉

        Like

      • Goedeavond Marietsebiel,

        Dank voor je antwoord en verduidelijking, idd tegen de stroom inroeien, angstaanjagend maar tegelijk even – zoniet meer – moedig!

        En correct, 1 ding veranderen en het een tijdje meten: goed plan 🙂

        Succes! Warme groeten en prettige dag verder 😉

        Like

      • Bedankt Stef, dat je het begrijpt. Het wordt me af en toe een beetje teveel 😉
        Iedere keer die onzekerheid of ik wel op de goede weg ben. Soms slaat de twijfel toe, en wordt ik moe van steeds maar te zweven rond de onzekerheid over de afloop.

        Geliked door 1 persoon

  29. Verslag 16-3
    7.30 FBG 8.0 Koffie, kokosolie, 1 x metformine, Rapid 4 EH
    12.30 uur BS 7.2 1 plakje kaas en koffie en kokosolie, Rapid 3 EH
    17.30 BS 5.9 Thee en noten
    19 uur BS 8.6 Rapid 4 EH
    21 uur BS 6.3
    11 uur BS 8.5 Rapid 4 EH

    Totaal insuline 15 EH 1 x metformine
    Calorieën ± 100-200

    17-3
    7.30 uur FBG 6.7
    Gewicht – 1 ons

    Volgens de dokter, die wel steeds meer begint te geloven in mijn aanpak, kán het wel allemaal kloppen wat ik zeg en doe. Hij denkt met me mee, voelt veel meer als samenwerken i.p.v. opleggen van voorschriften.
    “Zoals uw eet dan kan het zo zijn, ja glucagon ( kijkt zo van hoe weet zij dat nou weer ) ” Echt grappig, die verschuiving.

    Hij geeft mij de ruimte om zelf te besluiten, hoe veel ik spuit en slik. Zoals de metformine, waar ik de laatste weken diarree van heb, zegt hij: nou dan slik je er maar een tijdje maar een ? met vraagteken dus !

    De GLP -1 Victoza is ook ter sprake geweest. Die wordt nog niet zo maar vergoed, heel strikte beperkingen. Maar wordt aan gewerkt en zal binnenkort wel lukken. Dan laat hij me weten en maken we misschien eerder, dan over een half jaar een afspraak.

    De ‘emancipatie’ van de patient kán de dokter veranderen.

    Revolutie begint van onderop 😀 ))))))

    Geliked door 2 people

  30. Verslag 15-3
    8 uur 8.3 Koffie, kokosolie, 1 x metformine , Rapid 5 EH
    11 uur AZM
    12 uur BS 7.5
    14.30 BS 6.9 . Eten, haring, kimchi, noten, Rapid 4 EH, 1 x meformine
    17.30 uur BS 6.1
    20 uur BS 8.0 Rapid 4 EH
    22.30 uur BS 5.9

    Totaal Rapid 13 EH, 2 x metformine
    Calorieën ± 350/400

    16-3
    7.30 FBG 8.0 Koffie, kokosolie, 1 x metformine, Rapid 4 EH
    Gewicht gelijk

    Weer iets meer gespoten, maar aanmerkelijk minder dan 6 dagen geleden. Toen 30 EH insuline, nu 13 EH

    Vandaag naar de dokter uitslag meting van een week geleden.

    Dan effe boodschappen, apotheek, verhuiswagentje spelen voor de kleindochter, enz.

    Like

  31. Verslag 14-3
    8 uur FBG 8.5 Koffie, kokosolie, 1 x metformine, Rapid 5 EH
    11.30 uur AZM
    12 uur BS 6.9
    14 uur BS 6.7 Eten gerookte haring, spruitjes, paprika, olijfolie, 1 x metformine
    16 uur BS 8.2 Rapid 5 EH
    18 uur BS 6.7 thee en handje noten
    21 uur BS 7.1

    Totaal insuline 10 EH, 2 x metformine
    Calorieën ± 530

    15-3
    8 uur FBG 8.3 Koffie, 1 x metformine en Rapid 5 EH
    Gewicht – 2 ons

    Weer hetzelfde patroon, hoge FBG, maar nu is het hoofd/lijf gewend en voelt het brein redelijk normaal aan.
    Wel weer meteen Rapid gespoten.

    Morgen naar de dokter voor de uitslag/controle.
    Alles hangt af van de uitslag van de testen: Hoe staat het met het insulineniveau in het bloed, is dat verlaagd ( door het minder insuline spuiten ) ? Hoe veel is de waarde van de C-peptide, is die hoger geworden ? Hoe hoog is de HbA1c ?

    Dan weet ik of mijn inspanningen van de laatste drie maanden wat hebben uitgehaald of niet !

    Geliked door 2 people

    • Dr. Jason Fung explains the toxicity of insulin and how it makes diabetics worse, not better. This leads to a discussion of rational treatment to cure diabetes without drugs, without surgery and without cost.
      Insulin Toxicity and How to Cure Type 2 Diabetes

      Op 22 apr. 2013

      Vervolg 7 dec.2014

      Like

    • Mariet geweldig!!!
      En wat een heerlijke vergelijkingen geeft Stef met zijn ‘cold turkey’ en ‘anders geveerde auto’!

      Af gezien daarvan; vlak de stress niet uit….
      Ook dat moet invloed hebben op je hormoonhuishouding.
      Van al je experimenten is dit waarschijnlijk de meest gedurfde, gevoelsmatig waarschijnlijk de meest risicovolle. Maar als je dan inderdaad je oude waarden ziet uit ’12 zeg ik; nog even volhouden.
      Je kent dit warrige hoofd niet meer en bent aan zoveel rust gewend, maar ik ben zeker dat je het terugkrijgt.

      Gebruik je nog kefir?
      Ben er sinds kort mee begonnen. Door omstandigheden paar dagen beetje fout gegeten en wordt veel minder ‘gestraft’ (ontlasting, ‘plof’buik, hoofd en dorst reageren veel minder dan bij eerdere overtredingen). Realiseer me steeds meer dat het niet lang meer geduurd zou hebben voor mijn pre-diabetes omgeslagen zou zijn in een meetbare versie 😉

      Geliked door 1 persoon

      • Ja Corrien, afwijken van de norm: stress. Maar vandaag gaat het al weer beter met de stress 😉

        Nee kefir doe ik al een tijdje niet, vanwege minder zuivelproducten. Ik deed het met room en dan krijg je een soort van creme fraiche. Heel lekker !
        Maar wel nog kimchi. Ik heb net weer 3 potten klaar. Staan nu in de koelkast, Ik maak altijd heel simpele kimchi, lijkt het meest op groenten in het zuur ( met alleen zout )

        Like

    • Hoi Mariet,

      De freestyle site kan ik vanuit Maleisie niet lezen 😦 , heb effe gegoogeld en de glucosemeter die ik al enkele malen gezien heb, lijkt van een ander merk, dus er zijn nog aanbieders waar je sponsership kan aanvragen 🙂

      Gewoon je email wat anders verwoorden want dit zeggen ze bij Abbot:
      . People living with diabetes know they can count on our FreeStyle family of products to help them better manage their diabetes.

      Better manage their diabetes! En dat is exact wat jij wil doen: je glucose ten allen tijde met alle middelen die je hebt binnen de normale grenzen hebben. Als iemand leest dat jij diabetes wil reversibelen, tja, aan wie moeten ze hun meettoestel dan mog verkopen? Maar als jij hun er duidelijk attent op maakt dat hun meettoestel wel degelijk iest is wat je de rest van je leven mee wil dragen, dan zit je goed!

      Verder 2 extra’s, geinspireerd door je boksbalverhaal 🙂
      – een crowdfunding: 120/maand is 1440 per jaar, dus als 144 lezers je 10 euro storten, kan jij een jaar verder experimenteren, en hoef je de naam van het product nooit uit te spreken 🙂
      – wil je wel een sponsor supergelukkig maken, dan even te rade gaan bij je lezers die ook een blog hebben waar jij het product duidelijk zal blijven beschrijven en het totale bereik van lezers in je email zetten.

      Goed plan?

      Geliked door 1 persoon

    • Wat is er veranderd in mijn denken over glucagon?

      Ik ben me bewust geworden dat wij in het kielzog van de medische wereld te eenzijdig kijken naar diabetes. We concentreren ons alleen op bloodsuikers en insuline, en hoe we beide in balans moet zien te krijgen, en zien niet meer dat er ook andere factoren meespelen, b.v. glucagon. Ik wist niet eens dat het een belangrijke rol speelt. Dus back to the drawing board, ik moet weer veel gaan lezen (dat deed ik al) over dat onderdeel en het helder op een rijtje krijgen in mijn hoofd.

      Dus een zoek gedaan op Google: insulin and glucagon. Wow, wat hoop informatie.
      The two hormones that play perhaps the largest role in controlling the blood sugar (Glucose) level are insulin and glucagon. Waarom heb ik daar niet eerder over gehoord? Mijn doctor heeft het alleen over bloodsuikers en HbA1c. Er wordt nooit naar glucagon gekeken. Mijn vraag is: waarom niet. Waarom komt Glucagon nooit ter sprake in mijn behandeling.

      Glucagon is yet another very important hormone to consider when designing a diet for fat loss. Ook iets waar we niet op gewezen worden, zodat de kans groot is dat we eenzijdig bezig zijn.

      Als ik het goed begrepen heb, gebeurt de vetverbranding terwijl je slaapt (overnight fasting). Wanneer je bloedsuikers verhoogd zijn bij het opstaan (dawn phenomenon) wordt ons aangeraden wat te eten zodat de insuline productie op gang kan komen. (Insuline komt pas op gang na een voedselprikkel in de maag). Zolang dat niet gebeurt blijven je BS maar stijgen. Hoe dat kwam was voor mij een mysterie. Ik denk nu dat het komt doordat de A-cellen glucagon af geven waardoor de lever gestimuleerd wordt om glucose te dumpen.
      Ik had ooit ergens gelezen dat mensen met het ochtend fenomeen niet moet vasten want het heeft een BS-verhogende effect. In min hoofd speelt de gedachte dat we dan glucagon vrij spel geeft om als maar te dumpen.

      Iemand schreef: “I think most type 2’s produce way too much glucagon so their BGS never come back to a normal range without drugs that block glucagon.”

      Eating protein also triggers glucagon secretion, regardless of blood sugar levels. Dat was nieuw voor mij.

      Zo maar was gedachten van mij, er moet natuurlijk nog veel meer geordend worden.

      Alle lab testen komen uit de eigen risico. Dus in feite betalen we ze zelf, dus wil ik liever voor een test betalen waar IK wat aan heb. Ik ga het er beslist over hebben met mijn huisarts en vragen waarom de test niet aangeboden wordt voor diabetes.

      Like

      • Ja Jo, dat is een methode. Proberen om glucagon te laten meten.

        En als die hoog is en dat zal hij zijn als je hoge bloedsuiker hebt ( volgens Unger ) ondanks dat je medicijnen tegen hoge bloedsuiker neemt, door de insuline productie te stimuleren !? Ik weet niet wat je neemt.

        En dan ? Welke drug kán glucagon blocken ?

        Like

      • Metformine, doet het dus niet, denk ik. Ik heb het nu drie maanden.
        De dokter heeft me aangeboden om GLP-1 Victoza voor te schrijven, als de metformine niet genoeg werkt ( afvallen)
        Maar daar zijn ook heel negatieve berichten over. Kanker in de pancreas, op de lange duur. Dus, áls zou ik het hooguit 3 maanden proberen. Dan is ook duidelijk of je er baat bij hebt ( alweer alleen over afvallen, niet over glucagon )

        Maar de minst schadelijke methode is: lever en pancreas ontvetten.
        zie Jason Fung hierboven.

        Ook de video op het blog van MM van Seyfried, pas geplaatst door Alex, raakt hieraan.

        Een omfietspodcast over kanker

        Gaat over kanker, maar volgens mij is de calorie-restrictie- ketose ook dé methode om de lever en pancreas te ontvetten, en de alfa- en betacellen weer in harmonie te laten samenwerken.

        Dat duurt waarschijnlijk langer, maar is onschadelijk, zegt Seyfried !
        Mooie video, wat een passie, die man ❤

        En deze kwam er achteraan: I hate to say it, but it is true. This is a economic issue !!!

        Like

  32. Verslag 13-3
    8 uur FBG 8.2, koffie, kokosolie, 1 x metformine
    10 uur AZM
    12 uur BS 9.3 na de sport
    13 uur BS 9.6
    13.30 uur Rapid 5 EH
    14 uur eten; 2 x haring met uitje, radijs, paprika, sla, olijfolie
    en 1 x metformine.
    16.15 uur BS 6.1
    19.15 uur BS 7.0
    21 uur BS 7.6 Rapid 3 EH

    Totaal insuline 8 EH
    Calorieën ± 530

    14-3
    8 uur FBG 8.5
    Gewicht -2 ons

    Niet lekker, zo’n hoge bloedsuiker. Vooral in het brein, weg heldere kop. Vechten om me te concentreren, wat maakt dat een verschil zeg.
    Vandaag proberen om er een IF dagje van te maken 😉

    Geliked door 2 people

    • Wow, wat een lastige nevenwerking, je niet kunnen concentreren wanneer je leest wat jij allemaal wil lezen.

      Ok vermits je vandaag IF doet, zet ik dit er alvast even bij, weet het ook maar van wikipedia.

      Kwestie dat we het gister hadden over thaise monniken en blijkt er iets te zijn dat monk fruit heet. Nu is me dat beter bekend alhier als Luo Han Guo: een natuurlijke Chinese zoetstof uit iets wat op een houten kiwi lijkt 🙂

      En dan zegt wikipedia daarover dat het in de Chinese medicijnenwereld gebruikt wordt ter bestrijding van diabetes en obesitas. Het is alvast een heel andere benadering daar in de Chinese gezondheidszorg, maar verder weet ik er niets nuttiger over te zeggen http://en.wikipedia.org/wiki/Siraitia_grosvenorii

      Verder prettig weekend en we houden je met spanning in de gaten!

      Like

      • Melchior. Ik wou het nog één dagje geven. Want ik spoot vanmorgen, na de meting van 8.5 , Rapid, 5 EH bij de koffie 😉

        12 uur BS 6.9 ( weer helder hoofd )
        14 uur BS 6.7
        Nu wat gegeten, haring, spruitjes, paprika, olijfolie.
        16 uur weer meten, als nodig nog 5 EH
        Misschien moet ik nog wennen aan de omschakeling.

        Als het morgen niet stabieler is, ga ik weer aan de Lantus 😀
        ( pas 4 dagen en nog geen enkele keer boven de 10, dat is voor mij het afbreekpunt, daar mag het niet boven komen )

        Ik houd het écht goed in de gaten ….

        Geliked door 3 people

      • 😀 Hielkje, !

        Het klinkt heel veel, FBG 8.5 Ook in mijn oren want die waardes heb ik al lang niet meer gehad. En toch zijn er veel diabeten die dat constant hebben.

        Even mijn opschrijfboekje van 2012 erbij gepakt:
        19 mei FBG 8.8
        20 mei … 9.7
        21 mei … 9.4
        22 mei … 5.7
        23 mei … 7.7
        24 mei … 8.8 Dus IF vandaag ( schreef ik )

        Like

      • Lang geleden dat ik me eens niet ga aansluiten bij MM … .
        🙂

        Volhouden zolang je kan zou ik denken, blijkt dat je het toch weer voor elkaar hebt.

        Andere vraag : ik zie t1 mensen met een meettoestelletje dat schijnbaar 24 op 24 uur meet, is dat niets voor jou? Anderszijds, ala je voelt dat je te hoog zit, dat is ook al belangrijk, maar wetenschappers zien graag exacte cijfertjes.

        Volgens mij is het logisch dat als je in een moeilijk geregeld systeem een regelaar wegneemt, dat het in het begin uit de band gaat springen. Of simpel gezegd rijd je nu in een auto met veren in plaats van hydraulische schokdempers, dat is in het begin wel even wennen.

        Succes! Jij ook met je boek MM!

        Geliked door 2 people

      • Stef, er is van Abbott een nieuw meetinstrument: http://www.freestylelibre.nl/

        Wordt nog niet vergoed. 1 sensor voor 14 dagen kost € 60. -, dus € 120, – per maand. Dan nog de meter € 60,- eenmalig.

        Ik had ze gevraagd of ze mij op proef eentje wilden sponsoren. geen antwoord op mijn email. Reminder gestuurd, weer geen antwoord.

        ” 26-11-2014. Geachte dames en heren van Abbott, Ik ben al meer dan een jaar bezig met reversing diabetes. Ik houd de voortgang hiervan bij op een blog. En dit blog wordt bezocht door veel volgers in binnen en buitenland ( over de 20.000 hits in een klein jaar ) Ik ben al 25 jaar een DM type 2, insuline afhankelijke diabeet. De FreeStyle Libre zou een uitstekend middel zijn om mijn bloedsuikers te monitoren. Vooral door het feit dat door de FreeStyle Libre ook de postprandiale bloedsuikers gemeten worden. Dit geeft een vollediger beeld in hoeverre ook deze verbeteren, naast de nuchtere waardes en de preprandiale waardes. Nu heb ik een FreeStyle Precision meter en een een machtiging voor 5 keer meten per dag. Dat is te weinig om ook regelmatig de postprandiale bloedsuiker waarde te meten. Voorlopig, zolang de FreeStyle Libre ( nog ) niet vergoedt wordt door de ziektekosten verzekering, is het aanschaffen een dure geschiedenis. Althans voor mij ! Mijn vraag is: Kan ik de FreeStyle Libre en de sensors gesponsord krijgen in ruil voor reviews op mijn blog, Facebook en Twitter, enz. Mijn blog is hier te vinden: https://mariethoen.wordpress.com/ In de hoop van u te vernemen verblijf ik hoogachtend, Mariet Hoen ”

        Jammer, he !

        Geliked door 1 persoon

  33. Verslag 12-3
    7.30 uur FBG 7.3, koffie, kokosolie, 1 x metformine
    13 uur BS 6.7
    14 uur eten: zalm met vel, kokosolie, boter, reuzel, ui, knoflook, (keltisch) zout, peper, kurkuma, vleestomaat, broccoli, spruitjes, paprika, sla
    Rapid 4 EH, 1 x Metformine
    18 uur BS 7.3
    20 uur BS 8.4 Rapid 4 EH
    21.30 uur BS 7.7

    Totaal insuline 8 EH, 2 x metformine
    Calorieën ± 590

    13-3
    8 uur FBG 8.2

    De bloedsuiker kruipt omhoog.
    Hoewel ik wist ( met het hoofd ) dat dat ging gebeuren zegt het buik/gevoel, oei, nee, terug naar de spuit. Het hoofd spreekt in op de buik, de buik spreekt terug. Ruzie, ze zijn het niet met elkaar eens. Gevaar, zegt de buik, experiment: zegt het hoofd.

    Met andere woorden: afwijken van een patroon brengt conflicten tussen gevoel en verstand. En angst, wel uit te houden, meer knagende angst. Je weet het maar noooooooooit !?

    Vandaag weer AZM nemen, ’n hele week niet genomen.

    Geliked door 1 persoon

    • “Wij ( ‘de’ wetenschappers ) weten nog niet precies hoe het zit.”
      Ja, ik ook niet, maar waarom denken jullie dat ik dan naar jullie advies ga luisteren ?

      … Priceless antwoord op de moderne Westerse ‘wetenschap’.

      En als je dan toch bezig bent over geen 3 keer eten per dag: de Thaise monikken eten net als jij 1 keer per dag.

      En nu we het toch over Thaise monikken hebben, die stellen de vraag “ben je daar wel echt zeker van”? Iets wat een rode draad is in de Westerse wereld: het begint met een (wetenschappelijke, niet aan te vechten) zekerheid die dan ja(aaaaa)ren laten ontkracht wordt.

      En nu je het toch over Einstien hebt: dat is zowat de enige op de ganse aardbol die energie kan omzetten in massa en omgekeerd, massa in energie. Massa en energie… iets waar ze bij afvallen ook proberen over mee te spreken met het calorieenverhaal 🙂

      Maar goed, je experiment, daar gaat het om! Logica zegt dat de Lantus nu uit je systeem is, en dat zou de hogere meetwaarden kunnen verklaren. Maar vraagt de Thaise monnik: ben je daar wel zeker van? Neen dus 🙂

      Spuiten doet dan weer denken aan verslaving, en cold turkey stoppen heeft bij vele drugverslaafden de eerste week onmenselijk zieke nevenwerkingen, vraag is in hoeverre hier wil experimenteren, in hoeverre daar deftige begeleiding voor bestaat en hoe ziek je eerst wil worden vooraleer je gezonder zal worden.

      Tot slot dat niet afvallen met insuline: waar gaat de bloedsuiker naartoe als je rapid neemt?

      Succes alvast!

      Like

      • Kijk, dat is mooi van die Thaise monniken, 1 keer per dag eten.

        Ja, die Lantus zit dus de hele dag in mijn lichaam en dat is op dit moment normaal zo’n 30 EH. De bedoeling is om door de Rapid, minder insuline te gebruiken.

        Rapid verlaagt de hoeveelheid bloedsuiker al na 10 tot 30 minuten; de werking houdt 2 tot 8 uur aan. En dan is de insuline op. Bij één maaltijd zou ik dan ook maar 1 keer hoeven te spuiten.
        Zo heb ik vandaag vlak voor de maaltijd 5 EH Rapid gespoten.
        Om 13 uur BS 9.6, 14 uur gegeten, 16.15 uur BS 6.1 Dat is heel mooi toch.

        Natuurlijk wordt door de Rapid de glucose ook opgeslagen, in de lever, spieren, enz. maar dan houdt het op.
        Dus nu gebruik ik Rapid, als een soort vangnet, om niet meteen helemaal hoge suikers te krijgen.

        “Een te hoge hoeveelheid bloedglucose uit zich in dorst, veel drinken en vaak plassen, moeheid en lusteloosheid. Omdat het lichaam toch ergens energie vandaan moet halen, gaat het vet verbranden. Dit leidt tot gewichtsverlies en uitademen van een acetongeur”
        Ha, dit lijkt wel op een beschrijving van ketose, behalve dan de dorst, veel drinken, vaak plassen, moeheid en lusteloosheid.

        Maar om af te vallen/ lever en pancreas ontvetten zal ik wel wat hogere BS moeten verdragen: En dan maar hopen dat ik toch een beetje insuline produceer om de glucagon te stoppen. Weet ik niet zeker, nee helemaal niet zeker 🙂

        Geliked door 1 persoon

      • Jo, al die linken zitten volgens mij wat aan de rand van wat Roger Unger beweert. Verwarrend !

        Voor DMT2 zegt Unger, dat door de vette lever, de betacellen in het vet te weinig insuline afgeven én de alfacellen in het vet het signaal van de betacel insuline niet ‘kunnen’ horen. De alfacellen zijn insuline resistant geworden. Daardoor blijft de glucagon productie doorgaan. Met als gevolg dat er hoge bloedsuikers ontstaan.

        Het meten van glucagon zou dat kúnnen duidelijk maken. Maar als er geen cure en geen inzicht hierover is, zal geen enkel dokter de noodzaak van glucagon meten inzien.

        Geliked door 1 persoon

  34. Hartstikke knap Mariet, dat je er weer vol goede moede tegenaan gaat, met weer een nieuwe inslag: geen insuline gebruiken, tsjonge! Dat klinkt als een vis op het droge, maar je weet waar je mee bezig bent, gelukkig.
    Wat ik mij nog steeds afvraag in deze: in hoeverre is het nodig dat je zo laag in de calorieën blijft zitten? Ik blijf er namelijk van overtuigd dat je daarmee je lichaam in de spaarstand zet, dat je door overdaad aan vet eten juist bereikt wat je wilt: verlies van lichaamsvet.
    Het volgende filmpje van Steve Phinney sterkt mij in die gedachte. Vanaf ongeveer 26:00 legt hij uit dat voedselinname zonder beperking, met de juiste verhouding vet, ervoor zorgt dat je automatisch minder calorieen gaat eten en dus lichaamsvet verbrandt. Het lichaam reguleert zichzelf, wanneer je het maar de vrije hand geeft.

    Like

    • Ik zou het niet weten Tije, de spaarstand. Die vraag wordt mij met enige regelmaat gesteld. En op zoek daarnaar zie ik daarover heel veel tegenstrijdige berichten, dus probeer ik maar naar mijn eigen ervaringen te kijken.

      Ik weet het ketose kamp, zal ik maar zeggen, zegt dat zowat altijd. Niet op de calorieën letten, alleen op de verhouding van F/P/C.
      En overal waar ik kijk, in FB groepen, enz., droppen veel mensen de kilo’s alsof het niks is.
      Op dit moment ben ik precies 32.5 kilo afgevallen, dat is echt niet heel weinig. Maar dat duurde erg lang. Geen crash- dieet, maar een leefstijl-change. Dat heeft voordelen op velerlei gebied. Zoals waarschijnlijk geen buikwand-correctie nodig. Bij te snel teveel afvallen is dat bijna onvermijdelijk ( en wordt niet meer vergoedt ) Dit terzijde.

      Bij ieder nieuw experiment viel ik, na een aanloop, de meeste kilo’s af. Na de totale gewenning kwam ik altijd weer op een plateau terecht !
      Of het nu achtereenvolgend: Paleo, Ketose, IF, AZM, Roy Taylor, Charles Mobbs, Metfomine erin, deel insuline eruit, Na een periode stond de boel weer stil.

      ZIEN WIJ HIER EEN PATROON ? Nu ik het hier zo opschrijf, denk ik, verrek !

      De insuline is de hele tijd gebleven. Wel steeds minder en tijdens een plateau weer ietsje meer. Om de HbA1c laag, lager en het laagste te houden !

      Dus !!!!
      En nu maar afwachten …..

      Geliked door 1 persoon

  35. Verslag 11-3
    8 uur FBG 5.7 Koffie, kokosolie, 1 x metformine
    12 uur BS 8.5 ná de sport
    13 uur BS 7.8
    14 uur eten: zalm, kokosolie, reuzel, boter, zout, peper, kurkuma, ui, knoflook, broccoli, sla, paprika, olijfolie
    !4 uur Rapid 4 EH en 1 x metformine
    18 uur BS 5.9
    21 uur BS 7.7 Rapid 3 EH

    Totaal insuline 7 EH, 2 x metformine
    Calorieën ± 580

    12-3
    7.30 uur FBG 7.3
    Gewicht – 3 ons

    De eerste dag !
    Het is wennen om zo’n hoge BS te zien in de morgen. Lichte schrikreactie. Eerste impuls: naar de spuit grijpen, ha, ha, geconditioneerd !

    Geliked door 1 persoon

    • Ik zou je willen aanraden vooral hoofdstuk 7 van Diabetes Solution van Dr Richard Bernstein te lezen. Hij adviseert het aantal koolhydraten te tellen en dan de hoeveelheid rapid er op af te stellen, met een maximum van 7 units.

      Op pag 102: when you inject insulin, you’re putting beneath your skin a substance that isn’t (according to your immune system’s way of seeing things) supposed to be there. So a portion of it will be destroyed as a foreign substance before it can reach the bloodstream.

      Dus misschien zijn de 3 units aan de lage kant op dit moment.

      Like

      • Jo, zo’n uitsnede zegt helemaal niks. Want het gaat nog verder:

        vervolg blz.102
        “The amount that the body can destroy depends on several factors. First is how big a dose you inject. The bigger the dose, the more inflammation and irritation you cause, and the more of a ‘red flag’ you send up to your immune system.Other factors include the depth, speed, and location of your injection.
        Your injections will naturally vary from one time to the next. Even the most fastidious person will unconsciously alter minor things in the injection process from day to day. So the amount of insulin that gets into your bloodstream is always going to have some variability. The bigger the dose, the bigger the variation. enz. ”

        Dr. Bernstein heeft het over het behandelen en onder controle houden van de bloedsuiker. Voornamelijk in DMT1

        Mijn doel met dit experiment is momenteel een ander: Ik wil met de Rapid er enkel voor zorgen, met de kortwerkende insuline, de bloedsuikers niet té hoog te laten oplopen. In de overgang naar hopelijk helemaal geen insuline.
        Daarvoor spuit ik zo weinig mogelijk.
        Overigens heb ik gisteren in het totaal 7 EH gebruikt en geen 3.

        4 EH Rapid, rond het eten gebruikt. Dat heeft de BS van om 13 uur BS 7.8, eten om 14 uur, naar BS 5.9 teruggebracht om 18 uur. Heel goed toch voor zo’n beetje insuline.
        Zelf insuline aangemaakt ? en daardoor geen glucagon aanmaak ?

        Op die signalen ben ik gebrand ! Dat is het doel van mijn experiment 🙂

        Like

      • Zelf insuline aangemaakt ? en daardoor geen glucagon aanmaak ?
        Dat heb ik anders begrepen van Ungar. Kijk naar het plaatje Paracrinology: Normal Insulin/Glucagon Response to Glucose.
        Bij een gezond persoon na het eten van voedsel de first response insuline creëert een hoge piek, en die drukt de glucagon omlaag.
        Kijk nu naar het plaatje: Paracrinopathy T2D Insulin/Glucose Response to Glucose.
        De eerste response piek gebeurt niet (gele balk) dus stijgt de glucagon mee met de tweede response insuline.
        Hij zei dat veel T2D een verhoogd niveau hebben van glucagon. (Wat nooit gemeten wordt. Men kijkt alleen naar de insuline kant)
        Zoals ik het begrijp, hoge glucagon niveaus stuurt een bericht naar de lever om steeds glucose af te geven en dat leidt tot Hyperglycaemie (verhoogde bloedsuikers). Vandaar dat ik dacht dat we glucagon onderdrukkers zouden moeten slikken (als die bestaan) om de lever tot rust te brengen.

        Natuurlijk, waar jij nu nieuwsgierig naar bent: maakt je lichaam nog voldoende insuline aan om je bloedsuikers onder controle te houden. De tijd en je experiment zal het leren.

        Like

      • Nee Jo, Als ik zelf weer insuline aanmaak, door de ontvette lever en pancreas, dan krijg ik een hoge insuline respons bij het eten, net zo als mensen zonder diabetes.
        Om glucagon te onderdrukken heb je een hoge, eerste insuline respons nodig. ( 2000 pU/ml ) De kunstinsuline kan die hoge respons direct in de pancreas niet namaken .( hooguit 20 pU/ml )
        19:15 min van de video.

        Volgens Unger is dat de belangrijkste functie van insuline !
        Daar gaat dit experiment om. Niet om ‘nog genoeg insuline te maken om mijn bloedsuikers onder controle te houden’.

        Als er niet ongecontroleerd glucagon wordt aangemaakt heb ik geen ongecontroleerde bloedsuikers.
        Volgens Unger is insuline niet nodig om glucose te gebruiken.
        Dat is nu de clou !
        Dat wil ik nu testen, niks meer en niks minder. 😀

        Like

      • Jo, en nog iets. Natuurlijk kan ik wel wachten op het doordringen van die inzichten in de reguliere geneeskunst en dan vervolgens op “een pil “die de glucagon gaat onderdrukken.

        Hoe lang denk je dat dat nog duurt ? Ik word binnenkort 72 jaar. Zou dat nog lukken voordat ik 100 ben ? Ik geloof het niet 😉

        Dus zit er niets anders op, als diabeet, om het heft in eigen handen te nemen. Zoveel als mogelijk.

        Het ontvetten van mijn lever en pancreas is iets dat ik zelf kán bewerkstelligen.
        Dan maar hopen dat Roger Unger gelijk heeft.

        Als !!! Dan ga ik me sterk maken voor de Nobelprijs voor die man.
        Hij is rond de tachtig, dus ik moet opschieten. 😀

        Geliked door 1 persoon

  36. Na een crematie vandaag , bespaar hier de details , familie gezien ……
    schrikken , tarwebuiken en diabetes …..

    En nergens van willen weten ……… , waarom , waarom , hoe bereik je een mens ? Melchior help met je boek , godgloeiende dan maar met Jip en Janneke -taal of 2 in 1 boek met uitleg ?

    Mariet , je weet dat ik als je Alien -friend er ben en na de AHS als friend ?

    Excuus voor de emotionele reactie , geweldig duidelijke reactie Mariet , kop d’r veur zeggen Groningers !

    Like

    • O Hans, dat begrijp ik echt heel goed, je gaat vloekend naar huis, ná zo’n familietreffen. Jonge neefjes en nichtjes ( om van de ouderen maar niet te spreken ) met een grote D erop geschreven. Zoveel in mijn familie ! Erg … En zo moeilijk te bereiken.

      Fijn om je eens echt te zien, verheug ik me op. Vriend ❤

      Mooie uitdrukking "kop d’r veur" Ha, ha, ga ik onthouden en in een zwak moment tegen de spiegel zeggen : kop d’r veur 😉

      Like

Plaats een reactie