De 3 … het zijn er 3, om diabetes te beteugelen ;-)

Diabetes is te genezen” dat hoor en zie ik steeds meer. Het klopt, maar NIET bij iedereen en niet bij iedereen zo snel dan vaker gesuggereerd wordt. Niet dat ik niet hoop dat het wonder zich ook bij mij zal voltrekken, maar ik wil ook gelukkig zijn en niet met valse hoop opgezadeld worden.
Want ik ben nog altijd niet helemaal genezen, maar wel al behoorlijk opgeknapt. Ik gebruik nog (altijd) insuline, maar wel veel minder. Ik ben heel veel afgevallen en heb een groot deel van mijn mobiliteit weer terug.
Dat diabetes te genezen is, wordt in de low-carb-scene voor waarheid als een koe aangenomen en daar word ik soms toch wel een beetje chagrijnig van. Omdat het voor mij, als ik niet oppas, een negatieve invloed kán hebben op mijn zelfvertrouwen. De twijfel wordt gezaaid of dat ik wel goed bezig ben. Ik verzin het niet 😦
Werd ik vroeger (toen ik nog heel dik was) door de goegemeente bekeken als een (stiekeme) vraatzuchtige, nu krijg ik opmerkingen dat ik wel niet zo low-carb zal eten dan ik zeg 😦
Ze moesten eens weten wat ik er allemaal voor doe ❤
Nou, dat ga ik hier maar weer eens op een rijtje zetten. Niet voor die ‘anderen’ maar om mijzelf een steuntje in de rug te geven en de motivatie te blijven behouden. Dat wil niet zeggen dat ik niet open sta voor verbeterinterventie’s. Er is vast nog veel informatie, die mij nog niet bereikt heeft. Ik ben, en dat heb ik de laatste 5 jaar wel bewezen, altijd bereid nieuwe informatie op te nemen en zeker ook uit te proberen.

DE DRIE INTERVENTIE’S DIE IK INZET, in volgorde van belangrijkheid: 

eten:  wat, hoeveel, wanneer ?

WAT, HFLC/Ketogeen
Goede vetten: Kokosolie, boter, ossewit, reuzel, ganzenvet, olijfolie ( allemaal en alles onbewerkt, extra virgin, zo biologisch mogelijk, geen pakjes en zakjes)
Eiwit bronnen :  Grasgevoerd biologisch vlees, eieren, vis, schelpdieren, kaas. noten (de laatste 4 niet altijd biologisch)
Koolhydraten: groenten   (hier, welke groenten hebben de minste koolhydraten ?)
Supplementen: vitaminen en mineralen, niet iedere dag, maar om de dag ! Zoals Vit. C, D3, B-complex, B12, K1, K2, E, Magnesium, Ubiquinol, Lithium, Choline, Krillolie.

Hoeveel, en wanneer.
Ontbijt 2 koppen koffie met kokosolie, room en een paar bio bananenchips en en soms ook een klein stukje 92% chocolade. Dat doe ik omdat ik nu veel pillen moet slikken in de ochtend. Op een lege maag, niet lekker. Omdat deze de maag kunnen beschadigen, wil de dokter dat ik maagzuurremmers slik. Daar wordt mijn bloedsuiker door beïnvloedt/verhoogd, dus dat doe ik niet (meer)
Om 13/14 uur eet ik mijn warme maaltijd  (zie de foto’s van de bordjes) Daarna een stukje cake (zie foto, met ingrediënten) met kokosolie/boter óf b.v. room met handje bosbessen, als toetje.
De rest van de dag drink ik water ( vaak met een scheutje bio appelazijn)  thee, cafeïnevrije koffie met room. Soms ook nog een handje noten of klein stukje kaas. Ik tel geen calorieën , maar ik denk dat ik meestal zo rond de 1000 tot 1400 calorieën uitkom.
Dat betekent dat ik 12 tot 16 uur per dag vast en ik iedere dag in ketose ben. Meestal meet ik dat rond 18 uur of later en heb dan vaak een waarde tussen de 4 en 8 mmol/L. Dat is behoorlijke ketose, dus draai ik grotendeels op vet.
Afgezien hiervan, deed ik voorheen vaker 1 of 2 dagen, 24 uur vasten. Dat ga ik wel nog weer oppakken. Als ik minder pillen kan gaan slikken.

SAM_6776

Cake/brood, ingredienten: cocosmeel, tijgernotenmeel, bakingsoda, boter, cocosolie, veel eieren, vanille, zout, cocosmelk.

wp-1457274469481.jpgSAM_6777


spieren kweken door: 

cardio , krachttraining, Hitt, tuinieren, wandelen.

CddhhhQW4AEtRz0

ook goed voor de mitochondria

Ik ben weer bij 😀
Na het hartinfarct, twijfelde ik of het nog wel zou lukken om weer op mijn oude niveau te komen. Zeker met het gewichtheffen. Maar integendeel: het gaat goed. Meer motivatie, meer zuurstof?
Naast 2 x per week een half uur gewichtsheffing doe ik nog 17 min. lopen in een stevig tempo op de loopband, nog een paar andere oefeningen en 5 min. fietsen, voor de cooldown. Totaal 1 uur, 2 keer per week.
Ook wandel ik dagelijks een half tot heel uur, onder het genot van een podcast 😉 Dat maakt het saaie lopen wat interessanter. En natuurlijk tuinieren weer, snoeien, opruimen, planten, zaaien. Ik heb dit jaar al veel gedaan, echt weer zin in ! De stappenteller op mijn mobiel wijst uit dat in de tuin werken wel kán oplopen tot 4000/6000 stappen. Meer dan in een uur lopen, dus.

Hier een paar filmpjes, opgenomen door Suzanne, mijn coach. Haar aanmoediging/correctieaanwijzingen zijn te horen op de filmpjes. Zij zorgt voor de hoognodige uitdagingen 😉

 

ontstressen :  

lithium, slapen, zuurstof

Dit is het moeilijkst te omschrijven, omdat het vaak een lange tijd tot de gewoontes kán horen om te stressen. Ook  een aantal niet zo makkelijk te erkennen/herkennen aanleg verwarring oplevert. Zoals bij mij een aanleg voor lichte biopolar disorder  (manisch depressief). Het duurde een hele tijd voordat het een naam kreeg. Toen ik jonger was, was het ook meer wat springerig gedrag, met hilarische periodes en meer teruggetrokken dagen/weken.  Voor mij (en anderen niet zo begrijpelijk, maar zo was ik nou eenmaal, het went)
Minder leuk was het als het  bleef hangen, vooral de depressieve periode, want dan werd ik er ook een beetje paranoia van. Wel logisch omdat ik het contact verbrak, niet meer zuiver zag dat anderen dat maar vreemd vonden en daar op reageerden.
Door reflectie en recentelijk lithium, heb ik het nu veel beter onder controle. Wel zo rustig ! Lithium Orate 5 mg zeer lage dosis, 1 x in de 2 dagen helpt om in een rustiger vaarwater te komen en vooral een afstandelijkere blik te krijgen. Dat heb ik nodig, want dan neem ik bepaalde gedragingen niet meer zo persoonlijk, maar laat ze bij de ander liggen. Kweekt meer begrip voor wat er gebeurt en bevrijdt mij van gepushte stress. Winter blues !? Dit jaar niet gehad !

Slaap, heel belangrijk om voldoende slaap te krijgen. Vóór mijn hartfalen ging ik uit gewoonte vaak te laat slapen. Nachtbraker, altijd geweest !
Niet meer, 23:00 uur lekker naar bed en slapen. Nu, in de winter om 8:00 uur weer op. ’s Zomers zal ik wel vroeger op zijn, lekker naar buiten !

Zuurstof, door meer te wandelen krijg ik meer zuurstof binnen. Ook doe ik ’s nachts altijd het raam op een kier voor frisse lucht. Want om vet te verbranden heb je zuurstof nodig 😉

Er valt zeker nog meer over te zeggen, maar dan wordt deze post wel erg lang. Dus wie meer wil weten…. of goede tips heeft ….. laat het weten …..

 

 

20 thoughts on “De 3 … het zijn er 3, om diabetes te beteugelen ;-)

  1. Een simpele boodschap, toch !

    Deze foto hoort er ook bij !

    Misschien wel een goed idee om het vet iets meer te reduceren, tot ik meer ben afgevallen. Tijdelijk ! In ieder geval de moeite waard om te proberen. Tenslotte ben ik dagelijks in ketose, zowat de hele tijd. Dus dat ik niet afval, verder, zou er aan kunnen liggen. Experiment gaat nú in 😀

    Van dit blog: “Can I Say It Again? Don’t Force the Fat”
    met nog meer video’s van Dr.Westman

    Eric Westman’s: UAB Ketogenic Diet Seminar, een langere video, hij is normaal altijd kort maar krachtig 😉

    Like

    • Nog een van Eric Westman: Kort maar krachtig! Macro Nutrient Ratios.
      Wat hij zegt, is heel duidelijk. Dat het vet gebruik van 75% voor een (groot) deel komt van je eigen “voorraadkast” Dus het opgeslagen vet. Dat heb ik nog niemand zó duidelijk horen zeggen. Vandaar nog eens deze foto:

      Die zegt dat de hoeveelheid vet dus tijdens de afvalperiode niet van vet eten maar van het opgeslagen vet komt.

      En nog een van Sarah Halberg, wat uitgebreider

      Like

    • Mariet, je hebt de laatste jaren nogal zitten sleutelen aan je dieet, dat ik een kleine waarschuwing wil geven. Wees voorzichtig, hou de lange termijn effecten goed in de gaten.

      Ik ben er onlangs achter gekomen, hoe de lange termijn effecten bij mij hebben uitgepakt. Zoals je weet heb ik 15 jaar geleden zuivel uitgeschakeld door lactose intolerantie. Ik heb uitgerekend dat ik minimaal 60 gram eiwitten at en veelal 75 gram of meer at per dag. Dat schakelde ik van de ene op de andere dag uit en heb ze niet door andere eiwit bronnen vervangen. De enige bron die overbleef was wat ik ’s avonds at: dus ongeveer 20 gr eiwit van een stukje vlees of vis. Van ca 100 gr eiwit naar ca 20 gram gaan, moet wel de nodige gevolgen hebben.

      Het volgende stukje bevestigt was ik al vermoedde wat de oorzaak is van mijn verschijnselen.
      http://www.nomeatathlete.com/5-warning-signs/

      Dus geen wonder dat ik niet mee kon komen met Pilates en Yoga lessen. En dat kan verklaren waar die verkrampte bilspieren vandaan komt en het dunne haar. Ik probeer momenteel mijn eiwit inname weer op het oude pijl te brengen, nu uit verschillende bronnen, en hoop dat dat mijn lage energie weer op pijl brengt.

      Liked by 1 persoon

      • Maar Jo, die link gaat over vegetariërs.
        Dat ben ik absoluut niet.
        Ik houd van mijn vlees, vis, schelpdieren ! En niet te vergeten eieren. Een of twee keer per week. Als ik een cake/brood of wafels bak dan gaan daar veel eieren in. Dus ik krijg genoeg eiwitten binnen, eerder teveel dan te weinig.
        Ook eet ik kaas, weinig en niet iedere dag. Vaak geitenkaas. Room, zure room, in kleine hoeveelheden.

        Ik ben het wel eens met de stelling in dat bericht, dat je eiwit van veel verschillende bronnen moet komen. Maar geen (soya) bonen ofzo voor mij !

        “It’s true: Animal foods contain all of the amino acids in the amounts we need. So if you ate only beef and nothing else for months and months, you would not get an amino acid deficiency (but probably a host of other ones). Do the same with only lentils, however, and you may not get enough of the amino acid methionine.”

        Zoals Ron Rosedale zegt heb je met 50 gr. eiwit genoeg om je eiwitbehoefte te dekken. Ter reparatie van je eiwitten in de spieren en andere organen. Ook las ik bij Jason Fung dat bij vasten het oude eiwit gerecycled kan worden.

        Ik heb weer vlees besteld bij Okvlees en dan kies ik veel verschillende soorten, zoals kip, rund, varken, geit, hert, gans:

        Kippenlever biologisch
        Filet leghen
        Kippendijen Biologisch
        entrecote
        hamburger
        Gehakt Half Om Half Biologisch
        Speklap Biologisch
        Riblap natuurboeren
        Chevon Haaskotelet
        Griekse Lamsworst van de Heijerhof
        Hertengehakt
        rosbief
        Schenkel
        Drumsticks Biologisch
        Ganzenfilet zonder vel

        Like

  2. Kwam zojuist het volgende filmpje op Dr Mercola tegen. Een 98 (Ja je leest het goed – hij is 98 jaar oud) oude man die loopt nog 100 meter in 33 seconden en wil het nog onder de 30 seconden brengen. Nou wil ik dat bereiken zal ik toch van de couch af moeten komen. Inspirerend is het wel.

    Liked by 1 persoon

  3. Bedankt, ik heb ze nu kunnen bekijken. Ziet er goed uit.

    Ik doe dezelfde pushups aan de achterkant van een chest lift machine. Ik doe ook een beginners versie vanaf de knieën op de grond. De bedoeling is weer op te bouwen naar 3 reps van 12.

    Ik doe ook inclined chest lifts op de machine waar ik de pushups op doe. De stang weegt 20 kilo. In het begin kon ik de stang maar een centimeter omhoog duwen en weer terug. Het duurde een paar weken voordat ik de stang eraf kon tillen en weer terug plaatsen. En toen begon ik de lifts zelf te doen. Ik kon op het laatst 3 reps van 10 chest lifts doen. Enfin ik moet weer beginnen alles regelmatig weer te doen en dan opbouwen naar 3 reps van 12 stuks elk.

    Like

  4. Kwam vanochtend het volgende blogspot tegen. Iedere zin resoneerde bij bij, me het gevoel gaf dat ik een waarheid als een koe tegenkwam. Waarom had ik hierover nog niet eerder iets van gehoord?

    Almost anyone who adopted a low carbohydrate diet for a while will tell you that they find foods previously perceived as bland, such as carrots or walnuts, to taste very sweet – meaning, to taste very good. This is a special case of a more general phenomenon. If a nutrient is important for your body, and your body is deficient in it, those foods that contain the nutrient will taste very good.

    Hier had ik nog niet eerder van gehoord.

    Consequently palatability is not fixed for a particular natural food; it does not depend only on the nutrient content of the food. It also depends on the body’s deficiency with respect to the nutrient that the food contains.

    Dat verklaart waarom ik cravings krijg voor diverse voedingsstoffen (en ik bedoel niet junk food). Weer een reden om goed naar je eigen lichaam te luisteren. En wat meer onderzoek te den naar palatability.

    http://healthcorrelator.blogspot.nl/2012/11/no-fat-gain-while-eating-well-during.html

    Liked by 1 persoon

    • Hoi Jo, ik ben te oud om me nog te verbergen. Dat heeft in mijn levensfase geen zin om iets hoog te houden, dat niet met de werkelijkheid strookt. Realiteitszin 😀

      Blijkbaar is het herkenbaar bij velen, aan de reacties te merken, ook b.v. op twitter.
      Ik vind het fantastisch als het werkt bij veel mensen: Paleo/LCHF/Ketogeen. Ze vallen in een snel tempo af, kunnen hun medicijnen skippen en zijn pre- of helemaal diabetes af. Die gloria, victoria verhalen zijn bedoeld als aanmoediging en dat doen ze ook tot op zekere hoogte.
      Alleen als het bij iemand, zoals ik, niet helemaal of heel langzaam maar verbetering oplevert, kán het ook ontmoedigen. Daar wil ik me tegen wapenen. En anderen die datzelfde ervaren een hart onder de riem steken.
      Ik ben al 5 jaar bezig, veel verbeterd. Soms krijg ik opmerkingen, juist van uit de LCHF-scene, die onbedoeld waarschijnlijk, mijn zelfvertrouwen een deuk bezorgen.
      (zoals b.v. ‘waarom stop je nog altijd niet met de insuline’ !?Antwoord: Ja, waarom, omdat ik dat al een paar keer geprobeerd heb en het niet werkte, wel spuit ik nu op het randje en door zo weinig koolhydraten te eten, probeer ik de hyperinsulinemia de baas te worden. Maar ze zijn al weg en zijn niet geïnteresseerd in mijn antwoord. Op weg naar een ander gloria moment, zei zij cynisch 😀 )

      Om de dag supplementen slikken is iets wat ik niet met ‘wetenschappelijk’ bewijs kan uitleggen. Meer een intuitieve beslissing. Wel gebaseerd op langdurige waarneming. Op een of andere manier werken pillen, homeopathische middeltjes en ook supplementen, waarschijnlijk veel sterker bij mij. Als er ergens staat 3 x per dag, dan neem ik het 1 x.

      Recentelijk heb ik dat weer ervaren bij de pillen voor het hartfalen. De dosering was écht veel te hoog. Zoals een aantal pillen voor de bloeddruk (heel laag en constant duizelig) en de plastabletten (constant op het toilet)
      Ik heb de dokter gedeeltelijk hiervan kunnen overtuigen en de doseringen zijn aangepast.
      Zo heeft Minister Schippers recentelijk, 12 miljoen voor specifiek onderzoek naar gezondheid vrouwen uitgetrokken.
      Vrouwen reageren anders op medicijnen en hebben ook vaak andere bijwerkingen, dan mannen. Toch worden onderzoeken vaak alleen op/bij mannen uitgevoerd.

      Omdat je ook teveel supplementen kúnt binnen krijgen
      (zoals Dr Ted Achacosa: Mastering Mitochondria. The Anti Aging Secret Part 1 of 2, in de vorige post zei)
      houdt ik het slikken van supplementen op om de dag.
      Zo las ik ook bij uitleg over Vit. K2, dat deze een paar dagen in het lichaam blijven, in tegenstelling tot Vit.K1.
      Wie weet werkt het bij iedereen anders, misschien dat het onderzoek op vrouwen meer duidelijkheid brengt.

      Like

Geef een reactie

