Did Bob Briggs found a new piece of the jigsaw ? IMO he has !

Did  Bob Briggs found a new piece of the jigsaw ? IMO he has !
(heeft Bob Briggs een nieuw stukje van de puzzel gevonden, ik denk van wel! )

Vooral via Ivor Cummins, die het laatste halfjaar veel heeft gedeeld  (daarvoor ben ik en heel veel andere mensen hem veel dank verschuldigd, echt zijn verdienste ) van de lang vergeten en onderbelichte onderzoeksbevindingen van Dr. Joseph R. Kraft en nog veel meer wetenschappers weer onder de aandacht gebracht. Op zijn website te zien en nog veel meer interessante info en video’s te bekijken.

“Dr. Joseph R. Kraft developed and validated the ultimate (and earliest) test for diabetes back in the 1970’s. His personal research and exceptional experience as a lifelong pathologist enabled him to link the vast majority of modern heart disease to undiagnosed diabetes. Kraft reached the age of 95 years in August 2015, just after myself and Dr. Jeffry Gerber conducted this interview. His legacy should be enormous – but it has gone unrecognised so far. Please share this free production as widely as possible in order to correct this rank injustice; you will also be helping the world to understand how Type 2 Diabetes can be PROPERLY diagnosed and resolved. With Kraft’s early diagnosis, and the emerging realisation that diabetes can be prevented through specific dietary means, we can save millions from unnecessary cardiac death. Dr. Kraft’s book is absolutely required reading. “

Heel simpel gezegd heeft Kraft ontdekt dat niet de hoge bloedsuikers/glucose het probleem zijn maar de hoge insuline niveaus en de daarbij optredende heel hoge insuline resistentie bij Diabetes type 2. Als je de video kijkt (misschien wel een paar keer 😀 ) ga je dat begrijpen, maar vooral de vreselijke consequentie’s ervan. Kraft zegt dat veel mensen hoge insuline niveau’s hebben, zonder dat er diabetes gediagnosticeerd is.  En dat de hoge insuline niveau’s vaak ook verantwoordelijk zijn voor hartfalen. Diabetes in Situ, noemt hij dit.

 

Kennis is heel mooi, maar wat te doen om de insulineniveau’s naar beneden te brengen?
Natuurlijk LowCarb/HighFat/Ketogeen/Paleo eten is het eerste waar je aan denkt. Dat heb ik de laatste 4 jaar ook heel consequent gedaan en dat heeft mij veel verbetering gebracht. Veertig kg afgevallen, insuline gebruik flink teruggedrongen, een paar pillen eruit, meer energie ook door het geregeld sporten van vooral krachttraining.

Maar het laatste driekwart jaar staat alles een beetje stil. Het hartinfarct, de daarbij voorgeschreven medicijnen, het herstel, maar vooral de schrik/angst heeft ervoor gezorgd dat ik niet meer zo onbevangen/drastisch durf te zijn. Vóór het moment van het hartinfarct deed ik een heel drastische vastenkuur van 12 dagen. Hoewel de cardioloog het wegwuifde, dat het heftig vasten een van de oorzaken zou kunnen zijn, denk ik daar zelf toch anders over. In ieder geval durf ik niet meer zo makkelijk, en zeker niet zo’n lange periode te vasten.
Gevolg: ik merk dat het gewicht weer langzaam opkruipt. Ook kruipt de bloedsuiker weer op. Dat zou gaan betekenen dat mijn insuline gebruik weer hoger gaat worden.

Dus kwam Bob Briggs als geroepen. Want hij is een echte ervaringsdeskundigen, met genoeg wetenschappelijke kennis. Hij zet op een goed begrijpelijke manier kennis om in een praktische toepassing. En nogmaals hij is een echte ervaringsdeskundige !!!

Voor je de video gaat kijken, hier een paar dingen die mij in ieder geval heel erg aanspreken:

  • hij legt uit waarom dikke mensen meer insuline aanmaken, nog nooit zo duidelijk gehoord. Veranderen wat je eet (LC/HF) kán niet genoeg zijn om de insuline niveau’s omlaag te krijgen. Door zo hoog te starten gaat de insuline hoger als je wat eet.
  • de fasting insuline is bij dikke mensen al hoog, voordat ze iets gegeten hebt (50% probleem) Hij heeft dit gegeven van onderzoeken van Dr. Kraft. En hoge insulineniveau’s zorgen ook voor insulineresistentie.
  • Hij heeft, nu hij een normaal gewicht  heeft, tussen 3  en 8 microunits fasting insuline. Bij eten gaat dat naar, zeg, 25 microunits. Begin je al bij 25 microunits (dat is bij mij zo) dan kom je door eten dus veel te hoog uit.
  • door de hoge achtergrond insulineniveau’s kán je géén vet verbranden. Die achtergrond werkt als een setpoint gewicht thermostaat (waar heb ik dat eerder gehoord, bij Set Roberts 😉  ) Het lichaam maakt, dat door de hoge beginwaarde de insuline gaat stijgen naar heel hoge niveau’s en dat houdt het vet vast.
  • kun je de thermostaat naar beneden bijstellen en je achtergrond insuline verlagen? That is the question !!! Hij zegt van wel !
  • Door het toevoegen van timing. De lowcarb zegt alleen iets over: wat te eten. Hij voegt er aan toe, WANNEER te eten. 16 of 24 uren niet eten/fasting. Niet echt nieuw, maar let op er komt meer.
  • Vasten maakt het lichaam gevoeliger voor insuline. Om de dag vasten doet dat 7 keer meer. Een dag niet eten verlaagd de insuline 69% .
  • drie dagen niet eten verlaagd insuline 70%. Niet iedereen kan drie dagen vasten (!!! of daar is het goed voor, gedachtig hartfalen bij mij ?) Maar het GOEDE NIEUWS is dat 2/3 van die 70% in de eerste dag wordt bereikt. Dus in de eerste dag 70% van 70% is al in één dag gebeurd.
  • 24 uur vasten om de andere dag, is makkelijk te doen en ook lang vol te houden, hij stelt voor 3 weken. (dat ga ik dus doen)

 

 

Fasting and the Fifty Percent Insulin Problem

You’ve changed the food you eat, but you’re not seeing the results you hoped for. If that’s you, then let me tell you about The Fifty Percent Insulin Problem and what you can do about it.

 

Meer over Bob Briggs ?

Hier zijn website, met video’s en foto’s van before and after. Zo mooi om te zien en ook zijn verhaal, wat hen triggerde om nu echt zijn gezondheid aan te pakken. (stoelen met armleuning, waar je niet in past ! Zo herkenbaar, nog altijd de verwondering als ik er nú wel in pas)

Zo als jullie vaste lezers al verwachte, ben ik al begonnen 😀
Zaterdag was de eerste vastendag. Zondag eten, maandag weer vasten. Vandaag weer eten,  LowCarb natuurlijk!  De insulineniveau’s kan ik niet meten, wordt wel weer bij het volgende doktersbezoek gemeten. Maar de bloedsuikers weer lager. Ik ga jullie op de hoogte houden van de voortgang.

Want Bob geloven is heel fijn,  maar geloven is niet hetzelfde dan weten 😀

20160419_112800.jpg

18-4-2016

 

25 thoughts on “Did Bob Briggs found a new piece of the jigsaw ? IMO he has !

  1. Vandaag, na vastendag van gisteren, weer een FBG om 8 uur van 5.3 mmol/L
    Terwijl ik wel weer minder insuline had gespoten, nl. maar 29 eenheden. Dat is maar 1 tot 2 eenheden minder, maar toch 😀

    Gisteren door de (vasten) dag waren de bloedsuikerwaarden heel stabiel:
    8 uur 6.7
    13 uur 7.5
    16 uur 6.6
    17 uur 6.1
    18 uur 6.4
    21 uur 7.4

    De 3 weken, die ik in eerste instantie had gepland zijn nu om. Ik ben er helemaal aan gewend. De vastendagen zijn goed uit te houden want de hongeraanvallen zijn minder. De eetdagen zijn ook ‘gewoner’ geworden. In de eerste 2 weken waren de eetdagen heel vervelend, omdat ik écht niet meer goed kon eten. Ik kreeg mijn (kleine) bordje gewoon niet op. Om vervolgens een paar uur later weer honger te krijgen. Flink ontregeld dus.
    Maar dat is nu voorbij. Als ik mag eten eet ik weer met smaak en krijg ik geen hongeraanvallen meer.
    Het is ‘gewoon’ geworden.

    Dus ga ik door.
    Het zou zonde zijn om nu de boel weer door elkaar te gooien.

    Like

  2. Vandaag zijn de 3 weken BB (Bob Briggs) om.

    Wat leverde het op ?
    – 4 kg gewicht minder
    – 6 eenheden insuline minder (nu dus 30 eenheden per dag)
    – lagere bloedsuiker, soms wel, soms niet.

    Gisteren was een heel goede dag:
    Vastendag, 8 uur FBG 6.5, Sporten 12 uur 8.4, 13 uur 8.4, 15 uur 6.5, 18 uur 5.6, 21 uur 6.6 mmol/L
    Vanmorgen 8 uur 4.7 mmol/L

    Vooral het zakken van de bloedsuiker naar 5.6 en 6.6 in de avond is voor mij heel opmerkelijk.
    Meestal, ook tijdens het vasten is rond 21 uur de bloedsuiker hoger, zo rond 8 of 9.
    Ik wijt dat aan te weinig insuline, want ik spuit om 21 uur mijn nú dagelijkse hoeveelheid van 30 EH. Voorheen was dat 36/38 EH

    Maar waar het omgaat is dat de insulineresistentie moet opgeheven worden. Ondanks weinig insuline toch lagere bloedsuiker is daarvan een teken.
    Dat betekent ook dat ik weer minder insuline zou kunnen gaan spuiten.

    Als dit aanhoudt ga ik dat ook doen !!!

    Met BB ga ik gewoon door.

    Like

  3. Ik kwam onlangs een blog tegen die wat nadere informative geeft over de voor en nadelen van het gebruik van Ketosticks.

    Why You Need To Stop Worrying About The Color Of Your Ketostix

    http://ketopia.com/why-you-need-to-stop-worrying-about-the-color-of-your-ketostix/

    Tussen de kommentaren kwam ik Götz Heine, een duitse naturapath tegen. Hij heeft, naar het schijnt, een room dieet ontwikkeld.

    Götz Heine’s Cream diet.

    http://www.biomac.biz/cream-diet/

    Weer wat lees- en onderzoek voer om in te verdiepen.

    Liked by 1 persoon

    • Dat van die ketonensticks klopt wel, Jo. Dat heb ik al eerder ergens gelezen. daarom trek ik het me ook niet aan als de sticks minder verkleuren. Bij veel vet eten en vooral kokosolie wordt de kleur ook dieper. Maar zoals Zell in de commentaren al zegt: Het helpt om af en toe eens te meten en dan geeft het kleurtje aan dat er (nog altijd) ketose is.
      Ik heb ook een bloedsuikermetertje dat ketose meet, maar de daarbij behorende sticks zijn écht duur.

      Het is ook wel zo, dat hoe langer je regelmatig in ketose bent, je lichaam beter de ketonen gebruikt en je dus minder in de urine ziet. Dus inderdaad niet te druk om maken.

      “As a result of the continued conversion of acetoacetate to beta-hydroxybutyrate, the serum and urine volume of acetoacetate (the only ketone detected by ketostix) is significantly reduced. Your takeaway point is this: If you stay on your keto diet for long enough, the primary ketone circulating in your serum (and consequentially, present in your urine) is not detected by your ketostix.”

      Dus 😀

      Like

  4. Ik heb vandaag gekeken naar een film getiteld:
    In search of the perfect human diet.

    Een zit van 1 1/2 uur, maar beslist de moeite waard. Geweldig.
    De openingszin al: Einstein zei, we can’t solve problems with the kind of thinking we used when we created them.
    Iemand anders zei: what we are adapted to is not what we are living right now.

    Like

  5. Vandaag, eindelijk te zien op de weegschaal ! Ik voelde het en ik meende het ook te zien. Vooral in de buikpartij en daar zit nog het meeste vet.
    In het totaal 4 kg eraf. In zo’n dikke 2 weken. Dat is heel mooi. Goede stimulans om door te gaan.

    Nog 3 kg en ik ben weer op het niveau van vóór het hartinfarct.
    Dan kan ik aan de laatste 10 kg gaan beginnen 😀

    Het afbouwen van de insuline helpt !!!

    Like

  6. Ha,ha, bijna grappig te noemen. De mythe over de complexe koolhydraten in het land van de sprookjes verbannen 😀

    Een video, die vandaag op verschillende plaatsen gedeeld wordt.
    Met Dr. RD Dikeman en Dr. Richard.K. Bernstein.
    Hoe je op eenvoudige wijze kunt aantonen dat er glucose al vrij komt in je mond, door er even op te kauwen, bv een stukje volkoren brood.

    De urinesteststrips (allang uit de mode sinds de bloedsuikermeter de huidige standaard is) zijn hier te krijgen. Die ga ik kopen, kan ik weer wat testjes doen ! Ook leuk om mee te nemen naar de supermarkt en kijken of er ‘verborgen’ koolhydraten in zitten.

    Like

  7. Een inspirende post Mariet! Ik ben nieuwsgierig dus ook een beetje geprobeerd afgelopen week: dag eten, dag niet eten, dus met een tussenpoos van ca 36 uur.

    Ik was verbaasd hoe makkelijk dat ging. Ook merkte ik dat ik op de “eetdagen” de neiging had minder te eten dan anders. Grappig.

    Wat denk ik hielp: ik was erg druk met mijn werk, de hele dag en ook ’s avonds. Tijd om te eten moest ik echt inplannen, dat kwam mooi uit. Dat is dan ook mijn tip als je even niet wilt eten: zorg dat je druk bent. In plaats van avondeten, ging ik lekker een uur lopen.

    Ik hou het er in: elke week een dag overslaan.

    Liked by 1 persoon

    • Hoi Gert, leuk dat je het ook geprobeerd hebt en deelt ! Ja dat merk ik ook, op de eetdagen minder honger. Op fastdagen lekker buiten in de tuin werken, helpt ook voor de afleiding.

      Deze tweet van Andrew Scarborough ( keto prins 😉 ) slaat hier de spijker op de kop. Niet eten is krachtiger dan wel eten. Mooie quote in dit verband.

      //platform.twitter.com/widgets.js

      Like

  8. Het verhaal van Bob Briggs in een schemaatje. Zoals hij zegt daalt in de eerste 24 uur vasten de insuline productie het hardst. Dus om de dag vasten het meest effectief !?
    Ik merk dat die ene dag vasten ook de 2de beïnvloedt.

    //platform.twitter.com/widgets.js

    Deze ook !

    //platform.twitter.com/widgets.js

    Like

  9. Mariet je bent een inspiratie!
    Heel hartelijk dank voor het delen van een nieuw lichtpuntje.
    Ik ga het filmpje kijken en daarna opnieuw pogen te vasten. Om de dag lijkt een top keuze. Je weet het ook, het wordt vanzelf makkelijker. Vasten is Fijn 🙂

    Groetjes,
    Yvonne

    Liked by 1 persoon

    • Yvonne, blij te horen #inspiratie >3

      Ja om de dag is goed te doen. Het duurde ± een week om te wennen. De eerste vasten dagen waren zwaar, veel honger. Vooral zo om 17/18 uur was het echt doorbijten. Drinken, water, koffie, thee….
      Maar nu ná anderhalve week voelt het goed. De honger veel minder: op beide dagen is de honger laag. Dat is fijn, want dan is het goed uit te houden.

      Leuk dat je het ook gaat doen 😀
      Laat eens horen hoe het bevalt en wat je meemaakt, resultaat en eventuele tips ? #inspiratie 😉

      Like

    • Hoi Gert, “Deze aanpak lijkt mij heel plausibel”
      Hoop ik wel 😀

      Ik ben nu een week bezig. Met wisselend effect. Wat zwaar is, is één dag vasten. Omdat het lang duurt voor de honger verdwijnt, meestal pas ná 36 uur normaal gesproken.
      Maar gisteren, toen ik weer mocht eten viel het eten zwaar op de maag. Dus de gewenning treedt in. Vasten is dan lekkerder dan eten.

      Wat wel heel duidelijk verandert is de bloedsuiker, die is weer flink gedaald. Zeker de fasting BS. Ook ben ik weer minder insuline gaan spuiten, 5 mmol/L minder.
      Gewicht maar een klein beetje en zeer wisselend (omlaag, weer omhoog, weer omlaag ) Dat heeft altijd tijd nodig.

      Naast dit alles ben ik wel weer met AZM/RS (aardappelzetmeel/resistant starch) begonnen een paar weken geleden. Ik had een verontrustend klein, zeurig pijntje in mijn darmen, ongeveer op de plek tussen dikke en dunne darm. Het helpt, na 2 weken is die pijn verdwenen. Dus blijf ik dat weer doen, zeker nu ik alles bij elkaar maar weinig eet.

      Like

  10. Mariet , mooie post weer ! Ook voor diegenen die nog niet weten dat ze pre-diabeet zijn , begrijp 75% van de bevolking via de methode van Kraft , kan dus zijn ik ook .
    Probeer je post te twitteren , krijg al ervaring 😉

    Like

      • Hoi, heel goed bezig ben je! Ben heel blij met jou berichtjes, ga nu ook vasten proberen. Ik doe al maanden intermitterend fasting van ongeveer 15 uur, (lchf lunch om 12en diner om 17 uur, )ga nu 24/36 uur proberen. Ik hou je op de hoogte, als je wilt? Groetjes Chris

        Liked by 1 persoon

      • Hoi Chris, bedankt ! Heel graag wil ik op de hoogte worden gehouden van je ervaringen. Want ervaringsdeskundigen moeten met elkaar delen. Iedereen is een beetje anders en kán andere dingen ervaren/uitvinden waar een ander wat aan heeft. Dus graag, delen ! ❤

        Like

Geef een reactie

