Voor de dromers ….

Susan Boyle – I Dreamed a Dream

I dreamed a dream in time gone by
When hope was high and life worth living
I dreamed that love would never die
I prayed that God would be forgiving

Then I was young and unafraid
And dreams were made and used and wasted
There was no ransom to be paid
No song unsung, no wine untasted

But the tigers come at night
With their voices soft as thunder
As they tear your hopes apart
And they turn your dreams to shame

And still I dream he’d come to me
That we would live the years together
But there are dreams that cannot be
And there are storms we cannot weather

I had a dream my life would be
So different from this hell I’m living
So different now from what it seemed
Now life has killed the dream, I dreamed

Writers: ALAIN ALBERT BOUBLIL, CLAUDE MICHEL SCHONBERG, HERBERT KRETZMER, JEAN MARC NATEL

Lyrics © Warner/Chappell Music, Inc.

 

 

Sorry, er ging iets mis. Per ongeluk een post gepost, die nog niet klaar was. Dus vlug weer eruit gegooid 😀
Maar een kleine troost met Susan Boyle. Gewoon omdat ze zo gewoon is en ….. zolang gedroomd heeft en dan ……  zo blij is.
Prachtig !!!

 

Bordjes 😉

20160515_151808.jpg

15-5-2016 Zalm&Dille, Sla en olijfolie, Komkommer, Geraspte wortel met olijfolie, Kimchi

wp-1463470568758.jpg

16-5-2016 Kipfilet gebakken/gestoofd in boter met ui, knoflook, zoete aardappel en gember, sla met olijfolie, Kimchi

20160522_202020.jpg

21-5-2016 3 eitjes in boter met zeewier, kimchi, ui, knoflook, puntpaprika, komkommer

20160522_202310.jpg

22-5-2016 bio zalm in boter, ui , knoflook, citroen, paprika,  zoete aardappel, kimchi, rauwe rode biet en komkommer

20160523_123557.jpg

23-5-2016 Brandnetelsoep, klein overgebleven stukje ingevroren bottenbouillon van grasgevoerde koeienbotten, met veel brandnetelblad, paar weegbreeblaadjes, ui en knoflook gebakken in kokosolie, keltisch zout, paar stukken zoete aardappel, 2 eieren  gepocheerd in de soep en doorgeroerd tot sliertjes voor de eiwit, opgediend met kokosroom

20160529_121325.jpg

28-5-2016  Half om gehakt, gebakken in boter, kokosolie en keltisch zout, met ui, knoflook, prei, tomatenpuree, kimchi, wasabisla  met olijfolie

20160531_093111.jpg

30-5-2016 Kippenlever gebakken in kokosolie en boter met prei, ui, knoflook en appel, wasabisla en kimchi

20160603_135023.jpg

3-6-2016 Soep van botten-bouillon en prei, knoflook, kokosolie, kokosroom, brandnetel, weegbreeblad, asperge, puntpaprika.Stukje kaas erbij. 

32 thoughts on “Voor de dromers ….

  1. Kleindochter met kunstopleiding klas naar Berlijn in ’n hostel in Kreutzberg, Ost Berlijn.
    En dan denk ik terug aan Wolf Biermann. Op zoek naar zijn songs, die écht niet allemaal opbeurend zijn, deze dan maar….

    Geeft wel mijn gevoel weer (na bezoek aan de dokter van ’t VU, maar daarover later meer)

    Like

  2. Krachtige beelden, daar houd ik van ❤

    'The Flower That Shattered the Stone'. (De bloem die de steen verbrijzelde)

    The Earth is our mother just turning around
    With her trees in the forest and roots underground
    Our father above us who's high is the wind
    Paint us a rainbow without any end

    [Chorus]
    As the river runs freely the mountain does rise
    Let me touch with my fingers and see with my eyes
    In the hearts of the children of pure love still roams
    Like a bright star in heaven that lights our way home
    Like the flower that shattered the stone

    Sparrows find freedom beholding the Sun
    In the engine and beauty we're all joined in one
    I reach out before me and look to the sky

    As the river runs freely the mountain does rise
    Let me touch with my fingers and see with my eyes
    In the hearts of the children of pure love still roams
    Like a bright star in heaven that lights our way home
    Like the flower that shattered the stone
    Like a bright star in heaven that lights our way home
    Like the flower that shattered the stone

    Writers: JOE HENRY, JOHN JARVIS

    Lyrics © Sony/ATV Music Publishing LLC

    Like

    • Gisteren bloed geprikt in het Vu. Maandag naar de internist voor de uitslag.
      Wat ik verwacht ? Hogere HbA1c, lager cholesterol, hopelijk lagere nuchtere insuline !!! Dat zou echt mooi zijn.

      Wat ik heb gedaan om dat te bereiken ? Minder insuline bij gespoten. Me gehouden aan het regiem van één maaltijd per dag, daarnaast af en toe noten en wel eens een stukje kaas. Vaker gevast niet altijd 24 uur, maar wel 16 uur.
      Minder toegevoegd vet gegeten (ja hoor ook minder room, MM) 😀 Room vaker vervangen door scheutje kokosroom.

      Supplementen geslikt, min of meer om de dag. Soms zelfs minder en soms alleen Vit C en Vit K2.
      Voornamelijk Vit C, Vit D3, Vit K2 ( MK-7), Vit K1, Vit B12 en B complex, Magnesium, Ubiquinol, L-Lysine, Choline.

      Maar het liefst probeer ik via eten alles binnen te krijgen, door heel gevarieerd te eten. Zo eet ik nu geregeld brandnetelsoep en brandnetel gestoofd met ook weegbreeblad, dovenetel blad en bloem, zevenblad, paardenbloem, hondsdraf, ect. Alles wat maar eetbaar is. De reden is dat het zuiver biologisch is, uit eigen tuin, en vol met mineralen, die vaak niet in de reguliere groenten aanwezig (meer) zijn, zoals silicium/kiezelzuur b.v. Ook eet ik iets meer fruit: framboos, aardbei, blauwe bes, appel ( in schijfjes gesneden en in zakje in de diepvries, zodat ik bijvoorbeeld er maar drie eet. Heel lekker, lijkt op een ijslollie, maar dan gezonder, heerlijk voor als het heel warm wordt/is) Nu nog uit de super, maar zo gauw als het fruit rijp is, uit eigen tuin.

      Dan weer kimchi gemaakt en neem ik ook weer geregeld aardappelzetmeel, RS, 1 eetlepel per dag. Dat deed ik om de dag, maar toen ik het een weekje iedere dag deed, merkte ik dat dat teveel was. Dus nu weer om de dag.
      Bij het sporten: een beetje cardio en hoofdzakelijk gewicht heffen, boek ik weer vooruitgang. Meer gewicht tillen weer.
      Hoewel mijn gewicht redelijk stabiel blijft en ik maar weinig beweging op de weegschaal zie, is de centimeter wel met 2 in de taille en 3 in de heupen afgenomen. Vooral in de maagstreek en buik begint het vet te smelten en begin ik meer spier te zien 😀

      Over 2 maanden weer naar de cardioloog en dan gaan er hopelijk een paar tabletten uit, zodat ook de werking op de bloedsuikers weer verbeterd. Ik heb geen enkele last meer van symptomen, die ik voor het mini-hartinfarct had, zoals b.v. kortademigheid of ‘maagzuurpijn’ ofzo.

      Dus ik ga weer voor de top van de berg !!!

      Like

      • Mooi zo, Mariet! Ik zwaai af en toe vanaf de andere berg. En als je die post van Melchior ooit hebt gelezen over koffie, dan kun je daar wellicht ook een extra van nemen 🙂 Ben zelf weer begonnen met Fast-5 en drink dan s morgens bulletproof koffie. Met een klont boter, een eetlepel kokosolie en een schep cacao. En maakt hem schuimig met de melkschuimer. Zalig! En breekt het vasten niet.
        Go lady! 🙂

        Liked by 1 persoon

      • Christel, ik zwaai terug, over de zee heen, ha !
        Kokosolie, 1 eetlepel en scheut kokosroom, met nog een heel klein beetje room, in de ochtend koffie. Paar bananenchips en stukje 92% chocolade erbij. Ontbijt !!!

        Like

  3. Zo mooi,deze post van Melchior:D

    Concept hoofdstuk in verband met dilemma, een hoofdstuk uit zijn boek, in the making, om alvast te bekijken en te beoordelen. Daar vraagt hij om !! Ik zou zeggen, kijk zelf even en reageer

    Like

  4. Even terug naar het hart, ook een hele goede reden om het insuline niveau naar beneden te brengen.
    Want, sinds ik het hartinfarct heb gehad, is mijn interessegebied uitgebreid 😀

    Heart Disease root causes – and the tests that can save your life!
    Ivor Cummins.

    Like

  5. Hier begon het mee op de facebook site van optimising nutrition. Over eiwit ! en het effect op de insuline behoefte van type 1 en 2.
    (steeds vaker denk ik: ik lijk heel erg op type 1 i.p.v. type 2)

    Dit en
    dan deze

    “What do you have to remember? High protein intakes, especially in form of large bolus intakes of 30g or more protein per session can trigger unwanted glucose excursions. These problems with glucose management occur almost exclusively in diabetics, in whom the protein-induced increase in insulin and / or the effects of this increase in insulin is / are blunted. Due to the unavoidable protein induced increase in glucagon, diabetics and people with severe insulin resistance will fall into a catabolic state in which the lions share of the protein they ingest will be subject to gluconeogenesis, i.e. the production of glucose from proteins / their amino acids in the liver. The consequence of the skyrocketing rates of gluco-neogenesis is an increase in blood glucose that will only exacerbate the existing damaging effects of elevated glucose levels in diabetics and people with severe insulin resistance. Since the of gluco-neogenesis depends on the rate of appearance of amino acids in the blood, fast-digesting proteins like whey are more prone to trigger this effect than slow-digesting proteins like meat.

    If you don’t belong to the previously referred to group of people suffering from type I or severe type II diabetes and/or severe insulin resistance, though, you don’t have to worry that high(er) protein diets could mess with your ability to manage your glucose levels”

    ( vertaling:
    Wat heb je te herinneren? Eiwitrijke inname, vooral in de vorm van grote bolus inname van 30g of meer eiwit per sessie kan leiden tot ongewenste glucose excursies. Deze problemen van glucose komen vrijwel uitsluitend bij diabetici, bij wie het eiwit geïnduceerde toename van insuline en / of de effecten van deze toename van insuline / afgerond zijn. Door de onvermijdelijke eiwit geïnduceerde toename van glucagon, zullen diabetici en mensen met ernstige insulineresistentie vallen in een katabole toestand waarin het leeuwendeel van het eiwit zij innemen zullen worden onderworpen aan gluconeogenese, namelijk de productie van glucose uit eiwitten / hun aminozuren in de lever. Het gevolg van de sterk gestegen tarieven van gluco-neogenese een verhoogde glucosespiegel dat alleen de bestaande schadelijke effecten van verhoogde glucosespiegels bij diabetici en mensen met ernstige insulineresistentie verergeren. Aangezien het van gluco-neogenese afhankelijk van de snelheid van het verschijnen van aminozuren in het bloed snel verterende eiwitten zoals wei zijn meer vatbaar voor dit effect dan langzaam verteerbare eiwitten zoals vlees veroorzaken.
    Als (wie o wie 😀 ) u niet tot de eerder genoemde groep van mensen die lijden aan type I of ernstige type II diabetes en / of ernstige insulineresistentie, hoewel, je hoeft niet bang te zijn dat een hoge (re) eiwit diëten kan knoeien met je mogelijkheid om uw glucosespiegel te beheren.)

    O ja en dit !

    Als laatste Dr. Bernstein, over insuline: How To Cover Protein With Insulin – Dr. Bernstein’s Diabetes University

    Like

    • Misschien is een ketostick de makkelijkste manier om je eiwit te checken? Begin met een poosje vasten / IF, hou vervolgens je koolhydraten laag, max 20/30 gr per dag, is niet zo moeilijk?

      Heb je honger? Dat zakt meestal vanzelf af. Veel verschillende groenten eten, dat vult. Neem voldoende vet. Kauw eens een stukje kokosnoot: 3% koolhydraten, 4% eiwit en 40% vet.

      Checken met een stickje van het Kruidvat of je nog keto bent?

      Maar een lekkere biefstuk op zijn tijd en als je dan “uit de keto vliegt” is niet zo’n ramp denk ik 😉

      Als je diabetes T1 hebt of zware T2, dan vliegt je suiker meteen omhoog na elke portie eiwit. Door de glucagon volgens dr Kraft. En dat is lastig te verhelpen, het enige dat ik kan bedenken is het verhogen van de leptine gevoeligheid. Of leptine injecties, zoals ze bij ratten gedaan hebben. Maar ja, ik ben lang geen expert.

      Like

      • Gert, het Kruidvat, keto stick ? Nog nooit van gehoord, dat het kruidvat ook ketosticks te koop heeft. Hoor ik graag van en hoeveel ze kosten.

        Maar ik denk niet dat je eiwit kunt meten met een ketostick. Als, áls, eiwit omgezet wordt in glucose (gluconeogenesis, “Gluconeogenesis (abbreviated GNG) is a metabolic pathway that results in the generation of glucose from non-carbohydrate carbon substrates such as lactate, glycerol, and glucogenic amino acids. It is one of the two main mechanisms humans and many other animals use to keep blood glucose levels from dropping too low (hypoglycemia).”
        Hier meer !)
        kun je, als je weinig koolhydraten eet, het ‘vermoeden’ dat de eiwit de bloedsuiker omhoog stuwt, meten door een glucose meter.
        Dat is een onnauwkeurige methode m.i.z. want is het de omgezette eiwit en/of opgeslagen glucose, die door glucagon uit de lever gekieperd is ?
        “The other means of maintaining blood glucose levels is through the degradation of glycogen (glycogenolysis)”
        !

        Maar waar die glucose van gemaakt is lijkt mij niet uit te zoeken.

        Ik zelf merk wel vaker, dat ik best soms hoge bloedsuikers heb b.v. 7 tot 9 mmol/L en toch in ketose kan zijn. Niet de allerhoogste meting, maar ook niet de laagste. Eerder middelmatig.
        Toen ik op de dag vóór en de dag van het hartinfarct, waarvóór ik 12 dagen vaste, zelf diep paarse ketose had, was de bloedsuiker op de dag ervoor gemiddeld 6 tot 8 en op die dag zelfs om 12 uur 11.8 mmol/L met een ketose van ook om 12 uur van

        Maar mijn insuline gebruik was door dat lange vasten heel laag: 20 mmol/L per dag. (nu 29/31 mmol/L)

        Like

      • Nee inderdaad Kruidvat heeft het niet, ik heb me in de maling laten nemen: er stond een vermelding “Ketostix, 50 stuks, kruidvat” , op klikken, maar dan kom je op een andere website, had ik even niet gezien. Via internet heb je ook verzendkosten, kom je al gauw op ca € 11 voor 50.

        Eiwit >> Insuline omhoog >>> gecounterd door glucagon. Bij te weinig insuline>>>> hoge glucose (via glucagon). Zeggen ze.

        Het zal misschien ook van het soort eiwit afhangen. Veel proeven met muizen doen ze met caseïne. Veel mensen nemen eiwit shakes = caseïne>>> insuline respons + glucagon = uit ketose?
        Zou het kunnen dat eiwit níet afkomstig van zuivel minder reactie oproept?

        Wat is de dagelijks benodigde minimale hoeveelheid eiwit ? Gez.heidsraad zegt 0.8 gr per kg lichaamsgewicht voor een volwassene (man en vrouw). Livestrong zegt dat ook. Dus zal wel kloppen.

        Like

      • Gert, er is veel verwarring te vinden over eiwit op internet, zoals deze

        Maar als je er naar kijkt gaat het over glucose stijging in het bloed.
        Maar ik ben daar niet mee bezig. Ik wil mijn insuline behoefte naar beneden brengen.
        Dus deze kijkt daar wel naar:
        en deze

        In mijn geval (en nogmaals, iedereen reageert anders, dus is het van belang om te kijken én meten wat er gebeurt bij welk eten) merk ik duidelijk als ik veel eiwitten eet, dat de bloedglucose omhoog gaat én vooral ook , de (kunst) insuline behoeften.
        De video van Dr..Bernstein, hierboven, zegt het: eiwit heeft insuline nodig. In de eerste paar minuten, de rest gaat over welke insuline, niet erg interessant voor iemand die geen kunstinsuline neemt.

        Dan nog even deze link, over autofagie.
        Dat gebeurt bij vasten, dan worden ook de ‘oude’ eiwitten opgeruimd en weer gebruikt om nieuw eiwit te maken, of te verwijderen.

        Like

    • Ik heb net gekeken naar een presentatie op YouTube van Dr Donald Layman, getiteld: “Protein: Are we on track and on time.”
      Rond 28 minuten zegt hij:
      Less than 20 grams of protein at a meal are totally ineffective, becomes nothing but extra calories, .
      Breakfast protein 10 grams
      lunch protein 20 grams
      diner 60 grams
      2 meals are totally useless to us.

      Het bekijken waard om te weten te komen waarom.

      Like

      • Iemand poste ook de link naar de slides van de presentatie.
        http://bcdairy.ca/uploads/bcdairy/NutritionEducationEvents/Layman_BC_Dairy_2013.pdf

        In een boek over ketogenic diet lees ik:
        Ketosis is regulated by insulin. Insulin controls the creation of ketone bodies and regulates the flow of fatty acids into the blood. In a healthy individual, ketosis is tightly controlled; insulin does not allow ketone bodies to reach toxic levels. Because type 1
        diabetics do not produce adequate amounts of insulin, their bodies are unable to regulate ketones in the same way. As a result, ketones can accumulate in the blood, turning it into
        an acidic and potentially dangerous environment. When this happens, it can lead to ketoacidosis, a dangerous metabolic state in which excessive amounts of ketones are produced.

        The signs of ketoacidosis generally appear within 24 hours of the accumulation of toxic ketone levels. Symptoms may include excessive thirst, increased urination, nausea, vomiting, abdominal pain, shortness of breath, weakness, fatigue, and confusion.

        Kan dit ook bij een D2 voorkomen? Wanneer we nog geen insuline spuiten, hoe kunnen we bepalen of we nog voldoende insuline aanmaken, maar dat het niet goed werkt.

        Like

      • Jo,
        Natuurlijk kán ketoacidosis bij DM2 (en DM1 ook ) voor komen. Maar alleen als de bloedsuikers héél hoog zijn, zeg maar zowat vanaf 20 mmol/L en hoger. Dan is de diabetes onbehandeld en rijst de pan uit, let wel !!! bij ‘normaal’ koolhydraten eten ook nog eens daarbij.

        Bij (very) low carb eten (en géén excess eiwit) kán dat echt niet.

        Dus als de bloedsuiker zo hoog oploopt, dan blijkt dat er geen insuline wordt geproduceerd. (of zelfs teveel bij DM2, met als gevolg heel hoge insuline resistentie) Vaker bij DM1 en soms ook bij DM2, die maar geen insuline wil spuiten, terwijl het eigenlijk moet 😉
        Maar nogmaals alleen bij heel hoge bloedsuikers.

        Ik weet niet uit welk boek je die zinsnede hebt, maar het klopt niet en lijkt meer op bangmakerij voor ketose.

        Ketonenbody’s kunnen namelijk bij lage bloedsuikers wél gebruikt worden en zijn dan niet toxic.

        Natuurlijk kán een DM2 meten of hij/zij nog insuline maakt en hoeveel. Door de fasting insuline en de C-peptide te laten meten.

        Als de fasting insuline ( te) hoog is, dan kun je er donder op zeggen, dat je insulineresistent bent.

        Even de post over Bob Briggs nog eens lezen.

        Hij gaat uit van de Dr.J. Kraft bevindingen. Dat is nu juist wat Dr.Kraft heeft aangetoond, nl. dat de insuline niveau’s te hoog zijn in heel veel mensen. Zelfs nog vóór diabetes wordt gediagnosticeerd. Dat hoge insulineniveau’s de oorzaak zijn van niet alleen diabetes DM2, maar ook van hartfalen. Hoge insulineniveau’s zijn de oorzaak van insuline resistentie. Daarna ontstaat pas hoge bloedsuiker en dus wordt de diagnose diabetes geconstateerd.

        Uit de post over Bob Briggs:
        “Hij heeft, nu hij een normaal gewicht heeft, tussen 3 en 8 microunits fasting insuline. Bij eten gaat dat naar, zeg, 25 microunits. Begin je al bij 25 microunits (dat is bij mij zo) dan kom je door eten dus veel te hoog uit.
        door de hoge achtergrond insulineniveau’s kán je géén vet verbranden. Die achtergrond werkt als een setpoint gewicht thermostaat (waar heb ik dat eerder gehoord, bij Set Roberts😉 ) Het lichaam maakt, dat door de hoge beginwaarde de insuline gaat stijgen naar heel hoge niveau’s en dat houdt het vet vast”

        De fasting insuline is bij mij te hoog ! 180 pmol/L (25 microunits)
        Moet onder de 100 zijn, op z’n minst. Tussen de 12-96 pmol/L zegt het lab van het VUMC.

        Daarom wil ik mijn fasting insuline niveau verlagen, om mijn insuline resistentie aan te pakken !!!!
        Dat kan alleen bij mij, als mijn kunstinsuline gebruik naar beneden kán.
        Daarom ben ik nú zo bezig met uit te zoeken hoe ik, ook door minder eiwit, de insuline behoefte naar beneden te brengen.
        Eind deze maand weer meting van de fasting insuline.

        Want die dokter Dr. Donald Layman, PhD, van MustDrinkMoreMilkTV heeft het helemaal mis 😀

        1. Ik eet niet drie keer per dag
        2. Ik eet niet 50 % carbs
        3. Hij zegt niets over insuline resistentie
        4. Ik tel geen calorieen en daar is hij wel op uit.
        5. Ik ben niet bang voor vet
        6. Hij wil je meer eiwit laten eten en dat is fijn voor mensen met géén insulineresistentie, die ook carbs goed verdragen, maar niet voor mij ! Dus eet naar je meter (bloedglucosemeter) en gebruik eiwit met mate. Genoeg om aan je eiwit behoefte te voldoen, maar niet zoveel dat je bloedsuiker te veel belast wordt en je insuline behoefte omhoog gaat.

        en zo kan ik nog een tijdje doorgaan

        Hij loopt achter !

        Like

  6. Dank je wel, Mariet, dat je (weer) de moeite hebt genomen mij ea te verduidelijken. De clou had ik inderdaad gemist: Dat eiwit kan worden omgezet in suiker! Waarom wist ik dat niet? Geen idee maar ga hier zeker even in duiken. Maar dan in het Nederlands 🙂

    Dus behalve koolhydraten moet ik nu ook beter op mijn eiwit inname letten. Jammer want ik lust heel graag vis en eieren.

    Geniet van de zon! Vitamine D toch 🙂

    Like

    • Ik lust ook graag vis en eieren… :), lijkt mij geen probleem. Als we de richtlijn van Ron R nemen: uitgangspunt is je ideale lichaamsgewicht. Verminder dat met 10%. Neem 1 gr eiwit per kg. .

      Bijvoorbeeld ideale gewicht zou zijn 65kg -/- 10% = ca 58 of 59 kg. Een ons vlees of vis is ca 22 tot 24 gr eiwit, een ei is ca 12 gr eiwit Dus 1 1/2 ons vlees of vis én 2 eieren per dag lijkt dan geen “probleem”? Als je kaas en noten e.d. even buiten beschouwing laat. Ook dan geen “probleem”, dan neem je toch een ei minder?
      En ook al zou je een keer “teveel” eten, dan eet je een dag later weer wat minder, ook goed toch?

      Het hangt er ook van af hoe aktief je bent, hoe aktiever in bewegen, hoe meer je kunt “hebben”.

      Ik zou zeggen: probeer je gevoel te ontwikkelen en volg je gevoel. De ene keer zul je dan meer van dit eten en de andere keer meer van dat. Prima toch? Misschien eet je in een week veel eieren, en dan weer een week minder of helemaal niet. So what?

      Like

      • Ha, Christel en Gert, ik houd ook veel van vis en eieren. Die eet ik ook regelmatig. Ik denk ook dat je gelijk hebt Gert, met de hoeveelheden die best wel kunnen 😀
        Op twitter zag ik deze tweets met een uitgebreid paper van Ron Rosedale, erg goed onderbouwd, denk ik. En nog commentaar van P.D.Mangaan, dat er toe doet !

        Like

      • Gert, ik wil niet vervelend doen, maar in één ei zit geen 12 gram eiwit (dat is de waarde per 100 gram) omdat een gemiddelde ei rond de 64 gram weegt. Dus de eiwit waarde per ei is 6 à 7 gram.

        https://www.bodystore.nl/thema-artikel/hoeveel-eiwit-zit-er-in-eieren.html

        Ik heb mijn berekeningen moeten aanpassen omdat ik ook eerst van 12 gram uitging. Had even over het hoofd gezien, dat de waarde per 100 gram was.

        https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=271

        Like

      • Dank voor de correctie Jo, voor de zoveelste keer geleerd: eerst even checken wat je beweert….

        Is verder goed nieuws: hoeven we niet op een ei meer of minder te kijken 🙂

        Liked by 1 persoon

      • Dietary protein usable by bodybuilders is 1.1 g/kg bodyweight a day. Only slightly more than what Rosedale recommends as anti-aging.
        Komt op mij vreemd over. Rosedale vindt 50 gram eiwit voldoende. In dat geval wegen die bodybuilders hooguit 50 kg!!
        Dat lijkt mij zeer onrealistisch. Ik schat hun gewicht gemiddeld op toch wel 80 tot 100 kilo. Hun eiwit behoefte is dan 88 tot 110 gram en kun je beslist NIET spreken van “only slightly more.”!!

        Als ik mijn bodyweight neem 76 kilo, dan moet ik 84 gram eiwitten eten, veel meer dan de maximale hoeveelheid die Rosedale voorschrijft. Als ik mijn lean body mass neem, 60 kg, dan moet ik nog 66 gram eiwit eten.

        Like

  7. Ron Rosedale.

    Quote: Voordat je iets kán leren moet je eerst ont-leren. Dat brengt eerst verwarring !

    Diabetes ! Hij kijkt naar diabetes en dáár is eiwit van belang ! Gewoon omdat eiwit kán worden omgezet in glucose.

    En al die anderen die dat niet willen erkennen, weten niks van diabetes. Punt !!! Heel gewoon Punt. Dat is altijd de verwarring. Iedere gek, die zelf geen last heeft of denkt te hebben, nu of in de toekomst, wil dit niet leren. Waarom zou hij/zij ook !?
    Dan is zijn aanbevelingen om minder eiwit te eten van toepassing als je langer wil leven.
    Ketonen produceren is niet het doel, vet verbranden is.
    Ketonen zijn alleen een signalering dat je vet verbrand. Lijkt gek, maar is logisch. Door veel eiwit én vet te eten kun je best in ketose zijn, dat is wat hij bedoelt.

    Na de reproductie periode is het ieder voor zich: Schade en reparatie .
    Hoog eiwit, sneller oud worden/aging. Laag eiwit, lang leven/ extends lifespan !

    http://www.nature.com/nrm/journal/v12/n1/fig_tab/nrm3025_F2.html

    Zover ! Nu eerst even in de zon 😀

    Like

  8. Ik kon zo gauw niet vinden je comment dat je voldoende eiwit innam en verwees naar het gesprek Dat Jimmy Moore met hem had. Dus plaats ik hier maar wat er ontspon op een facebook group dat ik volg:

    Op een facebook groep die ik volg, stelde iemand de vraag:
    “I have been always lower on my proteins, and had many in the community saying i should be eating more, but it seems I might have been on the right track.”

    En werd gelinkt naar de presentative van Ron Rosedale (die een voorstander is van hooguit 50 gram protein).

    Dr Jack Kruse plaatste een comment:
    “The ancestral movement has so much wrong on evolutionary biology it sickens me. Rosedale is just part of that group think. Protein is not the issue………DHA is. Women control DHA storage for a child’s existence. You cannot build a human brain without massive DHA storage from the marine chain. Micheal Crawford has shown this over 40 years. None of the food guru’s even know his work well. Remko Kuipers is about it.”

    Waarop ik zowat uit mijn stoel viel van verbasing. Dat Remko wel bekend is international maar niet in eigen land. Ik plaatste Remko’s AHS2012 presentatie en Jack Kruse made the comment: “Most paleo leaders where not at his talk. He even made the comment up there: why is everyone talking about meat and not seafood. Now you know why I wrote my book and think as I do.“

    Ik heb de presentatie van Remko met vernieuwde belangstelling bekeken. Omega-3 kwam uitgebreid aan de orde, zoals ook vitamine D. Zeer interessante presentatie.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

