MetaboleMaandag,vaste vastendag ….

Hoge bloedsuiker is een symptoom en niet de oorzaak van DM2
Ik herhaal (voor de hardhorende )
Hoge bloedsuiker is een symptoom en niet de oorzaak van DM2

Hoe komt het dan dat alle aandacht naar de hoge bloedsuikers gaat ? Iedereen doet het, vooral de dokters en hun helpers (voor 98% dan wel, er zijn wel een paar slimmeriken, die verder dan hun neus kijken) Als er per ongeluk of expres de bloedsuiker gemeten wordt en de diagnose DM2 geconstateerd wordt, is de toekomstige patiënt én de dokter in rep en roer. Dan wordt er vaak met grof geschut geschoten op de hoge BS. Eerst pillen die de glucose wegwerken en dan pillen die de insulineproductie opzwepen. En als de betacellen uitgeput raken wordt insuline ingezet.

Alle medicijnen hebben bijwerkingen, sommige zelfs heel veel. Kunst-insuline heeft als bijwerking dat je er dik van wordt, want al je overtollige glucose wordt door de insuline opgeslagen in je spieren, je lever en dan in je vetcellen. Als alles vol zit wordt je insulineresistent dwz de insuline doet niets meer. Heel slim van je lichaam dat het op de rem trapt. De oplossing: meer insuline (of andere medicijnen) Je begint het al te begrijpen. Dat maakt alles alleen maar erger !!!

Een andere behandeling is KOOLHYDRATENARM eten. Want als je dat doet heb je minder insuline nodig. Er wordt geen vet meer opgeslagen, sterker nog je kunt je opgeslagen vet weer gaan gebruiken. Want met veel insuline kan je lichaam geen vet verbranden ipv glucose. Minder gewicht, minder insuline nodig. De vicieuze cirkel terugdraaien !!! Goed plan 😀

Het lijkt zo simpel en dat is het ook in veel gevallen. Veel diabeten die koolhydratenarm/keto gaan eten, vallen (soms) razendsnel af, kunnen hun medicijnen skippen en stoppen met insuline spuiten, als ze dat deden. Ze zijn niet genezen, maar als ze deze leefstijl volhouden, zijn ze wel verlost van die verschrikkelijke medicijnen en hun bijwerkingen. Dat is winst, pure winst en veel meer levensgeluk ❤

Alleen, het werkt niet zo goed bij iedereen, zoals bij mij. Ik heb meer nodig om op die zelfde plek te komen.
Mijn insulineresistentie is veel hardnekkiger ! Dat heb ik recentelijk weer ervaren door de blaasontsteking die ik al langer onder de leden had. Mijn bloedsuiker ging torenhoog en wat ik ook deed hij wilde maar niet zakken. Pas toen de blaasontsteking écht voorbij was, zakte de BS weer en dat kwam omdat mijn insulineresistentie afnam. Ik kon minder kunst-insuline spuiten en toch een lagere bloedsuiker hebben.

Nu wil ik écht de insulineresistentie gaan neer sabelen 😀 Ik doe al meer dan een jaar 18 uur vasten en binnen 6 uur eten. Klinkt misschien afgrijselijk, maar ik ben er helemaal aan gewend en vind het zelfs prettig. Om daar weer wat vaart in te brengen ben ik, samen met een groep op FB begonnen met Metabole Maandag. Vaste Vastendag ! Afgelopen maandag was de tweede keer. Ik deed de eerste op Zondag 17 feb. om 21 uur begonnen tot Dinsdag 19 feb. om 13 uur. Wat ik merkte was dat ik minder insuline moest spuiten, tijdens het vasten. De hele week na de eerste vast had ik lagere bloedsuiker en kon ik minder insuline gaan spuiten.

Daar gaat het om !!!  Want minder insuline zorgt voor minder insulineresistentie. Dat wil ik bereiken. Ja je leest het goed, minder insuline geeft minder insulineresistentie.

Hoe ik dat weet ? Door proefondervindelijk waarnemen ! Want daarom wil ik zo graag dat mijn internist de nuchtere insuline en de C-peptide meet. Zo kan ik zien of mijn inspanningen , zoals IF (18:6 uur) en nu de nieuwe interventie Metabole Maandag, ook het gewenste effect heeft.

Insuline – eerdere uitslagen: Daaraan kun je zien dat de nuchtere insuline zakt. Op 21 feb. is de insuline en de C-peptide weer gemeten op voorschrift van mijn nieuwe internist/endocrinoloog (ja doe maar chique) Ik zit met smart op de uitslag te wachten, want het was 2 dagen na de 40 uur vasten. Zo fijn als het weer gezakt is. De laatste was 125 pmol/L , ik ga voor onder de 100 pmol/L

Standaardbereik Insuline 12 – 96 pmol/L
25-5-2016 10-4-2017 27-2-2018 4-12-2018
250 250 190 125

Natuurlijk ook door te luisteren en kijken naar video’s en luisteren naar podcasts hierover. Het internet stroomt er van over.

Deze bijvoorbeeld:


https://www.ihmc.us/stemtalk/episode-79/?fbclid=IwAR3vFxAVJS8uU2TNOJik5RdnneL7we1AFRskQPqwOPYT2_2Li7hRb3eWRUU

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1550413118305059?fbclid=IwAR1TLedc4LsuWRYvTVGTRDroFcKLm4LXYOrsHTGH0qsoxAV5iTT2TCDJt0E

P.S. Even uitleggen, wat betekent koolhydratenarm/keto. Om te beginnen alleen vers, onbewerkt, zonder fabrieksmatige toevoegingen, goed grasgevoerd biologisch vlees en vis, bio eieren, goed vet, zoals boter, kokosolie, olijfolie, reuzel, ossewit, ganzenvet, allemaal van een goede en biologische bron. Verse groenten, groeiend boven de grond en een beetje onder de grond, zoals zoete aardappel, pastinaak, wortelpeterselie. Voor wie het verdraagt, volvette zuivel met zo’n hoog mogelijk vet%. Een klein beetje fruit, zoals bessen en van ander fruit niks of hele kleine beetjes 😀 Lekker zelf koken en veel afwisselen, niet de hele dag eten maar hooguit 3 maaltijden. Ik doe er zelf maar 2 : een groot bord (zie de bordjes) rond 2 uur en een heel kleine rond 19 uur.

Bordjes :