Call me crazy…..

😉

Noem me gek ! Maar dit is hoe ik mezelf voel/beleef. Al zo lang, te lang, maar niet lang meer.

Nu 25 jaar Diabetes type 2, heel lang. Zo verkeerd behandeld met teveel insuline, teveel medicatie, verkeerde informatie over voedsel, me in slaap laten sussen. Niet meer.

Ik zie mezelf als 2 mensen in een lichaam. De gezonde en de vette. De gezonde zit verpakt in de vette schil. De vette schil had/heeft een functie. Opslaan, weghouden van niet te verwerken glucose in deze tweede persoon, zodat de eerste kán overleven.

Nu 2 jaar en 8 maanden bezig om de tweede persoon in mij te verwijderen, uit te hongeren. Dat gaat niet zomaar !!!  Hij/zij had een functie, een missie, hij is angstig voor de toekomst. Wat gebeurt als hij/zij vertrekt ? Kan de lean-e persoon het wel alleen af ?
Hij/zij moet daar vertrouwen in krijgen. Zodat hij met een gerust hart afscheid kan nemen. ( hoe vaak ik ook hij/zij blijf zeggen, het blijft in mijn hoofd een hij, dus…  )

Ook ziet hij wel dat ik nu sterker ben, na 3 jaar sporten, 2 jaar en 8 maanden Paleo/VLC/HF/Ketogeen/IF/RS/Calorierestrictie en watever er nodig is om uit de vette schil te stappen.

Daar binnen zit de mooie, gezonde vrouw. Come on ! man, je hoeft me niet meer te beschermen, ik kan het weer alleen 😉 Leg je hoofd te rusten. Ik weet nu hoe het moet, dat heb ik je toch bewezen !
Ik ben je heel dankbaar voor je bescherming, je inzet al die jaren, waarin je mijn buffer was.
Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, dat je ook een last was, op den duur. Ik zeulde me een ongeluk aan je. Wat als hulp begon, werd last. Hoe sterk was ik, dat ik je overal mee nam. Me voortsleepte, boog onder je gewicht. Als ik zo met je door was gegaan, was ik er onder bezweken, had het loodje gelegd. Dat is toch niet wat je wilt ? Dat was toch niet de intentie, in het begin ?  Maar onze relatie is verworden tot ziekelijk, dat is niet goed voor mij. Ik weet, ik vraag een offer van jou ! Geef op ! Laat me gaan. Dat betekent dat jij moet sterven, veel gevraagd. Maar jou doel was: mij helpen en niet doden. Dus houdt je aan die afspraak. Ik smeek je, ik gebiedt je !!!

Je bent death weight geworden, tijd om afscheid te nemen …..

Ik heb je al gereduceerd van een hele persoon ( man 😉  ) in een jongetje, een kind, schattig, aandoenlijk, aanminnig !
Maar mij houd je niet voor de gek met je gedaanteverwisseling. Ga weg !!!

Ik doe een beroep op je, laat me gaan. Please   🙂 🙂 🙂

 

 

 

14 thoughts on “Call me crazy…..

  1. Even ter verduidelijking: Het beeld dat ik schets is een metafoor 😉 Ik ben nu eenmaal een beelddenker.
    Gezien jullie reactie’s hebben jullie dat meteen begrepen 😉

    Letterlijk besta ik natuurlijk niet uit twee personen en zeker niet uit een mannetje en een vrouwtje. Ik ben één geheel.
    Ik dacht erover na, hoe kom ik toch aan dat mannetje ?
    Voor dat mannetje, ook een metafoor, zie ik in mijn hoofd een bodybuilder.

    Zo’n echte ( beetje ) te vette, zoals ik ze vroeger in de sportschool tegenkwam. Angstaanjagend in hun pompeusheid. Totdat ik recht op ze afliep en met een vingertje even plagend in hun borst prikte.
    De schrikreactie was hilarisch ( dus die hield ik erin ) Het werden opeens kleine jongetjes, waar ik niet meer met schrik naar keek, maar maatjes. Samen lachen 😉

    Zo’n vetschil heeft, naast het lichamelijke aspect, ook een psychologische impact. Grof, hard, afweer en minder sensible.
    Met iedere kilo, die ik verlies komt mijn ( vrouwelijke ) sensibiliteit weer terug.

    Vandaar de metafoor: mannetje/vrouwtje, ha, ha. Stoer en sensible weer in evenwicht. Zoals het bij ‘gezonde’ mensen hoort.
    Jullie snapte het al ! Nou weet ik het ook 😉

    Like

  2. Mariet , zonder dat je het (ooit) zal weten zie ik in mijn directe omgeving mensen die niet de wil en vooral de kracht op kunnen /willen brengen ….. (helaas voor hen) om te veranderen met eetgewoonten met allerlei kwalen/ziekten . Fast-food en ,,potatoe-couch” you name it…..

    Wat een prachtige uitleg van hoe je je voelt en zo mooi samen gevat !

    Wat een krachtige vrouw ben je , ik volg je met verbazing en respect , maar ik herhaal me nu ( voor je naast je schoenen gaat lopen , alhoewel beter ? ) en Linda Randstad altijd goed
    😉

    Geliked door 1 persoon

    • Hoi Hans, bedankt hoor, ik ga meteen mijn schoenen uitschoppen, veel beter toch 😉
      Ja, ik zie het ook vaak om me heen en zeg er ( bijna ) niets meer over. Hoop alleen op effect van de voorbeeldfunctie, maar zelfs dat is maar betrekkelijk. Maakt me weleens treurig …
      Leuk he, die Linda ( uit de oude doos )

      Like

  3. Mooi beschreven. Heb je hem nog geen naam gegeven? Dan kun je hem directer aanspreken. Smeek hem nooit meer (zwak) maar geef hem de opdracht (sterk) te verdwijnen. Uw wil geschiede 🙂 Succes 😉

    Like

    • Hoi Kurt. Wat je zegt bedrog ( ik zag je boosheid op je blog ) Wat was ik kwaad, toen het doordrong, ik stikte er bijkans in, zo overweldigd werd ik er door. Eerst op ‘alles’ van de medische kant en toen op mezelf. Hoe had ik het zolang niet gezien ?
      Ook op mijn geschonden, koppige lichaam. Het heeft een tijd geduurd voor ik weer vrede met #himdevettewederhelft vond, haha. Veel geduld, maar ook vastberadenheid en …. toen begon het hele lichaam ook weer naar mij te luisteren.
      Nu even ‘him’ met zachte hand de weg naar buiten wijzen.

      Blij met jouw, Kurt, je bent ook zo’n vechter. Ons krijgen ze (niet) meer klein 😉

      Like

  4. Wat geweldig omschreven!! Je moet uit de comfortzone komen om echt comfortabel te kunnen leven, je eigen leven in de hand nemen, i.p.v. je leven laten regeren! Je bent een held voor mij Mariet! Hoe zijn je waardes nu? Al een tripje Berlijn geboekt?

    Like

    • Precies Michel, who is the boss 😉 “Hij” moet het nog ff fijntjes onder neus gewreven krijgen. Ik hoop dat “hij” nu het hazenpad kiest !
      Tweede ronde is begonnen. Hoelang het duurt ? Geen idee !
      Weer ertegenaan. Gewicht en waardes goed gebleven in de time off, niks in te halen. Nu weer flink op stoom komen.

      Berlijn in de planning, half oktober ? ( herfstvakantie, dochter in het onderwijs )

      Like

  5. Lieve Mariet
    Fantastisch gezegd!
    Gefeliciteerd
    Ik heb sinds mei 2014 suikerziekte 2
    Door een ayurvedisch arts gesignaleerd met hulp van goede vrienden tot een goed dieet gekomen veel soepen met linzen en groentes elke keer maar weer
    Ik kan niet zo tegen rauwe groente
    Ik ben nu 15 kwijt en voel dat het vetschort me heeft verlaten met wederzijds goedvinden dat zeker!
    Ik ben blij en mooi!
    Delen dat helpt
    Dankje wel Mariet
    Trudie engelen

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie