Het sympathische zenuwstelsel en IR

Zenuwstelsel

Credit: Zie link 5 hier beneden © vrouwenovergang.nl

 

Het zingt rond en ik pik het op, zoals ik dat al mijn hele leven doe. Het komt altijd als er een aanleiding is, dat wel.  Synchroniciteit (letterlijk: gelijktijdigheid)
Ik ben daardoor altijd de tijd vooruit en wordt vaak niet begrepen. Dat deed weleens pijn, maar nu niet meer, ik heb me er bij neergelegd.
Als het gemeengoed is geworden ben ik al weer over alle bergen en vind er niets meer aan en raak verveeld 😀
Dat wil niet zeggen dat ik de eerste ben, die het oppikt maar één van de eerste.

Zo zingt er nu rond:  Zou het kunnen dat IR (insulineresistentie) en een ontregeld nervus vagus systeem met elkaar te maken hebben ?
Dat ik het op pik komt omdat ik nu ervaar dat er door de Victoza, die dus in de darm werkt, de reactie van de bloedsuiker ná (en misschien ook wel tijdens) het sporten totaal veranderd is. Bij het meten van de bloedsuiker meteen na de sport had ik voorheen altijd hogere bloedsuiker. Soms wel 11 mmol/L, meestal tussen de 8.5 en 10 mmol/L. Wat ik ook deed, zoals mijn polsen, slapen en gezicht onder de koude kraan houden om het parasympathisch zenuwstelsel te activeren. Dat moet er voor zorgen dat het sympathische zenuwstelsel wordt afgeremd.
Nu niet meer !  Mijn bloedsuiker zakt tijdens het sporten (zoals het hoort)  en is dan ‘normaal’  en in de range van zo’n  5.6 mmol/L.
Het is een wonder.  Dat betekent dat mijn parasympathische zenuwstelsel normaal werkt.  Te gek !!!!

Voor mij begon dat bij Thomas Cowan, in zijn boek “Human Heart, Cosmic Heart. ” Hij legt verband tussen hartfalen en een ontregelde nervus vagus. Dat sloot aan op mijn ervaring bij het hartinfarct. Daar schrijft hij over, bij ontregelde balans tussen parasympathisch (rustbrenger)- en sympathischzenuwstelsel blijft het lichaam in vecht-vlucht status en dat is slecht voor de gezondheid. Het kan een hartinfarct uitlokken.  Ik denk dat dat bij mij gebeurde. Te veel stress, door de lange vastenkuur.

Een ontregelde nervus vagus heeft dus invloed op het hart én de bloedsuiker door middel van de IR !?!
Want IR is de moeder van alle (welvaarts) kwalen, dat zingt er rond 😀

Als dat klopt, dan wordt het zoeken naar: hoe krijg ik balans in de nervus vagus i.p.v. met insuline, victoza en statine.

Studie !!! Een paar tegengekomen linken:
https://www.psychologytoday.com/blog/the-athletes-way/201607/vagus-nerve-stimulation-dramatically-reduces-inflammation
http://www.zekerjezelf.com/Nervus-Vagus-en-zelfvertrouwen.html
https://nl.wikipedia.org/wiki/Parasympathisch_zenuwstelsel
http://dier-en-natuur.infonu.nl/biologie/11754-het-autonome-zenuwstelsel-parasympatisch-en-orthosympatisch.html
https://www.me-gids.net/module-ME_CVS_docs-viewpub-tid-1-pid-1209.html
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28566656
http://cardiachealth.ca/templates/content/pages/didyouknow34.html

Nog meer Studie materiaal bij Carlos Monteiro FB
“However, as I told some time ago in my Facebook page, an under discussed question is that the sympathetic nervous system may have a causal role by increasing insulin resistance. There are many studies showing this link. For example:

1) Egan BM, Insulin resistance and the sympathetic nervous system. Curr Hypertens Rep.2003 Jun;5(3):247-54.
2) Esler M, Sympathetic nervous system and insulin resistance: from obesity to diabetes.2001 Am J Hypertens;14:304S-309S

BTW, we have included insulin resistance among many other risk factors for atherosclerosis having as common denominator the dysregulation of the autonomic nervous system in my article published two years ago entitled “Acidity Theory of Atherosclerosis: History, Pathophysiology, Therapeutics and Risk Factors – A Mini Review at http://www.positivehealth.com/…/acidity-theory-of-atheroscl…

Aside the 24 risk factors for atherosclerosis cited in the above article there are others mentioned afterwards like: trans fatty acids, cold exposure and others

Emerging evidence shows that insulin resistance is the…
PHARMACEUTICAL-JOURNAL.COM

Interesting is that studies have demonstrated in patients with iron deficiency anemia there is a decreased parasympathetic activity leading to sympathetic dominance (See for example at https://www.jstage.jst.go.jp/article/tjem/…/4/212_4_397/_pdf

“Therefore, iron deficiency is an additional risk factor for coronary artery disease/atherosclerosis joining many others linked with autonomic dysfunction cited in our article from 2015 entitled “Acidity Theory of Atherosclerosis — History, Pathophysiology, Therapeutics and Risk Factors – A Mini Review.” Positive Health Online, Edition 226, November 2015 at http://goo.gl/AejGAV

Een paar bordjes (willekeurig)
20170715_144505
20170717_134039
20170812_155923
20170817_171117
20170825_161907
20170825_162108
20170825_162343
20170826_134824
20170828_170424
 20170901_101630
20170901_133327
20170908_230559
20170913_213500
20170915_144750
20170918_222114
20170923_115241
37 thoughts on “Het sympathische zenuwstelsel en IR

  1. Dit zette ik neer bij MM, was eigenlijk voor hier bedoeld maar wie komt nou hier 😀
    Ik reageerde op een video van Ron Rosedale, door Melchior geplaatst !

    “Ik, mevrouw de experimenteerder heb weer mijn állerlaatste experiment met de wealthy doktersclub uitgevoerd !
    Totaal mislukt (van mijn kant dan) Zelfs mijn internist moest toegeven dat dit medicijn geen meerwaarde had. (werd mij aanbevolen door de internist en ‘andere betrouwbare bronnen’)
    Niet tevergeefs voor mij, weer veel geleerd!
    Want nu weet ik het, uit eigen ervaring, niet zomaar geklets.
    De nieuwe medicijnen voor diabetes: liraglutide en dpp-4 remmers zijn duivelse pillen. Goed voor de industrie, slecht voor de diabetes.
    Ze remmen het DPP-4 enzym, dat als het goed is (soms is er deficit) door je eigen lichaam wordt gemaakt, net als cholesterol. Heel nodig om b.v. insuline goed te laten werken (resistentie weg ermee)
    Slecht eten (granen,en al de andere hier welbekende meuk) zorgen voor een leaky gut. Goed werkend DPP-4 enzym (werkt bij mij niet helemaal goed en zeker ná de Victoza) kán de leaky gut repareren. Dat is nog eens wat ! Of Niet ???

    Dit was de laatste keer dat ik naar dokters geluisterd heb 😀 ”

    Linkje naar DPP-4 enzym,een van de velen.
    Maar hier staat heel veel in. leesvoer. Wil je meer, laat het weten. Ik heb véél meer en ben nog niet helemaal uitgeleerd.

    Wat ik wel al weet na 7 dagen DPP-4 enzym: alle bijwerkingen van de Victoza, als sneeuw voor de zon verdwenen. Weg moeheid, betere bloedsuiker weer opnieuw, en jeuk in de oor gangen weg. Dat was zo’n vreemde bijwerkingen van de Victoza.
    Wat schetst mijn verbazing, DPP-4 enzym wordt ook in de oor gangen gemaakt ! Nou vraag ik je, is dat gek of is dat gek 😀

    http://exendo.be/dpp-iv-enzym-onderzoek-en-referenties/#Functies

    Like

    • Deze, video met Ron, bijna een uur.

      De geboorte van de dood en ‘aging’
      Helemaal het begin, ± 2.5 biljoen jaren geleden, toen er een soort bacterien zuurstof begonnen te maken.En 98% van alle cellen daardoor verdween, gingen twee Einstein cellen samenwerken en vormde samen een geheel, om de genen te beschermen tegen vernietiging door zuurstof. Enz. Hij legt het zo goed uit !

      Like

  2. Leaky gut !!! Yes, aan de slag maar weer 😀

    Onderzoek wijst uit dat een deficiënte DPP-IV enzym werking (bv. onder invloed van gluten) de microvilli verkleinen en leaky gut in de hand werkt. Het DPP-IV enzym bevindt zich in de dunne mucosale laag van de darmen. Daar verhindert het de opname van exorfinen in de bloedbaan. Het DPP-IV enzym helpt de microvilli in stand houden en is daarmee het belangrijkste enzym (dat in de handel verkrijgbaar is) om leaky gut te voorkomen en te behandelen.

    Like

    • En laat nou de Victoza het DPP-IV enzym remmen, om GLP-1 te maken.
      En DPP-IV helpt de ‘leaky gut’ te voorkomen/genezen (door middel van het vernietigen exorfinen.
      Daardoor meer plaats op de receptoren voor endorfinen, het gelukshormoon)

      Dus om te beginnen de DPP-IV aanvullen, voelt goed, ben blijer en betere bloedsuiker.

      Later meer en ook over LDN (Low Dose Naltrexone) Ook mijn geliefde Dr.Thomas Cowan heeft er een video over.

      Ja, ik heb weer wat nieuws 😀

      Like

  3. Vandaag 14 dagen zonder Victoza, na 8 mnd.
    De eerste week op eigen houtje, direct na de bloedafname in het Vu.
    De tweede week met toestemming van de internist. Gezien mijn geschrift met de opsomming van de bijwerkingen, vooral de 5 kg erbij, vond hij de Victoza geen meerwaarde bieden, uiteindelijk!
    Er zijn meer mensen waarbij het niet werkt, veel bijwerkingen en niet afvallen. Komt hij nu mee, lol.

    Het Gilamonster-gif is nog niet helemaal uit, maar veel van de bijwerkingen zijn wel al verdwenen.
    Gelukkig, een ander mens.
    Dit had ik ook bij het wennen aan metformine. Dat vergiftigde gevoel lijkt op elkaar, maar bij de metformine was het na 4 mnd. over, als ik maar op de 500 mg bleef zitten.
    Ik heb het met mijn dokter nog over “Medicijnen op maat” van de KNMP (apothekersorganisatie) gehad. Hij was erg benieuwd naar de uitslag.
    Hij legde het nog even uit: Als het enzym dat een bepaald medicijn moet afbreken, er niet is of heel langzaam werkt, dan blijft dat medicijn (te) lang in het lichaam, veel bijwerkingen. Andersom kan een enzym ook (te) snel werken en dan heb je vaker een hogere dosis nodig.

    Jammer, mislukt experiment (het hoeveelste 😦 (( min of meer) Maar ik heb geen spijt. Ieder experiment heeft mij weer iets geleerd. Zo heb ik de AZM weer in ere hersteld, tijdens deze periode. AZM liet mijn darmen weer soepel werken, want de Victoza gaf constipatie en weinig darmperistaltiek. AZM verhielp dat, hoera.

    Weer terug naar keto, keto, keto, mijn keto 😀 😀 😀
    Vindt de dokter nu ook een goed idee (auf einmal haben sie butter: zei mijn moeder altijd om aan te geven dat iemand 180 graden gedraaid had)
    Ik ben er tenslotte bijna 40 kg mee afgevallen, 2 diabetes pillen eruit, insuline gehalveerd. Nu weer 5 kg erbij.

    Ik ben in de 14 dagen zonder Victoza wel weer 1 kg afgevallen, dus !

    Like

  4. Hier heb ik nooit bij stil gestaan! Jij wel?

    http://care.diabetesjournals.org/content/38/10/1820

    Fasting Until Noon Triggers Increased Postprandial Hyperglycemia and Impaired Insulin Response After Lunch and Dinner in Individuals With Type 2 Diabetes: A Randomized Clinical Trial

    Het schijnt ook invloed te hebben op onze HbA1c.

    Nog 2 links over dit onderwerp

    http://science.sciencemag.org/content/357/6354/912

    http://care.diabetesjournals.org/content/early/2017/08/18/dc16-2753

    Like

    • Zag ik ook 😀
      Zou kunnen Jo, maar kan ook niet.

      Ik heb tijden geen ontbijt genomen, enkel koffie en dan sporten.

      Nu eet ik wel een klein ontbijt bij de koffie: half wafeltje van ± 15 gram kokos-amandel-kastanje-bananen-meel en een half ei)
      met ± 20 gram kokosolie, likje jam en een paar schijfjes banaan, meestal.

      Ik merk niet echt verschil, maar ik eet natuurlijk geen drie maaltijden per dag. Tussen 13 en 15 uur een bordje warm en stukje fruit erna. Om 19- 20 uur kopje (caffeinevrije) koffie met de ander helft van het wafeltje.
      Dat is het dus niet te vergelijken.
      Ik denk dat het voor iedereen anders is en dat het de kunst is om uit te zoeken wat voor jou het beste werkt.
      En dat is niet makkelijk !

      Zo was ik gisteren op stap in Utrecht, heel veel gelopen, 11.000 stappen. Niets gegeten (behalve mijn ontbijtje)
      Om 18 uur thuis en een klein bordje gegeten.Eiwit en groenten. Bloedsuiker flink omhoog, heb ik altijd als ik me niet aan ‘mijn’ tijden houdt.
      Vanmorgen weer gewoon lekker laag.

      Van DNA tot Z was gisteren op TV. Daarin wordt ook gesproken over het DNA onderzoek voor het gebruik van medicijnen.
      Zoiets komt er vast wel ooit over eten. Dan kun je heel persoonlijk kijken wat goed voor je is, lol. Dan kun je met recht zeggen: Vluchten kan niet meer !

      https://www.npo.nl/van-dna-tot-z/03-09-2017/VPWON_1264349

      Like

  5. Vandaag naar de internist, gewapend met dit geschrift:

    ” Bijwerkingen Victoza
    Voors en tegen.

    – Misselijkheid, in het begin heel erg, later minder maar vaak in de ochtend weer erger, na 6 maanden pas wat minder, na 8 maanden weer minder maar bij vlagen wel weer.

    – Vergiftigd gevoel, heel onaangenaam, dat een stijfheid in het hele lichaam veroorzaakt. Daarbij komt dat mijn lichaamsgeur heel erg veranderd is. Vieze geur en ook veel zweten, waardoor ik het constant ruik. Ook de urine ruikt heel vies, dezelfde geur.

    – Maagpijn, onderste stuk, naar de darmopening toe, gevolg van de tegengehouden maagontleding. Ondanks 6 maanden veel minder eten, want eten veroorzaakt pijn en misselijkheid niets afgevallen. En dan minder last van het tegenhouden van de maagontleding, wel weer meer honger om het onaangename gevoel, dat er wel nog is ‘weg te eten’ Ondanks dat ik dat heel goed kan beheersen, valt het niet mee. Gevolg nog weer aangekomen.

    – Darmpijn, midden buik en endeldarm. Krampen en soms steken.

    – En pijn in de plasbuis, dat geeft een gevoel alsof ik een blaasontsteking heb, zo’n schrijnend gevoel in de plasbuis. Daarbij moet ik ’s nachts wel 4 tot 5 keer opstaan om te plassen. Dat is erg veel !?

    – Pijn in de buitenste ooghoeken net als in de plasbuis een rauw gevoel, met ’s morgens gedroogd uitgescheiden vocht, wat erg plakt en niet makkelijk te verwijderen valt. Ook is het wit van het oog gelig gekleurd, zeker in de eerste maanden flink, later minder maar het blijft wel.

    – Constipatie, zeker in het begin. Door AZM te nemen, meestal om de dag, kon ik dat een beetje voorkomen. Maar ook wel opeens diarree, flink, heftig en ook wel eens stopverfpoep.

    – Spierpijn in de benen/enkels. Vooral na even zitten en liggen, moet ik de pijn eerst weglopen. Ook pijn in de botten, linker bovenarm en rechterheup.

    – Hoofdpijn, langdurend, soort van migraine, waar ik anders nooit last van heb. In het begin erger, maar ook na 6 maanden ook nog af en toe.

    – Geheugenverlies, ergens staan en niet weten waarom ik daar naar toe liep. Heeft iedereen wel eens. Ik nu veel vaker.

    – De hartslag in rust is hoger. Door mijn fitbit kan ik dat zien. Voorheen was de hartslag 67/68 Met de Victoza is hij tussen 70/73

    – Schrale huid, lijkt wel of het gif van het Gila monster ook zijn schubbige huid doorgeeft. Niet met wat voor crème ook te behandelen. Heel onaangenaam. Ook prikken in de huid op willekeurige plekken, alsof er een duiveltje geheel onverwachts je met een naald loopt te prikken. Raar.

    – MAAR HET ALLER ERGSTE IS DAT IK, IN PLAATS VAN, AF TE VALLEN, 5 KG BEN BIJGEKOMEN.

    – De bloedsuiker is wel beter (doordat ik weer zelf insuline maak en daardoor de glucagon productie verminderd wordt ???) Ten koste van al het bovengenoemde ? Maar zoals ik al zei, neemt de honger weer toe.

    – Er is nog een positief effect: bij en na het sporten is de bloedsuiker minder. Voorheen was het zo, dat de bloedsuiker soms flink omhoog ging (glucosedumping door de lever???) soms wel tot 10 mmol/L direct gemeten na het sporten, een uur later zakte het pas weer.
    Nu, door de victoza, is de bloedsuiker veel lager na het sporten, soms wel 5.6 mmol/L en meestal tussen de 6 en 7. Een uur later dan weer lager.

    – Optelsom ? 2 tegen 12 ? Een beetje weinig, hé. Hoewel de 2 voordelen wel belangrijk zijn.

    – Maar er is nog niet veel bekend over de bijwerkingen op de lange termijn, zoals alvleesklierontsteking en nog erger, alvleesklierkanker (niet te genezen voor alsnog)
    Ik moet er niet aan denken.

    Verder heb ik een wangslijmvliesmonster afgegeven voor een onderzoek: Farmacogenetica. (door KNMP apotekersorganisatie)
    De uitslag kan ieder moment binnenkomen. Ik denk niet dat Victoza al bij de uitslagen zal zitten. Maar wel een aantal enzymen, die door hun aanwezigheid of juist afwezigheid, bij veel medicijnen voor bijwerkingen zorgen. ”

    https://www.erasmusmc.nl/akc/diagnostiek/farmacogenetica/

    https://www.ntvg.nl/artikelen/de-rol-van-cytochroom-p450-enzymen-bij-geneesmiddeleninteracties/volledig

    http://www.porphyriafoundation.com/drug_database/print.php

    Benieuwd hoe de reactie zal zijn.

    Like

  6. Een week geleden heb ik wangslijmvliesmonster afgegeven. Voor het project “Medicijnen op maat” van de KNMP (apothekersorganisatie)
    Het nieuwste !!! op medicijnengebied 😀

    En tegelijkertijd loopt nu de ‘Genetics Summitte’ ook over Functional Medicine (loopt tot en met 28 aug)
    Ben al een paar dagen bezig ‘Genetics Summitte’ te volgen:
    “This evolution is creating a new standard of predictive, preventive, personalized and participatory medicine — and it’s changing lives all over the globe. Whether you’ve taken a test or plan to, these experts will give you the knowledge to leverage your personal data to create better health!”

    http://geneticssummit.com/?idev_id=16003&idev_username=BenLynch&utm_source=16003

    Het gaat om genen en medicijnen gebruik. Farmacogenetica, hier in Nederland uitgevoerd door:
    https://www.erasmusmc.nl/akc/diagnostiek/farmacogenetica/
    https://www.erasmusmc.nl/akc/diagnostiek/farmacogenetica/professionals/genen/
    https://www.erasmusmc.nl/akc/diagnostiek/farmacogenetica/patienten/dna.paspoort/

    Deze link gaat over het SLCO1B1 gen. Dat is bij mij al geconstateerd bij het FH ( familiaire hypercholesterolemie) onderzoek. FH bleek ik niet te hebben. Wel het SLCO1B1 gen. Dit geeft aan dat ik bij statine gebruik voorbestemd ben om spierpijn te krijgen, als bijwerking (en 40% van de bevolking !!! ooit gehoord ???)
    https://www.erasmusmc.nl/akc/diagnostiek/farmacogenetica/professionals/genen/5268072/

    Nog enkele links voor info uit het summit:

    https://www.ihealthi.us/functionalmedicine

    Ben heel benieuwd naar de uitslag van de test bij de apotheek !!!

    Like

  7. Diabetesmedicijn geeft veelbelovende resultaten bij Parkinson-patiënten.
    Het (nagemaakte) gif van het Gila monster=exenatide wordt hiervoor gebruikt.
    Variant is liraglutide=Victoza, die ik gebruik.
    Werkt op de darmen en zorgt ervoor dat GPL-1 wordt geproduceerd.
    Alles komt weer terug naar de darmen ???

    http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2817%2931585-4/fulltext

    http://www.nu.nl/gezondheid/4870508/diabetesmedicijn-geeft-veelbelovende-resultaten-bij-parkinson-patienten.html

    https://getpocket.com/a/read/1847015568

    Like

  8. Podcast met Dr.Thomas Cowan, de schrijver van Human Heart, Cosmic Heart.
    Fantastisch ! Goed, maakt ook het boek weer beter te begrijpen. Veel over het autonoom zenuwstelsel.
    Iedereen met hart én diabetes luisteren en lezen !!!

    “Why Dr. Cowan became fascinated by the heart
    Why he believes plaque buildup does not cause heart disease (in most cases)
    What does cause heart attacks 90% of the time
    Why diabetes is evidence that we’re wrong about heart disease
    What we can do to reduce our risk of heart disease
    The natural medication that everyone with heart disease (or who wants to prevent it) NEEDS to know about and where to get it
    What vagal tone is and why it’s important for heart health
    Simple ways to improve vagal tone
    Why nose breathing is good for your heart
    The little-known supplement that can improve heart health
    The preferred fuel for the heart
    A simple at home test for assessing your heart disease risk
    How much work you should do each week for best results
    How to eat to prevent or reverse heart disease
    A simple dietary trick that improves heart health
    Whether or not strict ketosis is necessary for heart health
    Why your heart is more than just an organ
    The shocking thing that happens to those who have heart transplants
    The #1 thing Dr. Cowan thinks you should do to prevent heart disease
    And much more! ”

    What vagal tone is and why it’s important for heart health
    Simple ways to improve vagal tone

    Podcast:
    https://paleovalley.com/podcast/ep83-what-your-doctor-may-not-know-about-heart-disease

    Cowan’s site:
    https://www.fourfoldhealing.com/blogs/news

    Knut Sroka,genoemd in de podcast:
    http://heartattacknew.com/the-purpose-of-the-website/

    Meer Dr.Thomas Cowan:
    https://www.humanheartcosmicheart.com/news/

    Like

      • Wat is er mee ? Heel veel ! Steekwoorden:
        Tour de France (grapje 🙂 , met serieuze ondertoon)
        melkzuur
        hartfalen
        ultieme hartfalen: hartaanval
        angina pectoris
        insuline
        glucagon
        diabetes
        autonoom zenuwstelsel
        mitochondriën
        Ouabain/Strophantine
        Ketonen
        Overal komt verzuring terug, in onderlinge relatie.

        Like

        • Oké, maar hoe kun je dat dan beïnvloeden.

          Eerlijk gezegd dacht ik dat het lichaam dat zelf regelt. Voorop gesteld dat je gezond eet.
          Dus, goed vlees, vis, groenten, fruit en goede vetten. Allemaal vers en onbewerkt en geen ‘rare’ toevoegingen.

          Maar misschien zijn er nog andere dingen om te doen.
          Ik hoor het graag Gert 😀

          Like

        • Ja, dat snap ik Mariet, maar wie ben ik om die vraag te kunnen beantwoorden? We zijn allemaal zoekers? Ik ben natuurlijk eigenwijs genoeg om suggesties aan te dragen. Het voordeel van suggesties is, dat je ze terzijde kunt leggen 😀 .
          (Autonoom Zenuwstelsel kort ik even af tot AZ.)

          Het meeste is het intrappen van deuren die al open zijn, dat is mijn specialiteit 😀 .

          Wat je zegt de basis moet goed zijn: echt voedsel, in geval van ziektes/aandoeningen ligt keto zeker voor de hand. Ook vasten, zeker met het oog op regeneratie van Beta-cellen. Vasten, daar heb jij gemengde gevoelens bij, dat snap ik.

          Bewegen, krachttraining, exercise: AZ++

          Bioritme, blauw licht vermijden, aarden, koud douchen: AZ++

          Hulpstoffen; in een ideale wereld niet nodig, maar….
          Voor mensen met extra hart/diabetes risico’s: Vitamine C (véél vit C), Q10, Carnitine, turmeric/kurkumma. Pillie Willie heeft een interessant protocol.

          Medicatie, in principe blijft het streven: wat is de strategie om het af te bouwen? Vooral insuline? Evt. een suiker uitplasser als Forxiga ? Statines: nee toch?

          Mentaal: laat het los. Als de basis routine goed is, laat het verder los. Zoek ontspanning: yoga, sauna, massage, Tai Chi, meditatie, TM. Focus op andere dingen: neem een hond, of mongoolse gerbils, ga wandelen langs het strand, wordt vrijwilliger in het buurthuis, ga fietsen repareren 😀 . Kortom ga met andere dingen aan de slag. Niet meer het internet afspeuren voor je gezondheid. AZ++

          MIthu Storoni spreekt je misschien aan. Ze heeft een nieuw boek dat in augustus uitkomt:

          https://www.thriveglobal.com/stories/10686-to-recover-faster-from-stress-don-t-tell-your-mind-what-to-think-tell-it-what-to-do

          Fijne zomer !

          Liked by 2 people

        • Goede tips, waarvan ik er al veel doe.

          – Goed eten eten. Om te beginnen !
          – Vasten effe niet. Alhoewel ik maar een maaltijd per dag eet en voor ontbijt en ’s avonds een kleinigheid (wat ik eet ga ik eens uitgebreid opschrijven, zodat ik het niet vergeet, als het weer veranderd)
          – Bewegen, veel lopen en krachttraining wel. Stappenteller, tussen de 7000 en 14000 per dag.
          – Goed slapen, vroeg naar bed (vóór 11 uur, vroeger was ik een nachtbraker) Slapen op een aardingsmatje, verduisteringsgordijn en raam op een kier. F.lux op de laptop en vroeger uitzetten dat ding.
          -Koud douchen, yes.
          -Supplementen slikken, C, D3, K2. B12, Q10 (Ubiquinol), Magnesium, Rode bietpoeder, Moringa oleifera poeder, AZM, Collageenpoeder, Alfa-liponzuur. Niet dagelijks maar ongeveer 3 tot 4 x per week.
          -Medicatie afbouwen. Yes, al veel afgebouwd. Nu ben ik weer bezig om de Victoza en de Tresiba insuline te verminderen. Kleine stapjes…
          – Mentaal, probeer ik ook. Wat minder kijken naar al die hysterie van de gezondheidsgoeroe’s en leefstijlgroepen, lol.
          Fietsen repareren, lijkt me ook wel wat 😀

          Daar ga ik naar kijken, MIthu Storoni, Ik volg haar al op twitter.

          Jij ook een fijne zomer, Gert

          Like

  9. Hallo Marietsebiel,
    Het onderwerp over het simpathische zenuwstelsel, ben ok eerder tegengekomen in even bowl van Scott Carny, onderzoeksjounalist en antropoloog.
    Je moet toch wat als het stil is bij MM.
    In zijn boek OER KRACHT, onderzoekt bij de geloofwaardigheid van Wim Hof.

    Aldaar wordt uitglegd hoe me zowel het Parasympatische deel als het Ortho Symppatische deel kanbeinvloden.

    Wie wil dat nu niet.

    Vr gr john

    Liked by 1 persoon

  10. Hoi Marietsebiel,

    Had het al eens opgemerkt dat je bloedsuiker beter was telkenmale je op vakantie ging met/naar je dochter. Waar je toen nog leukweg op antwoorde: misschien moet ik weer eens verliefd worden 😅

    Goed bezig weer Mariet 👍 en dank om het wat wetenschappelijker uit te leggen dan ik dacht.

    Warme groeten,

    Stef

    Liked by 1 persoon

  11. Hoi Marijke, bedankt ! Zo reiken we elkaar studie materiaal aan 😀 Een uitgebreid verhaal.
    Ik heb een tijdje geleden ook mijn ijzer gehalte laten prikken, was nog nooit gedaan. Uitslag was goed in het midden, maar wie weet dat nou wat zijn ijzergehalte is !

    Like

Geef een reactie

