Als ik iets gemerkt heb het laatste jaar, dan is het dat ik het vertrouwen in de medische wereld al een hele tijd kwijt ben geraakt.
De laatste 5 jaar nam ik het heft weer in eigen handen en probeerde ik de dokters enzo zoveel mogelijk te ontwijken. Dat lukte behoorlijk.
Nu ben ik soms bang, bang gemaakt !
Hoe komt dat eigenlijk dat (bijna alle) dokters niets anders weten om je te overtuigen van hun advies, dan je bang te maken ?
Bang voor de dood, ja echt, voor de dood. Hoe gemeen, echt gemeen !
Puur uit onmacht om zodanig te communiceren dat de méns tegenover je, ziet dat je empathisch bent, begrijpt wat voor impact jouw informatie heeft en je durft ook de onzekerheden van je adviezen te vertellen i.p.v. enkel de ‘zogenaamde wetenschappelijke bewijzen’ en niet mee te nemen dat die ook maar de waan van de dag zijn.
Boude uitspraak ? Nee, niet.
Al zo vaak meegemaakt! (voordeel van oud zijn en al zo lang chronisch ziek, ze kwamen langs de veranderingen, en de meest opmerkelijke niet aangedragen door dokters, maar door verlichte geesten, experimenteerders, internet en veel zoeken en schiften door mij)
Hoe ? Zoals ik dat al een lange tijd doe !!! Waarnemen, en vooral blijven staan in de spanning tussen zekerheid en onzekerheid. Wat betekend dat nu weer 😉 Dat betekent dat er niets helemaal waar is en niets helemaal onwaar. Vaag, ha, ha. Ja, vaag !
Niets is absoluut, (bijna) alles is beweeglijk. Ook inzichten over ziekten en de manier om die te behandelen. Nu, wil iedereen nú weten wat de absolute inzichten zijn en hoe dan te handelen. Ook de dokters (vooral de dokters, ha) zijn onderhevig aan deze wet van Meden en Perzen. Ze denken dat dit van hun verwacht wordt ???
Niet dus, in ieder geval niet door mij. Mensen weten toch dat niets absoluut is, of niet soms !?
In die spanning blijven staan is niet de makkelijkste weg, een weg van keuzes maken en dan nog altijd niet weten of dat de juiste keuze is. Afwegen van de voor- en nadelen. En iedere keer opnieuw, als er weer nieuwe informatie bijkomt. Bijsturen en niet te snel zijn, de tijd nemen. Die is je niet altijd gegund: door anderen (zoals de dokters, want ze weten het, he, nadenken is de pest) en vooral door jezelf (want je wilt er niet bij stil staan, dat levert angst op en angst is angstaanjagend 😉 )
En als je nu denkt: Waar hééft ze het over ? Nou over de keuze om zo’n ICD kastje te laten plaatsen, bijvoorbeeld. Of om andere medicatie te vragen aan de internist, met de onzekerheid, of dat wel een goede keuze is !
Of om toch maar weer te stoppen met de cholesterolverlagers, vanwege de bijwerkingen én de steeds weer luidere informatie, die voorbij komt via social media, dat er heel veel is gerommeld aan de uitslagen van de ‘wetenschappelijke’ onderzoeken, waar al ‘mijn’ dokters mee schermen. En wie moet ik dan geloven?
Toch maar mezelf en mijn waarneming, dat het rotzooi is !?
Moeilijk, heel moeilijk, maar het is mijn leven. Ook al wil ik 100 jaar en liefst nog meer worden, ik wil dat niet ten koste van mijn zelfstandigheid en geluk.
De toekomst zal het leren, wie gelijk heeft.
Zeker weten. Ik natuurlijk 😀 😀 😀
What Are You So Scared of? Saber-Toothed Cats, Snakes, and Carnivorous Kangaroos.
Cut-throat academia leads to ‘natural selection of bad science’, claims study
Vooruit maar weer eens bordjes 😀
2-11-2016
Zo, de MRI-scan achter de rug.
Viel wel mee. Het vervelendste was het middel dat ik kreeg ingespoten, tijdens het in de buis liggen.
Dat was adenosine (3x vragen: wat is het !?) Dat bootst een flinke inspanning na om het hart te laten reageren en dan te zien wat er gebeurd en hoe het hart hier op reageert. Dat wordt dan vastgelegd door de scan.
Je krijgt het heel warm en benauwd en misselijk en duizelig. Liggend in de buis, met geen uitweg is het niet fijn. Maar gelukkig was dat maar een paar minuten.
Aan beiden armen een infuus, één voor de adenosine en een voor de contrastvloeistof.
De rest was inademen, uitademen en NIET ademen, via de koptelefoon. Dan werd de opnamen gemaakt en mocht je weer doorademen. Tijdens die opnames hoorde je geluiden, alsof iemand met een hamer op ijzer sloeg. Iedere keer er tussen door weer even pauze. Alles bij elkaar zo’n 3 kwartier.
De opnames worden beoordeeld door de radioloog en door gestuurd met zijn verslag naar de cardioloog.
Ik heb gevraagd om zelf ook de opnames te krijgen en die dan te kunnen geven aan mijn second opinion cardioloog. Want ik wil dat hij ook de opnames kan bekijken of aan zijn radioloog kan laten zien, zodat het werkelijk een second opinion wordt.
Dat kan, maar daar moet je voor betalen (€ 11,-) en formulier invullen en handtekening.
Als het verslag klaar is krijg ik beiden via de mail. Opnames en verslag.
15 november naar de cardioloog voor de uitslag.
De hoop is dat mijn hartfunctie verbeterd is en de eventuele littekens van het hartinfarct ook.
Dat zou mooi zijn 😀
LikeGeliked door 1 persoon
Ik heb recentelijk ontdekt, dat mijn verkrampte bilspieren weg zijn!!, Bij mij was het een abrupte reductie in proteines. Sinds ik die sterk verhoogd heb, zijn mijn spieren stukken verbeterd. En dat alles na het lezen van het stukje van dr cate over low carb en hibernation. Door te weinig proteines te eten herstelde mijn spieren niet genoeg na inspanning. Wat een vers hil na 2 uur te wandelen in de bergen. Ben helemaal niet meer moe en de stramheid is uit mijn spieren.
LikeGeliked door 1 persoon
Hoi Jo, fijn dat je er geen last meer van hebt. Waarom deed je dat de eiwitten zo drastisch verlagen ?
LikeLike
Ik had in het begin van de diabets 15 jaar geleden alle zuivel uitgeschakeld omdat ik dacht lactose intolerant te zijn. Ik wist niet dat zoiets niet ongestraft kan doen. Ik had destijds andere proteine bronnen moeten inschakelen om die verloren proteines te vervangen. En ik niet begrijpen jaren later waar die spierpijn cq krampen vandaan kwam. Ik als maar last van stramme spieren houden, die niet mee wilde werken. Het was na een google zoek naar low carb hibernation dat het kwartje bij mij viel. Ik had niet de carbs of calorie sterk verlaagd maar de proteines. Het effect was hetzelfde een trage schildklier dacht ik. En de andere symptomen zoals haar verlies, lage lichaamstemperatuur, enz. Door nu te oncentreren op voldoende proteines, heb ik mijn spieren langzaam hersteld. Ik kan je aanraden ook die google zoek te doen en te lezen wat je in de links tegenkomt. Jouw hart is tenslotte ook een spier niet waar.
LikeGeliked door 2 people
Jo, ik heb ernaar gekeken. Zo drastisch heb ik nooit zuivel verwijderd. En altijd genoeg eiwit gegeten. Vroeger zelfs meer dan nu. Nú weet ik dat teveel eiwit ook hoge bloedsuiker kán geven.
Wat ik me afvraag wat je nu dan aan eiwit eet ? En meer zuivel? Of andere eiwit bronnen ?
LikeGeliked door 1 persoon
Bij mij was het eiwitten, bij jou b.v. kan het calorien zijn, want jij hebt ze destijds drastisch verlaagd naar 500. Ik wil je alleen merkzaam maken op het feit dat het kan gebeuren. Het sloop er bij mij zo subtiel er in dat ik het niet eens in de gaten had dzt het aan de gang was.
LikeLike
Jo, dat heb ik gedaan in de RoyTaylor tijd en dat waren 800 calorieën en geen 500 😀
Daarna ben ik weer teruggegaan op zo’n 1200 !? Zo ongeveer dan.
Maar sinds het hartinfarct ben ik meer gaan eten en sinds een paar maanden zelfs een soort van ontbijt.
Ik bak (weer) wafels van kokos-amandel-bananen-tijgernoten-pompoen- meel. Niet altijd alle soorten, meestal 3 soorten en per soort 3 grote lepels. Daarbij doe ik zo’n 24 eieren, beetje zout, eetlepel baking soda, 50 gram boter en/of kokosolie en op het laatst nog een scheut appelazijn voor het rijzen van de deeg.
Daar haal ik zo’n 24 wafels uit en dus heeft iedere wafel 1 ei.
In de vriezer en iedere dag eentje uitleggen om te ontdooien.
Ik eet één wafel bij de koffie met boter of kokosolie, ’s morgens.
Dat bevalt goed. Kleine buffer in de maag voor het slikken van de medicijnen.
Dan nog om 13/14 uur vlees/vis, groenten, vet en wat slagroom met 2 lepels yoghurt en handje fruit + collageen.
Daarna niets meer dan water met appelazijn en soms wat noten of een stukje 92% chocolade bij de koffie (caffeïnevrij) ’s avonds.
Mijn bloedsuiker is wel wat hoger, maar het gekke is dat ik wel nog in ketose ben. Gisteren weer eens gemeten: flink paars, 4 mmol/L .
Inderdaad doe ik dat ook omdat ik wil dat mijn spieren en ook mijn hartspier zich goed blijven ontwikkelen.
We zullen het zien bij de uitslag van de MRI.
Maar je gaf geen antwoord op mijn vraag over welke eiwitten heb je toegevoegd, Jo.
Dat is toch leerzaam om te weten. Zeker omdat je zo’n goed resultaat daarvan hebt 😀
LikeGeliked door 1 persoon
Goed te weten dat je niet nog steeds op het taylor regime zit. Je deed het tenslotte veel langer dan de voorgeschrevdn 8 weken.
Ik heb geprobeerd 3 keer per dag vlees, kip en vis te eten maar dat beviel me niet goed. Dus doe ik het nog maar een keer per dag. Voor het ontbijt gebruik ik plantaardige eiwitten. Het is een com inatie van 2 eetlepels elk chia zaden, hemp zaden en een maatschep schaap/geiten eiwitpoeder. Dat doe ik door wat joghurt met wat blauwe bessen. Dit regime is makkelijk te doen wanneer ik in het buitenland ben. Thuis kan ik meer varieren met soep maken waar ik b.b. kikkererwten door doen. Ik kan ook van kikkererwtenmeel pannekoekjes maken. Ik moet jouw wafelrecept nog eens maken. Heb onlangs een wafelijzer gekocht. Ik heb onlangs nog groene smoothies gemaakt en daar wat silken tofu door gedaan. Lekker romig. Ik wil ook een beetje af van al dat kokos melk.
LikeGeliked door 1 persoon
Ja dat is allang verleden tijd. Toch is het wel uitzonderlijk dat ik met zo weinig voedsel uitkom. Dat is al jaren zo en menigeen vraagt het zich af. Ik ook: Hoe kan dat ?
Zuinig omgaan met eten wat binnen komt. Dat heb ik met eten en ook met pillen/medicijnen. Altijd al gehad. Is genetisch bepaalt, zegt een artikel,dat ik nu niet zo gauw kan vinden. Maar ik blijf zoeken, ik heb het ergens opgeslagen.
Dit onderstaand artikel geeft een paar mogelijkheden aan. De een zegt:
“Je microbioom bepaalt dus mede je lichaamsomvang, maar hoe precies? Wie een kleine digitale zoektocht start, komt al snel uit op de overtuigingen van Jeffrey Gordon, vooraanstaand maag-darm-leverarts aan de Universiteit van Washington en gevierd dieetgoeroe. Gordon vertelt in zijn werk dat meer dan negentig procent van de darmsoorten tot twee stammen behoor”
De ander dit:
“De belangrijkste werkplek van de korteketenvetzuren is volgens Nieuwdorp de dunne darm. “Daar gebeurt het: dat is het deel van onze darmen waar vetten en suikers opgenomen worden, en waar bacteriën die opname beïnvloeden.” Plus dat de dunne darm met zijn 6 meter lengte ook nog eens het grootste oppervlakte heeft.”
En nog weer een ander dit:
“De combinatie van darmbewoners en ons eetgedrag lijkt de sleutel tot dikmakerij. “Jij en ik hebben een andere darmsamenstelling. Als we genetisch meer verwant zouden zijn, zou onze darmflora meer overeenkomen”, vertelt microbioloog Willem de Vos van de Wageningen Universiteit. “Sommige mensen hebben helaas een ‘ongunstig microbioom’ waardoor ze van nature al dikker zijn. Tel daar een vetrijk dieet bij op en je kansen om dik te worden zijn groot.”
“Maar eigenlijk vermoeden we sinds kort dat prebiotica je microbioom nog wel het meest op een indirecte manier beïnvloeden, namelijk door de ontwikkeling van de slijmlaag (mucuslaag) waarmee je darmwand bedekt is te stimuleren. Sommige bacteriën vinden een dikke slijmlaag namelijk erg lekker en gaan floreren, anderen worden er juist door geremd”, legt Nieuwdorp uit.
Maar deze rol van de darmwand wordt nog nauwelijks onderzocht. Het is ergens wel logisch dat iedereen zich focust op het microbioom in feces – een chique woord voor poep,” zegt Nieuwdorp. “Het is natuurlijk ingrijpend om van elke patiënt of proefpersoon een biopt van de darmwand te nemen. Poep verzamelen is misschien wat onsmakelijk, maar wel lekker makkelijk.”
“Akkermansia muciniphila is zo’n slijmbewoner. Willem de Vos en collega’s uit Nederland, België en Finland schreven in mei in het tijdschrift PNAS dat deze dikkedarmbacterie goed is voor drie tot vijf procent van de bacteriepopulatie in gezonde darmen en ons gewicht sterk lijkt te beïnvloeden. In hun onderzoek toonden de wetenschappers aan dat Akkermansia 3300 keer minder voor komt in de darmen van genetisch obees gemaakte muizen, dan in de darmen van hun slanke soortgenoten.”
Interessante discussie, toch !?
http://www.nemokennislink.nl/publicaties/darmbacterien-voor-dik-en-dun
Dit hele artikel is interessant en ik vind dat omdat ik tijdens het slikken van de statines géén gal genoeg maakte en dus stopverfpoep maakte. Dat is niet goed dus !!! https://hackyourgut.com/2016/10/20/is-there-an-antioxidant-more-powerful-than-glutathione/
‘There is, however, a happy middle ground. Mildly elevated serum levels of bilirubin are protective against cardiovascular disease(8, 9, 10). The mechanism behind this is pretty straightforward. Cardiovascular disease(CVD) is caused by the accumulation of plaques on blood vessel walls. These plaques are caused by the oxidation of lipids, specifically LDL(Low-density lipoproteins). Since bilirubin is effective at repairing lipid oxidation, elevated levels are protective against CVD”
LikeGeliked door 1 persoon
Het cirkeltje is weer rond. Het komt toch steeds weer neer op onze medebewoners, de bacterien. Bij het vele lezen over dit onderwerp heb ik begrepen dat er twee soorten zijn: de permanente bewoners en die passing through. Ik weet niet tot welke soort de Akkermansia behoren. Je kunt probiotica slikken wat je wil, je verhoogt niet degene passing through. Eigenlijk ook de andere soort n7et. Het enige wat je kunt doe is ze voeden en hopen dat ze zich vermenigvuldigen. Dat doe met PREbiotica zoals zuurkool, kimchi, en ons aller bekende resistant starch.
Vorig jaar had ik green banana resistant starch in een klein plaatsje gevonden. Nu ligt het in ijna alle health food stores, dus het raakt steeds meer i in Australie. Heb een kilo pak gekocht, ik denk er over na om nog een kilo mee te nemen.
Jeff leach zegt veel ui-achtigen te eten, knoflook, ui, prei, en koolsoorten, waardoor eigen gemaakte zuurkool weer om de hoek komt kijken.
LikeGeliked door 1 persoon
Vandaag kwam dit artikel langs !
https://www.sciencedaily.com/releases/2016/11/161103143403.htm
“By removing the protein galectin-3 (Gal3), a team of investigators led by University of California School of Medicine researchers were able to reverse diabetic insulin resistance and glucose intolerance in mouse models of obesity and diabetes.”
“By binding to insulin receptors on cells, Gal3 prevents insulin from attaching to the receptors resulting in cellular insulin resistance. The team led by Jerrold Olefsky, MD, professor of medicine in the Division of Endocrinology and Metabolism at UC San Diego School of Medicine, showed that by genetically removing Gal3 or using pharmaceutical inhibitors to target it, insulin sensitivity and glucose tolerance could be returned to normal, even among older mice. However, obesity remained unchanged.”
De rest in het artikel.
Dan maar eens op zoek…. ..
Nederlands artikel gevonden: http://helpbijkanker.nl/?p=2675
“blijkt nu dat een voedingssupplement genaamd Modified Citrus Pectine (MCP) tumoren de verspreiding kunnen beperken bij mannen met gevorderde prostaatkanker cancer.1 Ander onderzoek wijst uit dat het ook effectief is tegen andere vormen van kanker. Echter, neem acht: sommige merken van MCP zijn beter dan anderen, zodat er op het net en het bestellen van de goedkoopste is niet een slimme zet is (het zelden is voor een supplement).”
“What is Galectin-3 and Why Is It Important?”
Reducing Levels of Elevated Galectin-3 is Critically Important
Normally, Galectin-3 is found in small amounts in our bodies. But scientific research shows that higher than average levels of this molecule can indicate the presence of a wide array of serious health concerns. Therefore, reducing the harmful effects of Galectin-3 is critically important in maintaining health and longevity.”
http://www.dreliaz.org/what-is-galectin-3/
Dus hoe kun je dat dan aanpakken ?
Met Modified Citrus Pectine (MCP) zegt Dr. Isaac Eliaz
http://www.dreliaz.org/wellness-guide/mcp/?affiliateID=10096%3Futm_source%3DDREBLOG&utm_medium=post&utm_campaign=what-is-galectin-3
http://www.dreliaz.org/recommended-product/natural-cancer-support/
Nog een
http://naturalpractitionermag.com/galectin-3-anti-aging-biomarker/
Het is te koop via iHerb en E-bay (komt uit Australia) http://eu.iherb.com/Econugenics-PectaSol-C-Modified-Citrus-Pectin-Powder-454-g/15379
Maar ook in Nederland. Ik moet nog even uitzoeken welk soort goed is.
Deze of de andere, hierboven via iHerb en E/Bay:
http://www.koopjesdrogisterij.nl/products/display/citripectol-mcp?utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc&utm_campaign=vergelijksite&utm_term=877476&dfw_tracker=10656-877476&gclid=CjwKEAiA6YDBBRDwtpTQnYzx5lASJAC57ObM_kTTJF3jYrlEVOvvZDxoD8t41YFzIbqPsZnkPBzL6BoCkY7w_wcB
Citripectol MCP wordt verkregen uit o.a. de pitten van citrusfruit. Door middel van een speciaal procedé wordt de moleculaire structuur en het moleculair gewicht teruggebracht, zodat er een optimale opname plaatsvindt via de darmen.
Gewone pectine heeft te grote moleculen om de darmwand te passeren, heb ik begrepen.
Zo kom je nog eens wat tegen, al zoekende. Wel even verder studeren…..
Kijken of het een goed effect zou hebben op de diabetes en het hart en lang leven 😀
LikeGeliked door 1 persoon
Voor de verandering in het frans, maar je kunt de subtitles aanzetten, in het engels.
“The theory that many cardiovascular diseases are coming from a high level of cholesterol has been a common believe for the last 50 years. Isn’t it an exaggeration? This documentary is taking a closer look into the phenomena and its background.”
Available from October 18, 2016 at 5:00 pm to November 17, 2016 at 11:59 pm
http://www.arte.tv/guide/en/051063-000-A/cholesterol-the-big-bluff?country=NL
LikeLike
Volgende week krijg ik de MRI scan van het hart, 12 weken heeft het geduurd (tussen 8 tot 10 weken was de verwachting)
Voordeel is dat ik langer tijd had om van alles te doen om de pompfunctie te verbeteren. Of het gelukt is dat hoor ik dan op 15 november in de afspraak met de cardioloog.
Daarna moet ik nog een afspraak maken met de second opinion cardioloog om zijn mening te horen.
Wat ik heb gedaan is: heel veel lopen. Iedere dag 10.000 of meer stappen halen. Dat is op z’n minst 30 min. en op zijn hoogst 85 min. achter elkaar.
In Texel heb ik samen met dochter en kleindochter gelopen en dat was een extra stimulans én gezelliger
Ook de Fitbit stappen meter stimuleert omdat je ziet hoeveel je loopt én een berichtje krijgt op je mobiel, als je nog maar 1500 stappen moet doen om de 10.000 te halen.
Ook vaak in het weekend samen met dochter en soms kleindochter, gesnoeid in de tuin, de beukenhaag (vorig jaar niet gedaan, dus nu was het heel veel ) Dan alle snoeiafval wegbrengen naar de groencontainer 3 tot 4 keer op en neer, weer 4 km 😀
Daarnaast natuurlijk mijn ‘normale’ sport bij mijn coach.
Twee keer in de week, 15 min.loopband en de rest krachttraining met pushups, buikspierapparaat, beenpress, kettlebell swings, 3×10 deadlift 45 kg en burpees 9x. Nog even fietsen om af te bouwen.
Ook neem ik supplementen, naast mijn LC/HF/MP eten
(LowCarb/HighFat/ModerationProtein)
zoals Vit C, D3 , K2, B12, Omega 3 Fish Oil, Ubiquinol, Magnesium,
Soms sla ik een dagje over, waarom? zomaar uit een soort van intuïtie.
Dan neem ik nu al 2 maanden iedere dag een eetlepel collageen/gelatine, als toetje met een beetje room, yoghurt en fruit. Ik zie nu aan mijn huid, haar en nagels resultaat, hopelijk geldt dat ook voor de binnenkant. Bijvoorbeeld de slagaders /aders en de dunne darm wand.
Baadt het niet, het schaadt ook niet.
Mijn internist blijft maar doorzeuren over cholesterolverlagers, ondanks dat ik géén FH heb en mijn cholesterolwaardes volgens mij uitstekend zijn. Maar wel met de ezetrol en veel bijwerkingen.
HDL 1.76, Triglyceridenn 0.9 , LDL 3.4 (berekend, niet gemeten) Totaal Cholesterol 5.5 (berekend)
Maar nee hij wil het nog lager
en blijft toch maar doorgaan over PCSK9 remmer, heet dus nu Evolocumab, ja, ja de boel in verwarring brengen ! https://www.mednet.nl/nieuws/id8545-evolocumab-zorgt-voor-forse-ldl-cholesterolverlaging.html? Nog even opzoeken, kan het maar niet onthouden 😀
Ik zei al tegen hem, dat dit middel nog maar kort op de markt is en er nog weinig onderzoek naar gedaan is. Volgens de dokter komt er begin volgend jaar een groot onderzoeksuitslag hierover! Hij wil het slijten, Pffff.
Geluggig duurt het nog een tijd, begin januari, voordat ik hem weer zie. Kan ik nog een strategie bedenken.
Hier over de cholestrol leugen !
http://www.arte.tv/guide/en/051063-000-A/cholesterol-the-big-bluff?country=NL
LikeGeliked door 1 persoon
Goedemiddag Mariet,
Stappen met famlie is altijd beter ☺
Wat merk je aan je huid, nagels en haar (vooral dat laatste is bij mij belachelijk snel aan het minderen, en superdroog de laatste maanden zo plots het tegengestelde van hoe het de 50jaar daarvoor was).
Euhm… die cholesterolwaarden zijn toch zoals het moet, of in welke eenheid wordt er daar gemeten? En ik dacht dat alle cholesterolwaarden via een bloedonderzoek worden berekend en niet exht gemeten?
LikeLike
Stef, zeker leuker met anderen/familie lopen en door de afleiding van het babbelen lijkt de afstand korter. Op de loopband is dat ook zo 😀 + je kunt door dat geklets ook goed merken of je teveel buiten adem bent.
De collageen/ gelatine eet ik nu 2 maanden, 1 eetlepel per dag, en ik begin aan de buitenkant het verschil te zien. Collageen is een eiwit, dus de VVW eters hebben er waarschijnlijk ook effect van, in vlees en boten zit ook collageen.
Haren dikker, ik heb het idee dat er nieuwe haartjes groeien, nagels steviger en groeien sneller, maar vooral de huid wordt mooier, minder rimpels en de oude vrouwen vlekken verminderen ook.
Bijvoorbeeld op de bovenkant van mijn handen is dat opeens goed te zien. Gladde(re) huid, weg bruine vlekken en schilfers.
En dit is alleen de buitenkant 😀
Hier ook over de binnenkant !
http://www.eetgoedvoeljegoed.nl/de-voordelen-van-collageen/
Ik vind het goed waardes, zelfs te laag, maar die dokters hebben de kop los. Hij wil de LDL 1.3
Hier 2 video’s, die ik zelf ook nog eens opnieuw goed moet bekijken en dan commentaar leveren 😀
en deze
LikeLike
Goedemorgen Marietsebiel,
Wil die dokter je LDL op 1.3 mmol/L ??????
Ok, ik heb hier ook van die bruine plekken op mijn vel, wist er de naam niet van… euhm dankuwel ☺
Welk merk soort collageen neem je dan, eetlepel klinkt vloeibaar?,dus dat klinkt me al goed in de oren. 2 maand experimentje wil ik ook wel eens proberen en voor de die hard paleo eters zonder supplementen, hoe eet ik meer callogeen/gelatine? Dank en ieder alweer een prettige dag gewenst!
LikeLike
O ja over dat LDL berekenen, daar moet ik nog even gaan naar zoeken.
Simpel gezegd wordt de LDL niet écht gemeten, maar berekend uit de totale cholesterol. Nauwkeuriger is echter te meten, hoeveel grote en kleine deeltjes LDL er zijn. De kleintjes zijn ‘slecht’ en de grote ‘goed’ Dus wel belangrijk om te weten. Die test is duurder/moeilijker te doen, vandaar !
Maar ik ga nog even op zoek naar een betere verklaring hiervan.
LikeGeliked door 1 persoon
Hoi Mariet,
Ik lees nog steeds stiekem mee 🙂
Veel meer dan meeleven kan ik niet, maar het irriteert me mateloss dat je als lijdend voorwerp (‘patient’) in het woelige water van de medische sector nooit het gevoel krijgt van de stuurlui aan wal (doktoren oftewel ‘niet-patienten’) dat je schip weleens zeewaardig zou kunnen zijn.
Dat cholesterolgehalte (in al zijn verschijningen en sub-fracties), pfff. Het is een parameter die gemeten kan worden. So what?
De triglyceriden zijn lekker laag (een teken dat je vet verbrand), je HDL is hoog (schijnt het goede cholesterol te zijn). De door jou aangehaalde Ivor Cummins zou dit een goede score noemen.
Je eet verstandig (hoewel die zuivel ;-)), je beweegt goed, komt veel buiten, hebt goede sociale contacten. Wat kan je nog meer doen om je lichaam te helpen zo gezond mogelijk te zijn? Je hebt natuurlijk een lange historie waarin schade is aangericht, maar come on, je bent nu zo goed bezig! Wanneer medicijnen chronisch worden voorgeschreven ben ik eigenlijk altijd meer bezorgd over de onvoorziene bijverschijnselen dan dat ik geloof in het heilzame effect. (acute omstandigheden zijn natuurlijk een ander verhaal)
Het is natuurlijk makkelijk praten voor mij. Hoewel. Bij een bloedtest (particulier, mijn dokter hoeft van niets te weten) was de uitslag een torenhoog LDL cholesterol (bijna 13 mmol/L), en dat na 1 jaar LCHF/paleo. Na veel gelezen te hebben (hyperlipid/malcolm kendrick/originele onderzoeksartikelen) heb ik besloten hier niets mee te doen.
Hopelijk weet je het roer recht te houden en koers te houden naar een veilige haven.
Kom je ook naar AHSNL16?
LikeGeliked door 1 persoon
@Marcel wanneer ik meer dierlijke vetten eet in paleo, gaat mijn LDL duidelijk sterk omhoog, de HDL trouwens ook, weze dat in mindere mate. Dus eet ik alvast wat minder dierlijk vet ☺
LikeGeliked door 1 persoon
@Stef: “wanneer ik meer dierlijke vetten eet in paleo, gaat mijn LDL duidelijk sterk omhoog” Ok, LDL gaat omhoog. Wat is het probleem van hogere LDL?
LikeGeliked door 1 persoon
@marcel : bijvoorbeeld wanneer je een tandimplant wil doen, dan maakt een te hoge cholesterol dat je implant niet goed vastgeankerd gaat worden en zal de tandtechnieker de implant uitstellen.
LikeGeliked door 1 persoon
Deze Stef,
https://www.ergomax.nl/great-lakes-gelatine-grasgevoerde-collageen-hydrolysaat
of deze
https://www.ergomax.nl/great-lakes-grasgevoerde-runder-gelatine
Verschil is, de groene is een fijn poeder, dat niet stijf wordt en de rode wel.
De groene is goed voor in smooties enzo.
Van de rode kun je drilpudding en snoepjes maken met b.v. fruitsap omdat het stijft.
Maar er zijn meer merken, de link hierboven heeft over een ander merk. Maar Great Lakes is wel het betere soort.
LikeGeliked door 1 persoon
Dank Mariet!!!
Hoelang gaat zo een bus mee in je ritme van 1 eetlepel per dag?
Dus de rode verwarmen in vocht en terug afkoelen en voila: pudding?
En waarom is great lakes de betere?
Nogmaals dank!
LikeLike
Ongeveer 2 maanden, de mijne is nu leeg. Maar ik heb er nog een staan 😀
Van grasgevoerde koeien, hier staat een goede uitleg en ook hoe je het gebruikt. Daar staat ook een collageen product van kabeljauw!
https://www.puurmieke.nl/supplementen/collageen/?gclid=CjwKEAjw-abABRDquOTJi8qdojwSJABt1S1OO0xkvzuBQ3S5S1KF5xJKnscq_u20kkFmTojMRR8D5RoCgKbw_wcB
LikeGeliked door 1 persoon
Ik ben er, Marcel, morgen AHS Hier ook mijn foto om me te herkennen, zou leuk zijn elkaar te ontmoeten 😀
http://www.ancestralhealth.nl/de-vrijwilligers/
LikeLike
Marcel. Ben maar blij dat je het prive kunt houden, je cholesterol hoogte !
Vóór het hartinfarct kon ik de internist nog in de hand houden, door stellig de cholesterolverlagers af te wijzen.
Nú heeft hij alleen nog maar oog voor de cholesterol. De bloedsuiker en vooral het insulineniveau’s interesseren hem geen barst meer. Terwijl de laatste bevindingen toch echt meer wijzen naar hoge nuchtere insuline als oorzaak van hartfalen enzo.
Hij was vroeger wel over te halen om de insuline en C-peptide te laten meten. Nu schuift hij het bij mijn vraag daarom, iedere keer naar de volgende keer !
Wantrouwend als ik ben (geworden) denk ik dat de cholesterolverlagers fabrikanten flink aan ’t lobbyen zijn.
Vooral die van Ezetrol en PCSK9 remmer (heet dus nu Evolocumab)
Hij blijft er maar over doorgaan. (waar het hart van vol is, loopt de mond van over 😀 )
Zal ik eens vragen hoeveel het schuift, lol ?
LikeLike
Hoi Mariet,
Hoop dat je jezelf niet ‘overlopen’ hebt. Hoorde afgelopen week op bijscholing PAV (perifeer arterieel vaatlijden- etalagebenen e.d) dat juist diabetici slechter herstellen. Dus misschien beter; om de andere dag veel lopen óf (afwisselen met) HIIT.
Maar ja, de MRI is al gemaakt….dus ik ben te laat (lang niet hier geweest 😦
Cholesterol: mijn man zat al laag 4,3….maar met 3x per week een haring binnen 3 weken naar 3,2.
Cardioloog wilde hem na een paar stents (gevolgschade chemo) persé aan de statines. Ik heb roen gezegd; “z’n spieren zijn al zo slecht tgv rhabdomyolyse, als hij ook nog aan de statines gaat ‘breken ze helemaal af’. Zonder 0-meting vind ik het belachelijk”.
Schoorvoetend 2 formulieren meegekregen en sinds tweede consult is hij dus wat toeschietelijker 😉
LikeLike
bluffer; 3 maanden!!!
LikeLike
Corrien ik heb het langzaam opgebouwd. Ik loop iedere dag steeds meer en niet iedere dag 10.000 stappen. Ook weleens een rustdag.
Gemiddeld zo’n 7000. Maar ook wel 12.000. Gisteren 15.000 stappen. Ik merk echt dat ik meer uithoudingsvermogen opbouw.
Belangrijkste drijfveer is de pompfunctie van het hart verbeteren.
Vandaag weer eens mijn bloeddruk gemeten, die was best goed:120/123 systolische en diastolische 59/61 en hartslag 63/64.
Vooral de hartslag was een half jaar geleden nog hoger, zo rond de 80.
Ja, die statines, pffff,stop ze maar vol er mee. Fijn dat je man er nu minder aan hoeft, begrijp ik.
.
LikeLike
Vertrouwen, ik heb het nog niet terug. Nee dat gaat niet zo snel. Terwijl ik niet zoveel post denk ik er wel over na: Wat zou mijn vertrouwen in de medische stand en wetenschappers weer terug kunnen winnen ?
Zoals ik al aanhaalde bedient het ordinaire (in de betekenis van gewoon, alledaags) medische volk zich vaak van angstzaaierij om hun met een zekere minachting bekeken klanten over te halen hun waren te slijten.
Waarom op deze manier ?
Zou het niet ethischer zijn om overeenstemming te bereiken met hun klanten over de behandelmethodes ? En is dat niet een minder ordinaire doel voor de verkopers van de medische hulpmiddelen ?
Wat is daar dan voor nodig ?
Om te beginnen op een gelijkwaardig niveau communiceren ! Daarmee bedoel ik checken wie je voor je hebt zitten. Iemand die graag wilt weten, intelligent genoeg is om te begrijpen, ook als het ingewikkeld wordt ? Of juist iemand die een eenvoudigere taal behoeft ?
Maar in beiden gevallen taal ! En voorlichting, en uitleg, en bewijs, en de twijfel, en de risico’s, en de gaten in de bevindingen van de wetenschap tot nu toe.
Dat alles (en wellicht meer) is waar de klant recht op heeft om (samen met de dokter, maar zeker de patiënt als eerste) een weloverwogen beslissing te nemen.
Voorbeeld: De second opinion dokter vertelde over het plaatsen van het ICD kastje
(nou ja kastje, zeg maar kast ter waarde van een middelgrote auto, € 30.000,- tot € 35.000,-)
Dat er onderzoeken zijn gedaan (ik geloof dat hij zei: in Zweden) om te achterhalen hoeveel % van de mensen met zo’n kastje er nu baat bij hebben, dus waar het kastje ingezet werd om een hartritmestoring op te heffen.
Dat bleek 5 tot 10 % te zijn. Op de 100 mensen met zo’n middelgrote auto onder hun sleutelbeen zijn er 90 tot 95 die er voor de hondskl*ten mee rondlopen. (want er zijn ook risico’s, zoals ontstekingen door het kastje of de draden die van het kastje naar het hart lopen en als die ontsteken krijg je een ontsteking van het hart en dan ben je heel ver van huis, zeker als diabeet een niet ondenkbaar risico, dus)
Ja maar…. als jij nu bij die 5 tot 10 % hoort. Goede vraag 😀
Kijk daarom zou het medische circuit, samen met de zorgverzekeraars (en Min.Schippers) een onderzoek moeten starten: Hoe kun je beter diagnosticeren, welke methodes moet je ontwikkelen om bij welke patiënten met hartfalen met grote waarschijnlijkheid is aan te nemen dat zij een ICD kastje nodig hebben.
Het zou een slok op een borrel schelen, als dat een positief resultaat zou opleveren en er minder mensen zo’n kast nodig hebben.
Minder kastjes, minder stress en bijwerkingen bij de (90 tot 95) patiënten.
Besparing op de zorgverzekering op de langere termijn.
Dat moet toch aanspreken……
of niet !? Ja dan vliegt het vertrouwen weer het raam uit 😀 😀 😀
LikeGeliked door 1 persoon
+ + + eens ( zonnetjes van Alex weet ik niet meer 😉 ).
LikeGeliked door 1 persoon
☼ ☼ ☼
Pfff, Ik ook niet meer Hans, maar ik heb ze gekopieerd 😀
LikeLike
LikeLike
Lubach over kritiek Schippers: goed onderzoek gedaan naar echtgenoot
De keukentafel van familie Spijker-Schippers
LikeGeliked door 1 persoon
Het was heerlijk, veel gewandeld langs de zee en gewinkeld. Iedere dag wel meer dan 12000 stappen. Mooi weer en maar heel weinig regen.
Niet veel gegeten, want teveel junkfood. Gelukkig had ikzelf wat meegenomen. Salade gekocht en zalm.
De bloedsuiker werd na de 2de dag een stuk lager.( Vast door de zee !! Dr.Vogel zei het al: diabeten moeten bij de zee leven vanwege de jodium in de lucht)
Vandaag 8 uur 5.4 mmol/L
Gisteren 5.9 en door de dag 7.5, 7.5, 7.1 (na eten, bordje zie boven en room met collageen, yoghurt en bosbessen ) en 8.6 .
Weinig eten en veel bewegen, dat is bij mij toch echt de truc.
LikeGeliked door 1 persoon
Zeelucht, he, en niet het zeezout, zo zie je maar weer, Hans 😉
Die oude Vogel, heeft wel vaker gelijk!!!
LikeGeliked door 1 persoon
Nee Cocky , OOK zeezout , google op sole veel meer dan die ouwe Vogel 😉
Gemakshalve deze link https://www.youtube.com/watch?v=GuNxLIqqUz4
LikeLike
Mooi bericht ! 🙂
LikeGeliked door 1 persoon
Calling ALL physicians: right now you can get a copy of James Maskell’s Evolution of Medicine for FREE this week only. Even if you’re not a physician, you can still send them the link to get a copy.
This is the book that Deepak Chopra and Mark Hyman, MD both recommend, and think will change the way we approach healthcare.
http://goevomed.com/Book
http://goevomed.com/get-your-book?&
LikeGeliked door 1 persoon
Alle pijn en de bijwerkingen van de cholesterolverlagers zijn eindelijk weg, na nu 11 dagen te zijn gestopt met slikken. De uitslag pas volgende week.
Bloedsuiker op een redelijk niveau.
Even rustig aan doen (paar daagjes naar Texel met dochter en kleindochter, 3 generaties ! uitwaaien)
See you 😀
P.S.
DE VERLEIDERS – SLIKKEN EN STIKKEN
In Slikken en stikken geven DE VERLEIDERS een second opinion over ons zorgstelsel. Over patenten, onbetaalbare medicijnen, draaideurpatiënten, prijsafspraken, faillissementen van ziekenhuizen en miljardenwinsten van verzekeraars en farmaceuten. Maar ook over de mens, die steeds ouder wil worden en zich daarmee uitlevert aan deze zorg-maffiosi. Binnenkort geven we al 30 procent van ons bruto binnenlands product uit aan de medische sector voor het leveren van een gevecht dat niet te winnen is. We gaan namelijk allemaal dood. Punt. Uit.
Voorstelling gaat door het hele land.
10 oktober Première in A’dam
https://carre.nl/voorstelling/deverleiders4
LikeGeliked door 1 persoon
Ze waren van de week bij De Wereld Draait Door en gaven een voorproefje. Klonk zeer de moeite waard.
LikeLike
Ja, ook gezien. Het zijn de boys van:
Ze komen met de verleiders (over de banken) ook in de bioscoop !
https://www.cinemec.nl/events/nederlands-toneel-de-verleiders/
LikeLike
Zo blij dat de nevenwerkingen van de cholesterolverlagers verdwenen zijn ☺
Wat 30% betreft, voeg daar ook nog eens bij alhet geld dat nodig is om de afval en neverwerkingen van de petro-chemische industrie op het milieu en dus onszelf op te kuisen… en we zitten snel veel hoger dan 30%.
En we vragen ons af waarom leven in een afvalberg ons niet echt gezonder maakt…
LikeGeliked door 1 persoon
Veel plezier op Texel!!!!!!!!Zeelucht is overal goed voor
LikeGeliked door 1 persoon
En zeezout ook ? 🙂 https://melchiormeijer.wordpress.com/2012/02/22/een-korreltje-zout/
LikeGeliked door 1 persoon
Keto Summit replay !!! Verlenging !
“30,000 people signed up for the Keto Summit! See what all the fuss was about with ALL the videos freely available for 48 hours! Enjoy ”
http://tinyurl.com/jodn89b
http://ketosummit.com/replay
Ron Rosedale !
LikeLike
Spreuk voor de dag:
Our bodies and our minds are not enemies to be conquered.
http://www.humansarenotbroken.com/about/what-does-humans-are-not-broken-mean/
LikeLike
Misschien moeten we dit “diet” een kans geven. Anthony geeft veel informatie waarop ik denk, hij zou eens gelijk kunnen hebben. Wat hij zegt klinkt zeer logisch. Ik ga beslist de video van Eaton de grandfather of Paleo bekijken.
http://www.humansarenotbroken.com/plant-paleo-part-1-the-gatherer-hunter-diet/
En vooral de comments lezen. Enlightening to say the least.
LikeGeliked door 1 persoon
Jo, ik kom uit het Eaton paleo kamp ☺ de oerpaleomens zou dan niet zoals MM zegt langs de zee leven, maar in de savanne.
Verder geraak ik met strikt Cordain paleo ondervoed…
Kitava hunter gatheres eten dan weer 70% kh… uiteraard is dus de “kwaliteit” van die kh belangrijk in plaats van gewoon naar het getal te werken.
Meten is weten… ☺
Proberen en meten is weten.
LikeGeliked door 1 persoon
“What Eaton/Konner recommend is quite different from what most people here would call paleo:
60/20/20 carbs, protein, fat
Pretty much no red meat/pork unless its game meat.
Dairy such as skim milk, cottage cheese is fine.
Whole grains are good for you. Whole wheat toast is not a bad thing.
Eat all the night-shades you want.”
Dan nog liever Pegan ❤
Hans: plak "watch?v=NtkaXcTVyOc" zonder haakjes achter de standaard www jijbuis link en je kunt de video alsnog bekijken. 🙂
LikeGeliked door 1 persoon
Blijkt dat ik iets anders heb gelezen van Eaton ☺ Vet, eiwit, kh ongeveer 33% elks.
Vooral veel meer vezels in het oerdieet en zo nu en dan een peulvrucht of een zuivel moet kunnen. Ook een glas wijn voor ieder met gezonde bloedwaarden.
LikeGeliked door 1 persoon
Alex, wat Anthony zegt, is zoveel volken zoveel versies van paleo. We moeten ons dus niet vastbijten aan die ENE versie die deze of gene guru ons voorschrijft als zijnde DE ware paleo versie. De paleodieet heeft zich aangepast aan de omgeving waar men leefde en wat voor voedsel voor handen was. Als je langs de kust woont zul je natuurlijk meer zeevoedsel tot je nemen. Woon je in de savanne, dan zal jouw voedsel inname daaraan aangepast worden, dus hoe verder je van de zee woont hoe minder zeevoedsel voor handen is.
Er is ook veel onderzoek gedaan naar wat Otzi de Iceman in zijn maag had. Daar kun je ook zien hoe men ge-evolueerd is.
http://wholehealthsource.blogspot.nl/2012/04/lessons-from-otzi-tyrolean-ice-man-part_17.html
LikeGeliked door 2 people
"De paleodieet heeft zich aangepast aan de omgeving waar men leefde en wat voor voedsel voor handen was"
Iets anders verwoord:
JE DIEET heeft zich aangepast aan de omgeving waar JIJ leeft en wat voor voedsel voorhanden IS.
In 3 categorieen anders verwoord:
Voor wie in de supermarkt koopt is dat supermarktvoedsel: met ongeveer jaarlijks hetzelfde voedselaanbod waarbinnen je je keuzes MOET maken. Het merendeel niet van de duurzame biolandbouw, boordevol spul dat zeker niet paleo geinspireerd is.
2.Voor wie een eigen tuin heeft – neo paleo als het duurzaam biologisch is -, is dat seizoensgebonden + de keuzes die je zelf maakt en wat het weer + je groene vingers + je land + je eigen keuze aan kleinvee je toelaat (voor de niet vegan mensen).
3. Voor (wie lid is van de leuke facebook) wildplukkers, die gaan verder terug naar de paleo tijd: zijnde alvast niet opzettelijk zelf geteeld voedsel. De keuze is wat ze op dat moment kunnen vinden (gatherers!!!) waarvan ze weten dat het eetbaar is. Volgens mij het meest vezelrijk voedsel van de 3 opties hierboven, dus het dichtst bij wat Eaton ook al opviel: de paleo mens at veeeeel meer vezels.
Inderdaad: een flink aantal mensen die beweren ontzettend paleo te leven, vergeten hoe ver ze eigenlijk van dat oervoedsel afstaan, maar gaan wel leuk discussieren over olijfolie of kokosolie, of andere onmogelijke paleolitische ingredienten… Grappig zulke guru's ☺ "Terug naar de basis graag," zou ik zeggen.
Dank voor je betere verwoording Jo.
LikeGeliked door 1 persoon
Interessante discussie hier over: Wat te eten en wat is de beste manier !
Ook maar een duit in het zakje (want voor iedere oogpunt is wat te zeggen) Ik zelf ben eigenlijk van alles wat 😀
Vlees liefs vet, vis liefs vet, veel eieren, groenten niet te veel, fruit een beetje, zuivel zoals boter, kaas en room in kleine hoeveelheden. Geen granen maar wel soms pannenkoekjes, wafels of cake met veel eieren en amandel/kokos/kastanje/pompoen/bananen/tijgernotenmeel. Meestal om mee te nemen als ik uithuizig ben. Voor de rest in de diepvriezer.
Vandaag stuurde Mark Hyman weer een email met:
Food is Information: An Interview with Dr. Christiane Northrup
en dit: Fatsummit 2
Deze begint pas op 7 november.
LikeGeliked door 1 persoon
Stef, JOUW 3 versies, vind ik schitterend. Dank voor je aanvulling. Deed me trouwens weer denken, dat ik volgend jaar ook eens met zo’n wildpluk groep op pad wil gaan. Er zijn ook kookboeken over wildpluk.
Rondom ons volkstuinpark is het vergeven van de brandnetels. Ik heb trouwens een zuring plantje staan. Ik gooi ook veel “onkruiden” op de composthoop. die met andere ogen gaan bekijken.
We moeten ons “gatherer’s” petje weer opzetten.
LikeGeliked door 2 people
Jo,
Oktober is de ideale maand om je aan te sluiten bij een paddestoelen wildpluk (paddestoelen zijn vezelbommetjes boordevol dingen die je niet in planten terugvindt).
Met wat geluk vind je nog kastanjes en noten nu, hier en daar nog een bes of pruimachtige… Sinds je weet dat er wildplukkookboeken zijn (wist ik niet) zal je wel beter dan ik weten wat er nu nog te verzamelen is ☺.
Prettige dag alweer!
LikeGeliked door 1 persoon
Goede morgen 😀
Het gaat wat beter met de bloedsuiker, vandaag om 8 uur FBG 6.5 mmol/L. Al drie dagen op rij. 6.5, 6.4, 6.5.
Zenuwpijn in mijn benen iets minder, nog niet helemaal weg. Gisteren bij het sporten flink de benen belast : Deadlift 45 kg, 3 keer en Burpee’s, 6 keer. Dat is dan even doorbijten, maar dat helpt om de pijn te verdrijven.
Zo maar 2 berichten die een andere kant laten zien van/voor diabetes.
– De eerste zegt dat er weinig bewijs is dat goede glucosecontrole door medicijnen een voordeel oplevert i.v.m. complicaties.
– De tweede is een verslag van Jenny Ruhl over vasten en IF met bedenkingen, of dat op de langere termijn wel zogoed is voor diabeten.
http://www.cbc.ca/beta/news/health/study-type-2-diabetes-questions-medical-dogma-no-evidence-1.3762658
http://phlauntdiabetesupdates.blogspot.nl/2016/09/i-report-about-my-bad-experience-with.html?platform=hootsuite&m=1
LikeGeliked door 1 persoon
“We know, for instance, that the higher the blood sugar the higher the risk of heart attacks, the higher the risk of cancer, the higher the risk of strokes.”
Dat krijgen we voortdurend voorgeschoteld, en dus zien we niet dat het misschien NIET aan hogere bloodsuikers ligt, maar aan iets anders. Ons dieet b.v. Wat voor schade heeft decenia lang de standaard krap diet gebruiken aangericht?? Daar hoor je de wetenschap niet over. Pilletjes moeten de miracle cure zijn.
Wat probeert ons lichaam ons te vertellen met die hogere bloedsuikers?
Alles draait om de mantra van lage bloedsuikers, en dan wordt je blind voor andere mogelijkheden WAAROM ze verhoogd zijn.
LikeLike
Ja Jo, hoe meer ik weet (dat ik nog niet alles weet, want niemand weet het 😦 ) hoe meer ik zie en hoor dat er veel gebazeld wordt over diabetes door profs en leken ! 😀
Ik vind het moeilijk te verkroppen, eerlijk gezegd voel ik me steeds meer belaagd.
Iedereen heeft er zomaar een mening over en maar weinigen kunnen er echt iets zinnigs over zeggen. Het lijkt mij meer een hype ! Misschien terecht omdat er steeds meer diabeten komen, maar ook lijkenpikkers die een graantje mee willen pikken van deze hype. Vaak verpakt in een heilig jasje, dat de commercie moet verhullen.
Ja, het klinkt cynisch, maar ik ben niet meer zo positief daarover.
Deze post heet niet voor niets: “Vertrouwen, hoe krijg je dat terug ! ” Zoektocht 😀
LikeLike
Goed om te merken dat de spirit weer aardig terug is Mariet !
Vasten, ja daar zitten inderdaad wel wat aspecten aan. Ik vind de verhalen van Valter Longo wel interessant. Deze recente bijvoorbeeld:
LikeLike
Phew, dat stukje van Jenny Ruhl, geeft een harde klap;
“” This was something I had never before experienced in 65 years of controlling my weight with various diet approaches, including 11 years of maintaining a substantial weight loss achieved eating a very low carb diet featuring occasional days off. At the end of my 2 years of intermittent fasting I ended up with far more jiggly subcutaneous fat than I had started with, even though I ended up at the same weight I started at. “”
Ze heeft het niet over haar bloedsuikers, maar het kan ook daarop een effect hebben (moeilijker onder controle te houden). Ja, lange termijn low carb/keto kan funest zijn voor het lichaam. Zoals ze zegt het gooit je lichaam in starvation mode. Je hormonen raken compleet van slag.
Het komt er iedere keer op neer op wat we eten, of eigenlijk wat we NIET eten. Malnourishment ligt erg snel op de loer. Alle diëten zeggen minder eten, meer bewegen. Hoe snel gaan we de grens over van TE WEINIG eten door van alles weg te laten om ons lichaam in optimale conditie te houden? Blijkbaar sneller dan we denken. Jenny heeft het 2 jaar volgehouden, maar ze zag de negatieve gevolgen al veel eerder en had natuurlijk eerder moeten stoppen voor haar gezondheid.
LikeGeliked door 1 persoon
Ja, dat is wel bijzonder Mariet, volgens jouw 1e link zijn de laatste ca 45 jaar geen studies gepubliceerd met bewijs dat een hoge bloedsuiker slecht is voor je. Iedereen praat iedereen na in dit opzicht: “hoge bloedsuiker is slecht”. Maar waar ligt de grens? En : hoe weten we dat? Is dat aangetoond?
Als ik het goed begrijp heeft je lichaam een extra mechanisme om te hoge bloedsuiker aan te pakken: uitplassen van glucose. Nieuwe medicijnen – zoals je al eerder noemde ergens in je blog – versterken dat: als de limiet voor bloedsuiker voor je lichaam bijvoorbeeld 12 is, dan verlagen die medicijnen die limiet tot 10. Dus je gaat dan eerder glucose uitplassen.
Jason Fung zegt in zijn laatste post: het gaat niet om de hoge bloedsuiker, maar om de de hoge insuline, díe maakt schade.
Hij heeft het dan vooral over mensen met diabetes T2.
Lastig allemaal. Ik vraag me af Mariet: heb je enig idee of je zelf nog insuline kan aanmaken?
Disclaimer: ik ben ook maar een leek.
LikeLike
Hoi Gert, ja het is schokkend dat het advies om de bloedglucose laag te houden, niet gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek, terwijl dat zo algemeen wordt aangenomen. Dat wil niet zeggen dat het niet klopt, misschien, maar het advies is misschien wel gebaseerd op los zand 😀
Terwijl dat wel al decennia gepredikt wordt en menig diabeet tot wanhoop heeft gedreven.
Zeker is het zo dat teveel aan glucose kán worden uitgeplast. Dat gebeurt bij onbehandelde diabeten (type 1 en 2) Je kunt het proeven, de urine is dan zoet.Toen ik 18 jaar was en verpleegstertje in opleiding deden de dokters dat zo, proeven (en ruiken en kijken naar bezinking) Raar maar waar 😀
Gevolg is dat de diabeet flink kan afvallen, als het maar lang genoeg duurt.
Waarschijnlijk zijn de DDP-4 remmers op dat principe gebaseerd:
” De werking van SGLT2-remmers berust op het simpele idee gebruik te maken van de manier waarop het lichaam van nature een overmaat aan bloedglucose afvoert: via de urine. Daarom is ‘veel plassen’ een kenmerk van fors verhoogde glucosewaarden. Het stofje SGLT2 in de nieren zorgt er voor dat vrijwel geen glucose via de urine verloren gaat zolang de bloedglucose niet erg gestegen is. Door SGLT2 te remmen neemt de glucose-uitscheiding in de urine al bij matig verhoogde glucosewaarden toe, waardoor de bloedglucose daalt. SGLT2-remmers geven geen hypo’s en hebben waarschijnlijk gunstige effecten op gewicht, bloeddruk en bloedvetten. De kans op urineweginfecties en schimmelinfecties ‘van onderen’ is echter verhoogd. Deze middelen zijn nieuw, waardoor nog onvoldoende bekend is over de effecten, bijwerkingen en veiligheid op de lange termijn”
http://www.diep.info/Diabetes-educatie-Behandeling-en-management-Nadere-info-Meer-over-tabletten
Naast de DDP-4 remmers is de GLP-1 therapie een nieuw medicijn.
http://www.medicijnbalans.nl/medicijngroepen/glp-1-agonisten
Dit zorgt dat er meer eigen insuline wordt aangemaakt. Er zijn veel bijwerkingen gemeld op beiden medicijnen.
Maar opmerkelijk is bij GLP-1 agonisten (victoza) dat dat meer voorkomt als mensen (nog) veel koolhydraten eten.
Dit middel overweeg ik, misschien omdat het de insulineproductie zou kunnen verhogen.
Want Gert, ja ik maak zelf nog altijd een klein beetje insuline. Hoera !!!
En volgens Unger kán alleen de eigengemaakte insuline een krachtig genoeg signaal afgeven aan de alfacellen om de glucagonproductie te stoppen. De kunstinsuline is niet krachtig genoeg én blijft de hele tijd gelijk, terwijl de huisgemaakte insuline eerst sterk is en later in het lichaam weer qua sterkte zakt.
Ik ga het bespreken met mijn internist en ook meteen afspreken, dat als ik teveel bijwerkingen ervaar ik meteen weer stop.
Want dat zie ik veel op de medicijnen-ervaringen websites, dat mensen met veel bijwerkingen maar blijven doorgaan. What the f*ck !!!!
https://www.mijnmedicijn.nl/diabetes-suikerziekte-orale-middelen/victoza
LikeGeliked door 1 persoon
Het stukje van Jenny deed me denken aan een comment die Jack Kruse maakte (op een Facebook groep) over fasting en Jason Fung.
Jack Kruse: I’m glad to see some here questioning Fung. I’ve shaken my head more times over things he has said many times to diabetics. Steve Cooksey is not a Fung fan either for good reason.
Dus, Steve Cooksey is blijkbaar geen fan van fasting voor diabetics. Doe jij het nog?
LikeLike
Hoi Jo, ja ik heb dat al een hele tijd geleden gezien, dat Steve, vooral op twitter, tegen Jason Fung te keer ging. Het werd een hype en hij werd flink verketterd door de goe-LC-gemeente. Zelfs Jason ging een beetje het ziele pietje uithangen, ha, ha. Maar Steve hield vol. Opmerkelijk is ook wel dat Steve vaker ook wel 16 uur vast, maar niet altijd, hij eet heel afwisselend en zeker altijd Low-Carb en vaak ook veel vlees. De storm ging weer liggen 😀
Ik doe niet meer vasten en dan bedoel ik meer dan 24 uur, sinds het hartinfarct. Ik had toen 12 dagen gevast en kreeg het infarct, of er verband is weet ik niet, maar daarna ben ik gestopt en ben ook weer meer gaan eten. Ik denk dat dat goed was, ik werd wel een paar kilo’s zwaarder.
Maar dat vond ik niet erg, ik leefde nog 😀
Na het V/V/W experiment ben ik langzamerhand meer gaan eten en dan bedoel ik, meer maaltijden. Toch weer ontbijt, ei en pannenkoekjes met boter. Ook al omdat ik nu ’s morgens 12 EH Lantus spuit.
Dat bevalt goed, ook bij het sporten gaat daardoor de BS niet meer zó omhoog, dan voorheen.
Dus mijn niet-eten tijd is korter geworden.
LikeLike
Vanochtend zag ik op de facebook pagina een link naar Steve’s site waar hij een critique geeft richting Jason Fung.
Steve zegt dat hij onmiddellijk na diagnose in 2009 begon met LCHF en een paar manden later drug free was.
Daarvoor had hij waarschijnlijk nooit gedieet. Dus hij begon “vers”. Bij mij was het op 2 januari 2001 vastgesteld, dus ik had al 8 jaar spelen met mijn dieet achter de rug. Plus het feit dat ik daarvoor al 40 jaar dieten achter de rug had.
Voor jouw was het 1989, dus al 20 jaar eerder vastgesteld, dus onze contexten zijn compleet verschillend. Steve heeft ook de neiging om alle diabeten over een kam te scheren. Dat iedereen hetzelfde resultaat moet bereiken als hij. Dat houdt geen rekening met de verschillende contexten van waaruit wij moeten starten. Onze dieten heeft daardoor verschillende uitwerkingen in onze lichamen. Neem bv de opmerking: met verhoogde bloedsuikers plas je veel meer. Ik heb dat niet, ik plas normaal/weinig terwijl ik verhoogde bloedsuikers heb. Ik pas niet in het patroon. Dus het standaard advies geeft bij mij niet de verwachte uitslag. Ik denk bij jou ook, vandaar onze frustratie.
LikeGeliked door 1 persoon
Heb je gelijk in Jo, zo zie ik dat ook.
Steve heeft inderdaad het geluk gehad meteen bij de diagnose de juiste info te vinden. En daarbij is iedereen anders, alhoewel bij diabetes ook de basis wel veel overeenkomsten heeft. Hij heeft best wel al veel mensen op weg geholpen. Maar ik denk dat niet iedereen vanuit dezelfde oorzaak diabeet wordt.
Natuurlijk had ik ook al veel eerder meer over eten willen weten, maar met mijn genen was ik wel gepredestineerd om diabetes te krijgen. Als je dat niet hebt, de ‘slechte’ genen, dan kán het makkelijker zijn om te ‘reversen’ denk ik.
Ik doe mijn best er het beste van te maken, zonder spijt én schuldgevoel ….. Want dat (schuldgevoel) ligt altijd op de loer, door de ‘anderen’
Maar voornamelijk door je zelf, door je te laten beïnvloeden 😦
LikeGeliked door 1 persoon
Over the Leaky Gut met Tom O’Bryan (maar kort beschikbaar)
https://betrayalseries.com/episode-2-a5frf01y
LikeLike
Alleen vandaag, maar met de jijbuis link voor jezelf onbeperkt (niet delen, wegens niet openbaar)… 🙂
LikeLike
Aha, niet te delen dus ?
LikeLike
Er staat zo’n open slotje bij en dat betekent dat het niet de bedoeling is om te delen (wel de link die jij eerder hebt geplaatst uiteraard). Je weet hoe je hem voor jezelf te pakken krijgt om hem later nog eens te bekijken? 😉
LikeLike
Nee, ik snap er niet veel van, zie wel het slotje, en de email van Tom O’Bryan, die zegt dat het nog maar kort beschikbaar is.
LikeLike
Alex, alles goed met je en je ‘injuring’ ?
LikeLike
??? Als je het open slotje kunt zien dan heb je toch de link?
Dr. Tom kan hem uiteraard altijd blokkeren, tenzij je hem zelf ergens opgeslagen hebt, maar de video van gisteren is via directe link nog te bekijken ondanks het slot.
Mocht je de slotjes bedoelen bij de video van gisteren en die van de rest van de week, bij die van vandaag kun je door middel van rechter muisklik de directe link kopiëren en vervolgens openen. 🙂
Het heeft allemaal wat langer nodig dan gedacht (brochure), maar er zit vooruitgang in. Afgezien van een gevoelige, opgezette tong (mondspoeling/ibuprofen?) en lichte napijn in het kaakgewricht die met een enkele paracetamol op te vangen is, gaat mijn kaak nog niet volledig open en eet ik dus voorzichtig, maar wel zo goed als normaal. Heb nog niet gebeld, wil het eerst even afwachten. Gezien de duur van de ingreep was het wel te verwachten.
Hoe is het met jou? Pegan of niet, merk je al positieve dingen met betrekking tot het stoppen met de statine? ❤
LikeLike
Volgens deze link https://vimeo.com/171554057 ‘Betrayal series introduction: Dr Tom O’Bryan & Jonathan Otto’, was 12 september de 1e ronde…
Link in de mail van gisteren werkt ook nog trouwens… 😀
LikeLike
Ach Alex, dat duurt altijd langer dan ze zeggen. Vooral je mond, je merkt het de hele tijd. Zelfs voor te ademen heb je hem nodig 😀
Toen met dat been, kon ik als ik stil lag het even vergeten.
Ik wens je snel herstel en … veel geduld ❤
Als ik de link van gisteren gebruik gaat hij eerst naar episode 1 en springt meteen naar 2. Geeft niks ik kan niet de hele tijd aan de laptop gekluisterd zitten. Pfff.
De Keto Summit is ook nog bezig: http://ketosummit.com/launch-day-5
Mijn handen zijn weer redelijk normaal, hoofd ook weer helderder. En de stopverfpoep is weg.
Nuchtere bloedsuiker vandaag 6.4. Hopelijk gaat het nu nog meer naar beneden.
Zoveel info over de Rory Collins leugens en dan het boek van Paul J Rosch, (via Malcolm Kendrick) lees ik nu.
Kijken wat de internist zegt op mijn voornemen te stoppen met de cholesterolverlagers, ha.
LikeLike
Bij mij springt hij ook over naar vandaag tenzij ik toestemming script weiger… 🙂 Morgen in ieder geval kijken!
En dat vertel je nu pas? Keto Summit, gisteren is ook nog te kijken (o.a. dr. Thomas Seyfried), maar inderdaad liever 1 of 2 video’s met aandacht bekijken dan gaar zijn van een hele ochtend/middag gekluisterd aan het scherm.
Fijn dat het weer beter gaat, die bloedsuikers volgen vanzelf, die kunnen niet anders. Tegen de stroom in vraagt volharding en kracht en geeft veel voldoening als het lukt. ❤
LikeLike
Aflevering van vandaag is met name interessant voor de in blijde verwachting zijnde dochter van Hans. ☼ ☼ ☼ Gewoon bovenstaande link klikken, verandert als het goed is vanzelf in juiste dag.
LikeLike
Alex , dank maar snap-m niet ? Als ik er op klik krijg ik een aardige song en hoe zo de juiste dag ?
LikeGeliked door 1 persoon
Niet het liedje in deze reactie Hans, de link die Mariet eerder hierboven gaf naar de Betrayal serie van dr. Tom: https://betrayalseries.com/episode-3-37b2zode Episode 3: Microbiome, How To Restore The Good Bacteria 😉
LikeGeliked door 1 persoon
Ah , nu begrijp ik het Alex , nogmaals dank . Had alleen niet door dat de episodes beperkt beschikbaar zijn , helaas te laat….
Met mijn kleinkind gaat het goed , mijn dochter heeft het zwaar , veel pijn . Misschien dat het kind eerder ,,gehaald” moet worden , hetgeen ik niet hoop 😦
LikeGeliked door 1 persoon
Vandaag derde dag zonder Ezetrol. Het duurt zeker 4 tot 5 dagen voordat dat spul uit mijn lichaam is verdwenen
Nog altijd pijn in de enkel-en heupgewrichten en vingers (voelt als carpaal tunnel sydroom)
Dan nog een duizelig, licht gevoel in het hoofd en vooral vergeetachtigheid, wat zich uit in niet op een woord kunnen komen en vergeten wat ik ook alweer ging doen.
Verder weer stopverfpoep door te weinig galproductie.
Maar ook nog altijd te hoge bloedsuiker. FBG gisteren 8.9, vandaag 7.7 mmol/L
Ik wil goed kijken naar het verschil tussen wel of niet ezetrol en dat dan met mijn internist bespreken maandag.
Post van Malcolm Kendrick
Dat heb ik gedaan, E-boek via Amazoncom
LikeLike
12 uur, net terug van bloedprikken voor cholesterol (moet nuchter) De hele ochtend aan kwijt, file op de weg, file bij het lab. Aan de koffie nu.
Maar vandaag geen cholesterolverlagers meer, hoera.
Nu een week goed monitoren wat er veranderd in de bloedsuiker, de hoofdpijn/vergeetachtigheid, spierpijn en vermoeidheid. Maandag telefonische afspraak over de uitslag met de internist.
Mijn bloedsuiker blijft hoog, vandaag redelijk laag met 6.4 mmol/L, maar de rest van vorige week heel wisselend van 9.7 tot 5.1 en alles daartussen ( 5.1, 7.8, 7.6, 9.7, 6.0, 7.7, 7.4 )
Ik spoot ’s morgens 12 EH Lantus en ’s avonds 24 EH .
Toch maar eens gaan praten over Liraglutide!?
Eerder met de dokter over gehad.
“Een GLP-1 receptor agonist die een gunstig effect heeft op cardiovasculaire uitkomsten: het heeft even geduurd maar de LEADER trial heeft aangetoond dat GLP-1 receptor liraglutide dat gunstige effect heeft en bovendien de mortaliteit verlaagt. De uitkomsten van de trial werden donderdagmiddag bekendgemaakt op het congres van de European Association for the Study of Diabetes (EASD) in München”
Nu met wat kunst en vliegwerk kom ik er voor in aanmerking voor een jaar. Als ik dan, zoals dit middel beloofd, erdoor afval, dan kan ik weer op houden, in de hoop dat ik dan geen insuline meer hoef te nemen:
LikeGeliked door 1 persoon
Mariet, zoals je weet slikt mijn broer een hele batterij aan medicijnen voor zijn diabetes, inclusief 2 soorten insuline, zonder dat het veel helpt. Hij heeft een slechte eetgewoonte, en gooit zijn slechte regulatie op een virus. Zijn arts heeft het bevestigd (die weet het ook niet). Enfin hij is vorig jaar doorgestuurd naar een specialist en die heeft hem een GLP-1 antagonist gegeven. Hij heeft wel de naam gezegd, maar die ben ik vergeten. Volgens mijn broer wordt de te veel circulerende glucose in de urine uitgeplast. Helpt het? Volgens mij niet, want hij blijft slechte controle houden. Hij ziet er nog net zo dik uit als altijd. (Volgens hem weegt hij 120 kilo, voor iemand van 1.90m)
Dus ik wil maar zeggen stel er niet te veel hoop op de fantastische resultaten die onderzoekers en pharmaceutische industrie voorspellen. Zij willen je alleen maar aan de pillen houden, want dat is het enige wat zij weten voor te schrijven. Denk nog aan de programma’s van de BBC. The doctor who gave up drugs.
Heb je wat aan het boed van Mark Hyman gehad? Ik ben hem ook maar gaan lezen. Geeft goede adviezen.
Een boek wat ik recentelijk heb gelezen is VB6 = Vegan before 6 pm. Dus ben ik wat meer plantaardige eiwitten gaan eten, en die bevallen me goed. 3 keer per dag vlees eten lag mij bijzonder zwaar op de maag en mijn constipatie kwam in alle hevigheid weer terug.
LikeLike
Jo, deze zal hij bedoelen: “SGLT2-remmers helpen de bloedglucose laag te houden door te voorkomen dat glucose in de nieren teruggeresorbeerd wordt uit de urine.Ze worden in de regel gecombineerd met metformine of andere medicatie. De meeste diabetespatiënten vallen door het gebruik van SGLT2-remmers af. ”
Liraglutide is een GLP-1 remmer (het heet in Nederland Victoza en is een middel om te spuiten)
Eerlijk gezegd zijn alle medicijnen rotzooi, ik zie bij https://www.mijnmedicijn.nl/diabetes-suikerziekte-orale-middelen/victoza
heel wisselende ervaringen.
(Wat ik vaak niet begrijp is dat mensen maar blijven doorgaan als ze heel veel bijwerkingen hebben)
Dat zou ik dus niet doen, maar ik kan het wel eens proberen. Zowiezo krijg je het maar voor een jaar en als je dan afvalt krijg het niet meer omdat je een te laag BMI hebt.
En als het niet werkt of er te veel bijwerkingen bij mij optreden, stop ik natuurlijk.
Ik kan nú niet zonder insuline, jammer maar helaas niet, Daar blijf ik maar steeds té dik van. Als ik Victoza zou gaan gebruiken wordt de insuline gestopt en als, ALS !!! de Victoza weer beweging in het gewicht brengt, zou ik misschien wel blijvend met de insuline kunnen stoppen. Gokje wagen 😀
Drie keer vlees eten zou ik ook echt niet kunnen doen. Een keer per dag vlees, vis of eieren, met groenten en vet. Beetje fruit, soms met yoghurt/room/collageen. Een wafeltje per dag met boter, soms een beetje kaas of wat noten koffie,en veel water met appelazijn 😀
Ik wil zijn boek gaan kopen The Blood Sugar Solution van Mark Hyman.
LikeLike
David Mendosa heeft veel over Byetta geschreven. Heeft het zelf ook gebruikt. Je kunt op zijn website zoeken naar Byetta en je krijgt enorm veel posts erover. B.v. deze
http://www.mendosa.com/blog/?p=50
LikeGeliked door 1 persoon
Bedankt Jo, Goede info, kende ik niet, ga ik eens goed bekijken.
LikeLike
Mariet, ik las daarnet een stuk over dr.Angela Maas, hoogleraar cardiologie verbonden aan het Radboudziekenhuis, gespecialiseerd in hart- en vaataandoeningen bij vrouwen. Hartfalen bij vrouwen zou meer een gevolg zijn van een stugge hartspier, mannen hebben vaker een verminderde pompkracht als gevolg van het klassieke “uitzakken” van de hartspier. Belangrijke overweging misschien bij de beslissing over je ICD-kastje??
Donderdag is het Red Dress Day, om aandacht te vestigen op hart- en vaatziekten bij vrouwen.
Er is veel over te lezen, googlen op haar naam geeft al veel info.
LikeLike
Hoi Cocky, ja ik ken haar Angela Maas van: Behandel me als een dame
Dat is ook de reden dat mijn huisarts mij naar een vrouwelijke cardioloog heeft verwezen, die ook dezelfde interesse in het vrouwenhart heeft. Helaas heeft zij haar bekken gebroken, van de fiets gevallen en uit de running.
Dus heb ik toch een man, als vervanger gekregen. Een gesprek gehad. Binnenkort krijg ik een MRI scan. Volgens deze dokter, die een stuk empathischer is dan mijn cardioloog zegt dat een MRI scan meer informatie geeft over de beschadiging en de herstelmogelijkheden van de hartspier.
Volgens mijn cardioloog heb ik een slappe hartspier, maar het kan ook een stugge zijn geweest. Des gevraagd (aan de ICD verpleegkundige) is daar geen bewijs van en waarschijnlijk ook niet te krijgen. Dus gewoon gelul, zoals ik wel vaker heb gehoord, gewoon uit de nek kletsen. Pffff.
Ná de MRI scan ga ik weer verder praten met ze allemaal 😀
LikeLike
Ben erg benieuwd naar die uitslag, maar die ga je ongetwijfeld wel posten. Misschien de vraag over een slappe of stugge hartspier daar nog even neerleggen, bij degene die die MRI maakt?
Ik ga voor zulk soort onderzoeken naar Belgie en daar zijn ze best toegankelijk vwb dit soort vragen, dus gewoon maar proberen, he.
LikeLike
Cockey, ja daar ben ik ook benieuwd naar, de uitslag.
Goede tip, bedankt, dat ga ik zeker doen vragen om attentie voor de slappe of stugge hartspier. Ook kan de MRI scan zien of er veel of weinig littekenweefsel is ontstaan door het hartinfarct. Als er weinig is kan het beter herstellen.
Dus maar duimen ….. 😀 😀 😀
LikeLike
Op zoek naar de oorzaak van ‘braaf’ gedrag van patienten, waarom er zo weinig tegenspraak is, in het algemeen, op dat gebullie door behandelaars, kwam ik dit artikel tegen:
How Do We Reduce Diabetes Stigma and Guilt?
Omdat het angst oproept, tegenspreken, zo zijn we niet opgevoed. De dokters, die zichzelf als autoriteit zien (wat een verademing als ze zichzelf niet op een voetstuk plaatsen) pikken het niet als je met tegenargumenten komt.
LikeLike
Voeg bij de bully approach de marketing approach van hoe makkelijker hoe beter: stop een akteur in een witte jas, laat hem een textjelezen over tandpasta en even later lopen flink wat mensen dat merk kopen want je kan er gegarandeerd ijsjes mee eten.
Gebruik van gezond verstand is niet iets waar we veel tijd in steken op school. Wat doen die doktersstudenten dan wel 7 jaar op de unief? Van buiten leren zekers?
Niet leuk als er dan na eindelijk na afstuderen iemand komt aankloppen die vraagt om het verstand weer aan te zetten.
LikeGeliked door 1 persoon
Gisteravond op de BBC zag ik het programma: “The doctor who gave up drugs” Chris van Tullekem (bekend met zijn tweeling broer) wil af van de pillen cultuur die in de medische wereld heerst. In plaats van een pil voorschrijven schreef hij andere behandelplannen voor. Bij een jonge dame (28 jaar oud) die al 10 jaar (!) antidepressive slikte schreef hij koud water zwemmen voor. Een jonge dame die al jaren 10 pillen voorgeschreven had tegen de pijn om aan Taikwondo te doen. Een groep diabeten die een hele cocktail aan pillen slikken, 5 dagen per week een half uurtje te gaan wandelen. In alle gevallen verbeterde hun situatie enorm. Bij de diabeten zakte hun HbA1c gemiddeld van 75 naar 50.
Wat hij bewezen heeft is dat we niet vastzitten aan die pillen cultuur. Vooral de andere doktoren in de praktijk waren onder de indruk van wat hij bereikt heeft, en gaan het zelf ook toepassen.
Zeer leerzaam. Hopelijk komt het op Youtube en kunnen we het weer bekijken.
LikeGeliked door 3 people
Wat bewegen dus, zeker een aanrader 👍👍👍 in plaats van zoals ik nu achter de computer 😅😅😅
LikeGeliked door 2 people
deel 1 The Doctor Who Gave Up Drugs
Misschien dat diegene deel 2 ook post (vandaag of zo 🙂 )
Momenteel houd ik mijn ibuprofen bruis in ere, is maar tijdelijk totdat alles weer geheeld/normaal is. Zal jullie de details sparen, maar de chirurg zei zelf dat het een rotkies was. Was blij verrast over de klantvriendelijke en competente aanpak (goede, uitgebreide uitleg van allemaal). Tot nu toe valt het reuze mee, zeker met icepack op (hamster)wang en een beetje rustig aan doen.
LikeGeliked door 1 persoon
Dat van die gigantische hoeveelheid pillen wat Chris aangeeft herken ik persoonlijk helemaal niet, maar daar staat tegenover dat er genoeg mensen zijn die veel meer slikken/geslikt hebben, zelfs voor hun 50e. Zeker chronisch zieken komen daar vaak niet onderuit als ze het medisch circuit eenmaal in zijn.
Goed stuk Mariet, zal het volgende week nog eens lezen, wanneer het koppie weer helemaal helder is. 😉
https://betrayalseries.com/watch dr. Tom O’Bryan, je weet wel van die geweldige Gluten Summit, over autoimmuunziektes en wat je zelf kunt doen. Coming soon. 🙂
LikeGeliked door 1 persoon
Alex, in de standaard behandelprotocol in Nederland is het niet anders dan in Engeland, staat voorgeschreven tabletten of insulin om de bloedsuikers onder controle te houden, metformine for de lever, een statine, een pil voor hoge bloeddruk en tabletten voor de bijwerkingen. De zak aan pillen die de diabeet in het filmpje bij zich had is heel gewoon. Mijn huisarts had ze ook aan mij aanbevolen, maar ik weigerde alles te slikken. Door te concentreren op voeding zit ik 15 jaar later nog op een paar tabletten. Ik heb al eerder gezegd, mocht mijn huisarts problemen met de gezondheidsraad krijgen, dan schrijft hij het voor, hij kan me niet dwingen ze te slikken. Ik kieper ze dan gewoon in de toiletpot.
LikeGeliked door 2 people
Zo ver was ik nog niet eens Jo, het ging om de lading pillen die hij voorgaf dat mensen tot 10, 20 en daarna 50 jaar te slikken. Standaard dus, volgens hem. Verder ben ik tot nu toe niet gekomen… maar ik geloof je direct dat je als diabeet (en sowieso vanaf een bepaalde leeftijd) van alles voorgeschreven krijgt en sterk in je schoenen moet staan (en bij voorkeur met goede argumenten) om dat tegen te gaan.
Wanneer je de meeste tijd doorbrengt op fora en blogs waar mensen er alles aan doen om hun medicijngebruik te minimaliseren en (indien mogelijk) liefst af te schaffen, is het niet te vatten dat er zoveel mensen zijn die klakkeloos slikken en vaak niet eens weten waarvoor of wat iets precies doet, zonder alternatieven te onderzoeken. 😦
LikeGeliked door 1 persoon
Volkomen met je eens dat er ongelooflijk veel mensen zijn die klakkeloos alles slikken wat de huisarts voorschrijft. Mijn broer voorop, hij slikt een batterij medicijnen voor zijn diabetes, en wanneer ik hem wat wil voorleggen van wat ik op het internet heb gevonden, krijg ik steevast te horen dat ik de balleverstand heb van diabetes, en dat hij er alles over weet omdat hij het al sinds 1986 heeft. Yeah right, and pigs might fly !!!!!
Mijn nieuwe DVK vindt het schitterend dat ik met weerwoorden kom. Hij leert er ook veel van. Laatst was ook de regio hoofd erbij, en die kwam met de boeken van Richard de Leth. Zij heeft de klassieke opleiding tot DVK gehad, maar zit volkomen op onze lijn wat voeding betreft.
LikeGeliked door 1 persoon
Fijn dat het achter de rug is Alex ( wat ik niet kan zeggen nog , 2 te gaan, ben struisvogel 😉 ) . Hak en breekwerk , alsof ze je hele hoofd slopen ? Brrrrr
Idd , zo koud mogelijk houden , icepack in washand . Sterkte !
LikeGeliked door 1 persoon
Kun je betreffende kiezen niet alsnog laten trekken Hans? Is ook geen pretje, maar dan ben je er van af.
Kon gelijk behandeld worden na consult indien gewenst en omdat ik mezelf ken heb ik dat dus ook gedaan. 🙂 Chirurg heeft vooral geboord en zo weinig mogelijk gewrikt in de kaak. Geluiden waren het ergst (maar niets aan te doen) wegens inwendig en hamsterwangetje trad pas op na het slapen, ondanks icepack dat natuurlijk niet op z’n plaats bleef liggen. Is nu 24 uur geleden.
Hoe is het met dochterlief? Je zult wel langzaam aan het aftellen zijn of niet? ❤
LikeLike
Trekken van 1 is een optie , tandarts garandeert niet dat-ie er heel uitkomt ( kroon ) , kan ik alsnog naar de slager ….
Gunst , had ik ergens verteld dat ik opa ga worden . Voor Sherlock Alex kan je ook niks verborgen houden 🙂 Mijn dochter is op 2 oktober uitgeteld . Zelf denkt ze eerder , komt AHS 2016 in het gedrang.
LikeLike
Correctie , dochter is op 2 november uitgeteld , oeps scheelt een maand , zo zwaar en al ingedaald 😉
Alex , zo gauw mogelijk op een paracetamolletje overstappen ?
LikeGeliked door 1 persoon
Je weet het wel spannend te houden Hans. 🙂
LikeGeliked door 1 persoon
deel 2 The Doctor Who Gave Up Drugs
LikeLike
Dank je Alex, ben ze nog aan ’t bekijken.
O, erg die kies. Komt wel goed maar het is wel een aanslag, nu.
Tja, dan heb je echt wel een pijnstiller nodig. En ijs, en rust en verwennerij, aannemen.
Slim om er niet mee te wachten. Ik hoop dat het snel weer beter wordt ❤
LikeLike
Wat me eerlijk gezegd verbaasd is dat niemand hier ‘stated the obvious’ oftewel die stapel pizza’s waarmee hij de eerste pijn patient bezoekt. ‘No grain, no pain’ aldus dr. Peter Osbourne. 🙂
Herinner je de video’s van ‘Doctor in the house’ met dr. Rangan Chatterjee die ook bij mensen thuis kwam en behalve beweging en gewoonteverandering gelijk met een plan van aanpak kwam met betrekking tot voeding. Advies: in ieder geval lager in koolhydraten en (soms) zonder gluten/melkprodukten.
Serie laat zien dat het anders kan, maar gaat naar mijn (bescheiden) mening niet ver genoeg in zijn voorlichting.
Enkele dagen op voornamelijk eiwitrijke yoghurt, roerei en avocado doen verlangen naar echt eten, maar dat zit er momenteel nog niet in. Komt wel weer goed. ❤
Voor wat betreft het stigma & schuldgevoel, al die blogs/fora die beweren dat we onze gezondheid zelf in de hand hebben en alle ziektes kunnen voorkomen/terugdringen en pilgebruik onnodig, maken het niet makkelijker voor diegenen die ervaren hebben dat het niet zo eenvoudig is. Een mens(elijk lichaam als ook geest) is een gecompliceerd systeem en vaak is er geen simpele oplossing, hetgeen niet wegneemt dat er met voeding en leefstijl een heleboel te bereiken/verbeteren valt.
LikeGeliked door 2 people
Alex, dat is inderdaad opmerkelijk dat hij helemaal niet over voeding als medicijn praat. Blinde vlek ? Zelfs bij de diabeten niets over koolhydraten. Vreemd 😉
Ik hoop dat het beter met je gaat of anders dat het snel beter met je gaat.
Daar heb je gelijk in, naast de medische wereld, is er ook in het zogenaamde alternatieve circuit veel aanname zonder het precies te weten.
Zoals iemand eens tegen me zei: Waarom houdt je niet op met de insuline, als je koolhydratenarm eet ?
Omdat 1+1 niet altijd 2 is !
Dat heb ik trouwens wel een keer geprobeerd. Niet meer spuiten (wat heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd 😀 )
Helaas werd de bloedsuiker zo hoog dat ik maar weer begon met insuline, helaas.
De heilige graal, waar is hij te vinden.
Soms is het grappig, soms irritant.
Zoals Karen Pendergrass, die op een FB groep een poll plaatst: Zijn aardappelen Paleo ? 73 ja, 21 nee, en dan vraagt ze aan de nee zeggers, om het uit te leggen !?
Hallo, waarom alleen de nee zeggers: “Out of curiosity” Ja,ja, lol
Irritant !
LikeGeliked door 1 persoon
Mariet, ik weet zeker dat de goede wensen van jou en Hans hebben bijgedragen aan het voorspoedig herstel (weliswaar nog enigszins verdikte wang, maar met voorgeschreven ibu 600 en koelelement verloopt alles volgens het boekje), alleen kauwen is nog wat gevoelig. ❤
Het is dat hij ontstekingsremmend werkt en dat toch echt aangeraden werd, maar anders zou ik de ibuprofen (zeker na het lezen van de bijsluiter 😉 ) echt niet gebruikt hebben. Licht verhoogd risico op infarct/beroerte? Jeez. 😦
Chris heeft met z'n broer eerder een video opgenomen 'Sugar vs fat', daar hebben we het bij MM ook over gehad. https://www.dietdoctor.com/sugar-vs-fat-on-bbc-which-is-worse
Deze post gaat weliswaar niet over Pegan, maar ik wilde je het volgende toch niet onthouden:
"Een andere richtlijn voor eiwit is 0,8 gram met kilogram lichaamsgewicht, bij veganisten is dat 1,0 gram per kilo lichaamsgewicht. Dus: als je 55 kilo weegt eet je dagelijks 55 gram eiwit als veganist.
Je moet niet kijken naar de hoeveelheid eiwit per 100 gram maar per portie. Een portie linzen en quinoa zijn zo'n 50 gram. Een portie linzen bevat 10,5 gram eiwit, een portie quinoa 7,0 gram eiwit. Dit is aanzienlijk minder dan een portie vlees en/of vis."
Gelezen op het blog van Liesbeth Oerlemans over 'de groene blijheid', geen idee of je de commotie een beetje gevolgd hebt, maar meer eiwit bij vegan heeft te maken met aminozuren en opneembaarheid.
Je eet weliswaar nog steeds vlees/vis, maar tussen de 0,8 en 1,0 zou je toch minimaal moeten uitkomen. Volgens dr. Jason Fung loopt het allemaal niet zo'n vaart, gezien zijn laatste blogpost en zou je zelfs met vasten mooier afvallen (minder overtollig vel) doordat er minder eiwit binnenkomt. Wie het weet mag het zeggen. 🙂
LikeLike
Gelukkig maar Alex, dat het al een stuk beter gaat ❤
Ja ibuprofen werkt flink en als je het alleen bij uitzondering gebruikt dan zal het wel kunnen. Maar zo gauw mogelijk ophouden, toch ?
Heb ik gezien, die oproer over die twee groene tutjes. Ach, ze zijn nog zo jong, he 😦
Hoe meer aandacht, hoe beter voor hen, tijdelijk, dat wel. Dat waait wel weer over. Maar de diëtisten hebben wel last van, al die vragen en verwarring in hun beroepsgroep. Logisch dat zij zich er druk over maken.
Ja dat eiwit blijft een heet hangijzer. Bij VVW is het in verhouding meer dan ik verdraag. Ook als ik extra vet toevoeg.
Eerlijk gezegd tel ik het nu even niet, allemaal. Maar ik eet wel, denk ik iedere dag 50 tot 80 gram eiwit en zo'n 70 tot 80 gram vet. 10 tot 20 gram koolhydraten. Allemaal uit de losse pols.
Ik kijk wel naar de Pegan recepten van Mark Hyman en dat ziet er lekker uit, maar soms toch teveel gedoe (voor één mens) en ook vaak teveel koolhydraten. Maar wel wat tips om te gebruiken.
Blueberry-Walnut Pancakes
LikeGeliked door 1 persoon
Aardappels zijn niet paleo omdat dat in het paleo dieet boek staat van Loren Cordain 😅😅😅
Verder meer dopamine voor minder insuline 😁
LikeGeliked door 1 persoon
Een goed investeerder vergaart zoveel mogelijk kennis en inzicht, voegt daar zijn eigen ervaring aan toe plus zijn risico-apetijt, en neemt dan een besluit om actie te ondernemen.
Meer kan je niet doen in je leven, goed bezig Marietsebiel👍
Uiteraard heb je natuurlijk gelijk 😇😇😇😅
LikeLike
Bedankt Stef, ik hoop dat je gelijk hebt ❤
LikeGeliked door 1 persoon
Angst zaaien is goede handel…. Zowel in de medische wereld als door de politiek. We moeten ze blind geloven…. Maar die tijd is wel geweest. Dat blinde geloof/vertrouwen maken ze niet waar. Zelf kritisch zijn en blijven ben je aan jezelf verplicht!
LikeGeliked door 1 persoon
Michel, dat klopt en het verziekt onze samenleving en ons mensen behoorlijk.
Natuurlijk, kritisch blijven. Zou fijn als die anderen (dokters en politici) dat ook waren.
Dat zou wel helpen 😀
LikeLike
Bedankt Kurt ❤
Dan maar er niets van aantrekken, toch !?
Gelukkig heb je wel een goed meedenkende huisarts, die kijkt naar jouw resultaten en die zijn indrukwekkend 😀
LikeGeliked door 1 persoon
Inderdaad… het is huilen met de pet op… en uiteraard wordt er verwacht dat die specialisten het allemaal weten. Maar is dat zo?
In België heb ik mijn twijfels…. men heeft onze voedingsrichtlijn iets aangepast:
http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/2883408/2016/09/22/Meer-peulvruchten-minder-zout-dit-zijn-de-nieuwe-richtlijnen-van-de-Gezondheidsraad.dhtml
En nu? Zullen mijn dokters nu zeggen dat ik toch maar weer moet wijzigen? Ik hoop het alvast niet …
Sterkte in je beslissing Mariet!
LikeGeliked door 2 people
Bedankt Kurt ❤
Dan maar er niets van aantrekken, toch !?
Gelukkig heb je wel een goed meedenkende huisarts, die kijkt naar jouw resultaten en die zijn indrukwekkend 😀
LikeLike